Pääkatsastajan kommentit kaudesta 2022

Published by HRCF Tiedottaja on

Valitettavasti päivitykset kauden aikaan jäivät tekemättä, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan 😉
Kausi aloitettiin tammikuussa Kuhmoisten Sora -rallilla. Reitti oli kompakti ja sisälsi myös tuttuja pätkiä MM-rallistamme. Kilpailu sai kiitosta kilpailijoilta.
Tekniseen tarkastukseen otimme autoja nuottiluokkien kärjestä ja mittasimme iskutilavuuden. Tarkistuksessa olivat nro 1 Toyota Celica / Latvala, nro 2 Ford Sierra / Rikkinen ja nro 3 Ford Escort / Hannonen. Kaikki autot OK.
Helmikuussa oli suuntana Savonlinna. Reitti ja Ek:t olivat mahtavia, mutta edellispäivien lumisade aiheutti ongelmia eikä teiden kunto ollut paras mahdollinen. Mutta minkä luonnolle mahtaa! Huoltopaikka ja katsastus olivat samalla alueella, mutta kuitenkin ilmoittautuminen oli jostain syystä viety keskelle kaupunkia. Lisäksi huoltoalueen ravintola meni kiinni liian aikaisin ja hieman aiheutti parranpärinää.
Tekniseen tarkastukseen valikoitui luokkien 12, 13 ja 14 autoja: nro 44 Toyota Starlet / Fonsell, nro 47 Chrysler Sunbeam / Putila ja nro 48 Opel Ascona / Vanhatalo) ja tarkastuskohteina olivat tukivarret sekä vaihdelaatikon rattaat ja niiden kytkentätapa. Kaikki autot tarkistetuilta osin säännön mukaisia.
Kesäkausi aloitettiin KaakkoisRallilla. Kilpailukeskus oli Harjun oppimiskeskuksessa, missä sijaitsivat kaikki toiminnat, myös huoltotauko. Hieman oli opasteissa parantamisen varaa, mutta kyllä kaikki toiminnot sieltä löytyvät. EK:t olivat haastavia ja valitettavasti tuli myös mittavia kalustovaurioita.
Teknisessä tarkastuksessa olivat autot nro 2 Sunbeam Avenger / Frilander ja nro 7 Ford Escort/ Leponiemi (näissä tarkastuskohteena oli akseliväli) sekä nro 22 Ford Escort / Leander ja nro 23 Ford Cortina / Sarasto, joissta tarkastimme pakosarjan (malli ja mitat). Kaikki autot olivat näiltä osin ok.
Ennen juhannusta kaasuteltiin Autoglym-ralli. Kilpailukeskuksena oli Sappeen matkailukeskus, missä sijaitsivat kaikki toiminnot. Hieman oli ongelmia järjestelyissä, mutta onneksi se ei näkynyt kilpailijoille, palkinnot ja pisteet saatiin jaettua.
Teknisessä tarkastuksessa olivat nro 23 Wartburg / Ohrankämmen (akseliväli, startti, ohjaus, sytytysjärjestelmä), nro 43 Daihatsu / Kuparinen (imusarja, kaasutin, pakosarja, luukut), nro 49 Toyota Corolla / Lindroos ja nro 50 Opel Manta / Koskela (imusarja, ruisku, pakosarja, luukut). Autot tarkistetuilta osin säännön mukaisia.
Lahti EM ja Varaosaexpert Ralli Lahti mentiin taas EM:n ehdolla, niin kuin tietysti pitääkin. Perjantain pätkät olivat ehkä hieman liian nopeita historic-autoille, mutta reitti muuten mainio. Hieman myös lämmin keli aiheutti harmaita hiuksia joillekin.
Lahdessa tekninen tarkastus jakautui taas kahteen erilliseen tapahtumaan. EM:n puolella tarkastuksessa olivat autot nro 4 Audi Quattro / Kivenne, nro 7 Ford Escort Twin Cam / E. Graham, nro 9 Volvo 244 / Mayr, nro 10 Ford Escort RS 1800 / W. Graham (jarrut, moottoritila sekä ulkoasu).
Varaosaexpertin puolelta nro 101 Opel Kadett / Wikstedt, nro 119 Sunbeam Avenger / Kortelahti ja nro 120 Saab 96 / Tikanmäki (akseliväli, olan vahvikkeet ja moottoritila). Kaikki autot ok.
The Rally of the Thousand Lakes ajettiin syyskuussa Jyväskylässä. Minua tuurasi Alpo Aarnio. EK:t saivat kiitosta, mutta muuten ei oikein onnistuttu. Hieman oli epäselvyyttä ja myös ristiriitoja informaatiossa, valitettavasti siitä johtuen tuli myös hylkäys huoltokieltoalueella huoltamisesta.
Teknisessä tarkastuksessa olivat nro 37 Toyota Starlet / Glad, nro 38 Toyota Starlet / Hållfast, nro 39 Ford Escort / Eerola, nro 40 Ford Escort / Putila, nro 41 Volvo 242 / Jaatinen, nro 42 Volvo 242 / Kanerva ja nro 43 Volvo 242 / Kiiskinen. Tarkistuskohteina olivat ikkunoiden paksuus, ovien sekä sivujen rakenne sekä Volvoista venttiilien paininkupit (halkaisija ja muoto). Autot tarkistetuilta osin sääntöjenmukaisia.
Kasitien Katsastus XLV Rantaralli päätti HRT-kauden. Muutamassa kategoriassa mestaruus oli vielä auki, ja yritys oli sen mukaista. Järjestelyt pelasivat jälleen mainiosti ja aikataulu oli tiivis, kotiin päästiin ajoissa.
Tekniseen tarkastukseen valikoituivat kilpailijat nro 9 Alfa Romeo / Pitkänen, nro 10 Opel Ascona / Salenius, nro 11 Fiat 850 / Heinänen ja nro 12 Fiat 850 / Heinonen. Tarkistuskohteina jarrut ja korin vahvistukset. Autot tarkistetulta osin ok.
Nyt odotellaan HRCF:n vuosikokousta ja palkintogaalaa. Minulla hommat jatkuvat näillä näkymin HRT-sarjan parissa myös vuodella 2023!
T: Juha 
 
Yhteenveto loppukaudesta 2021
Niin se taas aika vierähti ja kohta palkitaan menestyneitä kuskeja ja karttureita.
Lahden EM ja Top Building -ralli olikin tapahtumana mielenkiintoinen, kun historic-autojen lisäksi viikonloppuna kilpailivat myös SM-luokat. Haasteitakin oli, mutta lopulta kilpailu meni mainiosti. Tosin parannettavaakin jäi, mutta niistä otetaan opiksi.
Lahdessa tekninen tarkastus jakautui kahteen erilliseen tapahtumaan. EM:n puolella FIA:n tarkastukseen otimme autot 101 Silvasti Audi quattro, 106 Grönholm Volvo 242, 109 Graham Ford Escort RS1800 ja 130 Hämäläinen Alfa Romeo Giulietta. Tarkistuskohteina jarrut sekä ulkoasun ja konehuoneen vastaavuus FIA-passiin.
Top Building -rallin puolelta tarkistimme autot 227 Selänne Skoda Favorit, 230 Lindroos Toyota Corolla ja 232 Laakso VW Golf. Tarkastuskohteina olivat imusarja, pakosarja sekä konehuoneen vastaavuus FIA-passiin. Kaikki autot tarkistetulta osin sääntöjenmukaisia.
Mad-Croc Historic Rally ajettiin viimevuotiseen tapaan Akaan ympäristössä.  Kilpailua oli saatu tiivistettyä ja siitä suurta plussaa järjestäjälle. Muutenkin päivä sujui hienosti, ja kotiin pääsimme ihmisten aikaan.
Tekniseen tarkastukseen otimme 1-rymän autoja, nro:t 19 Sunbeam Avenger / Tiinus, 20 Datsun Finn / Salokaski, 21 Toyota Celica / Lindén, 22 Saab 99 / Kulmala ja Alfa Romeo Alfetta / Pitkänen. Tarkastuskohteina ohjaus, pakoputki ja alusta. Kaikki autot olivat tarkistetuilta osin sääntöjenmukaisia.
Jari-Pekka-ralli saatiin taas pikaisella aikataululla korvaamaan Naantalin peruuntunutta kilpailua. Kiitos Heinolan UA:lle! Ralli oli tehty taas kansallisen rallin pohjalle, joten toiminnot ja aikataulut sen mukaisesti. Sää oli aika haastava, mutta onneksi lumisade pysyi pois. Reitti kesti yllättävän hyvin ja sai kiitosta, kuten muutkin järjestelyt.
Tekninen tarkastus peruuntui Force majeure -syystä, emme päässeet tarkastukselle varattuun tilaan. Oli tarkoituksena tiirailla vaihdelaatikkoja ja niiden rattaita, mutta nyt se jää ensivuoteen.
Nyt keskitytään palkitsemaan menestyneitä, nähdään Lahdessa!
T: Juha 
 
