Rallin ajamisen ei tarvitse olla tiukkapipoisten hommaa

Published by HRCF Tiedottaja on

Juha Mäkitalo-Jari Karhunen ovat kahden osakisan jälkeen tasoissa maksimipistein Risto Tiinuksen autokunnan kanssa. Kuva: Marko Kyöstilä

Erityisen hyvin näytti huumorin kukka kukkivan Historic 1990 -kategoriassa. Pimeyden jo laskeutuessa kilpailukeskuksen ympärillä kuljettajien kommentit vain paranivat.

Luokassa 15 Orimattilan UA:n Antti Siikala on jo pitemmän aikaa haikaillut kanssakilpailijoiden saamisesta mukaan kisaan. Revontulirallissa osanottajia luokassa oli kaksi, mutta Hämeenlinnassa Siikala kartturinsa Mikko Anttosen kanssa olivat jälleen ainoa autokunta.
”Mukavasti meni. Oli hienot tiet ja aurinko paistaa”, kommentoi Siikala maalissa.
”Toistaiseksi on hyvät fiilikset, mutta kun menen katsomaan tuloksia, voi olla, ettei enää oo hyvät fiilikset.”

Luokkien 1–18 yleiskilpailussa Siikala Skoda Favorit 136 L:llä oli 20:s.

Luokkaan 16 tuli lisää ”säpinää”, kun Jämsän Äijien pari Risto Tiinus–Jari Huhtinen saivat vihdoin alleen Hondan ja pääsivät tosissaan kisaamaan. Jämsän Äijien jäsenten kesken näyttää olevan ”hyvä kisameininki” ja jäsentenvälisestä ”mestaruudesta” heitetään huulta joskus melko railakkaaseenkin tyyliin. Esa Lindroos, joka on kaikkien tuntema armoton ”sanaseppo”, antaa Tiinukselle hyvän vastuksen, niin verbaalisesti kuin ajamisessakin.

Ykkösellä Jarmo Jokela vetäisi Ladalla 3,5 sekunnin pohjat ennen Tiinusta. Lindroos jäi pohjista 4,1 sekuntia. Sitten poiki Ladan vaihdelaatikko, ja peli jäi kesken. Lindroos sai huiman vauhdin päälle kakkosella, kun Tiinus jäi peräti 13,1 sekuntia. Kolmosella oli Tiinuksen vuoro olla nopeampi, eroa Lindroosiin 9,5 sekuntia. Tauon jälkeen Tiinuksen hyvä meno jatkui, nyt Lindroos jäi 12,9 sekuntia. Lindroosit olivat viimeisellä 0,3 sekuntia nopeampia kuin Tiinus, joten Tiinukselle luokkavoitto 9,6 sekunnin turvin. Lindroos oli maalissa harmissaan.
”Viimeisellä pätkällä mokasin lähdössä. Seisoin varmaan kymmenisen sekuntia paikallaan. Lindroosin järki ei luistanut”, heitti Esa tuttuun värikkääseen tyyliinsä.
”Oltiin valmiina lähtemään. Anja oli saanut paperit ja sanoi, että seuraavilla valoilla lähdetään. En tiedä, mitä tapahtui, mutta en älynnyt lähteä valojen vaihtuessa.”
”Kyllä se nyt vaan aika paljonkin ratkaisi, kun hävittiin noin yhdeksän sekuntia Tiinukselle. Nyt jäi vähän auki, miten täällä olisi käynyt”, manasi Lindroos veitikka silmäkulmassa.
”Tää on harrastus vain. Olen tyytyväinen omaan ajooni, se on hyvä.”

Tiinus tuli ennakkovapaaseen maaliin juuri ja juuri sallitun ajan puitteissa.
”Aikaa ei tosiaan ole paljoa jäljellä. Meillä oli pieniä ongelmia”, aloitti Honda-mies. Minkälaisia?
”No, teknisiä.” Minkälaisia? ”No, ei oikeastaan kuin pieniä sähköongelmia, ei meinannut auto käydä. Huono homma.”
”Nyt on kiire, on vain minuutti enää aikaa. Heippa!” Näin kaksikko spurttasi maalikaaren alta AT:lle. Ilman aikasakkoa.

