Antti Heinänen-Tiia Mäenpää pistekärkenä Jari Ohrankämmenen jälkeisenä aikana
Harmittavasti ajan kuluminen alkaa näkyä myös HRT-sarjan ikäkategoriassa 1969. Tässä ryhmässä autojen pitää siis olla luokiteltu ennen päivämäärää 31.12.1969. Siis noin 55 vuotta sitten. Pisteille tällä kaudella tässä ikäkategoriassa on ajanut 11 autokuntaa. Eniten osanottajia oli helmikuussa Vilppulassa (10 kpl), Kouvolassa oli kahdeksan kilpailijaparia, Mikkelissä kauden avauksessa ja kamalassa pakkassäässä viisi ja viime viikonloppuna Lahden kahdessa osakisassa neljä.
Kun Lahdessa ajettiin viikonloppuna teoriassa kolmen HRT-osakisan mittainen ralli, vanhimman ikäkategoriamme autoille koettelemus saattoi olla liian raskas. Toivotaan, että kahteen ”normaaliin” jäljellä olevaan osakisaan jokunen näitä autoja ilmaantuisi lisää.
Pistejohdossa viiden osakisan jälkeen AL-Myrskylää edustava Antti Heinänen kartturinsa (huom! ei siis ole tytär eikä vaimo, painotti Heinänen) Myrskylässä asuvan ja rallista innostuneen Tiia Mäenpään kanssa kahden pisteen erolla lahtelaiseen Sami Leinoseen. Heinänen ajoi yksin luokassaan Mikkelin ja Vilppulan osakisassa ja nyt onnistui ajamaan kahteen 11 pistettä tuoneeseen luokkavoittoon Lahdessa.
”Tänä vuonna on mennyt ihan hyvin”, myönsi Heinänen.
”Ei vauhdillisesti, mutta pistetilanteen kannalta. Eiväthän Lahden pätkät oikein tällaiselle Fiatille ole sopivia. Hieman liian isoa tietä, onneksi eivät sentään liian pitkiä pätkiä eikä liian pahoja. Kun ei moottorissa ole voimaa, meno on sen mukaista.”
”Hyrskeelle vielä pystyin laittamaan kampoihin, mutta kun kuski vaihtui tauon jälkeen, me ei enää voitu mitään.”
Kuljettajat vaihtoivat paikkaa tauolla
Hillman Impillä luokkaan vasta tässä vaiheessa kautta mukaan tullut pari Ele Hyrske – Matti Hiltunen kärsivät teknisistä ongelmista perjantaina ja lauantain kisa jäi myös teknisestä syystä kesken.
”Otettiin alussa vähän rauhallisemmin, kun viimevuotista Hakevuori-rallia lukuunottamatta edellisestä rallista on yli 20 vuotta”, kertoi Hyrske.
”Murheita oli alusta asti, kun virranjakajan kansi oli vain toisella klemmarilla kiinni. Huollossa vika korjattiin ja auto toimi paremmin. Päästiin ainakin maaliin.”
Tuloksista voi nähdä, että luokan pohja-aikoja tuli tauon jälkeisille pätkille.
”Tietenkin, kun Matti alkoi ajaa”, totesi Hyrske.
Miehet ovat kuulemma sopineet, että puoliksi näitä kisoja ajavat. Lauantaina miehet keskeyttivät. Hyrske epäilee, että männässä voisi olla reikä.
”Kohta se nähdään, kun juuri moottoria täällä puran.”
Sami Leinonen ”jäätävän kovassa tikissä”
Edes yhden kanssakilpailijan luokkaansa tarvitsisi myös lahtelainen pari Sami Leinonen – Timo Lehtinen 1300-kuutioisella Escortilla. Leinosella on kaksi pistettä vähemmän kuin Heinäsellä ja miehen viidestä luokkavoitosta vain yhdessä oli Leinosen lisäksi muitakin.