 
Yhteenveto alkukaudesta ja Lahti EM 
Kausi on jo edennyt loppupuolelle ja Lahden EM sekä Top Building -ralli ovat edessä. Heti alkuun muistutus: Lahti Historic Rally on EM-kilpailu ja tällöin noudatetaan kansainvälisiä sääntöjä, joten KANSALLISET SÄÄNTÖJEN LISÄYKSET EIVÄT OLE VOIMASSA. Tässä muutama kohta, mitkä autosta kannattaa varmistaa. Lukekaa säännöt (myös kilpailun) ja kilpailijaohje huolella.
– Penkkien ja vöiden kansallinen viiden vuoden jatkoaika ei ole voimassa
– Jos autossa on FIA-turvatankki, tarkista päivämäärä
– Sammutusjärjestelmä on pakollinen. Sammutusjärjestelmän lisäksi on oltava vähintään yksi 2 kg:n käsisammutin (ja tarkastukset voimassa, sekä järjestelmä (2 v) että käsisammutin (1 v)!)
– Muistathan kansainvälisen mainossäännön, maksimikokohan on appendix K:ssa määritelty, esimerkiksi tuulilasimainokset on ehdottomasti poistettava (peitettävä)
– Ohjaajien nimet ja kansallisuusliput on oltava auton etuosassa, kummallakin sivulla.
Mutta palataanpa hieman alkukauteen. Talvi jäi valitettavasti vajaaksi ja vain Ähtärin Mesikämmenralli saatiin järjestettyä. Itse en paikalle päässyt, ja Alpo tuurasi minua. Siellä tekniseen tarkastukseen valikoitui G2- ja H1-autoja. Tarkastuskohteina akseliväli sekä tukivarret. Autot 40 (Wikman), 62 (Välikoski), 65 (Kortelahti), 66 (Frilander) ja 71 (Valkonen) olivat tarkastetuilta osin sääntöjenmukaisia.
Kesäkausi avattiin Korpilahdella. Kilpailun aikataulusta oli tehty todella tiivis eikä ylimääräisiä odotteluja juurikaan ollut. Palautettakin tuli, ja otetaan niistä opiksi. Ainakaan aamuisesta nuotituksesta ei tykätty ja AT-käytännöstä tuli sekä risuja että ruusuja. Kilpailu meni kuitenkin mainiosti, vaikka hieman ahdasta oli ajoittain, kiitos runsaasta kilpailijamäärästä. Tekninen tarkastus tapahtui turvallisuustarkastuksen yhteydessä. Ikäkaudessa I tarkastuskohteina olivat Volvojen etutolpat. Kaikki olivat sääntöjenmukaisia. Ikäkaudessa G1 tarkastuskohteina olivat pakosarja sekä kannen ja lohkon valu. Pääsääntöisesti kaikki ok, vaikka selvitystyötä riitti myös kilpailun jälkeen, ja yksi auto sai määräyksen muuttaa pakosarjaa.
Nähdään Lahdessa!
T: Juha   

Moikka!
Jäi hieman viimekauden tarinat vähiin, mutta yritetään parantaa tälle kaudelle. Tätä kirjoittaessa Ähtäri on edessä ja talvet muut kilpailuyritykset on peruttu. Valitettavasti sarja kutistuu talven osalta yhteen osakilpailuun. Palataan aluksi hieman kauteen 2020.
Hankalaa oli viime vuonnakin. Ensimmäiset kilpailut peruttiin puuttuvan talven takia ja sitten iski korona. Mutta ajamaankin päästiin ja kilpailut olivat ihan hyviä. Korpilahden talviralli oli ainoa talviosakilpailu ja se tehtiin kansallisen rallin pohjalle. Se onnistui hienosti ja sai kilpailijoilta positiivista palautetta. Täällä ei tehty teknistä tarkastusta ollenkaan.
Kokkola-ralli aloitti kesäkauden vasta elokuun alussa. Kilpailu sai kilpailijoilta kiitosta järjestelyiden puolesta. Reitistä muuten hyvää palautetta, mutta pari huonoon kuntoon mennyttä osuutta sai runsaasti pyyhkeitä. Teknisessä tarkastuksessa oli viisi 1-ryhmän autoa ja tarkastuskohteina Pakoputki, tukivarret, akselit ja moottoritilan yleisilme. Autot: Mazda 1300 / Heino, Sunbeam Avenger / Jaakkola, Escort RS 2000 / Nieminen, Escort RS 2000 / Lindell ja Mercedes Benz 280 / Mustapuro. Autot tarkastetuilta osin sääntöjen mukaisia.
ABC Toijala Ralli kurvailtiin syyskuussa. Edellisestä kilpailusta oli opittu paljon ja kaikki oli tiloja myöten paremmin. Teknisessä tarkastuksessa tarkastettiin Korimateriaalit, Kytkimen käyttötapa, kojelauta. Kohteina Ford Escort / Niko Allinen, Datsun 100A / T Sinkkonen, Ford Cortina / Kari Loppi ja Ford Escort / P Männistö. Autot tarkastetuilta osin sääntöjen mukaisia.
Jari-Pekka Ralli päätti kauden Hartolassa ja tehtiin myös kansallisen rallin pohjalle. Aamun aikataulu oli turhan väljä ja kilpailijoille jäi turhaa odotusaikaa. Täällä ei tehty teknistä tarkastusta ollenkaan.
Sitten kauteen 2021
Nyt näyttää tosiaan sille, että kaudellaa on viisi osakilpailua. Ilahduttavasti Ähtärissä on runsaasti Historic-autoja ja varsinkin nuottiluokan osallistujamäärä on hieno. Kauden aikana jatketaan teknisiä tarkastuksia ja osa tehdään mahdollisesti jo kilpailun aikana.
Kohteina alustavasti mm. :
-Jakopää ja venttiilikoneisto
-Välitykset
-Puristussuhde, iskutilavuudet
-Jarrut
-Korivahvistukset
-Kiertokanget
Kaudella 2021 olisi tarkoitus kokeilla teknisten tarkastusten ohella myös uutta toimintamallia tarkastuksissa. Tässä mallissa etukäteen päätetään luokka/luokat, joiden autoja tarkastetaan. Aamulla turvallisuustarkastuksessa voidaan autosta tarkastaa tiettyjä asioita ja ottaa mahdollisesti autoista kuvia. Auton HTP-passi otetaan kilpailun ajaksi talteen, josta voidaan päivän aikana tarkastaa tiettyjä asioita ja verrata niitä ko. autoon. Tällä toimintamallilla voidaan nopeuttaa kilpailun aikataulua ja palkintojenjakoa, koska osa teknisistä tarkastuksista pystytään tekemään jo kilpailun aikana. Älkää siis ihmetelkö, jos katsastushallissa kameran linssi osuu autoosi tai kaverin autoon.
T:Juha
11.9.2019 Urjalan Historic Rally
 
Tällä kertaa ralli ei pyörinytkään Urjalan ympäristössä vaan olimme Akaan seudulla. Reitti sai runsaasti kiitosta, mutta muuten palaute oli suhteellisen negatiivista. No kyllähän opasteet, huoltoalue ja kilpailukeskus olivat hieman onnettomia, mutta kilpailu itsessään meni hyvin ja pisteet saatiin jaettua. Kilpailun järjestelyorganisaatio oli uusiutunut ja ensimmäinen ralli uudella organisaatiolla on aina iso haaste, joten hieman täytyy antaa järjestelyjä anteeksi ja toivoa, että ”virheistä” otetaan opiksi.
Tekniseen tarkastukseen otimme luokan 13 autoja, numerot; 33 Hartikka, 34 Koivunen ja 35 Sakselin. Tarkistuskohteina oli korirakenne, puskurit, tukivarret ja kojelauta. Autot olivat tarkistetuilta osin sääntöjenmukaisia.
Viimeiseen kisaan jää vielä jännitettävää ja onneksi kaikki mestaritkaan eivät ole selvillä. Toivotaan että saamme Rantaralliin suuren määrän Hisse autoja. Olen myös paikalla Mynämäellä, vaikka säännöissä toimihenkilöt ovat RSJM-sarjan mukaan.
T:Juha
 
