Martti Sarasto käänsi sekuntitaistelun edukseen murheista huolimatta
Kun Jari Ohrankämmen Wartburgillaan luokasta 5 jäi ”tauolle kisoista”, on luokan 5 temmellyskenttä nyt koskenkyläläisen Timo Heinosen ja AL-Myrskylää edustavan Antti Heinäsen ”heiniä”. Molemmat ajavat Fiat 850:llä, mutta Heinosen menopelin mallin nimen perässä lukee Coupé ja Heinäsen Special.
Kisa kulki alusta lähtien Coupé-miesten tahdissa. Luokkien 1–18 yleiskisassa Heinonen sijoittui 21:nneksi.
Harmillisesti Heinänen ja kartturi Tiia Mäenpää jäivät kuitenkin vaille kakkossijan tuomia HRT-pisteitä, kun teknisen vian vuoksi keskeyttivät viimeiselle siirtymälle.
Luokassa 6 Ari Koskinen ja Anni Kalenius olivat Renault 8 Gordinilla ainoa pari, ja maaliin tulivat.
Luokassa 7 odotettiin kovaa sekuntitaistelua, kun lähtöluetteloon ilmaantuivat pienen tauon jälkeen Martti Sarasto tutulla Cortina GT:llään sekä Bertil Lindholm Cortina Lotuksella. Jälkimmäinenkin Ford oli loppujen lopuksi tuttu menopeli, mutta oli saanut vain upean maalikerroksen pintaansa väreinä kulta ja punainen.
Saraston kyytiin ”pikakomennuksella” lähtenyt Länsiväylän UA:n Mikael Lageström, kaikille tietty tuttu Matti Jaatisen viereltä, kertoi juuri ennen starttia, että äkkilähtö oli mieluinen.
”En kyllä ollut vielä kisa-aamunakaan varma, lähdetäänkö Martin Fiatilla vai Cortinalla”, paljasti Lagerström.
Hieman flunssaa potenut Lindholm oli nopeampi ykkösellä, Sarasto jäi 1,8 sekuntia vajaan viiden kilometrin avauspätkällä. Kakkosella (7,8 km) Sarasto nykäisi 3,2 sekunnilla pohjat. Kolmosella (9,96 km) oli taas Lindholmin vuoro, nyt kaksikon ero oli 4,5 sekuntia. Näiden jälkeen oli tauko, ja Lindholm kokonaisajassa johdossa 3,1 sekunnilla.
Nelospätkä oli kisan pisin (20,14 km) ja nyt Lindholm hävisi paljon, peräti puoliminuuttia. Viimeisen erikoiskokeen 10 sekunnin pohja-aika ei Lindholmille riittänyt, vaan Sarasto voitti 16,4 sekunnilla.
”Kivaa oli, aivan mahtavaa. Yksi rengasrikko ja etutukivarsi lähti vähän leijumaan, mutta muuten meni hyvin”, tilitti Sarasto maalissa.
”Auto tuntui ihan kummalliselta kolmosen puolessa välissä, kun rengas meni. Ensin luultiin, että taka-akseli on irti. Päätettiin jatkaa vaan.”
”Tän jälkeen ei tarvinnut kamalasti yllyttää ajamaan, tuli sitten sen verran kova aika, että riitti sitten”, huuteli Lagerström kartturin jakkaralta.
”Auto on kaunis, mutta sama vanha kuitenkin, ja pelittää ihan hyvin. En oo aikoja katsonut ollenkaan, joten en tiedä tilanteesta mitään. Alku tultiin ihan ok, mutta lopussa meikäläinen väsähti huonon olon vuoksi”, paljasti Lindholm.
Luokassa 8 Juha Berner ja Jouni Tanninen ovat Plymouth Valiantilla tottuneet ajamaan luokassa yksinään, kun kanssakilpailijoita on ollut vain harvakseltaan.
”Hieno reitti, joka pätkällä oli kaikenlaista vaihtelevaa, oli isoa ja pientä osuutta. Meidän numerolla tienpohja oli hyvässä kunnossa ja pito oli hyvä”, kertasi Berner.
Luokkien 1–18 yleiskisassa Berner löytyy sijalta 14.
-kk
Pistetilanne osakilpailun 2/7 jälkeen:
Kuljettajat
1. Timo Heinonen PoSUA lk 5 Fiat 850 Coupé pisteitä 25
2. Antti Heinänen AL-Myrskylä lk 5 Fiat 850 Special pisteitä 12
2. Martti Sarasto NHD lk 7 Ford Cortina GT pisteitä 12
4. Ari Koskinen UUA lk 6 Renault 8 Gordini pisteitä 10
4. Bertil Lindholm HRCF lk 7 Ford Cortina Lotus pisteitä 10
4. Juha Berner HyUA lk 8 Plymouth Valiant pisteitä 10
Kartturit
1. Mikko Vuorinen PoSUA lk 5 pisteitä 25
2. Tiia Mäenpää AL-Myrskylä lk 5 pisteitä 12
2. Mikael Lagerström LvUA lk 7 pisteitä 12
4. Anni Kalenius UUA lk 6 pisteitä 10
4. Pentti Ritari HSTT lk 7 pisteitä 10
4. Jouni Tanninen HyUA lk 8 pisteitä 10