Juha Selänne ja Risto Tiinus jatkavat tasapistein kategorian 1990 kärjessä

Published by HRCF Tiedottaja on

Taisi Kouvolaan uuden teippauksen saanut Honda Civic liikkua tavallista vilkkaammin, kun Jämsän Äijien Risto Tiinus ja Jari Huhtinen ottivat luokkavoiton viimeisellä pätkällä puristetun parikymmenen sekunnin eron turvin. Kuva: Timo Pullikka

Luokat 15–18 kuuluvat kategoriaan Historic ->1990. Autot on luokiteltu siis 1.1.982 ja 31.12.1990 välisenä aikana. Toistaiseksi nämä ovat ”uusimpia” autoja HRT-sarjassa. Kokeiluluonteisesti HRT-sarjassakin on ollut Youngtimer-luokka, johon kuuluu mm. A-ryhmän autoja vuosilta 1990–1996. Aiemmin keväällä uutisoitiin, että Jari-Matti Latvalakin aikoo ajaa FIA:n historicien EM-sarjan kokonaan ehkä jo ensi vuonna, jos tämä uusi kategoria tulee virallisesti mukaan.

Tämän kategorian pistetilanteessa ennen Kouvolan O.K. Auto Rallia tasapistein kärjessä olivat luokan 15 Skoda-kuljettaja Juha Selänne sekä luokan 16 kuljettaja ja kategorian hallitseva mestari Risto Tiinus Hondalla. Kummatkin siis voittaneet talvikisoissa luokkansa. Seuraavilla sijoituksilla tasapistein 21 olivat Antti Siikala, Keijo Hållfast sekä Juha Mäkitalo, neljän pisteen päässä siis kärkikaksikosta.

Eikä pistetaulukossa järjestys muuttunut Kouvolan jälkeenkään.

Luokassa 15 HRCF:n pari Juha Selänne–Markku Haarala Favoritilla piti tasaista vauhti yllä alusta lähtien. Pohjat ykköspätkästä lähtien kaikille. Maalissa viiden pätkän ja 56,65 ek-kilometrin jälkeen eroa kakkoseksi ajaneeseen OriUA:n pariin Antti Siikala–Jouko Huilla oli kertynyt reilun minuutin verran.

Vakuuttavaa työtä tänäkin vuonna HRCF:n parilla Juha Selänne-Markku Haarala. Maksimipisteet kolmen kisan jälkeen. Kuva: Seppo Koskinen

Luokkien 1–18 yleiskilpailussa Selänteen autokunta jäi juuri ja juuri kympin kärjen ulkopuolelle sijoituksellaan 12:s.
”Totta kai suoritukseen on oltava tyytyväinen, kun ollaan maalissa ja kuljettajat kunnossa”, totesi Selänne.
”Viimeisellä pätkällä hiekka pöllysi aika lailla, mutta muuten olosuhteet olivat ihan ok.”

Myös kaksi muuta Skoda Favorit -autokuntaa; Marko Anttonen–Marko Mäkelä ja Matti J. Tarvainen–Joonas Pekkala, tulivat maaliin. Tällä kertaa kaikki tämän luokan autot ajatettiin jälkikatsastukseen. Kaikki oli kunnossa, tulokset säilyivät ennallaan.

Luokassa 16 Jämsän Äijät Risto Tiinus – Jari Huhtinen Hondalla aloittivat rivakimmin ajaen 5,1 sekunnin pohjat ennen Keijo Hållfastia. Kakkosella Hållfast oli luokan nopein, sen jälkeen jälleen Tiinus ja nelosella oli jälleen Hållfastin vuoro. Nelosen jälkeen Tiinus kuitenkin johti 1,2 sekuntia luokkaa. Viimeisellä pätkällä Tiinus sitten puristi tosissaan ja voitti luokan 20 sekunnin erolla Hållfastiin.
”Päivä oli tosiaan hikinen. Viimeinen pätkä oli paras, mitä oon ajanut pitkään aikaan. Oli tosi makea vetää. Hienot pätkät oli, hyvin toimi järjestelyt, ei mitään moittimista. No, jos seuraavan kerran valitsisivat hieman viileämmän lämpötilan”, kehui Tiinus.
”Ennen viimeistä pätkää päätettiin, että kyllä nyt me vanhat miehet voitamme, ja niin me teimme. Taitaa olla meidän lyhyen uramme aikana paras veto. Luokkien 1–18 yleiskisassakin sijoituimme kolmanneksi Kanervan ja Vuorisen jälkeen. Oli ihan huikea suoritus, kyllä nyt illalla saunaolut maistuu.”