28.7.2019 Kaasujalka-ralli ja Autoglym Ralli
 
Kaasujalka-ralli
 
Molemmat kesän kilpailut ajettiin mukavassa kesäsäässä, tosin Kaasujalka-ralli jopa liian kovassa helteessä. Itse olin Kaasujalka-rallin aikoihin reissussa ja Alpo Aarnio tuurasi minua. Siellä tekniseen tarkastukseen valikoitui luokan 20 ja 21 autoja.
Tarkastuskohteet:
– nro 52 (Leponiemi, Ford Escort) Etujarrulevyt ja takatukivarret
– nro 56 (Toivonen, Opel Kadett) Jarrulevyt ja etutukivarret
Molemmat autot tarkistetuilta osin sääntöjenmukaisia.
Autoglym Ralli
Autoglym Ralli ajettiin Nokian ympäristössä. Ehkä loma-aika verotti osallistujia, mutta vähänlaisesti oli historic-autoja viivalla. Järjestelyistä voi olla montaa mieltä, mutta minusta kilpailu ei ollut Historic Rally Thorphy -kilpailun arvoinen, ongelmia ja puutteita oli liikaa. Reitti itsessään sai kiitosta, mutta siirtymien aikataulu ja pätkien etumerkit saivat aikaan aikamoista parranpärinää. Valitettavasti noiden etumerkkiongelmien takia sattui myös useampi ulosajo. Ei hyvä! Tekniseen tarkastukseen otimme luokan 2 ja 3 autoja.
– nro 5 (Toyota Corolla / Valtaala)
– nro 9 (Ford Cortina / Sarasto)
– nro 10 (Ford Lotus Cortina / Lindholm)
Tarkastuskohteina: pakosarja, ohjaus, korin vahvistukset ja kytkimen käyttömekanismi. Kaikki autot tarkistetuilta osin sääntöjenmukaisia.
Nokialla turvallisuustarkastuksen painopistealue oli ajovarusteet. Vieläkin löytyi useita vanhentuneella standardilla olevia kypäriä, lisäksi rikkinäinen ajopuku ja useita rikkinäisiä hanskoja. Kun ajovarusteissa näköjään on vieläkin ongelmia, sama linja ja painopiste toistuu Urjalassa. Katsokaapa siis jo etukäteen ajovarusteet kuntoon!
T: Juha
 
25.2.2019 Talvikausi ajettu!
Talven kisat olivatkin nopeasti ohi, kun oli vaan kaksi kisaa. Lunta on riittänyt molempiin kapinoihin, mutta muuten kelit olivat todella erilaiset. Savonlinnassa kunnon pakkanen ja Laukalla silkkaa vesisadetta. Kilpailijat kehuivat pätkiä molemmissa kisoissa, vaikka pätkät menivätkin pehmeäksi, mutta säälle me emme voi mitään.
Savonlinnan Seurahuonerallissa tekniseen tarkastukseen otimme luokkien 5, 6 ja 7 autoja (numerot: 16 Lappalainen, 21 Frilander, 22 Mäkelä, 26 Valkonen ja 28 Kanerva) ja tarkistuskohteina oli akselistot. Autot tarkistetuilta osin sääntöjenmukaisia. Laukaan Peurunkarallissa tarkastuskohteina oli luokan 13 Volvojen (numerot: 42 Mustapuro, 43 Koivunen, 45 Pousi ja 49 Putila) venttiilikoneistot ja kaikki autot olivat näiltä osin ok.
Peurunkarallissa yhden autokunnan lähtöoikeus evättiin vanhentuneiden kypäröiden takia. Valitettavasti kypärästandardien BS6658-85 ja SA2000 päättyminen ei ollut saavuttanut kaikkia kilpailijoita.
Tässä pari linkkiä vuoden vaihteen kypäräuutisiin:
Ja tässä vielä linkki FIA:n sivuille, jossa viimeisin FIA technical list 25 (julkaistu 14.1.19), josta löytyy kaikki KV-kilpailuissa hyväksytyt kypärästandardit:
Toivotaan, että näistä linkeistä saatavalla informaatiolla vastaavilta ongelmilta vältytään tulevaisuudessa.
Hyvää kevättä kaikille!
T: Juha
 
17.1.2019 Kohta mennään! 
Nimittäin Savonlinnaan. Historic (HRT, HTRS, Nuotti) rallikausi on taas ovella ja minulla alkaa jo kahdeksas kausi sarjan pääkatsastajana. Laitetaan taas vanhaan tapaan hieman ennakkoa ja yhdessä AKK:n tekniikka- ja historic-lajiryhmän kanssa mietittyjä painopisteitä kauden kisoihin.
Havaintoja viime kausilta: 
– On havaittu, että autoihin on asennettu umpioita, joita ei ole ikäkaudella käytetty (muovisia, sileä lasi). Umpiossa on havaittu myös värillisiä kalvoja, joiden käyttö ei ole sallittua tieliikenteessä. – Edelleen autoissa näkyy mittareita, joita ei ole ikäkaudella käytetty (seosmittarit, kierroslukumittarit vaihtovalolla yms)
– Joissain autoissa on sääntöjen ja tieliikennelain vastaisia tummennuksia ikkunoissa (sävytetty polykarbonaatti, tummennuskalvoja), alkuperäiset sävylasit ovat toki sallittuja. Tieliikenteessä tuulilasin valonläpäisykyvyn tulee vähintään 75% ja etusivulaseissa vähintään 70%. Tummennuksien ja eritoten tummennuskalvojen käyttö historic-autoissa ei ole ikäkauden mukaista.
– Auton ulkonäkö tulee olla ikäkauden mukainen esim. autossa käytettävät mainokset, kuraläpät ja vanteet. Osa autoista muistuttaa enemmän F-ryhmäläisiä kuin historic-autoa! Historic-kilpailemisen yksi tärkeimpiä periaatteita on historian kunnioittaminen, joka nykyisin meinaa monella harrastajalla unohtua. Myös autojen yleiseen siisteyteen tulee kiinnittää huomiota. Pidetään historic historiccina, eikös sovita niin..?! 
– Polttoainesäiliöiden kiinnitykset. Varsinkin JAZ-tankeissa on havaittu puutteellisia ja jopa vaarallisia kiinnityksiä, suositus on käyttää alkuperäisiä kiinnikepantoja, lisäksi kiinnityspisteet korissa olisi hyvä vahvistaa. On myös havaittu, että osa tehdasvalmisteisista alumiinisista polttoainesäiliöistä on valmistettu hyvin ohuesta alumiinista, joka voi revetä jos kiinnitys on puutteellinen.
– Kilpailijan täytyy pystyä osoittamaan kilpailupaikalla Suomen rekisterissä olevista autoista, että auto on liikennekäytössä ja katsastettu. Helpoiten tämä onnistuu esittämällä viimeisin rekisteröintitodistuksen (osa 1). Rekisteröintitodistuksen saa tilattua helposti Trafin nettisivuilta Oma asioinnin kautta tai noudettua maksutta lähimmältä katsastusasemalta, jolla suoritetaan rekisteröintejä (omistajan vaihdokset ym.). Myös hyväksytystä määräaikaiskatsastuksesta saa edelleen rekisteröintitodistuksen osan 1.
– Punakilpiset historic-autot ovat lisääntyneet, muistutetaan että myös nämä täytyy kuntokatsastaa vuosittain AKK:n valtuuttamalla katsastustoimipaikalla. Monista edellä mainituista asioista on jo huomauteltu kilpailijoita, mutta huomautuksista huolimatta parannusta ei ole tapahtunut. Tämän kauden aikana asioihin tullaan puuttumaan tiukemmin, joten hoidathan autosi asianmukaiseen kuntoon.
Kauden aikana kilpailun jälkeisissä teknisissä tarkastuksissa tulemme tarkastamaan mm. seuraavia kohteita: 
– Venttiilikoneistot
– Sylinterinkannet (luokituksen mukaisuus, mahdollinen aineen lisääminen)
– Vaihteistot, välitykset/hammaspyörät
– Akselistorakenteet, jarrut, luokituksen mukaisuus
– 1-ryhmä nokka-akselit, imu/pakosarja, pakoputkisto. korirakenteet/vahvistukset
– Korirakenteet
Painopisteitä turvallisuustarkastuksiin:
– Turvakehikkojen hitsaukset
– Polttoainesäiliöt, pa-linjat
– Paloseinät, läpiviennit yms
– Sammutusjärjestelmien tarkastukset (tarkastuksen saa suorittaa vain sammutusjärjestelmän valmistajan valtuuttama huoltopiste), lista tarkastajista: https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/1395/sammutusjarjestelmien_tark_ja_huolto_6_3_2018-1.pdf
Nähdään Savonlinnassa!
 T:Juha
05.11.2018 Mestarit selvillä! 
Taas tarvittiin ”korkeampaa matikkaa” mutta kaikki loppusijoitukset saatiin selville. Ennen Urjalaa oli vielä usealla parilla mahdollisuuksia mitaleille ja jopa ykköseksi asti, osa kärsi epäonnesta ja jotkut onnistuivat. Kuten eräs epäonninen Urjalassa totesi, tää on sitä motorsporttii…. Onnea Mestareille!
 Maxell-ralli ajettiin tällä kertaa Nummi-Pusulasta käsin. Osa pätkistä oli vaativia ja ajoittain erittäin rankka vesisade ei ainakaan helpottanut kilpailijoiden hommaa. Tekniseentarkastuskeen otimme luokan 13 autoja, numerot: 44 Damsted, 45 Hartikka, 49 Vuori ja 50 Jaatinen. Tarkastuskohteina olivat akseliväli, jarrut, iskunvaimennus, ohjaus ja korimateriaalit. Autot olivat tarkistetuilta osin sääntöjenmukaisia.
Kauden päätöskilpailu kurvailtiin Urjalassa. Kuljettajat tykkäsivät kisasta ja varsinkin kolme ensimmäistä pätkää saivat suitsutusta. Tauon jälkeiset pätkät olivatkin useiden mielestä liian nopeita. Itse kilpailu sujui mukavasti ja oli omasta mielestä yksi kauden parhaista. Turvallisuustarkastuksessa esitimme kahden autokunnan lähtöoikeuden eväämistä, syynä puutteelliset turvakaarien hitsaukset. Teknisessä tarkastuksessa tutkimme ikäkauden J-autoja, numerot: 44 Lidroos, 45 Laakso ja 49 Koskela. Tarkastuskohteina olivat moottorinohjainyksiköt. Autot olivat tarkistetuilta osin sääntöjenmukaisia.
Näin kauden lopuksi kehoittaisin kaikkia tarkistamaan turvakaaret ja niiden hitsaukset ja ihan joka puolelta. Sormella kokeilemalla ei puutteet aina selviä vaan esimerkiksi Motonetistä saa sellaisia ”hammaslääkärin peilejä”, millä näkee myös putkien taakse, sellaista käytän itsekin. Valitettavasti noita puutteellisia hitsauksia löytyy silloin tällöin ja tekniikalla ei ole muuta mahdollisuutta kuin esittää hylkyä. Näitä tutkitaan myös tulevaisuudessa ja koskee myös muiden luokkien autoja.
Seuraavaksi sitten Palkintogaala Lahdessa ja valmistautuminen tulevaan kauteen. Näemme näissä merkeissä myös ensi vuonna! 
T. Juha
 
