Historicien -> 1969 mestaruus lienee kahden kauppa; Heinonen & Sarasto

Published by HRCF Tiedottaja on

Jos olisi Eero Volanen tullut vaikka cruisailemalla maaliin, ei Timo Heinonen olisi luokkavoittoa juhlinut. Perjantain keskeytyksestä Heinoselle tuli 30 minuuttia ylimääräistä. Sitä ei ajamalla ajeta kiinni. Kuva: Marko Kyöstilä

Future SM-rallin yhteydessä Lahdessa ajettiin siis HRT-osakilpailu 5/7. HRT-sarjalaiset lähtivät reitille heti EM-kilpailijoiden jälkeen, minkä jälkeen perässä tulivat SM-luokat ja lauantaina vielä BMW Ralli -sarjakin yksipäiväisenä kilpailuna.

Luokassa 5 Timo Heinonen lähti pistejohdossa Lahden kisaan. Heti ensimmäisellä pätkällä tuli vastoinkäymisiä ja Porvoon Seudun UA:n miehet Fiat 850 Coupélla keskeyttivät. Ajamattomia pätkiä jäi perjantaina kolme eli 30 minuuttia tuli heti kättelyssä lisäaikaa. Eivätkä Eero Volanen ja Antti Heinänen kauaa päässeet keskinäisestä kisailustakaan nauttimaan, kun Heinänen keskeytti ykkösen jälkeen vaihdelaatikkovikaan.

Lauantain ensimmäisellä pätkällä Heinonen oli Volasta 4,1 sekuntia nopeampi, mutta kunhan päivä alkoi kunnolla valjeta ja sora taas Heinoselle maistua. Seiska-pätkän jälkeen Volanen johti vielä kokonaistuloksissa 39 minuuttia, mutta sitten keskeytti tekniseen vikaan. Näin ollen Heinonen luokan ainoana maaliintulleena nappasi luokan korkeimmat HRT-pisteet.

Luokassa 6 Lahden pari Sami Leinonen–Timo Lehtinen Escort 1300 GT:llä oli ainoa osanottaja. Miehiltä jäi kisa kesken heti lauantaiaamun ensimmäisen pätkän jälkeen teknisen vian vuoksi.

Luokassa 7 ainoa autokunta oli Martti Sarasto–Jussi Tukkimies Ford Cortina GT:llä. Vastustajia ei tällä kertaa ollut, mutta meno näytti maistuvan. Cortina-miehet olivat lopputuloksissa 11:s luokkien 1–18 yleiskilpailussa. Vain 0,2 sekuntia 10:nneksi sijoittuneelle Panu Pitkäsen Alfalle hävinneenä.

Luokassa 8 ainoana kuljettajaparina oli Henry Kovanen–Veera Mäkelä Volvo 122:lla. Eivätpä nähneet hekään maalia. Tekninen vika aiheutti keskeytyksen ykkösen jälkeen.

Kaksi osakisaa vielä jäljellä. Seitsemästä kisasta viisi parasta lasketaan lopputulokseen. Vahvimmat mitalimiehet näyttävät olevan Timo Heinonen, Martti Sarasto ja Antti Heinänenkin. Kaksi on kuitenkin ylitse muiden; Heinonen ja Sarasto. Jos kumpikin voittaa kerran luokkansa, Heinonen näyttäisi pitävän johtoasemansa. Ralli on kuitenkin semmoinen laji, ettei koskaan voi tietää….

-kk

Pistetilanne osakisan 5/7 jälkeen – Top 10
Kuljettajat
1. Timo Heinonen PoSUA lk 5 Fiat 850 Coupé pisteitä 64,5
2. Martti Sarasto NHD lk 7 Ford Cortina GT pisteitä 56,5
3. Antti Heinänen AL-Myrskylä lk 5 Fiat 850 Special pisteitä 33
4. Bertil Lindholm HRCF lk 7 Ford Cortina Lotus pisteitä 24
5. Ari Koskinen UUA lk 6 Renault 8 Gordini pisteitä 21
5. Juha Berner HyUA lk 8 Plymouth Valiant pisteitä 21
7. Sami Leinonen LahUA lk 6 Ford Escort 1300 GT pisteitä 17
8. Henry Kovanen HRCF lk 8 Volvo 122 pisteitä 14
9. Jyrki Meronen Jämsän Äijät lk 7 Ford Cortina GT pisteitä 10
10. Ari Vuorinen PoSUA lk 5 Fiat 850 pisteitä 1
10. Eero Volanen Päij-HUA lk 5 Fiat 850 Sport Coupé pisteitä 1
10. Markku Hietamäki TerUA lk 7 Triumph Vitesse pisteitä 1

Kartturit
1. Mikko Vuorinen PoSUA lk 5 pisteitä 64,5
2. Jussi Tukkimies NHD lk 7 pisteitä 41,5
3. Tiia Mäenpää AL-Myrskylä lk 5 pisteitä 28
4. Pentti Ritari HSTT lk 7 pisteitä 24
5. Anni Kalenius UUA lk 6 pisteitä 21
5. Jouni Tanninen HyUA lk 8 pisteitä 21
7. Timo Lehtinen LahUA lk 6 pisteitä 17
8. Veera Mäkelä AnkUA lk 8 pisteitä 14
9. Mikael Lagerström LvUA lk 7 pisteitä 12
10. Antti Temonen Jämsän Äijät lk 7 pisteitä 10