Tekniikka

Historic-kilpa-autoilun perimmäinen idea on ajaa kilpaa vanhoilla autoilla juuri kuin niillä ajettiin aikoinaan. Pyrkimyksenä on rakentaa auto juuri sellaiseksi kuin millaisia kilpa-autot olivat omalla ikäkaudellaan. Tarkoituksena ei ole tehdä nykyaikaista kilpuria, joka vain näyttää vanhalta. Tämä tarkoittaa sitä, että kilpa-auto tulisi mahdollisuuksien mukaan pyrkiä rakentamaan ikäkauden mukaiseksi tai vähintään ikäkauden tyyppisistä osista. Eli sellaisia osia tai tarvikkeita, joita ei ole ollut olemassa ikäkaudella, ei tulisi käyttää. Historic-hengen mukaisia ei ole esimerkiksi nykyaikaiset kilpatarvikkeet kuten vaihtovalot, xenon-valot, seosmittarit ym. Tarkoituksena on, että historic-autot näyttävät ikäkautensa mukaisilta. Tämän vuoksi myös ikäkauden mukainen ulkoasu maalauksineen ja mainoksineen on toivottavaa.

Ikäkauden mukainen varustelu ei siis rajoitu vain ulkoisiin osiin, vaan se koskee myös ajoneuvon tekniikkaa ja virittämistä. Jos esimerkiksi ikäkauden virityssääntö antaa tietylle komponentille täyden vapauden, on ratkaisun kuitenkin oltava sellainen, mitä on käytetty jo ikäkaudella. Esimerkiksi ikäkaudella G2 ryhmässä 2 vapautus imujärjestelmässä ei oikeuta käyttämään elektronista polttoaineenruiskutusta. 

Historic-auton rakentaminen ei ole aina aivan yksiselitteistä, joten tänne tekniikka-osioon on pyritty kokoamaan vinkkejä ja neuvoja, joilla harrastuksen aloittaminen saataisiin mahdollisimman helpoksi. Neuvoja on koottu tekniikka-osiossa useampaankin kohtaan, tutustu niihin ja voi olla, että joku muukin on jo törmännyt samaan ongelmaan.

Tekniikkavinkkejä

FIA Tietoa

FIA on avannut Historic-harrastajien käyttöön tietokannan, josta löytyy n. 3 000 luokitustodistusta sekä muuta autoihin liittyvää aineistoa. Tietokannan aineistot ovat harrastajien vapaasti ladattavissa. Tietokanta myös päivittyy jatkuvasti uusilla aineistoilla.