 
19.7.2018 Orimattila Ralli 7.7.2018 
Kauden neljäs kilpailu huristeltiin Orimattilan ympäristössä. Keli oli jälleen helteinen ja ainakin kuvista päätellen osalla autokunnista oli sääntöjenvastaisesti sivuikkunoita auki….
Kilpailussa saatiin uusia voittajia ja osalla epäonni vaivaa edelleen. Reitti ja aikataulu oli kompakti, mutta ehdin pikaisesti tarkkailemaan tilannetta kakkos EK:n lähtöön. Siinä oli helppo vertailla autojen eroja.
Tekniseen tarkastukseen olimme valinneet luokkavoittajat luokista 14, 15 ja 22. Autot ja tarkistuskohteet:
52. (Siikala) Skoda Favorit: pakosarja, imusarja ja kaasutin
56. (Kiviniemi) Toyota Corolla 1600 GT: pakosarja, imusarja ja ruisku
73. (Turkki) Ford Sierra RS Cosworth: pakosarja, imusarja ja turbo
Autot olivat tarkistetuilta osin sääntöjenmukaisia.
Nyt vietetään hieman kesälomaa ja palataan sarjaan syyskuussa Espoon kisan muodossa.
Hyvää loppukesää kaikille!
T:Juha
 
6.7.2018 NetBaron Ralli Mäntsälä 12.5.2018 ja Orimattila ennakko 
 Niin se kesä huristelee eteenpäin, olemme jo Heinäkuussa ja Orimattila rallin parissa. Valitettavasti tämän tiedotteen julkaisu jäi hieman viimetippaan minusta riippumattomista syistä. Mäntsälän jälkeen ehdin jo käydä tuurauskeikalla Kouvolassa RSJM:n puolella Kuljetus Tuuri rallissa.
Mäntsälässä nautimme lämpimästä kesäpäivästä ja ainakin osalla pätkistä (ja kilpailijoista) pöly aiheutti ongelmia. Aikataulu oli tiivis, reitti suht kompakti ja pätkät vaativia. Aamulla minuuttiaikataulu katsastuksessa olikin teille kilpailijoille haastava. En tiedä miten tarkkaan luette kilpailijaohjetta, mutta siinä oli selvästi kerrottu, miten katsastukseen olisi pitänyt tulla. Jos katsastukseen annetaan minuuttiaikataulu, niin sitä pitää noudattaa ja katsastus AT:lle tullaan kuten vaikka normaalille EK:n AT:lle. Nyt kilpailun johtaja teki urheilullisen ratkaisun ja katsastus AT:lta ei saatu rangaistuksia. Olkaapa seuraavalla kerralla tarkempia.
 Tekniseen tarkastukseen otimme autoja nuottiluokista: luokka 20 Peugeot 205 GTI (Fromholt), tarkistuskohteina ovien sekä takasivujen rakenne sekä kiertokanget. Luokka 21 Opel Ascona (Kojo), jarrusatulat ja levyt sekä kiertokanget. Molemmat autot olivat tarkistetuilta osin luokituksenmukaisia.
Orimattila rallin automäärä ehkä pienoinen pettymys, mutta laatu korvaa määrän. Siellä tulemme tutkimaan autojen korirakenteita ja niiden kevennyksien/vahvistuksien sääntöjenmukaisuuksia.
Muistutan myös Trafin määräyksestä koskien Suomenkilpisiä autoja. Mikäli auto on vuosimallia 1984 tai uudempi, niin siinä tulee olla toimiva nopeusmittari. Kokemuksen mukaan, kierroslukumittarissa olevat merkinnät nopeudesta eivät riitä, eikä myöskään telineessä oleva GPS. Muistutuksena myös rallisääntö 17.11: GPS:ää voi käyttää nopeuden mittaamiseen, mutta minkäänlaista karttaohjelmaa (edes kännykässä) ei saa käyttää… vaikka Youtubesta kaikenlaista löytyykin 😉 Tosin eihän tuo GPS ole oikein Historicissa aikakaudenmukaistakaan. Lisäksi Trafin määräys kertoo, että autot, jotka on ensirekisteröity 1978 tai sen jälkeen, tulee täyttää määraikaiskatsastuksessa käytön aikaiset päästömääräykset, päästöjen raja-arvot määräytyvät auton iän mukaan.
T:Juha 
 
7.5.2018 Yhteenvetoa alkukaudesta! 
Nopeasti se kevät taas tuli ja kohta on edessä kauden ensimmäinen kesäkilpailu. Ihan mukavasti on Mäntsälässä rallin puolella Historic autoja viivalla melkein 90, mutta saataisiinko Orimattilassa 100 hisseä viivalle?
Mutta katsaus menneeseen. Kausihan alkoi tammikuussa Lammin Ovet ja Ikkunat rallilla. Talvi saapui sopivasti ja keli oli kalenteriin nähden oikea. Aikataulu oli todella tiivis ja pätkät mukavasti lähellä kilpailukeskusta. Lammilla teknisentarkastuksen kohteina olivat pakosarja, sytytysjärjestelmä, perävälitys/lukko ja tukivarret. Tarkastuksessa olivat: nro 1 Paavilainen (Sumbeam Imp), nro 4 Leander (Escort 1300GT) ja nro 10 Mäkitalo (Alfa Romeo). Autot todettiin tarkastetuilta osin luokitusten mukaiseksi. Myöhemmissä tutkimuksissa on todettu, että G1 Ford Escort 1300GT:ssä oli käytetty vääränlaisia taka-akselin tukitankoja. Luokitustodistuksen 5211 sivun 2, kuva E mukaan luokitellut tukitangot ovat auton pituusakselin suuntaiset, vain noin 2 astetta sisäänpäin (tangon etupää). Kyseisessä autossa tankojen kiinnitystapa on TC-, RS- ja Mexico-malleihin luokiteltu, missä tangot ovat akselin päästä kiinni huomattavasti lähempänä tasauspyörästöä (suurempi kulma). Kyseiselle autolle on annettu myöhemmin korjauskehotus.Ja selvennyksenä, tuo koskee vain G1 ikäkautta. Valitettavasti taas on uskottu ”Esson miehiä” ja varmana tietona on puhuttu kyseisen tulkinnan koskevan myös ikäkausia G2 ja H. Toivoisinkin, että asioita varmistetaan vaikka minulta, ennen kuin niitä levitetään varmana tietona eteenpäin.
Toinen kilpailu olikin Pandojen kaupungissa eli Ähtärissä. Pandoja emme vielä päässeet ihastelemaan, mutta saimme nauttia hienosta talvirallista. Reitti sai kilpailijoilta kiitosta ja itsekin perjantaina reittiä ajaneena voin olla samaa mieltä. Lauantaina ehdin myös itse penkalle, nauttimaan hienoista suorituksista. Autopirtti Rallissa tekniseen tarkastukseen valikoitui seuraavat autot: nro 48 Tuominen (Chrysler Avenger), nro 49 Putila (Talbot Sunbeam), nro 50 Lindberg (VW Golf), nro 51 Ahola (Ford Escort), nro 56 Gylden (Opel Manta) ja nro 60 Jaatinen (Volvo 242). Tarkistuskohteena oli vaihdelaatikko (kuoret, kytkentä ja rattaat). Autot todettiin tarkastetuilta osin luokitusten mukaiseksi.
 Nähdään Mäntsälässä!
 T:Juha

