Historic 1990: Petri Hänninen antoi ”myrskyvaroituksen”, Tarvainen ajoi ulos
HRT-sarjan ”tuoreimpien autojen” kategoriassa Historic 1990 sentään nähtiin jotain vanhaa, jotain uutta ja yksi yllätyskin. Tähän lajitteluun liittyen: muutamat tutut, vanhat nimet iloksemme olivat mukana Mikkelissä. Uutena kuljettajana porukkaan tuli aiemmin savonlinnalaisen Veijo Hännisen kartturina toiminut Petri Hänninen Opel Kadettilla. Veijo oli kuulemma huoltomiehenä mukana. Ja yllätys kyllä oli, että Matti J. Tarvainen ”sortui” ulosajoon. Sitä en muista ihan äkkiä tapahtuneen aiemmin….
”En ole minäkään kauheasti pitänyt kirjaa keskeytyksistä. Muistaakseni kuitenkin vuonna 2018 Urjalan historic-rallissa ajoin viimeksi ulos”, vastasi Tarvainen.
”Omaa hölmöyttähän tämänkertainen oli, ja on tietty aina. Nyt auton perä haukkasi hankeen ja löi, kuten aina, etupään hankeen seuraavaksi. Kun auto painaa noin 1600 kg ja on pohjasta kiinni kaikki pyörät ilmassa, ei siitä ihan äkkiä matkaa jatketa.”
”Ulosajo sattui noin 400 metriä ennen viimeisen pätkän maalia. Siinä sitten seurasin muiden tuloksia nostolaitetta odotellessani”, hymähti Tarvainen.
Luokassa 15 kilpailun alku näytti hyvältä. Antti Siikala onnistui ykköselle, vajaan yhdeksän kilometrin mittaiselle pätkälle ajamaan 0,9 sekunnin pohjat ennen Juha Selännettä. Marko Anttonen, joka oli saanut viereensä Heikki Westerlundin Mantasta tutun kartturi Hanna Kukkosen, oli luokan kolmas. Siikalaan kertyi eroa 19,7 sekuntia. Kakkosella Anttonen ajoi ulos ja keskeytti.
Juha Selänne tunnetaan kuljettajana, jota on vaikea voittaa. Alun jälkeen Selänne lienee jo nostanut vauhtiaan, kun kakkosella Siikala taipui 4,7 sekunnin päähän. Tosin pätkän pituuskin oli noin 17,8 km, joten Siikalankin vauhti oli hyvää. Kolmosella Selänne kiristi lisää, nyt Siikala jäi vajaan 20 sekuntia.
Nelosella keskinäinen kisa sitten tyssäsi, kun Siikala vietti hangessa yli 10 minuuttia ylimääräistä ja päälle lätkäistiin maksimiajasta vielä aikarangaistusta puolisentoista minuuttia lisää.
”Harmittaa ulosajot aina. Mitään muuta erityistä ei tapahtunut. Näyttää siltä, että olin mutkaan tullessa hieman ajolinjalta sivussa, ja siitähän se auto sitten lähti”, muisteli Siikala.
”Olin ennen nelosta päättänyt, että nyt yritetään tulla ja nostetaan vauhtia. Vaikka tällä kertaa kävi lopulta näin, olen kokonaisuuteen ihan tyytyväinen.”
”Nyt odotellaan, että auton pyöränkoteloista lumet sulavat ja aletaan valmistautua Vilppulaan.”
Varmaankaan Selänteen ei tarvinnut viimeisellä pätkällä ottaa mitään turhia riskejä, kun voitto oli tuloillaan ja suurella marginaalilla vielä. Olisi siinä ehtinyt vielä vaikka hangessakin käydä, kun eroa maalissa oli noin 12 minuuttia.
Luokassa 16 näytti Risto Tiinus Hondallaan tällä kertaa muille ”kaapin paikan”. Poissa olivat viime vuoden mestaruuden kannalta suoritetut ’varmat’ maaliintulot. Nyt vauhti oli kohdallaan. Sen sijaan Keijo Hållfast ja Esa Lindroos taistelivat kakkossijasta vain sekunnin kymmenyksien eroilla. Tiinuksen pohjista ykkösellä em. kaksikko jäi puolisen minuuttia, Hållfast oli Lindroosia nopeampi 0,2 sekunnin erolla. Ja sama tahti jatkui; kakkosella tämän kaksikon ero oli 0,3 sekuntia. Tiinuksen pohjat noin 40 sekuntia vajaan 18 kilometrin pätkällä.
”Oli vaikea ajaa vain lingolla puhdistetulla tiellä, oli sellaista pöpperöä tienpinnassa. Tosi liukasta meidän renkaillamme oli näillä pienemmillä teillä”, kertasi Hållfast tilannetta.
Kolmosella Lindroos hävisi Tiinukselle 37,4 sekuntia. Hållfast teki lumitöitä ja menetti aikaa Tiinukseen verrattuna minuutin verran.
”Vähän se nousi spoorista pois ja sitten oltiin hangessa”, selvitti Hållfast.
