Asetelmat Hämeenlinnan kisan muissa sarjoissa
Tasanopeusluokassa hallitseva mestaripari Reijo Rintala–Antero Mannila on palaamassa tositoimiin Hankasalmen kisan jäätyä heiltä väliin. Kauden lopputulokseen lasketaan kahdeksasta osakisasta kuusi. Tasanopeusluokan osalta Lahden kaksipäiväisessä tapahtumassa ajetaan kaksi erillistä osakilpailua, joista kummastakin saa normaalit HRT-pisteet. Muiden luokkien osalta pisteitä jaetaan puolitoistakertainen määrä ja lopputulokseen lasketaan seitsemästä osakisasta viisi.
Mika Alakoskela kartturinsa Risto Salonpään kanssa hallitsivat tasanopeusluokkaa Hankasalmella. Miten mahtaa käydä Hämeenlinnassa? Rintala–Mannilan autokunta oli viime vuonna melko ylivoimaisia voittaen täysillä pisteillä. Alakoskelalla oli kaikenlaisia murheita matkan varrella, eikä pistepotti tuonut 12:nnetta sijaa parempaa tulosta. Tässäkin saatetaan nähdä huima taistelu voitosta. Ja mitä tekevätkään muut kärkeen kauden avauskisassa sijoittuneet; Ritva ja Eugen Damstedt, Eero ja Eetu Juutilainen sekä Ari-Pekka Jääskeläinen–Risto Valkonen?
Nuottisarjalaiset
Nuottisarjassa lienee Hankasalmella kakkoseksi Ville Ruokasen nelivetoisen jälkeen jäänyt Timo Markkanen vahvin voittajasuosikki. Yhtään nelivetoista ei tällä kertaa nähdä, joten Markkanen saa täysillä kaksivetoisella Volvollaan yrittää pitää Heikki Westerlundia Opel Mantalla takanaan. Martti Virolaiselta voitaneen odottaa kärkikolmikkoon nousemista, Hankasalmella tekniikan pettäminen pisti miehet ”laulukuoroon” kesken kaiken. Ja vielä, harvemmin viime aikoina HRT-kisoissa esiintyneet Reijo Lauren-Matti Heikkinen Escort RS:llä saattavat yllättää.
Saksalainen Thomas Kübler ei ole tietojeni mukaan ajanut ennen piikkipyörillä, joita Suomessa käytetään. On kuitenkin kokenut rallimies, mutta nyt hän lienee ulompana normaalilta mukavuusalueeltaan. Pasi Hapulahden kartturi Jani Salomaa sai ykköskuljettajalta ”komennon” lähteä kyytiin.
Muut sarjat
Rally Trophy -sarja siirtyi HRT-kisojen yhteyteen tälle kaudelle. Kahdessa luokassa; V1600 sekä enintään 1400-kuutioisissa, autokuntia on tällä kertaa yhdeksän. Uusiakin kuljettajia tulee Hämeenlinnaan ja jokunen Hankasalmella ollut puuttuu.
VW Aircooled Rally Series -sarja aloittaa kautensa ja pistemetsästyksensä Hämeenlinnassa. Kaikkiaan kahdeksan Volkkaria on mukana, näistä kahdella; Jussi Naarajärvi ja Mika Hannu, on VW Typ 3 -auto. Luonnollisesti Kari Haapalainen on ennakkosuosikki tässä kategoriassa, mutta haastajia kyllä löytyy. Haapalainen, kuten Esa Niittymäkikin, olivat VW-sarjalaisista mukana Hankasalmella, mutta ajoivat poikkeuksellisesti testikisana HRT-luokan puolella luokassa 10. Kumpikin ajoi ulos ja keskeytti.
BMW Ralli -sarjassa saadaan uusi osakisavoittaja, kun Timo Bäck jättää Hämeenlinnan kisan väliin. Kakkoseksi sijoittunut Lasse Hirvijärvikään ei ole mukana, joten 10 osallistujalla on hyvä tilaisuus kasvattaa pistepottiaan. Timo Korvenheimo perui osanottonsa.
Harmillisesti sääennustus lupaa melkoisen lämpimiä olosuhteita. Tälle emme kuitenkaan voi mitään, ja sää on kaikille sama, niin kuin on tapana mainita….
-kk