17.1.2018 Uusi mielenkiintoinen HRT-kausi taas edessä

Moi!
Kuten täällä jo aikaisemmin oli mainintaa, jatkan HRT-sarjan pääkatsastajana myös vuoden 2018. Tässä hieman pohjustusta tulevan kauden koitoksiin.
Historic-kilpailuissa perusajatus on kilpailla ikäkausia ja ikäkauden sääntöjä kunnioittaen. Sen vuoksi kaikista ralleista tutut tekniikkaan kohdistuvat tarkastukset ovat myös osa historic-kilpailuja.
Esikatsastuksissa kiinnitetään erityistä huomiota turvavarusteiden kuntoon, kannattaa siis tarkistaa mm. vöiden, penkkien ja sammuttimien päivämäärät, ettei ole mennyt vanhaksi. Lisäksi keskitymme turvakehikon hitsauksien ja autojen yleiseen kuntoon. Muistutetaan myös, että nykyaikaiset mittarit (lambda, juorulla olevat rpm-mittarit, lcd-näytöt) ovat vasta uusimpien ikäkausien tuotteita. Kilpailun aikana kiinnitetään huomiota ajovarusteisiin, melutasoihin sekä mahdollisuuksien mukaan tarkastellaan lisävalojen asennuksia ja määrää.
Lopputarkastuksissa kauden aikana seurataan samankaltaisia asioita kuin viime kausinakin. Näitä ovat mm. jarrut, välitykset ja korimuutokset. Myös kiertokankien ja kampiakselien luokituksien vastaavuutta tarkastetaan enenevässä määrin nyt kun on hyvä endoskooppi käytössä. Tämä mahdollistaa mm. kiertokankien visuaalisen tarkastuksen moottoria purkamatta. Kilpailukohtaisesti tarkastellaan luonnollisesti myös muita asioita.
Usein kuultu lause ”ajamalla nämä pitää ratkaista” on aivan totta. Kun varmistamme, että kaikki noudattavat samoja periaatteita ja sääntöjä, on kaikilla yhtäläiset mahdollisuudet ratkaista sijoituksiaan ajamalla.
Tsemppiä kauteen!
T: Juha

22.9.2017 TeijoTalot- ralli ja Pohjanmaa ralli

Niin sitä taas kesä meni ja Teijotaloistakin jäi juttu kirjoittamatta.

Perniössä oli mukava, aurinkoinen rallipäivä. Aamulla hieman hakemista, ennen kuin turvallisuustarkastus alkoi, mutta lopulta kaikki sujui hyvin. Itsekin ehdin penkalle ja pölyn seasta näki hienoja ja myös epäonnistuneita suorituksia.

Tekniseen tarkastukseen otimme luokan 6 autoja (19 Holm, 20 Peltonen, 21 Sarkimo, 22 Laine, 23 Luoto ja 25 Töyrylä). Tarkistuskohteina akseliväli sekä tutkimme, löytyykö autoista luokittelemattomia jarrupaineensäätimiä ja hydraulikäsijarruja. Kaikki autot olivat tarkistetuilta osin sääntöjenmukaisia.

Ja sitten Seinäjoelle.

Pohjanmaaralli olikin taas kaksipäiväinen kisa ja mielipiteitä oli laidasta laitaan. Kilpailijoita oli taas aika niukasti, mutta se taisi olla odotettua. Lauantaina olin EK 3:lla katselemassa ja ainakin siinä paikassa, matalalta paistanut aurinko aiheutti hieman ongelmia.

Tekniseen tarkastukseen otimme autot 1 Lepoaho, 4 Häggqvist ja 10 Nysten. Tarkistuskohteina ripustukset ja tukivarret sekä etujarrut. Autot olivat tarkistetuilta osin sääntöjenmukaisia.

Muutama valitettava tapahtuma, niin lauantaina kuin sunnuntainakin aiheuttivat aikataulun venymistä. Mutta pääasia oli, että vakavilta loukkaantumisilta vältyttiin. Kun sunnuntaina tutkimme ulosajanutta autoa, niin kiitteli kunnollisia turvallisuusvarusteita: hyvintehtyjä turvakaaria, Kunnollisia penkkejä sääntöjenmukaisilla kiinnityksillä, Hanssia ym. Näistä ei puhuta koskaan liikaa, kannattaa aina välillä itsekin tarkistaa, että kaikki on kunnossa.

Perniössä puhuttivat myös laseissa olevat mainokset. Rallin säännöissähän kielletään mainokset lasipinnoilla. Mielestäni pieni ”tiimin” nimi (tai nettiosoite) olisi sallittu, mutta odotellaan lajiryhmien kommenttia asiasta.

Minun Historic kausi oli tässä ja Reijo tuuraa Naantalissa. Kilpailu jää päällekkäisyyksistä johtuen väliin, kun olen Kataloinian MM-ralli tunnelmissa.

Nähdään vielä Lahdessa, kun palkitaan ansioituneet kuljettajat!

T:Juha

Kesän alkajaisiksi hieman muistutusta asioista

Vieläkin on ollut ongelmia, kun kilpailijoilla ei ole minkäänlaista dokumenttia autosta tai auton tieliikenne- eli määräaikaiskatsastuksesta. Omistajan vaihdosten yhteydessähän rekisteröintitodistuksia eli rekisteriotteita ei enää automaattisesti saa. Määräaikaiskatsastuksesta uuden rekisteriotteen saa vielä tämän vuoden loppuun asti.

Mikäli autossasi ei ole rekisteröintitodistusta, sen saa tilattua maksutta Trafin Oma asiointi -sivustolta, johon kirjaudutaan omilla pankkitunnuksilla. Olettehan huomioineet, että määräaikaiskatsastuksesta saatava tarkastuskortti on muuttunut  katsastustodistukseksi?  Tämä katsastustodistus on jatkossa ja jo tällä hetkellä tärkein katsastuksesta saatava dokumentti, joka tulee olla ajossa mukana.

Kilpailijalla on velvollisuus todentaa, että auton määräaikaiskatsastus on voimassa. Koska kilpailunjärjestäjillä ei ole pääsyä Trafin kantaan, saattaa ongelmia tulla. Toivoisinkin, että hoidatte autonne dokumentit kuntoon, jottei tule ylimääräisiä ongelmia.

Lisäksi hieman muistutusta Ikäkausien G2 – I -kuljettajille:

– Lambda-mittarit eivät ole sallittuja. Ne tulivat vasta myöhemmissä ikäkausissa, asennus siis vain, mikäli ikäkaudelta löytyy todiste niiden käytöstä.

– Jarrupaineen säätöventtiilin lisääminen (yleensä takajarruille) ei ole sallittu, ellei ole luokiteltu. Vakiopaineensäädin saa olla tehdasasennuksen mukaisesti.

– Jarrulevyjen uritukset ja rei’itykset tulee olla luokiteltuja.

– Ryhmässä 1 etuvalojen sallittu enimmäislukumäärä on sanottu ikäkauden liitteessä J.

– Ikäkaudessa I tulee vaihteiston rattaat olla kulmaltaan alkuperäisen kaltaisia (= vinohampaisia), ellei  vakiona ole muuta tai luokitus salli toisenlaista. Välitykset (vaihteisto ja perä) tulee olla luokitelluilla hammasluvuilla.

– Muistutetaan, että esimerkiksi maskit, lamput, ikkunat, kahvat yms. tulee olla ikäkauden luokitusta  vastaavia.

Ja viimeiseksi vielä tällainen havainto: Ajovarusteita tulee käyttää niille tarkoitetulla tavalla. Siten esim. ”isojen poikien” muinainen tapa kääriä ajopuvun hihat ylös ei ole sallittua.

Nähdään Perniössä!

T: Juha

20.3.2017 Talvikausi ajettu!

Niin se hurahti talvi kevääksi ja sarjan talvikisat on ajettu. Kilpailijamääräkin näytti hieman paremmalta, varsinkin Hankiksessa.

Savonlinnassa oli oikea talviralli. Aamulla pakkasta melkein 20 astetta ja reitiltä löytyi penkatkin, tosin pehmeät. Kilpailijat kehuivat pätkiä ja muutenkin reitti oli aika kompaktilla alueella. Itse ehdin kakkoselle katsomaan mallikkaita suorituksia ja sattuipa yhdelle Volvolle pieni ulkoilukin 😉

Tekniseen tarkastukseen valitsimme luokan 12 ja 13 autoja (nrot 31 Soimetsä, 34 Rinne ja 36 Sinkkonen). Tarkistuskohteina mahdolliset korikevennykset (ovet, takasivut, kojetaulu ja takaosa) Kaikki autot olivat tarkistetuilta osin sääntöjenmukaisia.

Hankirallikin onnistui vihdoin. Vieläkin sää aiheutti harmaita hiuksia, mutta suhteellisen hyvillä teillä kisa saatiin vietyä läpi. Kävin kakkosella katsomassa ja metsässä oli mitä mainioin keli, mutta pelto-osuuksilla oli melkein kesäkeli.

Tekniseen tarkastukseen otimme kaikki 1-ryhmän autot (nrot 40 Hakala, 41 Äyräväinen, 42 Salminen ja 43 Hannuksela) ja tarkistimme niistä jarrut, akselistot ja pakoputkiston. Kaikki tarkistetut asiat olivat sääntöjen mukaisia.

Nyt ansaittu tauko ja Toukokuussa jatketaan. Muutamia asioita hieman tutkitaan ja pistän niistä ja muistakin asioista muistutusta keväämmällä.

T. Juha

6.2.2017 HRT-kausi käyntiin Rengossa!

Rallikausi avattiin Rengon ympäristössä ajetulla JM-Putki rallilla. Aikataulu oli mukavan tiivis ja reitti todella pienellä alueella. Pätkät saivat kiitosta ja haastavuutta riitti. Ennakkosuosikkeja tippui pelistä heti alussa ja myös kalkkiviivoilla, se on sitä motorsporttia! Turvallisuustarkastuksessa tarkastelin pistokokein passeja, eli lähinnä että kuvat vastaavat autoa. Savonlinnassa jatketaan passien tarkistuksia.

Tekniseen tarkastukseen otimme luokan 6 ja 7 autoja (21 Altti, 22 Loppi, 24 Laakso ja 27 Bamford). Tarkastuskohteina olivat: Taka-akselin luokittelemattomat vahvistukset, akseliväli, korimateriaalit, puskurimateriaalit ja etualatukivarret (onko luokittelemattomia säätöjä).

Kaikki autot olivat tarkistetuilta osin sääntöjenmukaisia.

Perjantaina sitten nokka kohti Savonlinnaa, nähdään siellä!

T:Juha

8.12.2016 Kausi paketissa!

Kilpailut on saatu ajettua ja palkinnot jaettua. Onnea kaikille menestyneille, Raimolle HRT:n voitosta, Terolle nuottisarjan voitosta, Hannulle rallisprint sarjan voitosta sekä erityisesti Esalle Euroopan mestaruudesta kategoriassa 3. Onnea myös muille EM- ja kansallisien sarjojen mitalisteille!

Viimeinen HRT kilpailu ajettiin Mynämäen ympäristössä Bahco Rantarallin muodossa. Reitti sai kiitosta vaativuudestaan, monipuolisista pätkistä ja kompaktista aikataulusta. Hieno lopetus kaudelle!

Tekniseen tarkastukseen oli valittu mestaruudesta taistelevat autokunnat.

Tarkistuskohteina olivat:

nro 15 Roiha: imusarja ja pakosarja

nro 19 Hietanen: taka-akseli ja jarrut

nro 25 Linden: pakoputki, kaasutin ja nokka-akseli

Kaikki autot olivat tarkistetuilta osin sääntöjenmukaisia.

Palkintogaala Lahdessa oli oikein onnistunut tapahtuma, kiitos järjestelyistä. Hyvää ruokaa, juhlava palkintojenjako ja mukavaa jutustelua kilpailijoiden kanssa. Kyllä tämän porukan kanssa on mukava toimia!

Kausi meni muutenkin mukavasti ja suuremmilta kommelluksilta vältyttiin. Näillä näkymin ensi vuosi jatkuu samoissa merkeissä, eli nähdään Hämeenlinnassa!

Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta!

T: Juha

26.9.2016 Ollin Sora Ralli ja Seinäjoki Ralli 

Historic-kausi olisi sitten yhtä kapinaa vajaa. Toivottavasti Naantaliin saisimme suuremman lähtijämäärän. Arvatenkin Seinäjoella määrä jäi pieneksi, jostain syystä kuskit karttavat tuollaisia kaksipäiväisiä kilpailuita vaikka ne toisaaltaan tuovat mukavaa vaihtelua normaaleihin kisoihin.

Ollin Sora Ralli kurvailtiin Hallin ympäristössä ja vettä tuli ajoittain todella runsaasti. Reitillä oli tuttuja ja haastavia pätkiä niin Suurajoista kuin Mänttä-ralleistakin. Itse tyydyin tällä kertaa seuraamaan kisaa sisätiloista, kun ei ollut säähän sopivaa varustusta.  😉

Tekniseen tarkastukseen otimme 1-ryhmän RS2000 Escortteja (nro 30 Rissanen ja nro 31 Hannuksela) Tarkistuskohteina olivat sylinterinkansi (mm. venttiilit) ja puristussuhde. Molemmat autot olivat tarkistetuilta osin sääntöjenmukaisia.

Seinäjoki Ralli ajettiin mukavassa syksyisessä säässä, olipa lauantaiaamuna jopa pakkastakin. Reitti oli toteutettu aika kompaktille alueelle ja myöskin ilmeisen vaativa. Joissain talleissa riittää peltitöitä ja jossain rakennellaan uusia koneita, mutta se on sitä Motorsporttia. Itse kävin lauantai-iltana reitillä katselemassa miten homma luonnistuu pimeällä. Muistutuksena kaikille, että ne Xenonit ja Ledit ovat historicissa kiellettyjä!

Tekniseen tarkastukseen otimme Starletteja sekä Talbotteja. Starleteissa (nro 29 Kailasuo ja nro 30 Raittila) tarkastuskohteena vaihdelaatikon välitykset. Talboteissa (nro 31 Saarinen ja nro 32 Putila) tarkastuskohteena jarrut. Kaikki autot olivat tarkistetuilta osin sääntöjenmukaisia.

Muutamassa kilpailussa on ollut ongelmia, kun kilpailijoilla ei ole minkäänlaista dokumenttia autosta tai auton tieliikenne- eli määräaikaiskatsastuksesta. Omistajan vaihdosten yhteydessähän rekisteröintitodistuksia eli rekisteriotteita ei enää automaattisesti saa. Määräaikaiskatsastuksesta uuden rekisteriotteen saa vielä tämän vuoden loppuun asti. Mikäli autossasi ei ole rekisteröintitodistusta, sen saa tilattua maksutta Trafin Oma asiointi-sivustolta, johon kirjaudutaan omilla pankkitunnuksilla. Olettehan huomioineet, että määräaikaiskatsastuksesta saatava tarkastuskortti on muuttunut tämän vuoden aikana katsastustodistukseksi.?  Tämä katsastustodistus on jatkossa ja jo tällä hetkellä tärkein katsastuksesta saatava dokumentti, joka tulee olla ajossa mukana. Kilpailijalla on velvollisuus todentaa, että auton määräaikaiskatsastus on voimassa ja koska kilpailunjärjestäjillä ei ole pääsyä Trafin kantaan, saattaa ongelmia tulla. Toivoisinkin, että hoidatte autonne dokumentit kuntoon, jottei tule ylimääräisiä ongelmia.

Nyt kaikki joukolla Naantaliin, jos saisivat mestaruuskandidaatitkin hieman vastusta 😉

T:Juha

28.5.2016 Kesäkausi vauhtiin Mäntsälässä!

Taas sitä mennään, onneksi viikonloppuna säät suosi ja lämmintä riitti. Reitti oli makea ja sai kiitosta, tosin kaikillehan nuo suht nopeat tiet eivät sovi 😉 Pöly ja ohitettavat autot haittasivat ainakin osaa kilpailijoista. Itsekin ehti hieman ajosuorituksia seuraamaan ja kyllä näki hienoja suorituksia EK:lla 4. Onnea vaan kaikille luokkavoittajille ja Timolle epävirallisesta yleiskilpailun voitosta!

Tekniseentarkastukseen otimme kaikki luokan 20 Volvot (64, Mäkinen, 66 Saari, 68 Anttonen ja 70 Jänisoja) Tarkistuskohteena oli venttiilikoneisto ja lähinnä paininkupit sekä iskunvaimentimien yläpäät. Autossa 66 oli paininkupit sääntöjenvastaiset ja autokunta esitettiin hylättäväksi. Muut autot olivat tarkistetulta osin sääntöjenmukaisia.

Muistutetaan vielä muutamista asioista:

Kun ostat auton tai sen osia, kannattaa niiden sääntöjenmukaisuus varmistaa ennen kun lähtee kilpailuun. Ja  kaikkia ”Esson baarin ammattilaisten” väitteitä sallituista ratkaisuista ei kannata aina uskoa. Vastuu auton ja osien sääntöjenmukaisuudesta on aina kilpailijalla (ja ilmoittajalla). Meillä on kuitenkin päteviä henkilöitä HRCF:n tekniikkaryhmässä ja siltä saa selvyyden, jos jokin asia askarruttaa tai on hiemankin epävarma.

Nyt ei kun joukolla Ollin Sora Ralliin, ilmoittautuminen loppuu 7.6 klo 21:00!

T: Juha

15.3.2016 Pohjanmaa-ralli 20.2.2016

Talvikausi saatiin pakettiin Seinäjoella. Pätkät kylläkin olivat Tuurin suunnalla ja huollot sen ”pienen” kyläkaupan takapihalla, siirtymiä kyllä tuli reilusti.

Kilpailu itsessään sujui hyvin ja pahoja keskeyttämisiäkään ei ollut, mutta minun näkökulmasta ei päivän tapahtumista suuria ilon kiljahduksia kuulunut.  Turvallisuustarkastus oli ulkona hotellin pihalla ja ahdettu liian pienelle alueelle, no onneksi ei satanut mitään ja kaikki pääsivät ajoissa lähtöön. Minulla ei ole mitään tuollaista juuri ennen lähtöä tapahtuvaa katsastusta vastaan, jos se on toteutettu hyvin ja on edes varauduttu sateeseen ym. Teknisentarkastuksen suunnitelmat menivät uusiksi juuri ennen H-hetkeä. Vaatimushan (ja alun perin lupaus) kyseiselle paikalle oli lämmin ja valoisa halli, mielellään korjaamo-olosuhteet. Nyt paikka selvisi juuri ennen autojen maaliin tuloa ja paikka oli kylmä konehalli, tai oikeastaan katos, missä valaistuskin oli vähän niin ja näin. No tarkistuksia tehtiin, mutta ei siinä suurempiin purkamisiin ollut mahdollisuutta.

Tekniseentarkastukseen valikoitui G1-ikäkauden autoja; nro 6 Häggqvist, Sunbeam Imp ja nro 6 Pousi, Escort 1300 GT. Molemmista tarkistimme ohjauksen ja autot olivat tarkistetuilta osin sääntöjenmukaisia.

Kausihan jatkuu 21.5 Mäntsälässä, toivottavasti saisimme kesän kapinoihin enemmän osallistujia. Kannattaa pitää mielessä 12.2 ilmoitetut tarkastuskohteet!

T: Juha

12.2.2016 HRT 52. Pohjola – ralli 6.2.2016

HRT-kausi starttasi pienehköllä automäärällä Oulussa, pienessä pakkas-säässä. Päivällä keli olikin mainio, mutta illan tullessa melkoinen lumisade saapui kilpailijoiden ja huollon riesaksi. Reitti sai sekä risuja ja ruusuja. Siirtymät olivat aikamoiset, mutta vastineeksi oli maukkaita pätkiä, varsinkin kaksi viimeistä. Tosin varsinkaan kakkonen ei ollut pikkuautoilla ajavien mieleen.

Uutena HRT-luokan kisoissa oli HRCF-nuottisarjan kilpailu. Se sopii mukaan oikein hyvin, kunhan aikataulut saadaan sopivaksi. Nyt nuotituksen kanssa oli pienoista säätöä, olisi varmaan parempi tehdä nuotitus suosiolla perjantaina. Kilpailu sujui ilman suurempia ongelmia ja keskeyttäneitä oli aika vähän.

Tekniseen tarkastukseen otimme autoja luokista 7, 9, 11 ja 12, tarkistuskohteina ohjaus (nro 9 Kuivaniemi) ja akseliväli (numerot 9 Kuivaniemi, 8 Korhonen, 9 Roiha, 10 Hietanen ja 11 Salokoski). Kaikki autot olivat tarkistetuilta osin sääntöjenmukaisia.

Seuraavaan osakilpailuun Seinäjoelle on sentään tulossa 49 HRT-sarjan ja 12 HRCF-nuottisarjan kuskia sekä 11 tasanopeus paria. Toivottavasti kesällä määrät olisivat hieman suuremmat. Seinäjoella kilpailun katsastus tapahtuu jälleen lähtöjonossa, joten korjausaikaa ei ole. Katsokaapa kaikki tavarat mukaan ja autot kuntoon.

Sitten hieman tulevaa.

Historic-lajiryhmä on päättänyt kokouksessaan tämän kauden HRT-sarjan teknisentarkastuksen kohteista.

Alla oleviin kohteisiin kiinnitetään erityistä huomiota:

–        alustanosien sääntöjenmukaisuus (tukivarret, akselistot, vahvistukset)

–        jarrusatuloiden ja -sylinterien luokituksen mukaisuus

–        pääasiassa ykkösryhmän autojen välitykset (perä ja vaihteisto)

–        kiertokankien visuaalinen tarkastus endoskoopilla

–        ykkösryhmän autojen sylinterikannet, puristussuhde ja iskutilavuus

Muita kohteita otetaan tarkistukseen tilanteen mukaan.

T: Juha

27.1.2016 Kausi 2016!

Oma ”rallikausi” tuli korkattua viime viikonloppuna F-rallisarjan Kouvolan osakilpailun katsastuspäällikön tehtävissä. Se olikin hyvää treeniä Hisse-kauden Pääkatsastajan tehtäviin. Kovat pakkaset onneksi loppuivat ja viikonloppuna kelit suosivat, nyt valitettavasti tuo vesisade näyttää aika pahalle. Toivottavasti Oulussa ja Seinäjoella pääsee talvirallin makuun.

Minulla alkaa viides vuosi Historic sarjan pääkatsastajana, aika on mennyt mukavasti ja suurimmilta konflikteilta on vältytty. Toivottavasti 2016 menee samaa rataa, ainakin omalta osaltani sama linja tulee säilymään.

Kilpailijamäärät näyttävät pelottavan surkealle, Ouluun vain 46 Historic-autoa. Kangasniemi Ralli veti hyvin kilpailijoita ja jopa 9 paria historic-kilpailijoita. Onhan sinne Ouluun tietysti aika matka, mutta niin on Oulustakin etelän kisoihin. Mutta noilla mennään ja toivottavasti määrä kasvaa vuoden mittaan.

Historic-lajiryhmän kokouksen jälkeen julkaistaan kauden teknisten tarkistuksien kohteita. Nämä julkaistaan ennen Oulun kisaa. Lista on suuntaa antava ja muitakin kohteita saattaa ilmaantua.

Palataan vielä 2015 viimeiseen kisaan, Espoon Maxell ralliin.

Kilpailu pääsi keskusteluihin ainakin runsaiden ulosajojen vuoksi, valitettavasti muutama Hisse pelikin koki aikamoisia vaurioita. Toivottavasti merkintälinjasta päästään jonkinmoiseen järkevään linjaan, ettei tuollaisia reikiä syntyisi.

Tekniseen tarkastukseen otimme luokan 16 ja 17 autoja (43 Frilander, 46 Laurell, 52 Kukkonen ja 53 Juhannusvuori) ja tarkistuskohteina jarrut ja alustarakenteet. Kaikki autot olivat tarkistetuilta osin sääntöjenmukaisia.

Nähdään Oulussa!

T. Juha

16.10.2015 Uusikaupunki ralli ja ennakkoa Maxell-ralliin.

Niin se on kausi yhtäkilpailua vaille valmis ja jälleen on sarjan voittoon mahdollisuuksia useammalla parilla. Katsotaan miten käy ;)Maxell-rallissa mennäänkin sitten hieman poikkeavalla kaavalla, niin aikataulun, kuin turvallisuustarkistuksenkin suhteen.Muistakaa kaikki, että TURVALLISUUSTARKISTUKSEN JÄLKEEN EI OLE KORJAUSAIKAA, joten vehkeiden on oltava kunnossa! Ja ihan pienenä vinkkinä, kannattaa käydä suuntaamassa lisävalot etukäteen, jos niitä ei ole pitkään aikaan käytetty. Maali odottaakin sitten viimeisillä Historic pareilla lähempänä yhtätoista.

Uusikaupunki-ralli meni aika mukavasti ja aurinkoisessa syyskelissä, tosin romua tuli turhankin paljon. Oli aika haastavat baanat ja reitillä näki mainioita suorituksia. Tekniseen tarkistukseen valikoitui kolme paria. Luokasta 8 numero 14 (Berner), tarkistuskohteena konehuone. Luokasta 18 numerot 47 (Toiviainen) ja 49 (Glad), tarkistuskohteena peränvälitys ja vaihdelaatikon rattaat. Kaikki autot olivat tarkistetuilta osin sääntöjenmukaisia.Katsastusporukka antoi positiivista palautetta teille kilpailijoille, olitte ottaneet kaikki neuvot ja huomautukset kuuliaisesti ja mukisematta vastaan. Kiitos siitä!

Nähdään Espoossa!

