Pääkatsastajan kommentit kaudesta 2022
Tekniseen tarkastukseen otimme autoja nuottiluokkien kärjestä ja mittasimme iskutilavuuden. Tarkistuksessa olivat nro 1 Toyota Celica / Latvala, nro 2 Ford Sierra / Rikkinen ja nro 3 Ford Escort / Hannonen. Kaikki autot OK.
Tekniseen tarkastukseen valikoitui luokkien 12, 13 ja 14 autoja: nro 44 Toyota Starlet / Fonsell, nro 47 Chrysler Sunbeam / Putila ja nro 48 Opel Ascona / Vanhatalo) ja tarkastuskohteina olivat tukivarret sekä vaihdelaatikon rattaat ja niiden kytkentätapa. Kaikki autot tarkistetuilta osin säännön mukaisia.
Teknisessä tarkastuksessa olivat autot nro 2 Sunbeam Avenger / Frilander ja nro 7 Ford Escort/ Leponiemi (näissä tarkastuskohteena oli akseliväli) sekä nro 22 Ford Escort / Leander ja nro 23 Ford Cortina / Sarasto, joissta tarkastimme pakosarjan (malli ja mitat). Kaikki autot olivat näiltä osin ok.
Teknisessä tarkastuksessa olivat nro 23 Wartburg / Ohrankämmen (akseliväli, startti, ohjaus, sytytysjärjestelmä), nro 43 Daihatsu / Kuparinen (imusarja, kaasutin, pakosarja, luukut), nro 49 Toyota Corolla / Lindroos ja nro 50 Opel Manta / Koskela (imusarja, ruisku, pakosarja, luukut). Autot tarkistetuilta osin säännön mukaisia.
Lahdessa tekninen tarkastus jakautui taas kahteen erilliseen tapahtumaan. EM:n puolella tarkastuksessa olivat autot nro 4 Audi Quattro / Kivenne, nro 7 Ford Escort Twin Cam / E. Graham, nro 9 Volvo 244 / Mayr, nro 10 Ford Escort RS 1800 / W. Graham (jarrut, moottoritila sekä ulkoasu).
Varaosaexpertin puolelta nro 101 Opel Kadett / Wikstedt, nro 119 Sunbeam Avenger / Kortelahti ja nro 120 Saab 96 / Tikanmäki (akseliväli, olan vahvikkeet ja moottoritila). Kaikki autot ok.
Teknisessä tarkastuksessa olivat nro 37 Toyota Starlet / Glad, nro 38 Toyota Starlet / Hållfast, nro 39 Ford Escort / Eerola, nro 40 Ford Escort / Putila, nro 41 Volvo 242 / Jaatinen, nro 42 Volvo 242 / Kanerva ja nro 43 Volvo 242 / Kiiskinen. Tarkistuskohteina olivat ikkunoiden paksuus, ovien sekä sivujen rakenne sekä Volvoista venttiilien paininkupit (halkaisija ja muoto). Autot tarkistetuilta osin sääntöjenmukaisia.
Tekniseen tarkastukseen valikoituivat kilpailijat nro 9 Alfa Romeo / Pitkänen, nro 10 Opel Ascona / Salenius, nro 11 Fiat 850 / Heinänen ja nro 12 Fiat 850 / Heinonen. Tarkistuskohteina jarrut ja korin vahvistukset. Autot tarkistetulta osin ok.
17.1.2018 Uusi mielenkiintoinen HRT-kausi taas edessä
22.9.2017 TeijoTalot- ralli ja Pohjanmaa ralli
Niin sitä taas kesä meni ja Teijotaloistakin jäi juttu kirjoittamatta.
Perniössä oli mukava, aurinkoinen rallipäivä. Aamulla hieman hakemista, ennen kuin turvallisuustarkastus alkoi, mutta lopulta kaikki sujui hyvin. Itsekin ehdin penkalle ja pölyn seasta näki hienoja ja myös epäonnistuneita suorituksia.
Tekniseen tarkastukseen otimme luokan 6 autoja (19 Holm, 20 Peltonen, 21 Sarkimo, 22 Laine, 23 Luoto ja 25 Töyrylä). Tarkistuskohteina akseliväli sekä tutkimme, löytyykö autoista luokittelemattomia jarrupaineensäätimiä ja hydraulikäsijarruja. Kaikki autot olivat tarkistetuilta osin sääntöjenmukaisia.
Ja sitten Seinäjoelle.
