Timo Kuukka palasi voitokkaasti puolentoista vuoden tauon jälkeen

Published by HRCF Tiedottaja on

Riihimäen UA:n Timo Kuukka sai ”ranteet vetreiksi” Hämeenlinna Historic Rallyn loppuolella. Puolentoista vuoden ajotauko vaikutti miehen mukaan vauhdin puuttumiseen. Kuva: MK

Ikäkategoriassa ennen 31.12.1975 luokitellut autot, jotka kuuluvat HRT-sarjassa luokkiin 9–11, olivat Hämeenlinnan Historic Rallyssa kovassa vedossa, ainakin alkuvaiheissa kisaa. Kun unohdetaan tässä vaiheessa Janne Kanervan ja Janne Lindbergin suoritukset vajaaksi viiden kilometrin mittaiseksi lyhennetyllä ykköspätkällä, seuraavina listalla on luokan 11 kuljettajia useita; Tomi Tikanmäki 96 Saabilla, Sami Vuorinen Escortilla ja Arto Rekolakin Escort 2000 RS:llä. Valkosen Heikki luokasta 14 kiilasi listoille ennen luokan 11 Timo Kuukkaa Escortilla. Niko Allinen jäi 1300-kuutioisella Escortilla sekunnin kymmenyksellä kärkikymmenikön ulkopuolelle 11:nneksi.

Kakkonen oli vajaat kahdeksan kilometriä. Kärkiporukan sijoitukset säilyivät ennallaan, mutta kolmanneksi jälleen ajanut Tikanmäki jäi jo 13,1 sekuntia. Vuorinen, Valkonen, Kuukka ja Rekolakin pitivät sijoituksensa. Jyrki Putila luokasta 14 nousi 8:nneksi, ja Allinenkin pystyi kiilaamaan nyt Top Kymppiin.

Kolmosella alkoi tulla hajontaa. Tikanmäki keskeytti tekniseen vikaa kolmosella. Ja kun Lindberg keskeytti jarruongelmiin nelosella, nousi Timo Kuukka kakkoseksi Kanervan jälkeen. Eroa oli noin 50 sekuntia. Ensimmäisen pätkän ongelmien jälkeen vielä luokasta 10 Kari Loppi nousi yhdeksänneksi lopputuloksiin.

Luokittainkin sijoituksista taisteltiin

Luokassa 9 Niko ja Marko Allinen sekä Ilkka ja Jere Haljala olivat päivän taistelupari. Alliset johtivat kolmen pätkän jälkeen 18,9 sekunnilla, mutta sen jälkeen joutuivat vaikeuksiin.
”Nelosella meni vaihdelaatikko jumiin. Tänään ei ehditty yleiskilpailussa eikä lopulta luokassakaan. Nelosella oltiin varmaan 15 sekuntia paikallaan, kun meni vaihdelaatikko jumiin. Kakkonen puuttuu, ja sitä olisi tarvittu noilla pikkuteillä”, selvitti Niko Allinen.
”Jos riittää motivaatiota rassata, eiköhän me Kuhmoisiin sit lähdetä.”

Maalissa Ilkka Haljala oli hieman yllättynyt luokkavoitostaan.
”En kyllä uskonut ollenkaan, että näin pääsee käymään. En tiedä, onko kilpakumppanilla ollut ongelmia vai mitä on tapahtunut”, pähkäili Haljala.
”Hienolta tämä voitto tuntuu, kun meikäläisillä tuo tekniikka on takkuillut aika paljon. Vika onneksi löydettiin, kun selvisi, että polttoainetankin lähdön liittimissä oli neljän millin reiät ja kaasu pohjassa ajaessa kampikammiot meni tyhjiksi ja se poltti männät. Kaksi konetta opeteltiin ennen kuin osattiin vaihtaa liittimet.”

Haljalat voittivat luokan 4,5 sekunnin turvin ennen Allisia. Toni Sinkkonen-Arto Saarilahti Datsun 100A:lla tulivat vielä luokassa maaliin.

Luokassa 10 pohjat ykköspätkälle ajoi poikkeuksellisesti numerolla 1 kisaan startannut Esa Laine Escort Twincamilla. Urjalan UA:n Kari Loppi–Niina Mönkö hävisivät 17,6 sekuntia. Kanervan pohja-aikaan eroa kertyi kuitenkin 1:16,3, joten haaveet hyvään luokkien 1–18 yleiskisan sijoitukseen haihtuivat ilmaan.
”Ajoin hankeen ykkösellä. Semmoinen vasen pienellä tiellä yllätti. Katsoin mutkan vähän loivemmaksi ja se tuli silmille. Avuliaat auttajat työnsivät meidät takaisin tielle”, selvitti Loppi.

Tämän jälkeen pari pätkää meni vauhtia nostaessa, kunnes tauon jälkeisillä kahdella viimeisellä pätkällä Lopin aika riitti sijalle 6.
”No joo, sellaista ihan hyvää talvivauhtia”, totesi luokkavoittaja Loppi vaatimattomasti.

