Classic F

Published by Kari Kaikkonen on

Ilman teknisiä ongelmia ajaneet Jyrki Putila-Osmo Huovinen pysyivät ojien välissä, mikä toi luokkavoiton. Kuva: Timo Pullikka

Historic Rally Club Finland oli jo pidempään pohtinut, mihin kilpailuista on hävinneet ns. vanhan kansan F-ryhmän perusautot.  Syyksi poissaoloon epäiltiin sitä, että aika on ajanut näiden vanhojen konstruktioiden ohi eikä niillä viitsitä lähteä ajamaan ”muiden jalkoihin”. Moniin näistä autoista on kuitenkin tehty niin suuria muutoksia, ettei niistä saa enää järkevästi tehtyä historic-autoja. Tästä ajatuksesta saatiin idea siihen, että mitäpä jos tehtäisiin kokeiluluontoisesti näille autoille ihan oma luokka.

Luokan ajatuksena on sallia F-ryhmän autot tietyin rajoituksin. Moottorissa saa olla enintään kaksi venttiiliä/sylinteri ja lisäsäiliöillä varustetut iskunvaimentimet. Sequentiaali-vaihteistot ovat kiellettyjä. Myös muita rajoituksia mietitään vielä.

Suurimpana kohderyhmänä ovat siis 8-venttiiliset autot, kuten Asconat, Ladat ja Escortit. Classic F -luokkaan kelvollisten autojen tulee olla luokiteltu ennen vuotta 1995. Perusteena vuoden 1995 luokitusrajalle oli se, että talleihin ovat jääneet myös 8-venttiliset Trophy-autot kuten esim. Peugeot 106, Citroën AX ja Skoda Favorit tyyppiset autot. Tarkemmat luokan säännöt on nyt julkaistu.

Autot on jaettu eri kuutiotilavuusluokkiin: enintään 1400, 1650 ja 2250 cm3.

Lataa tästä linkistä Classic F tekniikkasäännöt.

 

Categories: