Kategorian Historic ->1969 kärkikaksikkona Timo Heinonen sekä Martti Sarasto
Taitaa olla aika monta vuotta aikaa siitä, kun viimeksi kategoriassa Historic -> 1969 on ollut näin tiukka taistelu mestaruudesta. Kategoriaa hallinnut Jari Ohrankämmen Wartburginsa kanssa on pinttynyt muistiin vahvasti. Nyt on toisin – Jari lopetti viime vuonna – mestaruudesta on taistellut koko kauden Timo Heinonen (lk 5) ja Martti Sarasto (7), joka aloitti kautensa vasta Hämeenlinnasta, kauden toisesta osakisasta. Kumpikin napsi luokkavoiton Hämeenlinnasta ja Kuhmoisista. Sarasto jatkoi samaa tahtia Kaakkoisrallissa, jossa Heinonen keskeytti. Lahdessa kumpikin voitti luokkansa. Sarastolla ei ollut kanssakilpailijoita luokassaan, joten pisteitä tuli kolme vähemmän.
Kun viimeistä edellisessä kisassa Kaloppi-rallissa Sarasto jälleen voitti luokkansa, mutta Heinonen jäi teknisen vian saattelemana luokassaan kakkoseksi, on miesten piste-ero ennen viimeistä osakisaa vain yksi piste. Kun viisi kisaa lasketaan kilpailijan loppupisteisiin, ei Sarastolla ole enää mahdollisuutta Heinosta saavuttaa. Heinonen lienee mestari, vaikka jäisi viimeisestä kisasta pisteittä.
Kaloppi-rallin luokassa 5 voittajaksi ajoi AL-Myrskylän pari Antti Heinänen–Tiia Mäenpää Fiat 850 Specialilla. Tilanne varmasti lämmittää heitä, sillä 41 pisteen saldoa rasittaa peräti kolme keskeytystä teknisen vian vuoksi.
Vasta kolme kisaa tänä vuonna ajanut luokan 6 pari Ari Koskinen–Anni Kalenius Rellu Gordinilla on 11 pisteen päässä Heinäsestä. Koskinen voi luokkavoitolla sekä lisäosallistumispisteillä Askolassa kasvattaa pistepottiaan 15 pisteellä. Samoin pisteen päässä Koskisesta oleva Sami Vuorisella on mahdollisuus nousta samaan pistemäärään Koskisen kanssa. Heinäsen on saatava Askolasta vähintään viisi pistettä lisää pitääkseen Koskisen ja Vuorisen takanaan ja sijoittuakseen kategoriassa kolmanneksi.
Kaloppi-rallin tapahtumiin….
Luokassa 5 Kaloppi-ralli alkoi Timo Heinosen komennossa. Ykkösellä Heinonen oli 13,2 sekuntia nopeampi 10 kilometrin pätkällä. Kakkosella eroa oli enää 1,3 sekuntia Heinosen hyväksi. Kolmosella Heinänen ajoi 7,7 sekunnin pohjat, mutta Heinonen johti tauolle ajettaessa 6,8 sekunnin erolla.
Nelosella tuli viimeinen niitti Heinoselle, kun aikaa tuhraantui yli viisi minuuttia Heinästä enemmän.
”Bensaletku irtosi lopullisesti nelosella ja sitä viitisen minuuttia nippusiteillä korjattiin”, raportoi vielä pohjat viimeiselle ajanut Heinonen kisan jälkeen.
”Päästiin sentään maaliin ja saatiin toisesta sijasta tärkeät pisteet kerättyä talteen.”
Luokan 6 kilpailu oli täydellistä Lahden UA:n parin Sami Leinonen–Timo Lehtinen hallintaa. Escort 1300 GT:llä ajava pari oli luokkien 1–18 yleiskilpailussakin upeasti kympin sakissa viimeisen pätkän jälkeen.
Jos hallitsi Leinonen luokkaa 6, saman teki luokassa 7 NHD:n pari Martti Sarasto–Jussi Tukkimies Cortina GT:llä. Markku Hietamäki–Mikko Korhonen Triumph Vitessellä sijoittuivat toiseksi.
Luokassa 8 ei ollut maaliintulijoita, sillä Juha Berner–JouniTanninen keskeyttivät Valiantillaan EK:n 2 jälkeen moottoririkon vuoksi.
Viimeinen osakilpailu ajetaan Askolan ympäristössä 14.10.2023 Hakovuori-rallin merkeissä.
Pistetilanne osakisan 6/7 jälkeen:
Kuljettajat – Top 5
1. Timo Heinonen PoSUA lk 5 Fiat 850 Coupé pisteitä 73,5
2. Martti Sarasto NHD lk 7 Ford Cortina GT pisteitä 72,5
3. Antti Heinänen AL-Myrskylä lk 5 Fiat 850 Special pisteitä 44
4. Ari Koskinen UUA lk 6 Renault 6 Gordini pisteitä 33
5. Sami Leinonen LahUA lk 6 Ford Escort 1300 GT pisteitä 32
Kartturit – Top 5
1. Mikko Vuorinen PoSUA lk 5 pisteitä 73,5
2. Jussi Tukkimies NHD lk 7 pisteitä 56,5
3. Tiia Mäenpää AL-Myrskylä lk 5 pisteitä 44
4. Anni Kalenius UUA lk 6 pisteitä 33
5. Timo Lehtinen LahUA lk 6 pisteitä 32