Historic Rally Club Finland on liittänyt mukaan Historic Rally Trophy -sarjaan ”ns. vanhan kansan F-ryhmän perusautot”, jotka kilpailevat Classic F -luokissa.
Classic F -luokan ajatuksena on ollut mahdollistaa F-ryhmän autot mukaan kilpailuihin, tietyin tekniikkarajoituksin. Classic F -luokkaan kelvollisten autojen tulee olla luokiteltu ennen vuotta 1995. Moottorissa saa olla enintään kaksi venttiiliä/sylinteri. Lisäsäiliöillä varustetut iskunvaimentimet ja sekventiaalivaihteistot ovat kiellettyjä. Lisäksi autojen poljinasetelman tulee olla alkuperäisen tyyppinen eli lattiapolkimet on kielletty. Perusteena vuoden 1995 luokitusrajalle on ollut se, että talleihin ovat jääneet myös 8-venttiiliset Trophy-autot, joita myös halutaan houkutella mukaan.
Classic F -luokkaan soveltuvat siis kaikki 2-vetoiset A-, N-, FinR2wd- tai F-ryhmän sääntöjen mukaiset autot, edellä mainituin rajoituksin. Jonkin verran on tullut kyselyitä mm. siitä onko F-ryhmässä sallitut suorakytkentävaihteistot, jälkiasenteiset polttoaineen ruiskutusjärjestelmät tai esim. toisen automerkin/-mallin taka-akselistot sallittuja Classic F-luokassa. Vastaus on kyllä.
F-ryhmän autoissa kaikki F-ryhmän sääntöjen mukaiset muutokset ovat Classic F-luokissa sallittuja, kunhan huomioidaan Classic F-luokan muut tekniset rajoitukset. Tästä asiasta on tullut myös palautetta, mutta Classic F-luokkaa suunniteltaessa todettiin ettei rajoittavia ja muutoksia vaativia tekijöitä saa olla kuitenkaan liikaa, jotta olemassa olevat autot ovat melko pienillä muutoksilla luokkaan kelvollisia.
F-ryhmän autoissa kaikki F-ryhmän sääntöjen mukaiset muutokset ovat Classic F-luokissa sallittuja, kunhan huomioidaan Classic F-luokan muut tekniset rajoitukset. Tästä asiasta on tullut myös palautetta, mutta Classic F-luokkaa suunniteltaessa todettiin ettei rajoittavia ja muutoksia vaativia tekijöitä saa olla kuitenkaan liikaa, jotta olemassa olevat autot ovat melko pienillä muutoksilla luokkaan kelvollisia.
Turvavarusteet Classic F-luokassa
Classic F-luokissa ajetaan Historic Rally Trophy -rallisarjan yhteydessä, joten autoissa voidaan käyttää myös FIA:n standardien mukaisia istuimia ja turvavöitä, joiden voimassaolopäivämäärä ei ole määräävä. Istuinten ja vöiden kunnon tulee olla ensiluokkainen, ja niiden kunto tarkastetaan kilpailukohtaisesti aina kilpailun turvallisuustarkastuksessa. Istuimien osalta tulee kuitenkin huomioida auton katsastuskortin myöntämispäivän mukainen vaatimus ”korvaläppä-penkeistä”, eli jos auton katsastuskortti on myönnetty 1.1.2015 jälkeen, autossa tulee olla pääntuelliset istuimet.
Classic F -luokan autojen turvakehikkovaatimuksista on myös tullut jonkun verran kysymyksiä. Turvakehikkosäännössä noudatetaan voimassaolevaa AKK:n sääntökirjan Liite J:tä, huomioiden F-ryhmää koskevat kansalliset lisäykset. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä,
että F-ryhmän katsastuskortilla varustetussa autossa tulee olla peruskehikon lisäksi ainakin 2 kpl oviputkia/puoli sekä turvakehikon kiinnitykset A- ja B-pilareihin. Muutoin lisävaatimukset määräytyvät auton katsastuskortin myöntämispäivän mukaisesti, kuten muissakin autoissa ja luokissa. Nyrkkisääntönä siis voidaan pitää sitä, että vanhalla katsastuskortilla varustettu auto menee ns. ”vanhalla perusturvakehikolla” (min. 45 mm pääkaari) ja edellä mainituilla vaatimuksilla, mutta mikäli Classic F -luokkaan rakennetaan ”uusi” auto uudella katsastuskortilla, tulee sen turvakehikon olla kaikilta osin nykypäivän AKK:n Liite J -vaatimusten mukainen, kuten muissakin luokissa ja ryhmissä.
että F-ryhmän katsastuskortilla varustetussa autossa tulee olla peruskehikon lisäksi ainakin 2 kpl oviputkia/puoli sekä turvakehikon kiinnitykset A- ja B-pilareihin. Muutoin lisävaatimukset määräytyvät auton katsastuskortin myöntämispäivän mukaisesti, kuten muissakin autoissa ja luokissa. Nyrkkisääntönä siis voidaan pitää sitä, että vanhalla katsastuskortilla varustettu auto menee ns. ”vanhalla perusturvakehikolla” (min. 45 mm pääkaari) ja edellä mainituilla vaatimuksilla, mutta mikäli Classic F -luokkaan rakennetaan ”uusi” auto uudella katsastuskortilla, tulee sen turvakehikon olla kaikilta osin nykypäivän AKK:n Liite J -vaatimusten mukainen, kuten muissakin luokissa ja ryhmissä.
Autojen muut turvallisuusmääräykset AKK:n sääntökirjan Liite J Art. 253 mukaisesti.
Kuljettajien henkilökohtaiset turvavarusteet AKK:n sääntökirjan mukaisesti.
Renkaat talvikauden osakilpailuissa
Classic F -luokka ei ole AKK:n arvokilpailuluokka, joten luokassa voidaan kilpailla myös ns. ”vanhan säännön” 16 tuumaisilla -piikkirenkailla.
Classic F -sarja
Classic F -luokan autoilla kilpaillaan myös Classic F -sarjan mestaruudesta. Classic F -sarja kilpaillaan Historic Rally Trophy -sarjan osakilpailuissa, ilman reittien ennakkotutustumista. Historic Rally Club Finland palkitsee kauden päätteeksi sarjan kolme parasta
1- ja 2-kuljettajaa.
1- ja 2-kuljettajaa.
Luokat:
Luokka 28 Classic F, Yleinen ja juniorit A, N, FinR2wd ja F; enintään 1400 cc
Luokka 29 Classic F, Yleinen ja juniorit A, N, FinR2wd ja F; enintään 1401-1650 cc
Luokka 30 Classic F, Yleinen ja juniorit A, N, FinR2wd ja F; 1651 – 2250 cc
Classic F-sarjaan ei ole erillistä ilmoittautumista eikä sarjamaksua.
Osakilpailut, sarjasäännöt ja pistelasku Historic Rally Trophy -sarjasääntöjen mukaisesti.
Osakilpailut, sarjasäännöt ja pistelasku Historic Rally Trophy -sarjasääntöjen mukaisesti.