HRT-osakilpailuissa autot ovat olleet tarkastetuilta osilta sääntöjen mukaisia
Historic Rrally Trophy -kausi on saatu päätökseen. Näin taas vuoden rallit on ajettu ja mestarit ovat selvillä, onnea kaikille menestyneille! Tässä yhteenvetoa loppukauden osakilpailujen teknisistä jälkitarkastuksista. HRT-kilpailuissa kaikki autot ovat olleet tarkastetuilta osiltaan säännönmukaisia. Lahden EM-osakilpailun puolelta tehtiin yksi hylkäys.
Lahti Historic Rally 23.-24.8.
Lahden kisaviikonloppu mentiin totuttuun tapaan kaksipäiväisenä ja kahdella eri kisalla. Taas tuli nurinaa aikatauluista, mutta EM:n ja tuollaisen kilpailijamäärän kanssa kompromisseja on tehtävä. No, katsotaan, mitä ensi vuosi tuo tullessaan.
Tekninen tarkastus meni pitkälti taas EM:n ehdoilla.
EM:n puolelta tarkastuksessa olivat autot: nro 114 Villarroel Volvo 122; nro 117 Huttunen Ford Escort; nro 121 Olsson Toyota Celica; nro 124 Markkanen Volvo 142 sekä nro 137 Todeschini Ford Escort. Tarkastuskohteina jarrut, ohjaus, iskutilavuus (ei Volvo) sekä tukivarret.
Autossa nro 137 todettiin ohjauksen ja tukivarsien osalta sääntöjenvastaiseksi ja esitettiin hylättäväksi. Ja ammutaan samalla alas ne jutut, että k.o. autossa olisi ollut liian iso moottori. Kyllä se oli iskutilavuudeltaan ihan oikein.
Kansalliselta puolelta tarkastettiin ovet ja passinmukaisuus. Tarkastuksessa autot nro 208 Sami Vuorinen Ford Escort; nro 215 Niko Allinen Ford Escort sekä nro 219 Pasi Männistö Ford Escort.
Kaikki autot tarkastetuilta osin sääntöjenmukaisia.
Kyläseppäralli 21.9. Petäjävesi
Petäjävedellä päästiin sitten legendaarisille ”Jyskälän” pätkille. Reitti saikin ylistystä. Kun aikataulukin oli tiivis, voi kilpailu olla ehdolla vuoden parhaaksi, minkä valitsevat kilpailijat vuosittain. No, se nähdään Tallukassa. Oma aikataulukin oli sellainen, että ehdin katsomaan kilpailijoiden menoa Urriaan.
Tekniseen tarkastukseen valikoitui ikäkauden J autoja; nro 18 Hållfast Toyota Corolla, nro 19 Tiinus Honda Civic ja nro 25 Lindroos Toyota Corolla.
Tarkastuskohteina: alusta, ohjaus ja kytkimen toimintamekanismi. Kaikki autot näiden osalta kunnossa.
Jari-Pekka Ralli 19.10. Hartola
Kausi päätettiin tänäkin vuonna Hartolan ympäristön mainioille pätkille.
Teknisessä tarkastuksessa olivat historic-autot: nro 2 Leponiemi Ford Escort (ovet, ohjaus, ikkunat ja passinmukaisuus) ja nro 24 Leinonen Ford Escort (ohjaus, kytkimen käyttömekanismi, perävälitys ja ikkunat) sekä Classic F -autot: nro 48 Huttunen Ford Escort ja nro 50 Koskema Ford Escort. Tarkistuskohteina moottori, vaihdekaavio, iskunvaimentimet ja poljinasetelma.
Kaikki autot tarkistetuilta osin sääntöjenmukaisia.
Ensi vuonna jatketaan samoissa merkeissä, mutta uudella tittelillä. Pääkatsastajan titteli muuttuu Tekniseksi valvojaksi, mikä ehkä kuvaa tehtävää paremmin.
Mutta ennen sitä juhlitaan Tallukassa!
Terveisin
Juha Ikonen, HRT-sarjan pääkatsastaja vuoden 2024 loppuun