Historic Rallisprint -sarja: Keskeyttänyt Könönen pistejohtoon
Historic Rallisprint -sarjassa on nyt ajettu kolme osakisaa, kun loppukesästä sarjan osakilpailuksi saatiin vielä Tengtools Rallisprint Kiteellä. Lauantaina 3.9. ajetussa kisassa oli kolme historic-luokkaan osallistunutta; kaikki omissa luokissaan. Tarjolla oli kaikille siis enintään yhdeksän pistettä osallistumispisteiden lisäksi.
Luokkansa kahdessa aiemmassa RS-kisassa jo voittanut Harri Könönen joutui pahasti pettymään, kun keskeytti jo ensimmäisellä kierroksella eikä päässyt toisellekaan mukaan. Osallistumispisteitä sentään tuli, joten haarajokelainen nousi niiden turvin rallisprint-sarjan pistejohtoon. Tämä tosin saattaa olla väliaikaista, sillä Könösen mestaruuteen vaaditaan vielä ainakin yksi osakisa lisää. Kari Haapalainen on kakkosena 25 pistettä keränneenä, miehet olivat siis tasapisteissä ennen Kiteen kisaa.
Kaksi muuta historic-kuljettajaa, Keski-Karjalan UA:n Kari Barck Opel Corsalla sekä Joensuun UA:n Hannu Varis Escort RS:llä, voitti Kiteellä oman luokkansa. Pistesaldo molemmilla 10 ja sijoitus pistetaulukossa jaettu 9:s. Kumpikin ajoi nopeimman aikansa toisella kierroksella.
Könösen ja Haapalaisen jälkeen pistetaulukossa jaetulla kolmannella sijalla ovat Antti Siikala Skodalla, Petteri Koskenala Ladalla, Tomi Tikanmäki Saabilla sekä Matti J. Tarvainen Mitsubishilla. Pisteitä 21.
Tällä hetkellä ei ole tiedossa muita sarjan osakilpailuja. Harmittavasti keväällä peruuntuivat sekä Mäntyharjun että varalle tullut Keuruunkin rallisprint-kisa.
Säännöissä todetaan, että sarjan loppupisteisiin huomioidaan kunkin kilpailijan viisi (5) parasta osakilpailua. Mikäli sarjan osakilpailuja järjestetään vähemmän kuin kuusi (6), huomioidaan loppupisteisiin mukaan järjestetyt osakilpailut -1.
Jos enempää ei osakisoja ajeta, lasketaan siis kahden kisan tulos loppupisteisiin. Tämä tilanne tarkoittaisi sitä, että Könösellekin merkitään osallistumispisteitä vain kahdesta kisasta. Näin ollen Könönen ja Haapalainen olisivat tasapisteissä 25. Kumpikin on voittanut kahdesti luokan. Haapalaisen luokassa oli näissä enemmän osallistujia.
Tasapisteiden sattuessa ratkaisee korkein yksittäinen pistemäärä, toiseksi korkein jne. Mikäli tämä ei tuo ratkaisua, voittaja on se, jolla on kauden aikana ollut eniten lähtöön oikeutettuja kanssakilpailijoita luokassaan / luokissaan. Mikäli tämäkään ei vielä tuo ratkaisua ratkaisee pistelaskussa poisjätetyn kilpailun pisteet. Jos nekin ovat tasan, jaetaan sijoitus.
AKK:n kilpailukalenterissa on enää vain kaksi rallisprint-kisaa. Toinen on ensi viikonloppuna, mutta samaan aikaan kuin Historic Rally Trophy -sarjan 6/7 osakilpailu Jyväskylässä, ja toinen syyskuun lopussa ajettava SM-rallisprint Leppävirralla. Kumpaakaan ei ole nimetty Historic Rallisprint -sarjan osakisaksi.
-kk
Pistetilanne osakisan 3 jälkeen – Top 6:
(toistaiseksi mukana kaikki pisteet sekä osallistumispisteet)
1. Harri Könönen KannMK/UA Mazda 323 lk 5 pisteitä 11 + 11 + K + 6 = 28
2. Kari Haapalainen Päij-HUA VW lk 3 pisteitä 11 + 11 + 3 = 25
3. Antti Siikala OriUA Skoda Favorit lk 2 pisteitä 9 + 9 + 3 = 21
3. Petteri Koskenala HRCF Lada lk 3 pisteitä 9 + 9 + 3 = 21
3. Matti J. Tarvainen OriUA Mitsubishi lk 5 pisteitä 9 + 9 + 3 = 21
3. Tomi Tikanmäki NHD Saab lk 4 pisteitä 9 + 9 + 3 = 21