Pohjanmaaralli olikin taas kaksipäiväinen kisa ja mielipiteitä oli laidasta laitaan. Kilpailijoita oli taas aika niukasti, mutta se taisi olla odotettua. Lauantaina olin EK 3:lla katselemassa ja ainakin siinä paikassa, matalalta paistanut aurinko aiheutti hieman ongelmia.
Tekniseen tarkastukseen otimme autot 1 Lepoaho, 4 Häggqvist ja 10 Nysten. Tarkistuskohteina ripustukset ja tukivarret sekä etujarrut. Autot olivat tarkistetuilta osin sääntöjenmukaisia.
Muutama valitettava tapahtuma, niin lauantaina kuin sunnuntainakin aiheuttivat aikataulun venymistä. Mutta pääasia oli, että vakavilta loukkaantumisilta vältyttiin. Kun sunnuntaina tutkimme ulosajanutta autoa, niin kiitteli kunnollisia turvallisuusvarusteita: hyvintehtyjä turvakaaria, Kunnollisia penkkejä sääntöjenmukaisilla kiinnityksillä, Hanssia ym. Näistä ei puhuta koskaan liikaa, kannattaa aina välillä itsekin tarkistaa, että kaikki on kunnossa.
Perniössä puhuttivat myös laseissa olevat mainokset. Rallin säännöissähän kielletään mainokset lasipinnoilla. Mielestäni pieni ”tiimin” nimi (tai nettiosoite) olisi sallittu, mutta odotellaan lajiryhmien kommenttia asiasta.
Minun Historic kausi oli tässä ja Reijo tuuraa Naantalissa. Kilpailu jää päällekkäisyyksistä johtuen väliin, kun olen Kataloinian MM-ralli tunnelmissa.
Nähdään vielä Lahdessa, kun palkitaan ansioituneet kuljettajat!
T:Juha
Kesän alkajaisiksi hieman muistutusta asioista
Vieläkin on ollut ongelmia, kun kilpailijoilla ei ole minkäänlaista dokumenttia autosta tai auton tieliikenne- eli määräaikaiskatsastuksesta. Omistajan vaihdosten yhteydessähän rekisteröintitodistuksia eli rekisteriotteita ei enää automaattisesti saa. Määräaikaiskatsastuksesta uuden rekisteriotteen saa vielä tämän vuoden loppuun asti.
Mikäli autossasi ei ole rekisteröintitodistusta, sen saa tilattua maksutta Trafin Oma asiointi -sivustolta, johon kirjaudutaan omilla pankkitunnuksilla. Olettehan huomioineet, että määräaikaiskatsastuksesta saatava tarkastuskortti on muuttunut katsastustodistukseksi? Tämä katsastustodistus on jatkossa ja jo tällä hetkellä tärkein katsastuksesta saatava dokumentti, joka tulee olla ajossa mukana.
Kilpailijalla on velvollisuus todentaa, että auton määräaikaiskatsastus on voimassa. Koska kilpailunjärjestäjillä ei ole pääsyä Trafin kantaan, saattaa ongelmia tulla. Toivoisinkin, että hoidatte autonne dokumentit kuntoon, jottei tule ylimääräisiä ongelmia.
Lisäksi hieman muistutusta Ikäkausien G2 – I -kuljettajille:
– Lambda-mittarit eivät ole sallittuja. Ne tulivat vasta myöhemmissä ikäkausissa, asennus siis vain, mikäli ikäkaudelta löytyy todiste niiden käytöstä.
– Jarrupaineen säätöventtiilin lisääminen (yleensä takajarruille) ei ole sallittu, ellei ole luokiteltu. Vakiopaineensäädin saa olla tehdasasennuksen mukaisesti.
– Jarrulevyjen uritukset ja rei’itykset tulee olla luokiteltuja.
– Ryhmässä 1 etuvalojen sallittu enimmäislukumäärä on sanottu ikäkauden liitteessä J.
– Ikäkaudessa I tulee vaihteiston rattaat olla kulmaltaan alkuperäisen kaltaisia (= vinohampaisia), ellei vakiona ole muuta tai luokitus salli toisenlaista. Välitykset (vaihteisto ja perä) tulee olla luokitelluilla hammasluvuilla.
– Muistutetaan, että esimerkiksi maskit, lamput, ikkunat, kahvat yms. tulee olla ikäkauden luokitusta vastaavia.
Ja viimeiseksi vielä tällainen havainto: Ajovarusteita tulee käyttää niille tarkoitetulla tavalla. Siten esim. ”isojen poikien” muinainen tapa kääriä ajopuvun hihat ylös ei ole sallittua.
Nähdään Perniössä!
T: Juha
20.3.2017 Talvikausi ajettu!
Niin se hurahti talvi kevääksi ja sarjan talvikisat on ajettu. Kilpailijamääräkin näytti hieman paremmalta, varsinkin Hankiksessa.