Jämsän Äijien toinen pari luokassa 16 Esa ja Anja Lindroos Corolla 1600 GT:llä oli koko kisan ajan tasaisesti kolmantena.
”Ajettiin tällä kertaa ilman mitään ylimääräisiä kuvioita, ihan sillai varman päälle ojien välissä”, kertoi pariskunta maalissa kisan jälkeen.

Maaliin tuli myös pari Kari Holmberg–Elli Valonen Peugeot 205 GTI:llä.

Luokassa 17 Euran UA:n Juha Mäkitalo ”keikkakartturinsa” Otso Tavailan kanssa voittivat, kun edellisissä talvikisoissa oli tyytyminen kakkossijoihin.

Kahden kakkossijan jälkeen tällä kertaa Euran UA:n pari Juha Mäkitalo-Otso Tavaila saivat tuulettaa ykköspokaalien kanssa. Kuva: Seppo Koskinen

”Lämmin päivä ja hiukan kaksijakoinenkin. Joka toinen pätkä meni huonosti ja joka toinen paremmin. Pitkästä aikaa hyvä fiilis, kun voitettiin ja ajettiin kilpaa ihan tosissaan”, tunnusti Mäkitalo.

Ja tiukka olikin sekuntitaistelu, joka lopulta päättyi Mäkitalon autokunnan voittoon 3,1 sekunnin erolla Turengin pariin Ilkka Koskela – Katja Salmijärvi. Opelilla ajava pari joutui Mikkelissä keskeyttämään, mutta voitti Vilppulassa. Nyt kakkossija kohensi tilannetta pistetaulukossa, mutta sijoitus on vielä vasta 7:s pistein 26. Mäkitaloon on matkaa yhdeksän pistettä ja kärkikaksikkoon 13.

Seuraavat kaksi osakisaa ajetaan Lahdessa 23.–24.8. kaksipäiväisenä tapahtuma, jossa HRT-pisteitä jaetaan kumpanakin päivänä erikseen.

Pistetilanteet osakisan 3/7 jälkeen
Kuljettajat  – Top 10
1. Juha Selänne HRCF lk 15 Skoda Favorit 136 L pisteitä 39
1. Risto Tiinus Jämsän Äijät lk 16 Honda Civic pisteitä 39
3. Juha Mäkitalo Euran UA lk 17 Fiat Ritmo 130 TC pisteitä 35
4. Antti Siikala OriUA lk 15 Skoda Favorit 136 L pisteitä 33
4. Keijo Hållfast HRCF lk 16 Toyota Corolla 1600 GT pisteitä 33
6. Esa Lindroos Jämsän Äijät lk 16 Toyota Corolla 1600 GT pisteitä 30
7. Ilkka Koskela TAUK lk 17 Opel Kadett Gsi 16V pisteitä 26
8. Marko Anttonen MhMK lk 15 Skoda Favorit 136 L pisteitä 22
9. Kari Holmberg HRCF lk 16 Peugeot 205 GTI pisteiä 17
10. Petri Hänninen SLUA lk 17 Opel Kadett E Gsi 16V pisteitä 14

Kartturit – Top 10
1. Jari Huhtinen Jämsän Äijät lk 16 pisteitä 39
2. Jouko Huilla OriUA lk 15 pisteitä 33
3. Anja Lindroos Jämsän Äijät lk 16 pisteitä 30
4. Katja Salmijärvi TAUK lk 17 pisteitä 26
5. Markku Haaarala HRCF lk 15 pisteitä 25
6. Jari Karhunen EurUA lk 17 pisteitä 21
6. Sami Jaakkola HRCF lk 16 pisteitä 21
8. Marko Mäkelä Jämsän UA lk 15 pisteitä 19
9. Elli Valonen HeiUA lk 16 pisteitä 17
10. Timo Muhonen SLUA lk 17 pisteitä 14