Kaikesta huolimatta Leinonen meni jälleen ”tautisen” kovaa. Perjantaina Leinosen autokunta oli kaikilla pätkillä HRT-sarjan ilman nuotteja ajavien luokkien listalla sijoilla 6–7 ja kerran 9:s. Lauantaina kolmesti 4:s sekä 6:s, 7:s ja 8:s. Yhteenlaskettujen pätkäaikojen perusteella Leinonen sijoittui yleiskilpailussa kolmanneksi Janne Kanervan ja Sami Vuorisen jälkeen. Ja hei, ei huono, sanoisi Jorma Uotinenkin.
Miten ihmeessä?
”Tätä moni muukin on kysellyt. Me tullaan minkä päästään, ei siihen sen ihmeempää selitystä ole”, totesi Leinonen, jolla on ralleista kokemusta jo lähes parinkymmenen vuoden ajalta, pääasiassa historiceissa.
”Onhan se harmi, ettei meidän luokassamme ole enää muita ajamassa. Pisteissä hieman joutuu antamaan myöten.”
Mielenkiintoiseksi pisteiden jahtaaminen meneekin loppukisojen osalta, kun Heinänen ilmoitti jo nyt, että hirvenmetsästyksen alkaessa viikkoa ennen Hartolan kisaa hän ei lähde rallia silloin ajamaan.
”Jo seitsemän vuotta olemme olleet koiran kanssa metsällä, eikä siihen tule muutosta nytkään”, totesi Heinänen.
Kiuruveden UA:n Niko Allinenkin ajaa kovaa 13-sataisella Escortillaan, joka on kuitenkin seuraavaa ikäkautta eli luokiteltu ennen päivämäärää 31.12.1975. (Allisesta lisää seuraavan ikäkategoria tarinoissa)
”Meillä on rakenteilla ensi vuodeksi auto ikäkauden 1975 kisoihin. Sitten toivottavasti saadaan kisata Allisen kanssa paremmuudesta”, paljasti Leinonen.
Seuraaava osakisa ajetaan Petäjävedellä 21.9.
-kk
PISTETILANNE OSAKILPAILUN 5/7 JÄLKEEN
Kuljettajat – Top 10
1. Antti Heinänen AL-Myrskylä lk 5 Fiat 850 Special pisteitä 64
2. Sami Leinonen LahUA lk 6 Ford Escort 1300 GT pisteitä 62
3. Markku Hietamäki TerUA lk 7 Triumph TR7 pisteitä 41
4. Markku Taipale HRCF lk 6 Ford Escort Twincam pisteitä 25
4. Juha Berner HyUA lk 8 Plymouth Valiant pisteitä 25
6. Kaj Forsberg HRCF lk 7 BMW 2002 TI pisteitä 24
7. Jari Ohrankämmen HRCF lk 7/5 Saab 96/Wartburg 353 pisteitä 23
8. Bertil Lindholm HRCF lk 7 Ford Cortina Lotus pisteitä 22
9. Ele Hyrske NHD lk 5 Hillman Imp pisteitä 12
10. Jukka Eteläniemi AL/AKU-Jyväskylä lk 6 Ford Escort 1300 GT pisteitä 10
Kartturit – Top 10
1. Tiia Mäenpää AL-Myrskylä lk 5 pisteitä 64
2. Timo Lehtinen LahUA lk 6 pisteitä 62
3. Mikko Korhonen LopUA lk 7 pisteitä 32
4. Joni Forsberg AnkUA lk 8 pisteitä 24
5. Petri Helmikkala HRCF lk 7/5 pisteitä 23
6. Pentti Ritari HSTT lk 7 pisteitä 22
7. Jouni Tanninen HyUA lk 8 pisteitä 12
7. Henry Äyräväinen AUK Jämsän Äijät lk 7 pisteitä 12
7. Martti Latva Tammisaaren MK/UA lk 7 pisteitä 12
7. Soini Liimatainen RDT lk 8 pisteitä 12