Savonlinnassa oli oikea talviralli. Aamulla pakkasta melkein 20 astetta ja reitiltä löytyi penkatkin, tosin pehmeät. Kilpailijat kehuivat pätkiä ja muutenkin reitti oli aika kompaktilla alueella. Itse ehdin kakkoselle katsomaan mallikkaita suorituksia ja sattuipa yhdelle Volvolle pieni ulkoilukin 😉
Tekniseen tarkastukseen valitsimme luokan 12 ja 13 autoja (nrot 31 Soimetsä, 34 Rinne ja 36 Sinkkonen). Tarkistuskohteina mahdolliset korikevennykset (ovet, takasivut, kojetaulu ja takaosa) Kaikki autot olivat tarkistetuilta osin sääntöjenmukaisia.
Hankirallikin onnistui vihdoin. Vieläkin sää aiheutti harmaita hiuksia, mutta suhteellisen hyvillä teillä kisa saatiin vietyä läpi. Kävin kakkosella katsomassa ja metsässä oli mitä mainioin keli, mutta pelto-osuuksilla oli melkein kesäkeli.
Tekniseen tarkastukseen otimme kaikki 1-ryhmän autot (nrot 40 Hakala, 41 Äyräväinen, 42 Salminen ja 43 Hannuksela) ja tarkistimme niistä jarrut, akselistot ja pakoputkiston. Kaikki tarkistetut asiat olivat sääntöjen mukaisia.
Nyt ansaittu tauko ja Toukokuussa jatketaan. Muutamia asioita hieman tutkitaan ja pistän niistä ja muistakin asioista muistutusta keväämmällä.
T. Juha
6.2.2017 HRT-kausi käyntiin Rengossa!
Rallikausi avattiin Rengon ympäristössä ajetulla JM-Putki rallilla. Aikataulu oli mukavan tiivis ja reitti todella pienellä alueella. Pätkät saivat kiitosta ja haastavuutta riitti. Ennakkosuosikkeja tippui pelistä heti alussa ja myös kalkkiviivoilla, se on sitä motorsporttia! Turvallisuustarkastuksessa tarkastelin pistokokein passeja, eli lähinnä että kuvat vastaavat autoa. Savonlinnassa jatketaan passien tarkistuksia.
Tekniseen tarkastukseen otimme luokan 6 ja 7 autoja (21 Altti, 22 Loppi, 24 Laakso ja 27 Bamford). Tarkastuskohteina olivat: Taka-akselin luokittelemattomat vahvistukset, akseliväli, korimateriaalit, puskurimateriaalit ja etualatukivarret (onko luokittelemattomia säätöjä).
Kaikki autot olivat tarkistetuilta osin sääntöjenmukaisia.
Perjantaina sitten nokka kohti Savonlinnaa, nähdään siellä!
T:Juha
8.12.2016 Kausi paketissa!
Kilpailut on saatu ajettua ja palkinnot jaettua. Onnea kaikille menestyneille, Raimolle HRT:n voitosta, Terolle nuottisarjan voitosta, Hannulle rallisprint sarjan voitosta sekä erityisesti Esalle Euroopan mestaruudesta kategoriassa 3. Onnea myös muille EM- ja kansallisien sarjojen mitalisteille!
Viimeinen HRT kilpailu ajettiin Mynämäen ympäristössä Bahco Rantarallin muodossa. Reitti sai kiitosta vaativuudestaan, monipuolisista pätkistä ja kompaktista aikataulusta. Hieno lopetus kaudelle!
Tekniseen tarkastukseen oli valittu mestaruudesta taistelevat autokunnat.
Tarkistuskohteina olivat:
nro 15 Roiha: imusarja ja pakosarja
nro 19 Hietanen: taka-akseli ja jarrut
nro 25 Linden: pakoputki, kaasutin ja nokka-akseli
Kaikki autot olivat tarkistetuilta osin sääntöjenmukaisia.
Palkintogaala Lahdessa oli oikein onnistunut tapahtuma, kiitos järjestelyistä. Hyvää ruokaa, juhlava palkintojenjako ja mukavaa jutustelua kilpailijoiden kanssa. Kyllä tämän porukan kanssa on mukava toimia!
Kausi meni muutenkin mukavasti ja suuremmilta kommelluksilta vältyttiin. Näillä näkymin ensi vuosi jatkuu samoissa merkeissä, eli nähdään Hämeenlinnassa!
Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta!
