Jyväskylä: Bensavaras latisti taistelun luokassa 14

Published by HRCF Tiedottaja on

Jännittävä tilanne on myös Historic ->1981 kategoriassa, kun mestaruus näyttäisi olevan kahden kauppa: Matti Jaatisen (lk 14) ja Keijo Hållfastin (lk 12). Mikäli kumpikin voittaisi Mynämäen päätöskisassa maksimipistein (16,5) luokkansa, miehet olisivat tasapisteissä. Poisjätetyt kisatkin olisivat saman pistemäärän tasoisia, joten näin jouduttaneen laskemaan osallistujien määrää. Äkkiseltään lopputulos näyttäisi kallistuvan Jaatisen puolelle, sillä luokassa 12 ei ole ollut läheskään yhtä paljon osanottajia kuin luokassa 14.

Isommassa luokassa on ollut koko kauden kova taistelu sijoituksista ainakin viiden ellei kuuden miehen autokunnan voimin. Samuli Kiiskinenkin voisi olla samassa ryhmässä mestaruustaistossa, mutta hänen kisansa Savonlinnassa oli ”pykälän” heikompi miehen sijoittuessa luokassa ”vasta” kolmanneksi eli yksi poisjätettävistä kisoista on kahdeksan pisteen arvoinen. Heikompi siis kuin kärkikaksikolla.

Putilalla lähtötilanne Mynämäelle on jo heikompi, kun 62 pisteeseen pitäisi saada rutkasti lisää, jotta mestaruus olisi Leppävirran miehen.

Tällä kaudella luokkavoittajien; Jaatinen, Hållfast) joukkoon ylsivät myös Petri Fonsell (lk 12) kahdesti, Samuli Kiiskinen (14) sekä Tomi Vanhatalo (lk 14).

Luokittain

Luokkaan 12 saatiin Vesa Glad vaimonsa Kirsin kanssa pitkästä aikaa mukaan. Savonlinnassa Glad kävi Starletillaan keskeyttämässä ja nyt Jyväskylässä oli uuden yrityksen vuoro. Tällä kertaa Hållfastin ei tarvinnut yksin kurvailla.

Ykkösellä Glad oli Hållfastia 8,6 sekuntia nopeampi. Sen jälkeen mentiinkin aika lailla tasatahtia. Hållfast kiri Starletilla kakkospätkällä eroa kiinni ajettuaan kahden sekunnin pohjat. Kolmosella Glad nipisti pohja-ajan puolen sekunnin erolla ja nelosella eroa oli 1,9 sekuntia Gladin hyväksi. Viimeisellä Hållfastin pohja-aika oli peräti 12 sekuntia Gladia parempi. Luokkavoitto kirjattiin Hållfastille 3,4 sekunnin turvin.
”Ei huolen häivää, meillähän meni oikein hyvin. Glad oli jotain tötöillyt viimeisellä pätkällä”, paljasti Hållfast maalissa.

Herrasmiesmäisesti Glad ei suinkaan tappiostaan ollut moksiskaan.
”Tämähän meni ihan oikein näin, Keijolle (Hållfast) ne pisteet oikeasti kuuluvat. Päivä oli hieno ja pätkät komeita. Viimeisellä ajaminen meni vähän omaan vihkoon”, tunnusti Glad.  Mitä siis tapahtui?
”En taida edes kehtaa kertoakaan.” ”No, kerro nyt…”
”Noooh…. ihan semmoinen oma paikka ja meni vähän leveäksi. Siellä roikuttiin, ja – niin kuin kuulet – tää käy vähän sillai ontumalla…. kaikki voima ei ollut tallella.”

Luokassa 13 ei ollut osanottajia.

Luokassa 14 odotettiin innokkaasti mahdollista revanssia Lahden kisan jälkeen. Kanerva voitti siellä melko reilusti, ja nyt ajateltiin Jaatisen pistävän kaiken peliin. Kukaan ei uskonut, että Jaatinen suostuisi helpolla toisen kerran häviämään.

Ykköspätkältä, noin 13-kilometriseltä tuli vihdoin tieto, Kanervalle pohjat 6,2 sekunnin turvin. Jaatinen oli toinen ja Putila sekä Kiiskinen jäivät jo vajaan puolen minuutin päähän. No niin, hieno kisa oli tulossa, se näytti aika varmalta.

Jaatinen nosti vauhtiaan, eroa kakkosella Kanervan ajamaan pohja-aikaan tuli vain 1,9 sekuntia. Siinä vaiheessa ei vielä tiedetty, että Kanervat olivat seisseet pätkällä, kun auto sammui. Kolmoselta odoteltiin innokkaasti aikoja, kun tuli tieto, että Kanerva on taas pysähdyksissä pätkällä. Syytä ei näihin heti saatu selville. Kiiskinen oli pätkän kakkonen, noin 16 sekuntia Jaatista hitaampana. Putila jäi noin 17 sekuntia.

