Janne Kanerva vaikea voitettava, Keijo Hållfast pistejohtoon

Published by HRCF Tiedottaja on

Anjalan Janne ja Harri Kanerva voittivat Hämeenlinna Historic Rallyn selvällä erolla muihin. Ennakkoon odotettu kaksintaitelu Janne Lindbergin kanssa mureni tervakoskelaisen jarruongelmiin. Kuva: Marko Kyöstilä

Jälleen kerran osakilpailun nopein kuljettajapari on Janne ja Harri Kanerva. Jos ovat Kanervat kokeneet paljon menestystä vuosien varrella, on myös pettymyksiä tullut vastaan. Teknisistä syistä on sattunut keskeytyksiä, mutta myös raju ulosajo, minkä jälkeen Kanerva oli lähellä heittää jo ”pyyhkeen kehään”. Näin ei onneksi käynyt, usean henkilön ja yrityksenkin avustuksella mies oli taas mukana, ja entistä ehompana.

Uusi auto osoittautui Kanervan käsissä uskomattoman nopeaksi. Kanssakilpailijat yli ikäkategoriarajojen antavat miehen ajotaidoille tunnustusta. Kun on heikompitehoisella ensin rutinoitunut ja sen jälkeen saanut ajo-ominaisuuksiltaan ja moottoriteholtaan noin hyvän auton, ei ole ihme, että tulosta tulee roppakaupalla, kuulin Hämeenlinnassa ihmisten juttelevan.

Ei taida uuden auton myötä kilpailemisen kuitenkaan olevan pelkkää ruusuilla tanssimista. Kauden avauksessa Revontulirallissa tuli keskeytys auton perän hajottua.
”Onnenkyyneleitä joutuu nyt pyyhkimään, sillä perän kestävyys on ollut suuri ongelma. Mutta nyt pelaa taas!” tuuletti Kanerva iloisena maaliin pääsystä ja voitostaan Hämeenlinnan Tavastian pihassa.
”Nyt on perässä kaikki uutta. Varmaan täytyy vielä ennen Kuhmoista käyttää perä irti ja simmata se.”

Kanerva myönsi maalissa, että alkupuoli kisasta tuli hieman rehvakkaammin.
”Ehkä aavistuksen verran sitten nostettiin, kun Janne (Lindberg) keskeytti.”

Luokassa 14 ajettiin vain kakkossijasta, kun Heikki Valkonen Volvo 242:lla ja Jyrki Putila Escort RS 2000:lla taistelivat tiukasti. Ykkösellä Valkonen oli 3,4 sekuntia nopeampi. Kakkosella eri oli 3,1 ja kolmosella jo reilumpi, 14,6 sekuntia. Nelonen oli pituudeltaan noin 20 km, Valkonen oli noin minuutin verran nopeampi. Kun viimeisellä ero kasvoi vielä lähes puolella minuutilla, Valkosen voittomarginaali Putilaan oli noin puolitoista minuuttia. Sekään ei ”lämmittänyt”.
”Kaikki hyvin… tai no, ei”, olivat ensimmäiset sanat.
”Janne menee niin kovaa, ettei sille kerkiä. Ei ollut ongelmia, päästiin sentään maaliin. Vähän harmittaa, no joo…”

Jyrki Putila tunnusti ihan rehellisesti, ettei tällä kertaa vauhti riittänyt.
”Ei voinut mitään, aurinkokin häikäisi, ja silmälasitkin oli likaiset ja… kaikkea mitä nyt vain voi keksiä.”
”Meillä taitaa Jannen kanssa olla 30 vuotta ikäeroa, ehkä jotain hyvitystä siitäkin pitäisi saada”, totesi lupsakkaasti LeppävirranRT:tä edustava Putila.

Luokassa 13 Tervakosken Janne Lindberg–Harri Ruokonen innostuivat pitkästä aikaa lähtemään rallia ajamaan. Edellisen kerran HRT-kisassa Lindberg oli mukana Lahdessa 2022, minkä jälkeen Golf ei ollut liikkunut ja kilpailunumerotkin olivat vielä ovissa kiinni.
”Nyt oli kisa niin lähellä, että oli ihan pakko lähteä mukaan. Valmennan futsal-joukkuetta ja kaikkia lapsiani pitää kuljettajaa treeneihin, joita on viikossa seitsemän. Kilometrejä viikossa tulee yli 300. Ei juuri huvita ylimääräistä ajaa”, kertoi Lindberg ennen rallia.

”Täytyy vielä sen verran ajaa pihalla autoa, että nähdään jarrujen toimivan.”