T: Juha
26.9.2016 Ollin Sora Ralli ja Seinäjoki Ralli
Historic-kausi olisi sitten yhtä kapinaa vajaa. Toivottavasti Naantaliin saisimme suuremman lähtijämäärän. Arvatenkin Seinäjoella määrä jäi pieneksi, jostain syystä kuskit karttavat tuollaisia kaksipäiväisiä kilpailuita vaikka ne toisaaltaan tuovat mukavaa vaihtelua normaaleihin kisoihin.
Ollin Sora Ralli kurvailtiin Hallin ympäristössä ja vettä tuli ajoittain todella runsaasti. Reitillä oli tuttuja ja haastavia pätkiä niin Suurajoista kuin Mänttä-ralleistakin. Itse tyydyin tällä kertaa seuraamaan kisaa sisätiloista, kun ei ollut säähän sopivaa varustusta. 😉
Tekniseen tarkastukseen otimme 1-ryhmän RS2000 Escortteja (nro 30 Rissanen ja nro 31 Hannuksela) Tarkistuskohteina olivat sylinterinkansi (mm. venttiilit) ja puristussuhde. Molemmat autot olivat tarkistetuilta osin sääntöjenmukaisia.
Seinäjoki Ralli ajettiin mukavassa syksyisessä säässä, olipa lauantaiaamuna jopa pakkastakin. Reitti oli toteutettu aika kompaktille alueelle ja myöskin ilmeisen vaativa. Joissain talleissa riittää peltitöitä ja jossain rakennellaan uusia koneita, mutta se on sitä Motorsporttia. Itse kävin lauantai-iltana reitillä katselemassa miten homma luonnistuu pimeällä. Muistutuksena kaikille, että ne Xenonit ja Ledit ovat historicissa kiellettyjä!
Tekniseen tarkastukseen otimme Starletteja sekä Talbotteja. Starleteissa (nro 29 Kailasuo ja nro 30 Raittila) tarkastuskohteena vaihdelaatikon välitykset. Talboteissa (nro 31 Saarinen ja nro 32 Putila) tarkastuskohteena jarrut. Kaikki autot olivat tarkistetuilta osin sääntöjenmukaisia.
Muutamassa kilpailussa on ollut ongelmia, kun kilpailijoilla ei ole minkäänlaista dokumenttia autosta tai auton tieliikenne- eli määräaikaiskatsastuksesta. Omistajan vaihdosten yhteydessähän rekisteröintitodistuksia eli rekisteriotteita ei enää automaattisesti saa. Määräaikaiskatsastuksesta uuden rekisteriotteen saa vielä tämän vuoden loppuun asti. Mikäli autossasi ei ole rekisteröintitodistusta, sen saa tilattua maksutta Trafin Oma asiointi-sivustolta, johon kirjaudutaan omilla pankkitunnuksilla. Olettehan huomioineet, että määräaikaiskatsastuksesta saatava tarkastuskortti on muuttunut tämän vuoden aikana katsastustodistukseksi.? Tämä katsastustodistus on jatkossa ja jo tällä hetkellä tärkein katsastuksesta saatava dokumentti, joka tulee olla ajossa mukana. Kilpailijalla on velvollisuus todentaa, että auton määräaikaiskatsastus on voimassa ja koska kilpailunjärjestäjillä ei ole pääsyä Trafin kantaan, saattaa ongelmia tulla. Toivoisinkin, että hoidatte autonne dokumentit kuntoon, jottei tule ylimääräisiä ongelmia.
Nyt kaikki joukolla Naantaliin, jos saisivat mestaruuskandidaatitkin hieman vastusta 😉
T:Juha
28.5.2016 Kesäkausi vauhtiin Mäntsälässä!
Taas sitä mennään, onneksi viikonloppuna säät suosi ja lämmintä riitti. Reitti oli makea ja sai kiitosta, tosin kaikillehan nuo suht nopeat tiet eivät sovi 😉 Pöly ja ohitettavat autot haittasivat ainakin osaa kilpailijoista. Itsekin ehti hieman ajosuorituksia seuraamaan ja kyllä näki hienoja suorituksia EK:lla 4. Onnea vaan kaikille luokkavoittajille ja Timolle epävirallisesta yleiskilpailun voitosta!
Tekniseentarkastukseen otimme kaikki luokan 20 Volvot (64, Mäkinen, 66 Saari, 68 Anttonen ja 70 Jänisoja) Tarkistuskohteena oli venttiilikoneisto ja lähinnä paininkupit sekä iskunvaimentimien yläpäät. Autossa 66 oli paininkupit sääntöjenvastaiset ja autokunta esitettiin hylättäväksi. Muut autot olivat tarkistetulta osin sääntöjenmukaisia.