Huumorimieheksi osoittautuva Kari Holmberg kartturinsa Elli Valosen kanssa Peugeot 205 GTI:llä oli luokan kolmas autokunta.
”Oikein hyvin meni päivä. Olen tyytyväinen.”
”Huonoa liimaa. Ei kai näillä ranteilla penkkoihin nojata”, vastasi Holmberg naureskellen kysymykseen, ovatko repsottaneet ovinumerot revenneet liian kovassa vauhdissa.

Luokassa 17 Juha Mäkitalo–Jari Karhunen Fiat Ritmolla tulivat ainoana luokassa maaliin, kun Ilkka Koskela Kadettilla keskeytti ykkösen jälkeen laturin pettämiseen.
”Ekat kolme pätkää oli vähän sellaista opettelua, on tämä auto niin erilainen kuin aiempi Alfa Romeo. Nelonen tuntui menevän hyvin. Hieno reitti ja vaihtelevuutta riitti. Harmi, kun Ilkka jäi leikki heti kesken”, totesi Mäkitalo, joka sijoittui luokkien 1–18 yleiskisassa sijalle 12.

Luokassa 18 Matti J. Tarvainen–Marko Mäkelä saivat myös ajaa ainoana autokunta luokassaan.
”Osittain vaikea päivä oli. Ajettiin lähinnä kolmesylinterisellä autolla. Joku tulppa ei kestä painetta, kahteen kolmeen tuhanteen se meni, mut sit se alkoi temppuilla. Viitosella se sit syystä tai toisesta alkoi taas toimimaan”, paljasti konkarikuljettaja.
”Eilen just vaihdoin kaikki tulpat. Ne loppuivat nyt kesken, joten oli vaihdettava vanhoihin välillä.”
-kk

Pistetilanne osakisan 2/7 jälkeen:
Kuljettajat
1. Risto Tiinus AUK Jämsän Äijät lk 16 Honda Civic pisteitä 25
1. Juha Mäkitalo EurUA lk 17 Fiat Ritmo 130 TC pisteitä 25
3. Antti Siikala OriUA lk 15 Skoda Favorit 136 L pisteitä 23
4. Esa Lindroos AUK Jämsän Äijät lk 16 Toyota Corolla 1600 GT pisteitä 21
5. Ilkka Koskela TAUK lk 17 Opel Kadett Gsi 16V pisteitä 12
6. Kari Holmberg HRCF lk 16 Peugeot 205 GTI pisteitä 11
7. Matti J. Tarvainen OriUA lk 17 Mitsubishi Galant VR-4 pisteitä 10
8. Antti Aaltonen MäntsMK lk 17 Opel Manta 200 pisteitä 1
8. Timo Ruotimo HausUA lk 15 Peugeot 205 Rallye pisteitä 1
8. Jarmo Jokela AAU lk 18 Lada VFTS pisteitä 1

Kartturit
1. Jari Huhtinen AUK Jämsän Äijät lk 16 pisteitä 25
1. Jari Karhunen EurUA lk 17 pisteitä 25
3. Anja Lindroos AUK Jämsän Äijät lk 16 pisteitä 21
4. Jouko Huilla OriUA lk 15 pisteitä 12
5. Elli Valonen HeiUA lk 16 pisteitä 11
6. Mikko Anttonen OriUA lk 16 pisteitä 10
6. Katja Salmijärvi TAUK lk 17 pisteitä 10
6. Marko Mäkelä JämSUA lk 18 pisteitä 10
9. Toni Haapaniemi MäntsMK lk 17 pisteitä 1
9. Roope Ruotimo HausUA lk 15 pisteitä 1
9. Keijo Kotamäki UuUA lk 16 pisteitä 1
9. Hannu Hinkka LamUA lk 17 pisteitä 1

Categories: Kisaraportit