Kärjessä tuttuja nimiä, mutta uusia haastajia on kovaa vauhtia nousemassa mukaan
Kun kaudella 2023 on enää yksi osakisa kahdeksasta ajamatta, on tasanopeusrallisarjan kärkikolmikko; Mika Alakoskela, Eugen Damstedt ja Reijo Rintala, vahvimmat ehdokkaat mitaleille. Alakoskelan ja Rintalan piste-ero on kahdeksan pistettä, ja siinä välissä Damstedt on pisteen Rintalaa edellä. Neljäntenä olevalla Eetu Juutilaisella on pronssimitaliin yhdeksän pistettä matkaa.
Tasanopeussarjassa kilpailijoiden loppupisteisiin lasketaan kahdeksasta kisasta kuusi parasta kilpailua. Mika Alakoskela on osallistunut kaikkiin seitsemään. Alakoskelalla on kuitenkin yksi nolla-kisa. Voitto Askolassa sekä seuraavaksi huonoimman kisan pudottaminen (kuusi pistettä) kartuttaisi koko kauden pistejohdossa olleen Opel-kuljettajan pistepottia viidellä pisteellä, yhteensä 81 pisteeseen.
Eugen Damstedtilla on Kaloppi-rallin jälkeen pisteitä 69. Viimeisessä kisassa osakisavoitto toisi 11 pistettä, mutta samalla yhden nolla-kisan lisäksi vielä viisi pistettä pudotetaan pois, eli potti voisi kasvaa 75 pisteeseen. Mestaruuden kannalta Alakoskelan ja Rintalan pitäisi jäädä kärkikolmikon ulkopuolelle.
Rintalan, hallitsevan mestarin, pitäisi Askolassa voittaa, jotta hän saisi 11 pistettä lisätä pistesaldoonsa. Rintalan voittaessa Alakoskelan toinen sija eli yhdeksän pistettä toisi miehet tasapisteisiin (79). Siinä tapauksessa Alakoskela lienee vahvemmin kiinni mitalissa, kun poislaskuista jätettävistä kisoista Alakoskelalla toinen on parempi kuin Rintalan.
Tasanopeusluokka on kuitenkin kovin tasainen, kuten jälleen Kaloppi-rallikin osoitti, joten paljon muitakin mahdollisuuksia saattaa tulla eteen. Vaikuttaa kuitenkin vahvasti siltä, että edellä mainitut miehet mitalit keskenään jakavat. Tuskinpa he jäisivät kokonaan pisteittä…
Palataanpa vielä Kaloppi-rallin tapahtumiin
Lahden viikonlopun jälkeen Mika Alakoskela–Risto Salonpää oli pistetaulukon kärjessä 68 pisteellä. Seuraavina Rintala ja kolmannesta osakisasta aloittanut kartturi Jari Kulmala 53 pisteellä sekä Kalopista poisolleet Ari-Pekka Jääskeläinen–Risto Valkonen sekä Eugen ja Ritva Damstedt tasapistein 52.
Kaloppi-rallissa oli jälleen paljon kilpailijoita, yhteensä 18 autokuntaa, joista kaksi luokassa 24. Kun tulokset ensimmäiseltä pätkältä tulivat, eivät kärjessä ollut suinkaan edellä mainittu mitaliehdokaskolmikko. Sen sijaan vasta pari vuotta sitten lajin pariin tullut Mazda-pari Pekka Stellberg–Pertti Toivonen nappasi kärkipaikan vain 3,40 virhepisteellä. Eero ja Eetu Juutilainen, vanhat konkarit, olivat kakkosina pistein 5,60. Uusi nimi kärkikolmikkoon saatiin vielä, kun aiemmin ralleista tuttu Jari Hämäläinen Satu Uusiautin kanssa Mazdalla suoriutuivat nippa nappa Hannu ja Matti Juseliusta paremmin ja olivat kolmansia.
Damstedit olivat 7,80 pisteellä viidensiä, Alakoskelan autokunta seitsemäntenä (9,40) ja Rintala vasta kahdeksas (10,30).
”Ainahan me aloitamme hieman vaisummin”, muistutti Rintala maalissa.