Juha

7.9.2015 Taas mennään!

Niin se syksy vaan tulee ja kausi kääntyy loppupuolelle. Viikonloppuna sitten kohti länsirannikoa. Ilmoittautuneiden määrä oli edelleen aika vähäinen, niin kuin tänä vuonna on ollut (60-70 autoa). Toivottavasti viimeiseen kisaan saadaan kunnon määrä kilpailijoita.Uusikaupunkirallin teknisessä tarkistuksessa mennään suunnitelman mukaan, ellei oteta jotain extra kohdetta lisäksi.

Teijo-Talot rallista jäi juttu kirjoittamatta, mutta tässä pääkohdat.Tekniikan osalta päivä sujui leppoisasti ja ongelmia ei ollut. Ehdimme myös Reijon kanssa reitille katselemaan mallikkaita suorituksia.

Loppukatsastukseen otimme luokan 3 (nro 6 Mäkitalo, nro 7 Salminen) ja 7 (nro 14 Lehtinen, nro 15 Kivitila) autoja, tarkistuskohteena oli konehuoneen sääntöjenmukaisuus (visuaalisesti tarkistettuna). Autot olivat tarkistetuilta osin sääntöjenmukaisia.

Lahden EM-kisassa olinkin aivan toisissa tehtävissä. Alunperin kyllä piti olla katsastusporukassa, mutta keskiviikkona ennen kisaa tehtävä muuttui, olinkin kilpailijoidenyhteyshenkilö. Olikin mielenkiintoista nähdä kilpailu myös tuolta kantilta. Yllättäviä asioita joutui hoitamaan (varsinkin ulkomaalaisten kanssa) ja puhelin kävi kuumana koko viikonlopun. Päällimmäisenä jäi mieleen ulkomaalaisten kehut kilpailusta, niin reitistä kuin järjestelyistäkin.

Nähdään Uudessakaupungissa!

T:Juha

19.5.2015 Mänttä ja kesän ennakko!

 

Talvi kierähti kuin yllättäin kesän puolelle ja sorakapinat on jo edessä. Hieman oli pettymys tuonne Teijo-Talot ralliin tuo ilmoittautuneiden määrä. Toivottavasti tulevissa kisoissa päästään lähemmäs sataa Historiccia.

Mäntän tarinat jäi jostain syystä kirjoittamatta, mutta pistetään nyt pieni yhteenveto.Itsehän ehdin paikalle vasta illalla ja turvallisuus tarkistus jäi väliin. Kaksipäiväinen kilpailu aina jakaa mielipiteet, mutta olihan joskus lisävaloillekkin käyttöä.Tekniseen tarkastukseen otettiin luokan 20 Opeleita. Numerot 63 Tiikkala, 64 Heinänen, 65 Pihl ja 68 Koskela. Kurkistimme endoskoopilla vaihdelaatikon sisään ja tarkastimme visuaalisesti kytkentämekanismin ja rattaiden hammaskulman. Kaikki autot olivat tarkastetuilta osin sääntöjenmukaisia.

Sitten ennakkoa kesän kisoihin.Loppukatsastuksissa jatketaan lajiryhmän listan mukaan, tai jos jotain akuuttia ilmenee.

Autojen ulkonäköön ja siisteyteen tullaan edelleen kiinnittämään huomiota. Nyky malliset kisavanteet, lisävalot ym. nyky jutut ei kuulu Historicciin. Näistä on ollut mainintaa aikaisemminkin.

FIA on päivitänyt liite-K:n http://www.fia.com/regulations/regulation/fia-historic-rally-championships-115/regulation/technical-appendix-k-199 Sinne on tullut muutoksia ja täsmennyksi. Muutokset on merkitty punaisella. Lisäyksenä on myös taulukko sallitusta iskunvaimentimista eri ikäkausilla. Toivottavasti saadaan Suomennosta ja täsmennystä lähiaikoina.

Lopuksi vielä asia, mikä ei oikein kuulu autourheiluun.Tuntuu että viimeaikoina kaljoittelu kisa-alueilla on lisääntynyt. Varsinkin Perniön tapaisilla paikoilla, kuskit ja huoltoporukat kulkevat avoimesti tölkit ja pullot käsissä pitkin kilpailualuetta. Voihan sitä rankan kisan jälkeen naukata tölkin tai kaksi, mutta jätettäisiinkö aivan yleinen kaljoittelu pois? Kilpailupaikoilla on kuitenkin paljon lapsia ja nuorisoa, tulevia kuskeja? Emme varmaan halua näyttää heille huonoa esimerkkiä. Lisäksi, kilpailuhan loppuu virallisesti vasta palkintojenjakoon 😉 En ole itsekään mikään absolutisti ja tästä ei kannata vetää hernettä nenään, mutta kyseinen asia on ollut esillä useampaan kertaan ja ajattelin pikkaisen varoittaa asiasta!

Hyviä kesän kapinoita kaikille!

T:Juha

10.2.2015 Savonlinna ja ennakkoa loppukaudesta 2015!

Tervehdys vaan kaikille!

Kausi starttasi reilu viikko sitten Savonlinnasta. Itse olin matkoilla ja en päässyt paikalle. Halosen Reijo tuurasi  minua ja tässä Reijon kommentit kisasta: Savonlinnassa sujui varsin mukavasti koko katsastus ja jälkikatsastuksessakaan ei mitään huomautettavaa löytynyt.Seurailin kaluston yleistä ilmettä siinä katsastuksen aikana ja mitään erityisen poikkeavaa en huomannut. Osa kalustosta on ihan älyttömän hienoja, mutta on myös sieltä toisesta ääripäästä! Positiivinen asia oli, että katsastuksessa oli kilpailijoillakin hyvin rento fiilis ja mitään kiukuttelua tms. en huomannut. Tästä plussat kilpailijoille. Sama päti myös jälkitarkistuksessa. Kukaan ei mitenkään nurissut sinne joutumisestaan.Noiden 1-ryhmän autojen sisustat ovat edelleenkin osassa autoja vähän sellaisia rajatapauksia. Kattoverhoilut löytyivät jo kaikista ja jonkinlaiset lattiamatotkin oli, mutta ei ne alumiinipellitetyt sivu pahvit ja hattuhyllyt oikein 1-ryhmäisiltä näyttäneet. Osassa autoja sen sijaan oli jopa takapenkit paikallaan ja olivat ihan oikeasti 1-ryhmän kuosissa. Reitti oli ollut kilpailijoille selkästi erittäin mieleinen ja tapahtuneet muutamat ulosajotkin olivat ilmeisesti pelkkiä penkkaan osumisia.

Tekniseen tarkastukseen otettiin kaikki maaliin ajoissa tulleet 1-ryhmän autot (23 Laine, 24 Salokoski, 25 Simola, 26 Linden, 27 Iivonen, 28 Lindroos, 30 Hannuksela ja 32 Rissanen). Tarkistettiin, että etujarrusatula vastasi ulkonäöltään luokiteltua satulaa ja että takajarrurumpu oli halkaisiltaan luokitustodituksen mukainen. Kaikki autot olivat tarkistetuilta osin sääntöjen mukaisia.

Tulevana viikonloppuna kaasutellaan Mäntän 2-päiväinen kisa. Työesteiden vuoksi, tulen paikkakunnalle vasta myöhemmin perjantaina ja turvallisuustarkistus jää minulta väliin. Mutta iltahuoltoon/tauolle tultaessa ehtinen paikalle.

Historic-lajiryhmä määritteli 29.1.2015 kokouksessaan kauden teknisien tarkistuksien kohteita. Kauden 2015 aikana autoista tarkastetaan mm. seuraavia asioita:

– Akselistot ja rakenteet
– Akselistojen mittaus (akseliväli, raideleveys)
– Osakokonaisuuksien tarkastus (perä, vaihteisto ym.)
– Sylinteritilavuus/iskunpituus
– Jarrut
– Välitykset (vaihteisto+perä)
– Ohjaukset
– Korirakenteet ja muutokset

 

Lisäksi kohteiksi voi valikoitua muita kaudenaikana esiin tulevia asioita.Kannattaa lukea koko tiedoite, siinä on myös muutakin tärkeää aisiaa (linkki http://www.autourheilu.fi/42341.aspx )

Lisäksi tarkkaillaan edelleen autojen ulkoistaolemusta ja sitä Trippi/ mittari asiaa- Lisämittarit, kierroslukumittarit mallia ”Monster” ja näiden yhteydessä olevat vaihtovalot, kierrosluvun rajoittimet eivät ole sallittuja. Mittareiden tulee olla ajan hengen mukaisia perusmittareita.
– Seosmittareita useissa autoissa (eivät kuulu historic-autoihin)
– Kierrostenrajoittimet (nupilla varustettuja ei saa olla kojetauluissa)
– Digitaalitrippimittarit ovat sallittuja vasta H1:ikäkaudesta alkaen

T:Juha