Classic F -sarjalaisilla pistetaulukossa Vilppulan jälkeen ”puntit tasan”
Historic-luokkien lisäksi HRT-sarjassa on omat luokat vanhoille äffäläisille, jotka ovat jo muutaman vuoden ajaneet omasta mestaruudestaan meidän kisoissamme. Classic F -sarjan kolme luokkaa numeroltaan 27–29; enintään 1400-, enintään 1650- ja enintään 2250-kuutioiset, ns. vanhan kansan F-ryhmän perusautoille. Moniin näistä autoista on kuitenkin tehty niin suuria muutoksia, ettei niistä saa enää järkevästi tehtyä historic-autoja.
Luokan ajatuksena on sallia F-ryhmän autot tietyin rajoituksin. Moottorissa saa olla enintään kaksi venttiiliä/sylinteri ja lisäsäiliöillä varustetut iskunvaimentimet. Sequentiaali-vaihteistot ovat kiellettyjä.
Suurimpana kohderyhmänä ovat siis 8-venttiiliset autot, kuten Asconat, Ladat ja Escortit. Classic F -luokkaan kelvollisten autojen tulee olla luokiteltu ennen vuotta 1995. Perusteena vuoden 1995 luokitusrajalle oli se, että talleihin ovat jääneet myös 8-venttiliset Trophy-autot kuten esim. Peugeot 106, Citroën AX ja Skoda Favorit tyyppiset autot.
Hallitseva mestaripari; HRF:n Anssi Laurell kartturinsa, Lammin Kari Vihmalaakso, oli puolustamassa mestaruuttaan, mutta alkukausi on ollut melko tahmeata, laimeasti sanottuna. Toki Mikkelistä heille heltisi voitto, kun 11 minuutin johtoasemasta pohjanmaalaispari Jari Perttu–Sara Kortelainen Escortillaan keskeyttivät. Laurell ajoi ulos, mutta pääsi jatkamaan ja sinnitteli maaliin. Se kannatti, sillä sitähän ei kukaan myöhemmin kysele, millä lailla luokkavoitto ja korkeimmat pisteet tulivat.
Vilppulassa ”puntit” tasoittuivat, kun Laurell–Vihmalaakso karauttivat viimeisellä pätkällä ulos. Huhut kertoivat, että vetoakseli oli pettänyt. Kumpi tapahtui ensin, sitä ei tarina kertonut. Perttu ja Kortelainen tulivat maaliin, joten pistetaulukossa on tasatilanne. Kummallakin parilla on yksi keskeytys ja yksi luokkavoitto sekä tietysti yhtä paljon osallistumispisteitäkin.
Aiempina vuosina Classic F -sarjassa on ollut runsaammin osanottajia, toivottavasti kauden aikana ja kesäkelien tullessa useampi jälleen innostuu mukaan.
HRT-sarjan seuraava osakisan ajetaan Kouvolassa 18.5.
-kk
Pistetilanne osakisan 2/7 jälkeen
Classic F
Kuljettajat
1. Anssi Laurell HRF lk 29 Ford Escort RS 2000 pisteitä 14
1. Jari Perttu EPUA lk 29 Ford Escort RSS 2000 pisteitä 14
Kartturit
1. Kari Vihmalaakso HRCF lk 29 pisteitä 14
1. Sara Kortelainen EPUA lk 29 pisteitä 14