”Suhteellisen nopeasti päästiin jatkamaan, mutta lasit olivat aika kauan vielä huurussa, joten hävittiin tietty lisää.”
Kaksi viimeistä pätkää oli isompaa valtiontietä, joilla Hållfast viihtyi paremmin. Luokan pohjat 6,6 sekunnilla neloselle (10,42 km) ja samoin vielä viimeisellekin pätkälle. Selvässä luokkajohdossa oleva Tiinus jäi 13,2 sekunnin päähän. Maalissa Hållfast oli kakkonen, noin pari minuuttia voittajaa perässä. Lindroos jäi noin puolen minuutin päähän kolmanneksi.
Luokan 17 kisaa odoteltiin myös mielenkiinnolla. Kovia menijöitä; Ilkka Koskelaa Opelilla ja Juha Mäkitaloa Ritmolla, lähti haastamaan Petri Hänninen. Olemme Hännisen nähneet aiempina vuosina Veijo Hännisen kartturina historic-kisoissa, mutta kuskina ei. Rallitaustaa miehellä kuitenkin on jo monen vuoden takaa, mutta on Kadettilla esiintynyt pääasiassa F-ryhmän kisoissa. Vuosi 2021 näyttää tilastoissa olleen harmillinen, sillä neljästä kisasta kolme päättyi tekniseen vikaan ja yksi ulosajoon.
Koskela ja Mäkitalo pystyivät pitämään ”tulokkaan” takanaan vielä tauolle mentäessä kahden pätkän jälkeen. Kolmosella tauon jälkeen Mäkitalo oli vaikeuksia, kun aikaa tuhraantui yli kuusi minuuttia ylimääräistä.
”Ajettiin yksi risteys pitkäksi. Paikka oli tosi ahdas. Kun en voinut ajaa poikkitielle, kun siellä oli ihmisiä, oli pakko päästää suoraksi. Jarrutusmatka ei riittänyt, auto meni vastapenkasta yli ja siinä keikuttiin mahasta kiinni”, selvitti Mäkitalo.
”Ykkösellä meno oli meillä aika tahmeata. Kakkosella tuntui, että vire oli jo hieman parempi ja olikin tarkoitus kasvattaa vauhtia. Kolmosella sitten sattui ja tapahtui. Kun oltiin penkassa, autoja meni tietty ohi. Kun niiden perässä lähdin jatkamaan matkaa, ei ollut mitään mahdollisuutta lumihileen seassa nähdä yhtään mitään. Vauhti oli sen mukaista.”
Tekninen vika pakotti Koskelan keskeyttämään kolmosen jälkeen. Nelosen jälkeen Hänninen johti lähes seitsemän minuuttia ja kasvatti eroa vielä 18,3 sekunnilla ajamalla viimeiselle pätkälle luokan pohja-ajan.
Luokassa 18 ei ollut maaliin tulijaa, kun Tarvainen jäi viimeisen pätkän maalista 400 metrin päähän lumipenkkaan.
Seuraava osakisa ajetaan Mänttä-Vilppulan alueella Vilppulan Talvirallin merkeissä 24.2.
-kk
Ikäkategorian Historic 1990 pistetilanteet osakisan 1/7 jälkeen
Kuljettajat
1. Juha Selänne HRCF lk 15 Skoda Favorit pisteitä 12
1. Risto Tiinus Jämsän Äijät lk 16 Honda Civic pisteitä 12
1. Petri Hänninen SLUA lk 17 Opel Kadett GSi 16V pisteitä 12
4. Antti Siikala OriUA lk 15 Skoda Favorit 136 L pisteitä 10
4. Keijo Hållfast HRCF lk 16 Toyota Corolla 1600 GT pisteitä 10
4. Juha Mäkitalo EurUA lk 17 Fiat Ritmo 130 TC pisteitä 10
7. Esa Lindroos Jämsän Äijät lk 16 Toyota Corolla 1600 GT pisteitä 8
8. Marko Anttonen MhMK lk 15 Skoda Favorit 136 L pisteitä 1
8. Ilkka Koskela TAUK lk 17 Opel Kadett GSi 16V pisteitä 1
8. Matti J. Tarvainen OriUA lk 18 Mitsubishi Galant VR-4 pisteitä 1
Kartturit
1. Simo Andergård – lk 15 pisteitä 12
1. Jari Huhtinen Jämsän Äijät lk 16 pisteitä 12
1. Timo Muhonen SLUA lk 17 pisteitä 12
4. Jouko Huilla OriUA lk 15 pisteitä 10
4. Jari Karhunen EurUA lk 17 pisteitä 10
4. Sami Jaakkola HRCF lk 16 pisteitä 10
7. Anja Lindroos Jämsän Äijät lk 16 pisteitä 9
8. Hanna Kukkonen HeiUA lk 15 pisteitä 1
8. Katja Salmijärvi TAUK lk 17 pisteitä 1
8. Arto Arola KSAU lk 18 pisteitä 1