Ensin Hämeenlinnan kisassa näyttikin juuri siltä, mitä ennakkoon odotettiin eli taistelua voitosta Kanervan ja Lindbergin kesken. Ykköspätkällä miesten ero oli Kanervan eduksi 0,8 sekuntia. Käsiä hieroen odoteltiin kakkoselta aikoja. Mitä? Lindberg hävisi 1,9 sekuntia. Niin paljon? Kun kolmosella tappio oli jo 11,9 sekuntia, arveltiin syynä olevan jarruongelma. Lindberg keskeytti nelosella.
Lindberg kertoi myöhemmin, että hän oli vielä kakkosenkin aikaan suht’ tyytyväinen, mutta kolmosella alkoivat ongelmat.
”Kolmosella kolme kilometriä ennen maalia jarrupoljin meni melko syvään. Tutkittiin siinä pyöränlaakeritkin. Myöhemmin selvisi, että pyörän napa oli halki. Männät hajalla, eikä enää etujarruja.”
”Neloselle kuitenkin lähdettiin ajatuksella, että ajetaan sitten toisesta sijasta. Niin kauan mentiin, ja loppuvaiheessa jo kokonaan, ilman takajarruja, kunnes oli pakko keskeyttää.”

Viitisen vuotta sitten samoissa maisemissa ajettiin historicien Renko-rallia. Lindberg ajoi muutamia kilometrejä toisen auton perässä sankassa lumipölyssä ja suihkaisi tiukassa mutkassa lumipenkkaan jumiin.
”Yksi isäntä tuli auttamaan ja pari muutakin katsojaa. Meidän voimilla auto ei penkasta irronnut. Neljäskin henkilö paikalla oli, nimittäin isännän vaimo, mutta viimeisillään raskaana. Ei pystynyt nostamaan.”

”Nyt keskeytin samoihin maisemiin. Sama isäntä tuli morjenstamaan ja hämmästeli, että olin paljon rauhallisempi kuin viimeksi tavatessamme. Kun lähdettiin pois, isäntä huikkasi, ettei enää tule tähän katsomaan, ettei tule kolmattakin keskeytystä. Hauska sattuma”, kertasi Lindberg tapahtumia.

Luokassa 12 Keijo Hållfast hallitsi Starletillaan. Vierelleen mies oli saanut kovan rallimiehen, Sami Jaakkolan. Hållfast ajoi pohjat kaikille pätkille, paitsi neloselle, jonne Vesa Glad Starletille nykäisi viiden sekunnin pohja-ajan ennen Hållfastia.
”Meiltä ei hymy hyydy, meitä on hymyilyttänyt koko päivän”, myönsi Hållfast maalissa.
”Me ollaan sen ikäisiä, ettei oikein osata käyttää älypuhelimia, joten ei tiedetä mitään tuloksista. Me ollaan vain viihdytty hienossa kisassa.”

Viime aikoina harvakseltaan HRT-kisoissa nähty Nokian UA:n Vesa Glad vaimonsa Kirsi kanssa sijoittuivat kakkoseksi 12,5 sekuntia Hållfastia hitaampana.
”Ei vauhti oikein riittänyt tänään. Autossa on vähän vikaa. Moottori ei vedä ihan ylös asti eikä se kello oikein tykkää penkkojen levittelystäkään. Siellä mentiin vinksin vonksin. Ei oikein auto mahtunut uriin. Hållfast laittoi viesti, että lopeta penkkojen levittely, että ura pysyy puhtaana”, paljasti Glad.
”Aamu meni häslätessä. Nelonen meni paremmin ja viimeiselle lähdettiin periaatteella, että Keijo napataan kiinni. Eroa oli 4,7 sekuntia. Pelin ratkaisi ysikymppi vasen, jossa mentiin leveäksi.”

Pasi ja Jari Honkalatva Starletilla olivat kolmantena ja Jesse-Joonas Haake Lopin Joonas Kolehmaisen kanssa Volvo66:lla neljäntenä.

Pistetilanne osakisan 2/7 jälkeen:
Kuljettajat
1. Keijo Hållfast HRCF lk 12 Toyota Starlet 1300 pisteitä 25
2. Jyrki Putila LeppävirtaRT lk 14 Ford Escort RS 2000 pisteitä 22
3. Pasi Honkalatva JyvUA lk 12 Toyota Starlet 1300 pisteitä 20
4. Janne Kanerva AnkUA lk 14 Volvo 242 pisteitä 14
5. Heikki Valkonen LMM lk 14 Volvo 242 pisteitä 12
6. Vesa Glad NokUA lk 12 Toyota Starlet pisteitä 10
7. Jesse-Joonas Haake RiiUA lk 12 Volvo 66 pisteitä 8
8. Janne Lindberg TerUA lk 13 VW Golf GTI pisteitä 1

Kartturit
1. Osmo Huovinen LeppävirtaRT lk 14 pisteitä 22
2. Jari Honkalatva JSAST lk 12 pisteitä 20
3. Olli Väänänen LopUA lk 12 pisteitä 12
3. Harri Kanerva AnkUA lk 14 pisteitä 12
3. Sami Jaakkola HRCF lk 12 pisteitä 12
3. Emppu Valkonen LMM lk 14 pisteitä 12
3. Kirsi Helasmäki-Glad NokUA lk 12 pisteitä 10
8. Joonas Kolehmainen LopUA lk 12 pisteitä 8
9. Raimo Hautalahti AnkUA lk 14 pisteitä 1
9. Harri Ruokonen TerUA lk 13 pisteitä 1

Categories: Kisaraportit