Ilkka Haljala ja Sami Vuorinen tasapistein ykkösinä kategoriassa Historic -75
Kategorian Historic -> 1975 pistetaulukkoon oli oletettavasti tulossa muutoksia kärkeen, kun osa vakituisista oli EM-kisan puolella ja osa ei osallistunut Lahden kaksipäiväiseen koitokseen. Ja näinhän siinä kävi; muiden poissaolot ja keskeytys nostivat kärkikaksikkoon uudet nimet.
Luokassa 9 Allisen veljeksillä Nikolla ja Markolla oli edellisestä kisasta K-kirjain keskeytyksen merkiksi pistetaulukossa. Toiveena lienee ollut ajaa hyvä kisa ja napata luokkavoitto. Ja niinhän meno näytti aluksi kulkevan. Perjantain neljän pätkän jälkeen Alliset johtivat luokkaansa noin 40 sekunnilla ennen Ilkka ja Jere Haljalaa. Sitten alkoivat ongelmat. Lauantaina ensimmäisellä Allinen ajoi vielä 4,3 sekunnin pohjat, mutta heti seuraavalla tuli tappiota puolisen minuuttia. Ja pian tämän jälkeen nimi ilmestyi keskeyttäneiden listalle vaihdelaatikkovian vuoksi. Haljalat ajoivat siis helppoon luokkavoittoon tämän jälkeen.
Luokassa 10 käsikirjoitus oli aika lailla samanlainen kuin luokassa 9. Sillä erotuksella, että peli oli selvä jo perjantain kolmannen pätkän jälkeen. Nelonen jäi Kortelahdelta ajamatta, mistä tuli 10 minuuttia lisää. Lauantaina Kortelahti oli jälleen viivalla, mutta tappiota tuli Tomi Tikanmäkeen yli minuutin verran. Tekninen vika pysäytti Kortelahden ja kartturi Elisa Mälkösen viitosen jälkeen. Tikanmäki ajeli luokassa yksikseen, luokkien 1–18 yleiskilpailussa mies keikkui parhaimmillaan sijalla 7. Maalissa sijoitus oli 8:s.
Luokassa 11 Mäntsälän MK:n Sami Vuorinen–Timo Peltonen huimistelivat jälleen- Escort RS:llään. Janne Kanerva luokassa 14 oli luokkien 1–18 yleiskisassa kovassa iskussa, mutta Vuorisen autokunta oli mukana kärkitaistelussa alusta lähtien. Ykkösen jälkeen sijoitus oli neljäs, kakkosen jälkeen yhtäkkiä peräti toinen. Tässä vaiheessa selvisi, että Kanerva oli pudonnut 11:nneksi ennakkoon EK:lle 2 saapumisen vuoksi kahden minuutin aikasakon saaneena. Vuorisen edellä noin 20 sekunnin päässä myös luokan 11 kilpakumppanit Arto Rekola-Henri Lindroos Escort RS 2000:lla. Ilkka Koskela Opel Kadettilla luokassa 17 oli jäänyt jo noin 45 sekunnin päähän taakse.
Perjantai kulki tähän tahtiin yötauolle asti. Kanerva oli noussut kirinsä ansiosta nyt kolmanneksi, mutta eroa Rekolaan oli vielä 57,7 sekuntia. Aamun ensimmäisenä Vuorisen oli taipuminen Kanervalle. Ja kun aamupäivän lenkki oli ajettu, oli Kanerva kärjessä. Rekola oli 10,6 sekuntia Kanervaa perässä, Vuorinen jo minuutin verran. Kanerva veti muihin lisää eroa, Rekolaan sitä ehti tulla noin 50 sekuntia ennen kuin Rekola keskeytti EK:n 10 jälkeen rengasrikon vuoksi. Vuorinen yllättäen huomasi olevansa yleiskisan kakkonen. Kanerva oli kuitenkin karannut jo yli kolmen minuutin päähän. So what! Vuoriselle luokkavoitto, mikä nosti miehen tasapisteisiin kategorian pistetaulukossa Ilkka Haljalan kanssa.
Markku Malmberg–Harri Ojanen tulivat myös maaliin luokassa 11.
Seuraava kisa ajetaan Lopen ympäristössä syyskuun 23. päivä.
-kk
Pistetilanteet osakisan 5/7 jälkeen
Kuljettajat
1. Ilkka Haljala MäntsMK lk 9 Ford Escort 1300 pisteitä 62,5
1. Sami Vuorinen MäntsMK lk 11 Ford Escort RS 2000 pisteitä 62,5
3. Esa Laine NHD lk 10 Ford Escort Twincam pisteitä 47
4. Niko Allinen KiuUA lk 9 Ford Escort 1300 GT pisteitä 46
5. Toni Sinkkonen TamUA lk 9 Datsun 100A pisteitä 43
6. Tomi Tikanmäki NHD lk 10 Saab 96 V4 pisteitä 37,5
7. Keijo Lehtinen HeiUA lk 11 Volvo 142 pisteitä 21
8. Markku Malmberg I-HelUA lk 11 Volvo 142 S pisteitä 14,5
9. Timo Kuukka RiiUA lk 11 Ford Escort RS 2000 pisteitä 14
9. Eero Kortelahti VeSa lk 10 Sunbeam Avenger 1600 GT pisteitä 14
Kartturit
1. Jere Haljala MäntsMK lk 9 pisteitä 62,5
1. Timo Peltonen MäntsMK lk 11 pisteitä 62,5
3. Antti Härkönen HRCF lk 10 pisteitä 47
4. Marko Allinen KiuUA lk 9 pisteitä 46
5. Arto Saarilahti TamUA lk 9 pisteitä 43
6. Lauri Hartikainen LprRT lk 10 pisteitä 33,5
7. Jouni Mattila HeiUA lk 11 pisteitä 21
8. Harri Ojanen I-HelUA lk 11 pisteitä 14,5
9. Petteri Kauppinen RiiUA lk 11 pisteitä 14
9. Elisa Mälkönen LamUA lk 10 pisteitä 14