Jukka Laine nousi sarjakakkoseksi, Kari Haapalainen jälleen mestari rallisprintissä

Jukka Laine kuuntelee Kari Haapalaisen harmittelua moottoririkon jälkeen Raision Logpoint Sprintissä. Haapalaisen laittoi koneen kuntoon ja lähti vielä viimeistä edelliseen osakisaan Ylistaroon ja varmisti siellä mestaruuden. Laine nousi kakkoseksi sarjan päättäneessä Oili Jalonen Sprintissä Laitilassa.
Naantalin Seudun UA:n Jukka Laine oli Laitilassa enemmän kuin tyytyväinen, kun oma tavoite – nousta mitalitaistelussa hopealle – onnistui alkukankeuksien jälkeen.
”Suorastaan oikein naurattaa, että tässä kävi näin. Ihan yllättäen Raision UA:n kisassa Liedossa elokuussa vasta tajusin, että olen vasta kaksi kisaa ajaneena mukana kärkijoukossa. En ollut edes kuullut koko rallisprint-sarjasta ennen sitä, ja olin ollut tietämättäni mukana jo helmikuussa”, hörähtelee Naantalin Seudun UA:n Jukka Laine voitettuaan koko historic-porukan Laitilassa, sarjan päättäneessä Oili Jalonen Sprintissä.
Historic Rally Club Finlandin toimintaan on jo vuosia liittynyt myös Historic Rallisprint -sarja, jossa on talvisista olosuhteista riippuen ollut neljästä kuuteen osakilpailua. Tänä vuonna päästiin ajamaan viisi osakilpailua, joista loppupisteisiin lasketaan neljä. Kilpailuissa pisteisiin noteerataan kaikki historic-luokissa ajavat, erillistä ilmoittautumista sarjaan ei ole. Päijät-Hämeen UA:n Kari Haapalainen oli Volkswagen 1303 S:llään jälleen ylivoimainen, sillä neljä luokkavoittoa varmisti mestaruuden jo viimeistä edellisessä osakisassa Ylistarossa 54 pisteellä.
Raision jälkeen Tarvaisen ja Laineen piste-ero oli 12 pistettä. Tarvainen ei ollut Ylistaron MRF Tyres Sprintissä, mutta Laine lähti sinne pisteiden hakuun. Näin ollen ennen Laitilassa ajettua kisaa Matti J. Tarvainen oli sarjataulukon kakkonen yhden pisteen erolla Laineeseen.
Kakkossija ei ollut Laineen mielestä itsestäänselvyys, sillä Urjalan Kari Loppi Cortina 1600 GT:llä oli jälki-ilmoittautuneena tulossa samaan luokkaan.
”Vähän alkoi jo itseänikin jännittää, kun Loppi tiedetään nopeaksi kuljettajaksi. Nyt oli poikkeavan kisaformaatin vuoksi ehkä apua siinä, että sain ajaa kolme kertaa. Ensimmäisellä kerralla en pysähtynyt Stop-merkillä, joten hylkäykseni jälkeen Loppi oli luokan nopein. Minä ajoin seuraavaksi Heikki Kaskista vastaan”, selvitti Laine tilannetta kisan jälkeen.
”Voitin meidän keskinäisen parikisamme, ja heti saman tien jouduin viivalle ajamaan Loppia vastaan. Ei siinä auttanut muu kuin tosissaan vain parastaan yrittää. Melkein neljä sekuntia aika kolmannella ajokerralla sitten parantui.”
”Loppuun asti on aina yritettävä, ja nyt se kannatti taas. En ole koskaan ennen rallisprint-kisoja ajanut. Tänä vuonna ajoin nämä neljä osakisaa, joten tästähän voisi hyvin innostua näitä ajamaan”, paljasti Laine, joka on enemmän ja vähemmän aktiivisesti ajanut HRT-kisoissa VW Aircooled Rally Series -sarjan puolella.
”Kiva oli ajaa ja viettää kiva päivä kavereiden kanssa. Ja kyllä sarjan lopputuloskin lämmittää – ja vähän naurattaakin, niin hyvältä se tuntuu.”
-kk
Oili Jalonen Sprint, Laitila, 10.9.2023
Historic-luokat, tulokset
1. Jukka Laine NaSU lk 3 VW 1302 S 2:39,29
2. Kari Loppi UUA lk 3 Ford Cortina 1600 GT 2:39,86
3. Matti J. Tarvainen OriUA lk 5 Mitsubishi Galant VR-4 2:58,50
4. Heikki Kaskinen NaSU lk 3 Sunbeam Avenger 3:01,2
5. Sakari Nieminen TUA lk 4 Opel Kadett E GSi 5:54,43
Pistetilanne osakisan 5/5 jälkeen – Top 5
1. Kari Haapalainen Päij-HUA lk 3 VW 1303 S pisteitä 54
2. Jukka Laine NaSU lk 3 VW 1302 S pisteitä 46
3. Matti J. Tarvainen OriUA lk 5 Mitsubishi Galant VR-4 pisteitä 45
4. Teemu Koivunen SomUA lk 5 Volvo 242 pisteitä 23
5. Heikki Kaskinen NaSU lk 3 Sunbeam Avenger pisteitä 18