Kyllä sitä pikkumoottorisella autollakin kerkiää, jos on oikea mies puikoissa

Published by HRCF Tiedottaja on

Viiden sakkiin luokkien 1-18 yleiskisassa ei ole huono suoritus ”pikkuautolla”. Loppuun asti tämä ei vielä kestänyt. Luokkavoitto tuli, yk-sijoitus oli rallin maalissa 7:s. Kuva: Marko Kyöstilä

Luokissa 9–11 pystyttiin jo heti alkumetreistä lähtien nimeämään helposti voittava kuljettaja, mikäli pääsevät maaliin ongelmitta. Kaikki heistä lopulta ajoivat maaliin ylivoimaisina voittajina luokissaan. Kun vastusta ei omassa luokassa varsinaisesti ollut, mielenkiinto siirtyi näiden kuljettajien sijoituksiin luokkien 1–18 yleiskilpailussa. Tokihan oli tiedossa, että isompimoottoriset autot valtaavat kärkipaikat, mutta pystyykö ikäkategorian 1975 autoilla nousemaan top-viiteen tai vaikkapa top-kolmeen?

Ykkösellä ei pystynyt, mutta Top-kahdeksassa oli jo kolme kuljettajaa. Sami Vuorinen Escortilla yli 1600-kuutioisten luokasta 11 oli 4:s, Niko Allinen Escortilla enintään 1300-kuutioisten luokasta oli 5:s ja Eero Kortelahti Avengerilla luokasta 10 oli 8:s.

Kakkosen jälkeen sijoitus ja järjestys oli sama, paitsi, että Kortelahti oli noussut 7:nneksi. Kolmosen jälkeen tilanne oli sama. Nelosella Allinen oli vaikeuksissa, joten Kortelahti nousi viidenneksi ja Allinen löytyy sijalta 7. Aika huimaa!

Varmasti kärkikahinoissa olisi ollut myös Timo Kuukka Volvolla ja Tomi Tikanmäkikin Saabilla, mutta kumpikin keskeytti ykkösellä. Kuukka vaihdelaatikkovikaan ja Tikanmäki tekniseen vikaan, josta ei ole tarkempaa tietoa.

Luokka 9 on jo pitkään ollut Kiuruveden UA:n Niko ja Marko Allisen hallintaa. Selkeä luokkavoitto oli jälleen tulossa, sillä ennen viimeistä pätkää eroa seuraavaan oli noin puolitoista minuuttia.
”Ehkä se luokkavoitto sittenkin tuli, vaikka oltiin lähes pari minuuttia pihalla nelosella aika loppupäässä”, paljasti Niko Allinen.
”Vähän ehkä liian kovaa tultiin. Yritettiin pitää sitä yleiskilpailusijaa ja päätettiin ajaa tosissaan loppuun asti. Ainakin on nyt yritetty ja maali nähtiin.”
”Tässä voi nyt peiliin katsoa oman virheen vuoksi, useimmiten pettymys on tullut tekniikkamurheista.”
”Eikä se laatikko vieläkään kunnolla pelaa, mutta sen kanssa pärjää. Tuli vähän kiire Hämeenlinnan jälkeen se korjata.”
”Saadaan kohta se oikea moottori takaisin, eikä tartte tällä varamoottorilla ajella. Vaikka tää on toiminut näin talvella hienosti.”

Ilkka ja Jere Haljala päättivät sittenkin ottaa kakkossijan kuin ajaa Allista vastaan kilpaa.
”Hurjaa oli pöperölumi, teki vanhalle miehelle tepposet. Kolmosella pystyi menemään huolella, muilla ei.
”Pääkoppa löi jumiin, kaasujalka nousi, ei voinut tehdeä mitään. Nyt ajettiin vain pisteistä”, myönsi Haljala.

Toni Sinkkonen-Arto Saarilahti Datsun 100A:lla tulivat vielä maaliin luokassa 9.

Luokan 10 voittajaksi ei ollut vaikea veikata Eero Kortelahtea, joka on jo aiempina vuosina osoittanut olevansa rattimies. Veikkaus oli ehkä liiankin helppoa, kun tiedetään, että Esa Laine Escort Twincamilla on reilusti myöntänyt vain harrastavansa ja on tietoinen, ettei vauhti enää ole nuorten miesten tasolla.