Muistutetaan vielä muutamista asioista:
Kun ostat auton tai sen osia, kannattaa niiden sääntöjenmukaisuus varmistaa ennen kun lähtee kilpailuun. Ja kaikkia ”Esson baarin ammattilaisten” väitteitä sallituista ratkaisuista ei kannata aina uskoa. Vastuu auton ja osien sääntöjenmukaisuudesta on aina kilpailijalla (ja ilmoittajalla). Meillä on kuitenkin päteviä henkilöitä HRCF:n tekniikkaryhmässä ja siltä saa selvyyden, jos jokin asia askarruttaa tai on hiemankin epävarma.
Nyt ei kun joukolla Ollin Sora Ralliin, ilmoittautuminen loppuu 7.6 klo 21:00!
T: Juha
15.3.2016 Pohjanmaa-ralli 20.2.2016
Talvikausi saatiin pakettiin Seinäjoella. Pätkät kylläkin olivat Tuurin suunnalla ja huollot sen ”pienen” kyläkaupan takapihalla, siirtymiä kyllä tuli reilusti.
Kilpailu itsessään sujui hyvin ja pahoja keskeyttämisiäkään ei ollut, mutta minun näkökulmasta ei päivän tapahtumista suuria ilon kiljahduksia kuulunut. Turvallisuustarkastus oli ulkona hotellin pihalla ja ahdettu liian pienelle alueelle, no onneksi ei satanut mitään ja kaikki pääsivät ajoissa lähtöön. Minulla ei ole mitään tuollaista juuri ennen lähtöä tapahtuvaa katsastusta vastaan, jos se on toteutettu hyvin ja on edes varauduttu sateeseen ym. Teknisentarkastuksen suunnitelmat menivät uusiksi juuri ennen H-hetkeä. Vaatimushan (ja alun perin lupaus) kyseiselle paikalle oli lämmin ja valoisa halli, mielellään korjaamo-olosuhteet. Nyt paikka selvisi juuri ennen autojen maaliin tuloa ja paikka oli kylmä konehalli, tai oikeastaan katos, missä valaistuskin oli vähän niin ja näin. No tarkistuksia tehtiin, mutta ei siinä suurempiin purkamisiin ollut mahdollisuutta.
Tekniseentarkastukseen valikoitui G1-ikäkauden autoja; nro 6 Häggqvist, Sunbeam Imp ja nro 6 Pousi, Escort 1300 GT. Molemmista tarkistimme ohjauksen ja autot olivat tarkistetuilta osin sääntöjenmukaisia.
Kausihan jatkuu 21.5 Mäntsälässä, toivottavasti saisimme kesän kapinoihin enemmän osallistujia. Kannattaa pitää mielessä 12.2 ilmoitetut tarkastuskohteet!
T: Juha
12.2.2016 HRT 52. Pohjola – ralli 6.2.2016
HRT-kausi starttasi pienehköllä automäärällä Oulussa, pienessä pakkas-säässä. Päivällä keli olikin mainio, mutta illan tullessa melkoinen lumisade saapui kilpailijoiden ja huollon riesaksi. Reitti sai sekä risuja ja ruusuja. Siirtymät olivat aikamoiset, mutta vastineeksi oli maukkaita pätkiä, varsinkin kaksi viimeistä. Tosin varsinkaan kakkonen ei ollut pikkuautoilla ajavien mieleen.
Uutena HRT-luokan kisoissa oli HRCF-nuottisarjan kilpailu. Se sopii mukaan oikein hyvin, kunhan aikataulut saadaan sopivaksi. Nyt nuotituksen kanssa oli pienoista säätöä, olisi varmaan parempi tehdä nuotitus suosiolla perjantaina. Kilpailu sujui ilman suurempia ongelmia ja keskeyttäneitä oli aika vähän.
Tekniseen tarkastukseen otimme autoja luokista 7, 9, 11 ja 12, tarkistuskohteina ohjaus (nro 9 Kuivaniemi) ja akseliväli (numerot 9 Kuivaniemi, 8 Korhonen, 9 Roiha, 10 Hietanen ja 11 Salokoski). Kaikki autot olivat tarkistetuilta osin sääntöjenmukaisia.
Seuraavaan osakilpailuun Seinäjoelle on sentään tulossa 49 HRT-sarjan ja 12 HRCF-nuottisarjan kuskia sekä 11 tasanopeus paria. Toivottavasti kesällä määrät olisivat hieman suuremmat. Seinäjoella kilpailun katsastus tapahtuu jälleen lähtöjonossa, joten korjausaikaa ei ole. Katsokaapa kaikki tavarat mukaan ja autot kuntoon.