Bensavaras iski

Lopulta tuli Kanervallekin aika. Neljä minuuttia muita kauemmin oli Kanerva viettänyt aikaa kolmospätkällä.
”Yön aikana joku kehveli oli kähveltänyt lähes kaiken polttoaineen tankista”, raportoi Janne puhelimitse tauolta.
”Yritin maataloistakin juosta kysymään, onko bensaa. Ei ollut. Kun auto vähän aikaa seisoi paikallaan, päästiin taas jonkin matkaa eteenpäin. Ja sama juttu taas kohta uudelleen.”
”Tauolla sain huoltoautostamme polttoainetta, jota meni tankkiin 55 litraa. Aika tyhjäksi meni se vähäinen määrä, jolla vain yhden pätkän pääsi kunnolla ajamaan ja muilla tökkäsi matka vähän väliä. Kyllä harmittaa.”

”Ihmettelin jo ykköselle mennessämme, että miksi bensamittari näyttää noin vajaata tankkia. Kaveri vieressä tuumasi, että se mittari on joskus temppuillut”, kertasi Janne tilannetta tauolla.

”Kakkosella ei ollut kuin henkäys jäljellä. Käytiin sen jälkeen taloistakin kyselemässä bensaa, muttei kellään ollut. Oli vain pakko jatkaa, kun ei ollut muutakaan vaihtoehtoa. Kolmoselle päästiin, siellä se tumppasi sitten kokonaan. Jonkin aikaa kun seistiin, auto lähti kuin lähtikin käymään. Päästiin lopulta pätkän maaliin, kun otin suorilla virrat pois ja taas mutkissa starttasin. Maalissa sammui sitten lopullisesti, kun ei ollut enää mitään jäljellä.”

”Neljä pohja-aikaa ja sit yksi kahdeksan minuutin pätkäaika, siinä se on tämän päivän saldo”, manasi Kanerva maalissa odottaessaan lähtöä jälkikatsastukseen. Kanerva tuli tähän luokkaan/kategoriaan siis vasta Lahden kisaan eli osakisaan 5/7.

Jaatinen oli täysin ylivoimainen tänään, mutta eipä mies voittoaan tuulettanut.
”Ajaminen loppui kakkosen jälkeen, kun Jannelle tuli murheita. Ei vaihdettu edes uusia renkaita, ei ollut mitään järkeä lähteä repimään”, tunnusti Jaatinen maalissa.
”Janne tuli kaksi vikaa pätkää sitten tosi hyvin, taisi vetää ihan raivolla. Ja ymmärrän kyllä raivon syynkin.”
”Olisi kyllä tullut kova vääntö Jannen kanssa. Kyllä se niin tosi kovaa ajaa, täytyy myöntää. Mun täytyy ihan kaikkeni panna peliin, että sille pärjää.”

Myös Jaatinen lähti jälkitarkastukseen suoraan palkintojenjaosta. Seitsemän autoa siellä kävi, kaikki autot olivat kunnossa.

Pienoinen pettymys kuitenkin oli, kun Kiiskinen jäi Jaatiselle peräti minuutin.
”Maaliin onneksi päästiin, siihen voi olla tyytyväinen. Kytkin luisti jo alusta lähtien ja lopussa jo niin paljon, ettei ollut ollenkaan varmaa, että maaliin asti päästään”, kertoi Kiiskinen, joka oli koko kisan kakkonen. Tappiota Jaatiselle kertyi vajaa puolitoista minuuttia. Jyrki Putila hävisi Kiiskiselle vain kolme sekuntia ja oli luokkien 1–18 yleiskisan kolmas.
”Suht’ tyytyväinen pitää olla. Tiet oli tosi hienoja, ihan ok päivä oli”, sanoi Putila.

Pistetilanne osakisan 6/7 jälkeen:

Top Ten

Kuljettajat:
1. Matti Jaatinen NHD lk 14 Volvo 242 pisteitä 70,5
2. Keijo Hållfast HRF lk 12 Toyota Starlet pisteitä 68,5
3. Jyrki Putila LeppävirtaRT lk 13/14 Ford Escort RS 2000 pisteitä 62
4. Samuli Kiiskinen JoeUA lk 14 Volvo 242 pisteitä 61
5. Harri Eerola AnkUA lk 14 Ford Escort RS 2000 pisteitä 44
6. Janne Kanerva AnkUA lk 14 Volvo 242 pisteitä 25,5
7. Petri Fonsell THU-team lk 12 Toyota Starlet pisteitä 25
8. Tomi Vanhatalo HRCF lk 14 Opel Ascona B pisteitä 12
9. Vesa Glad NokUA lk 12 Toyota Starlet pisteitä 12
10. Tommi Ilvola KuortUA lk 14 Opel Ascona B pisteitä 8

Kartturit:
1. Mikael Lagerström LvUA lk 14 pisteitä 70,5
2. Osmo Huovinen LeppävirtaRT lk 13/14 pisteitä 62
3. Juha Loimaa JoeUA lk 14 pisteitä 61
4. Kirsi Kuismanen AnkUA lk 14 pisteitä 44
5. Petri Pimiä HRCF lk 12 pisteitä 42
6. Harri Kanerva AnkUA lk 14 pisteitä 25,5
7. Olli Väänänen LopUA lk 12 pisteitä 14,5
8. Tuomo Hietala HRCF lk 14 pisteitä 12
8. Harri Haakanen TUA lk 12 pisteitä 12
8. Kirsi Helasmäki-Glad NokUA lk 12 pisteitä 12