Jarmo Vesala–Jari Itäkodes ovat vuosien takaa ollut yksi ehdoton kärkipari tasanopeuskisoissa, mutta tänä vuonna he ovat painineet outojen ongelmien kanssa.
”Ihan käsittämättömiä juttuja on tapahtunut. Suurimmat ongelmat ovat olleet, kun laitteistamme on ihan liian usein katkennut yhteys kokonaan. Nyt on hankittu uudet laitteet, mutta varmaan niiden kanssa opetellaan vielä nämä kaksi viimeistä kisaa”, paljasti Vesala ennen Kaloppi-rallin alkua.
Ja näin ilmeisestikin tapahtuikin. Kisa meni pilalle jo ensimmäisellä osuudella virhepistein 600.
Kakkosella Stellberg piti vielä pintansa kärjessä, Hämäläisen autokunta oli kakkosena ja Rintala teki tuttua nousua ja oli jo kolmanneksi tarkin. Kolmosella alkoi taas näyttää tutummalta. Damstedit kärjessä, Rintala–Kulmala toisena sekä samaan virhepistemäärään yltäneet Juseliukset ja Alakoskela–Salonpää olivat seuraavina.
Kun kolme pätkää oli ajettu ja tultiin tauolle Karkkilan Masuuniin, Damstedtit johtivat virhepistein 15,40. Juseliuksella virhepisteitä oli 16,80, Rintalalla 17,90 ja Alakoskelalla 18,80. Hämäläinen tipahti kuudenneksi (24,40) ja Stellberg seitsemänneksi (28,80). Nelosella kärkikaksikko piti pintansa, Juseliukset taipuivat Alakoskelalle 1,5 pisteen erolla. Juutilaiset sijoittuivat viidenneksi ja Stellbergin autokunta tsemppasi loppuun asti ja sijoitus hienosti kuudes virhepistein 57,90.
Damstedtit voittivat Kaloppi-rallin tasanopeusluokan 29,50 virhepisteellä ennen Rintala–Kulmalaa, jotka hävisivät voiton lopulta 6,5 virhepisteellä. Alakoskelalle virhepisteitä kertyi 40,50, mikä riitti kolmanteen sijaan.
Hienoa, että myös uudet tulokkaat; mm. ralleista tuttu Jorma Laakso ja tyttären poika Samuli Veikkola, sijoittuivat nyt kolmannessa tasanopeuskisassaan 10:nneksi heti Jari Hämäläisen autokunnan jälkeen. Ei huonosti!
Hyvin koko alkukauden ajaneet Iida ja Vesa Kauppinen jäivät tällä kertaa 11:nneksi.
Kauden viimeinen osakisa ajetaan 14.10. Askolan ympäristössä keravalaisen Rally Drivers Teamin järjestämänä.
Pistetilanne osakisan 7/8 jälkeen
Kuljettajat – Top 10
1. Mika Alakoskela LapUA Opel Kadett pisteitä 76
2. Eugen Damstedt SiAK Porsche 911 pisteitä 69
3. Reijo Rintala HRCF Talbot Sunbeam TI 1.6 pisteitä 68
4. Eero Juutilainen RUA Audi Coupe quattro pisteitä 59
5. Ari-Pekka Jääskeläinen LMM VW Golf pisteitä 52
6. Iida Kauppinen HuuhaUA Porsche 944 pisteitä 49
7. Pekka Stellberg HRCF Mazda 323 pisteitä 45
8. Markku Nieminen RUFAK Volvo 360 pisteitä 43
9. Jani Koivisto HeiUA VW Golf pisteitä 36
9. Jarmo Vesala HRCF Saab 99 pisteitä 36
Kartturit – Top 10
1. Risto Salonpää EPUA pisteitä 76
2. Ritva Damstedt SiAK pisteitä 69
3. Jari Kulmala KangUA pisteitä 60
4. Eetu Juutilainen AL-Hki pisteitä 59
5. Risto Valkonen LMM pisteitä 52
6. Vesa Kauppinen HuuhaUA pisteitä 49
7. Pertti Toivonen AL-Sport pisteitä 45
8. Tapani Laitinen RUFAK pisteitä 43
9. Juhani Mäkelä HeiUA pisteitä 36
9. Jari Itäkodes HRCF pisteitä 36