Luokassa 11 Riihimäen Timo Kuukka Petteri Kauppisen kanssa voitti luokan ja sijoittui siis yleiskisassakin kakkoseksi Kanervan jälkeen. Kuukka on ollut pitkään pois HRT-kisoista.
”Ajotauko on ollut, toissa kesän Lahden kisan jälkeen en ole ajanut, eli puolitoista vuotta on mennyt”, myönsi Kuukka.
”Moottori on ollut levällään, ja jotain pikku testiä vain on päästy ajamaan. Oma moottori hajosi just ennen sitä Lahden kisaa ja sen ajoin lopulta lainamoottorilla. Nyt voin jo tähän olla tyytyväinen.”

Revontulirallissa luokkien 1–18 yleiskisan voittanut Sami Vuorinen keikkui siis Hämeenlinnassakin kärkiporukoissa. Luokkaa 11 Vuorinen johti vielä 11,8 sekunnilla kolmen pätkän jälkeen. Pitkällä parikymppisellä nelospätkällä Kuukka oli jo päässyt ”juonesta” kiinni, ja Vuorinen jäi 13 sekuntia. Viimeisellä tappiota Kuukalle tuli vielä sekunnin verran lisää, joten maalissa Vuorisen oli tyytyminen luokan kakkossijaan ja yleiskisassa kolmanteen. Selitykset olivat miehiltä maalissa vähissä.
”Ei päästy kovempaa, mitäs siinä sen enempää. Toiset ajoivat paremmin”, tokaisi Vuorinen lyhyesti.
”En oikein päässyt rytmiin kiinni, kun oli niin paljon tien luonteen vaihdoksia, oli pientä ja isoo. Hyvä kilpailu kuitenkin.”

Eroa Kuukkaan jäi lopulta 2,6 sekuntia ja neljänneksi sijoittunut Heikki Valkonen jäi taakse noin viiden sekunnin päähän.

Riihimäen UA:n pari Arto Rekola-Henri Lindroos RS Escortilla täydensivät Top 5 -listan. Eroa Kanervaan ehti kertyä jo parisen minuuttia ja Valkoseenkin oli matkaa vielä 50 sekuntia.
”12 vuoteen en ole ajanut talvella kisaa. Pakko myöntää, että pettyneitä ollaan. EK 4 oli meille ihan katastrofi. Vaativa, pitkä ja pientä lumispooria ollut pätkä ei onnistunut meiltä mitenkään”, tunnusti Rekola.
”Sehän tiedettiin, että Kanervan vauhtiin ei keritä, eikä pidäkään keritä, jos 12 vuotta ollaan sohvalla istuttu. Jäätiin enemmän kuin etukäteen uskottiin. EK 3 oli meiltä hyvä ja viimeinenkin pätkä, mutta muuhun ajamiseen ollaan pettyneitä.”
”Kesällä auto tuntui oikein hyvältä, mutta nyt on paljon tehtävää, että auton saa hyväksi talviralliin. Positiivisten asioiden puolelle menee se, ettei ajettu ulos ja maaliin päästiin.”

-kk

Pistetilanteet osakisan 2/7 jälkeen:
Kuljettajat
1. Niko Allinen KiuUA lk 9 Ford Escort 1300 GT pisteitä 23
1. Esa Laine NHD lk 10 Ford Escort Twincam pisteitä 23
1. Sami Vuorinen MäntsMK lk 11 Ford Escort RS 2000 pisteitä 23
4. Toni Sinkkonen TamUA lk 9 Datsun 100 A pisteitä 20
5. Ilkka Haljala MäntsMK lk 9 Ford Escort 1300 pisteitä 14
6. Kari Loppi UUA lk 10 Ford Cortina 1600 GT pisteitä 12
6. Timo Kuukka RiiUA lk 11 Ford Escort RS 2000 pisteitä 12
8. Keijo Lehtinen HeiUA lk 11 Volvo 242 pisteitä 10
9. Arto Rekola RiiUA lk 11 Ford Escort RS 2000 pisteitä 9
10. Esa Niittymäki RiiUA lk 10 VW 1302 ” pisteitä 1
10. Tomi Tikanmäki NHD lk 11 Saab 96 V4 pisteitä 1
10. Kari Haapalainen Päij-HUA lk 10 VW 1303 S pisteitä 1
10. Sami Saari NokUA lk 11 Volvo 142 S pisteitä 1

Kartturit
1. Marko Allinen KiuUA lk 9 pisteitä 23
1. Antti Härkönen HRCF lk 10 pisteitä 23
1. Timo Peltonen MäntsMK lk 11 pisteitä 23
4. Arto Saarilahti TamUA lk 9 pisteitä 20
5. Jere Haljala MäntsMK lk 9 pisteitä 14
6. Niina Mönkö UUA lk 10 pisteitä 12
6. Petteri Kauppinen RiiUA lk 11 pisteitä 12
8. Jouni Mattila HeiUA lk 11 pisteitä 10
9. Henri Lindroos HRCF lk 11 pisteitä 9
10. Jussi Tukkimies NHD lk 11 pisteitä 1
10. Markus Räty RiiUA lk 10 pisteitä 1
10. Joona Ikävalko Päij-HUA lk 10 pisteitä 1
10. Jouni Leppälahti ESCR lk 11 pisteitä 1

 

Categories: Kisaraportit