Sitten hieman tulevaa.
Historic-lajiryhmä on päättänyt kokouksessaan tämän kauden HRT-sarjan teknisentarkastuksen kohteista.
Alla oleviin kohteisiin kiinnitetään erityistä huomiota:
– alustanosien sääntöjenmukaisuus (tukivarret, akselistot, vahvistukset)
– jarrusatuloiden ja -sylinterien luokituksen mukaisuus
– pääasiassa ykkösryhmän autojen välitykset (perä ja vaihteisto)
– kiertokankien visuaalinen tarkastus endoskoopilla
– ykkösryhmän autojen sylinterikannet, puristussuhde ja iskutilavuus
Muita kohteita otetaan tarkistukseen tilanteen mukaan.
T: Juha
27.1.2016 Kausi 2016!
Oma ”rallikausi” tuli korkattua viime viikonloppuna F-rallisarjan Kouvolan osakilpailun katsastuspäällikön tehtävissä. Se olikin hyvää treeniä Hisse-kauden Pääkatsastajan tehtäviin. Kovat pakkaset onneksi loppuivat ja viikonloppuna kelit suosivat, nyt valitettavasti tuo vesisade näyttää aika pahalle. Toivottavasti Oulussa ja Seinäjoella pääsee talvirallin makuun.
Minulla alkaa viides vuosi Historic sarjan pääkatsastajana, aika on mennyt mukavasti ja suurimmilta konflikteilta on vältytty. Toivottavasti 2016 menee samaa rataa, ainakin omalta osaltani sama linja tulee säilymään.
Kilpailijamäärät näyttävät pelottavan surkealle, Ouluun vain 46 Historic-autoa. Kangasniemi Ralli veti hyvin kilpailijoita ja jopa 9 paria historic-kilpailijoita. Onhan sinne Ouluun tietysti aika matka, mutta niin on Oulustakin etelän kisoihin. Mutta noilla mennään ja toivottavasti määrä kasvaa vuoden mittaan.
Historic-lajiryhmän kokouksen jälkeen julkaistaan kauden teknisten tarkistuksien kohteita. Nämä julkaistaan ennen Oulun kisaa. Lista on suuntaa antava ja muitakin kohteita saattaa ilmaantua.
Palataan vielä 2015 viimeiseen kisaan, Espoon Maxell ralliin.
Kilpailu pääsi keskusteluihin ainakin runsaiden ulosajojen vuoksi, valitettavasti muutama Hisse pelikin koki aikamoisia vaurioita. Toivottavasti merkintälinjasta päästään jonkinmoiseen järkevään linjaan, ettei tuollaisia reikiä syntyisi.
Tekniseen tarkastukseen otimme luokan 16 ja 17 autoja (43 Frilander, 46 Laurell, 52 Kukkonen ja 53 Juhannusvuori) ja tarkistuskohteina jarrut ja alustarakenteet. Kaikki autot olivat tarkistetuilta osin sääntöjenmukaisia.
Nähdään Oulussa!
T. Juha
16.10.2015 Uusikaupunki ralli ja ennakkoa Maxell-ralliin.
Niin se on kausi yhtäkilpailua vaille valmis ja jälleen on sarjan voittoon mahdollisuuksia useammalla parilla. Katsotaan miten käy ;)Maxell-rallissa mennäänkin sitten hieman poikkeavalla kaavalla, niin aikataulun, kuin turvallisuustarkistuksenkin suhteen.Muistakaa kaikki, että TURVALLISUUSTARKISTUKSEN JÄLKEEN EI OLE KORJAUSAIKAA, joten vehkeiden on oltava kunnossa! Ja ihan pienenä vinkkinä, kannattaa käydä suuntaamassa lisävalot etukäteen, jos niitä ei ole pitkään aikaan käytetty. Maali odottaakin sitten viimeisillä Historic pareilla lähempänä yhtätoista.
Uusikaupunki-ralli meni aika mukavasti ja aurinkoisessa syyskelissä, tosin romua tuli turhankin paljon. Oli aika haastavat baanat ja reitillä näki mainioita suorituksia. Tekniseen tarkistukseen valikoitui kolme paria. Luokasta 8 numero 14 (Berner), tarkistuskohteena konehuone. Luokasta 18 numerot 47 (Toiviainen) ja 49 (Glad), tarkistuskohteena peränvälitys ja vaihdelaatikon rattaat. Kaikki autot olivat tarkistetuilta osin sääntöjenmukaisia.Katsastusporukka antoi positiivista palautetta teille kilpailijoille, olitte ottaneet kaikki neuvot ja huomautukset kuuliaisesti ja mukisematta vastaan. Kiitos siitä!