Kortelahtea ei olla tämän vuoden kisoissa vielä nähty.
”Aikataulullisista syistä on jäänyt kisoja ajamatta. Tänään vain nautiskeltiin ja ajettiin rauhallisesti, emmekä ole tuloksia tai aikoja seuranneet lainkaan”, paljasti nuori mies.

Esa Laine-Antti Härkönen tulivat toisena autona luokassa maaliin.

Luokan 11 Mäntsälän MK:n Sami Vuorinen Escortilla oli myös ennakkosuosikki voittajaksi. Vuorinen oli Hankasalmella luokkien 1-18 nopein, kun Janne Kanerva keskeytti. Hämeenlinnassa Kanerva ei keskeyttänyt ja Timo Kuukkakin ehti vielä edelle, kun Vuorinen oli kolmanneksi nopein. Kuhmoisissa Kanervan jälkeen yleiskisassa sijoittui luokasta 13 Juha Laaksonen, Heikki Valkosen onnistui kiilata vielä kolmanneksi, ja vasta sitten löytyy Vuorinen tuloslistalta. Ilmeisestikään ei ole laskeva trendi Vuorisella, sillä tälle löytyi selityskin.
”Ykkösellä pyörähdettiin ja sen jälkeen ajettiin vain ’terveisiä’. Kun Kuukka ja Tikanmäkikin keskeytti, ei enää ollut kiirettä luokkasijoitusten kannalta”, selvitti Vuorinen.

Keijo Lehtinen-Jouni Mattila Heinolan UA:sta tulivat Volvo 142:lla toiseksi ja ensimmäistä kertaa hisse-kisoja ajanut Marko ja Suvi Lettoniemi Teiskon UA:sta Volvo 144:lla nappaavat kolmanneksi korkeimmat luokkapisteet.
”Tämä täytti odotukset, kun ensimmäisessä kisassa päästiin maaliin. Muita tavoitteita ei tälle päivälle asetettukaan”, paljasti Lettoniemi.
”Tää oli opettelureissu, kun 30 vuotta sitten oon viimeksi ajanut takavetoisella.”

Seuraava HRT-osakilpailu on KaakkoisRalli toukokuun puolivälissä.
-kk

Pistetilanne osakisan 3/7 jälkeen
Historic 1975 – Top 10
Kuljettajat
1. Niko Allinen KiuUA lk 9 Ford Escort 1300 GT pisteitä 37
1. Sami Vuorinen MäntsMK lk 11 Ford Escort RS 2000 pisteitä 37
3. Esa Laine NHD lk 10 Ford Escort Twincam pisteitä 35
4. Toni Sinkkonen TamUA lk 9 Datsun 100A pisteitä 31
5. Ilkka Haljala MäntsMK lk 9 Ford Escort 1300 pisteitä 26
6. Keijo Lehtinen HeiUA lk 11 Volvo 142 pisteitä 21
7. Timo Kuukka RiiUA lk 11 Ford Escort RS 2000 pisteitä 14
8. Kari Loppi UUA lk 10 Ford Cortina 1600 GT pisteitä 12
8. Eero Kortelahti VeSa lk 10 Sunbeam Avenger 1600 GT pisteitä 12
10. Arto Rekola RiiUA lk 11 Ford Esocrt RS 2000 pisteitä 9
10. Marko Lettoniemi TeisUA lk 11 Volvo 144 pisteitä 9

Kartanlukijat
1. Marko Allinen KiuUA lk 9 pisteitä 37
1. Timo Peltonen MäntsMK lk 11 pisteitä 37
3. Antti Härkönen HRCF lk 10 pisteitä 35
4. Arto Saarilahti TamUA lk 9 pisteitä 31
5. Jere Haljala MäntsMK lk 9 pisteitä 26
6. Jouni Mattila HeiUA lk 11 pisteitä 21
7. Petteri Kauppinen RiiUA lk 11 pisteitä 14
8. Niina Mönkö UUA lk 10 pisteitä 12
8. Elisa Mälkönen LamUA lk 10 pisteitä 12
10. Henri Lindroos HRCF lk 11 pisteitä 9
10. Suvi Lettoniemi TeisUA lk 11 pisteitä 9

Categories: Kisaraportit