Pitkänen on haikaillut kanssakilpailijoiden perään, ja nyt luokkavoitto maistui

Published by HRCF Tiedottaja on

Panu Pitkäsen Alfassa on nyt vauhti kohdallaan. Ykkösellä edellä menneen kiinniajaminen ei lopulta vaikuttanut lopputulokseen, vaan miehet voittivat vajaalla 10 sekunnilla. Kuva: Marko Kyöstilä

Kuhmoisissa ykkösryhmässä luokkaa 2 hallitsi Jämsän Äijien pari Sami ja Minna Leino Sunbeam Avengerilla. Leinot ajoivat vasta kolmatta ralliaan. Luokkavoitto tuli jo Hankasalmella, mutta Hämeenlinnassa THU-teamin Juha Sarkimo yllätti voittaen. Nyt tilanne kääntyi taas Leinoille.
”Onneksi olkoon, oppipoika. Mutta viisi kisaa piti ensin ajaa maaliin ja vasta sitten ajaa täysillä”, huutelivat taustajoukot auton ympärillä maalissa.

Leinot ovat siis etuajassa suunnitelmissaan, mutta hälläkö väliä.
”Kiva ralli oli. Viimeisellä pätkällä hirveitä pöperöosuuksia, joten se oli aika tuskaa”, raportoi kuljettaja.
”Ja kun et kerro kellekään, mulle tuli niin kauhea hiki, että rillit meni ihan huurteeseen.”

Juha Sarkimo kartturinsa Ari Sarkimon kanssa Escortilla hävisivät lähes minuutin, mikä lienee ollut pieni pettymys Hämeenlinnan selkeän voiton jälkeen.
”Leino meni joka pätkällä meitä kovempaa. Ei vaan iskenyt tällä kertaa, vauhti ei riittänyt”, totesi vähäpuheisesti Sarkimo maalissa.

Markku Hakala-Jari Männistö Toyota Corolla tuli kolmantena maaliin.

Luokassa 3 AUK Jämsän Äijien Raimo Lindén-Toni Repo Corollalla olivat jälleen ainoana autokuntana.

Luokassa 4 odoteltiin ennakkoon Panu Pitkäsen ja Pekka Saleniuksen ”yhteenottoa”, sillä Salenius ei ollut Hämeenlinnassa ja Pitkänen keskeytti Hankasalmella. Pitkäsen poika Eemil on siirtynyt Rally Trophy -sarjan puolelle kartturoimaan. Pitkäsen viereen istahti tälle kaudelle Forssan Seudun UA:n Jorma Virkki.
”On vaihdettu kokemusta tähän autoon ja Eemil vauhdikkaampaan kyytiin”, paljasti Pitkänen.
”Vaihteleva päivä oli, mutta hieno. Hienoa tietä ja aurinkoista rallia. Nyt on kiva, kun luokassa on osallistujia.”
”Saatiin ykkösellä edellä mennyt kiinni, ja jonkin aikaa ajeltiin perässä, mutta sitten päästiin suht’ helposti ohi. Koetettiin sen jälkeen ajan sen verran kovaa, ettei aikahukka olisi suuri.”

Pitkänen on pitkään haikaillut lisää kanssakilpailijoita ja oikeata kilvanajoa. Ykkösellä, noin 23-kilometrisellä aikaeroa Saleniuksen Asconaan tuli peräti 44 sekuntia, mikä selittyi ohitustilanteella. Kakkosella Saleniuksen pohja-aikaan jäi enää 1,3 sekuntia eroa ja kolmosella sijoitus vaihtoi toisin päin. Salenius jäi nyt 21 sekuntia. Nelosellakin ero kasvoi vielä puolisen minuuttia lisää, joten näin oli ykkösen tappio kääntynyt 7,3 sekunnin voitoksi neljän pätkän jälkeen.
”Ei tässä selittelyjä tarvita, ajettiin vain liian hiljaa. Nelonen oli tosi haastava”, selvitti Salenius.
”Panu ajoi hienosti, se ajoi kovaa.”

Seuraava osakilpailu ajetaan toukokuun puolivälissä KaakkoisRallin merkeissä.
-kk

Pistetilanne osakisan 3/7 jälkeen:
Ykkösryhmä
Kuljettajat
1. Sami Leino AUK Jämsän Äijät lk 2 Sunbeam Avenger pisteitä 37
2. Raimo Lindén AUK Jämsän Äijät lk 3 Toyota Corolla pisteitä 33
3. Markku Hakala FoSUA lk 2 Toyota Corolla pisteitä 31
4. Panu Pitkänen FoSUA lk 4 Alfa Romeo Alfetta GTV 2.0 pisteitä 26
5. Pekka Salenius LMM lk 4 Opel Ascona i 2000 pisteitä 23
5. Juha Sarkimo THU-Team lk 2 Ford Escort 1300 GT Sport pisteitä 23
7. Ari Salminen HRCF lk 4 Porsche 924 Turbo pisteitä 9

Kartanlukijat
1. Minna Leino AUK Jämsän Äijät lk 2 pisteitä 37
2. Toni Repo AUK Jämsän Äijät lk 3 pisteitä 33
3. Jari Männistö FoSUA lk 2 pisteitä 31
4. Jorma Virkki FoSUA lk 4 pisteitä 26
5. Harri Kuniala HRF lk 4 pisteitä 23
5. Ari Sarkimo THU-Team lk 2 pisteitä 23
7. Mika Virtanen KySUA lk 4 pisteitä 9

Categories: Kisaraportit