Nähdään Espoossa!
Juha
7.9.2015 Taas mennään!
Niin se syksy vaan tulee ja kausi kääntyy loppupuolelle. Viikonloppuna sitten kohti länsirannikoa. Ilmoittautuneiden määrä oli edelleen aika vähäinen, niin kuin tänä vuonna on ollut (60-70 autoa). Toivottavasti viimeiseen kisaan saadaan kunnon määrä kilpailijoita.Uusikaupunkirallin teknisessä tarkistuksessa mennään suunnitelman mukaan, ellei oteta jotain extra kohdetta lisäksi.
Teijo-Talot rallista jäi juttu kirjoittamatta, mutta tässä pääkohdat.Tekniikan osalta päivä sujui leppoisasti ja ongelmia ei ollut. Ehdimme myös Reijon kanssa reitille katselemaan mallikkaita suorituksia.
Loppukatsastukseen otimme luokan 3 (nro 6 Mäkitalo, nro 7 Salminen) ja 7 (nro 14 Lehtinen, nro 15 Kivitila) autoja, tarkistuskohteena oli konehuoneen sääntöjenmukaisuus (visuaalisesti tarkistettuna). Autot olivat tarkistetuilta osin sääntöjenmukaisia.
Lahden EM-kisassa olinkin aivan toisissa tehtävissä. Alunperin kyllä piti olla katsastusporukassa, mutta keskiviikkona ennen kisaa tehtävä muuttui, olinkin kilpailijoidenyhteyshenkilö. Olikin mielenkiintoista nähdä kilpailu myös tuolta kantilta. Yllättäviä asioita joutui hoitamaan (varsinkin ulkomaalaisten kanssa) ja puhelin kävi kuumana koko viikonlopun. Päällimmäisenä jäi mieleen ulkomaalaisten kehut kilpailusta, niin reitistä kuin järjestelyistäkin.
Nähdään Uudessakaupungissa!
T:Juha
19.5.2015 Mänttä ja kesän ennakko!
Talvi kierähti kuin yllättäin kesän puolelle ja sorakapinat on jo edessä. Hieman oli pettymys tuonne Teijo-Talot ralliin tuo ilmoittautuneiden määrä. Toivottavasti tulevissa kisoissa päästään lähemmäs sataa Historiccia.
Mäntän tarinat jäi jostain syystä kirjoittamatta, mutta pistetään nyt pieni yhteenveto.Itsehän ehdin paikalle vasta illalla ja turvallisuus tarkistus jäi väliin. Kaksipäiväinen kilpailu aina jakaa mielipiteet, mutta olihan joskus lisävaloillekkin käyttöä.Tekniseen tarkastukseen otettiin luokan 20 Opeleita. Numerot 63 Tiikkala, 64 Heinänen, 65 Pihl ja 68 Koskela. Kurkistimme endoskoopilla vaihdelaatikon sisään ja tarkastimme visuaalisesti kytkentämekanismin ja rattaiden hammaskulman. Kaikki autot olivat tarkastetuilta osin sääntöjenmukaisia.
Sitten ennakkoa kesän kisoihin.Loppukatsastuksissa jatketaan lajiryhmän listan mukaan, tai jos jotain akuuttia ilmenee.
Autojen ulkonäköön ja siisteyteen tullaan edelleen kiinnittämään huomiota. Nyky malliset kisavanteet, lisävalot ym. nyky jutut ei kuulu Historicciin. Näistä on ollut mainintaa aikaisemminkin.
FIA on päivitänyt liite-K:n http://www.fia.com/regulations/regulation/fia-historic-rally-championships-115/regulation/technical-appendix-k-199 Sinne on tullut muutoksia ja täsmennyksi. Muutokset on merkitty punaisella. Lisäyksenä on myös taulukko sallitusta iskunvaimentimista eri ikäkausilla. Toivottavasti saadaan Suomennosta ja täsmennystä lähiaikoina.
Lopuksi vielä asia, mikä ei oikein kuulu autourheiluun.Tuntuu että viimeaikoina kaljoittelu kisa-alueilla on lisääntynyt. Varsinkin Perniön tapaisilla paikoilla, kuskit ja huoltoporukat kulkevat avoimesti tölkit ja pullot käsissä pitkin kilpailualuetta. Voihan sitä rankan kisan jälkeen naukata tölkin tai kaksi, mutta jätettäisiinkö aivan yleinen kaljoittelu pois? Kilpailupaikoilla on kuitenkin paljon lapsia ja nuorisoa, tulevia kuskeja? Emme varmaan halua näyttää heille huonoa esimerkkiä. Lisäksi, kilpailuhan loppuu virallisesti vasta palkintojenjakoon 😉 En ole itsekään mikään absolutisti ja tästä ei kannata vetää hernettä nenään, mutta kyseinen asia on ollut esillä useampaan kertaan ja ajattelin pikkaisen varoittaa asiasta!
Hyviä kesän kapinoita kaikille!
T:Juha
10.2.2015 Savonlinna ja ennakkoa loppukaudesta 2015!
Tervehdys vaan kaikille!
Kausi starttasi reilu viikko sitten Savonlinnasta. Itse olin matkoilla ja en päässyt paikalle. Halosen Reijo tuurasi minua ja tässä Reijon kommentit kisasta: Savonlinnassa sujui varsin mukavasti koko katsastus ja jälkikatsastuksessakaan ei mitään huomautettavaa löytynyt.Seurailin kaluston yleistä ilmettä siinä katsastuksen aikana ja mitään erityisen poikkeavaa en huomannut. Osa kalustosta on ihan älyttömän hienoja, mutta on myös sieltä toisesta ääripäästä! Positiivinen asia oli, että katsastuksessa oli kilpailijoillakin hyvin rento fiilis ja mitään kiukuttelua tms. en huomannut. Tästä plussat kilpailijoille. Sama päti myös jälkitarkistuksessa. Kukaan ei mitenkään nurissut sinne joutumisestaan.Noiden 1-ryhmän autojen sisustat ovat edelleenkin osassa autoja vähän sellaisia rajatapauksia. Kattoverhoilut löytyivät jo kaikista ja jonkinlaiset lattiamatotkin oli, mutta ei ne alumiinipellitetyt sivu pahvit ja hattuhyllyt oikein 1-ryhmäisiltä näyttäneet. Osassa autoja sen sijaan oli jopa takapenkit paikallaan ja olivat ihan oikeasti 1-ryhmän kuosissa. Reitti oli ollut kilpailijoille selkästi erittäin mieleinen ja tapahtuneet muutamat ulosajotkin olivat ilmeisesti pelkkiä penkkaan osumisia.
Tekniseen tarkastukseen otettiin kaikki maaliin ajoissa tulleet 1-ryhmän autot (23 Laine, 24 Salokoski, 25 Simola, 26 Linden, 27 Iivonen, 28 Lindroos, 30 Hannuksela ja 32 Rissanen). Tarkistettiin, että etujarrusatula vastasi ulkonäöltään luokiteltua satulaa ja että takajarrurumpu oli halkaisiltaan luokitustodituksen mukainen. Kaikki autot olivat tarkistetuilta osin sääntöjen mukaisia.
Tulevana viikonloppuna kaasutellaan Mäntän 2-päiväinen kisa. Työesteiden vuoksi, tulen paikkakunnalle vasta myöhemmin perjantaina ja turvallisuustarkistus jää minulta väliin. Mutta iltahuoltoon/tauolle tultaessa ehtinen paikalle.
Historic-lajiryhmä määritteli 29.1.2015 kokouksessaan kauden teknisien tarkistuksien kohteita. Kauden 2015 aikana autoista tarkastetaan mm. seuraavia asioita:
– Akselistot ja rakenteet
– Akselistojen mittaus (akseliväli, raideleveys)
– Osakokonaisuuksien tarkastus (perä, vaihteisto ym.)
– Sylinteritilavuus/iskunpituus
– Jarrut
– Välitykset (vaihteisto+perä)
– Ohjaukset
– Korirakenteet ja muutokset
Lisäksi kohteiksi voi valikoitua muita kaudenaikana esiin tulevia asioita.Kannattaa lukea koko tiedoite, siinä on myös muutakin tärkeää aisiaa (linkki http://www.autourheilu.fi/42341.aspx )
Lisäksi tarkkaillaan edelleen autojen ulkoistaolemusta ja sitä Trippi/ mittari asiaa- Lisämittarit, kierroslukumittarit mallia ”Monster” ja näiden yhteydessä olevat vaihtovalot, kierrosluvun rajoittimet eivät ole sallittuja. Mittareiden tulee olla ajan hengen mukaisia perusmittareita.
– Seosmittareita useissa autoissa (eivät kuulu historic-autoihin)
– Kierrostenrajoittimet (nupilla varustettuja ei saa olla kojetauluissa)
– Digitaalitrippimittarit ovat sallittuja vasta H1:ikäkaudesta alkaen
T:Juha