Kategoriassa Historic -> 1969 vain kaksi autokuntaa yhdeksästä tuli maaliin asti

Published by HRCF Tiedottaja on

AL-Myrskylän pari Antti Heinänen-Tiia Mäenpää Fiatilla olivat kategoriassaan toinen autokunta, joka selvisi maaliin asti ilman ongelmia. Kuva: Marko Kyöstilä

Ikäkategoriassa Historic -> 1969 oli yhdeksän autokuntaa, eniten luokassa 5, jossa Fiat 850 -menopelejä oli viisi. Kategoriassa kaksi paria tuli maaliin, ja heistä toinen ilman aikarangaistustakin. Muiden kohtaloksi tuli joko tekninen vika ja ulosajo tai kilpailusta sulkeminen reittipoikkeaman vuoksi tai neljän minuutin aikarangaistus viimeisen erikoiskokeen lähdöstä.

Luokan 5 pari Timo Heinonen–Mikko Vuorinen olivat pisteellä jo Martti Saraston edellä ennen Hakevuori-rallia eikä Sarastolla ollut mahdollisuuksia pistepottiaan enää kasvattaa. Heinosella ei siis ollut paineita mestaruuden suhteen.

Luokan pohjat ykköselle ajoi Eero Volanen Fiat 850 Sport Coupélla. Heinonen jäi 0,2 sekuntia. Kolmanneksi nopein oli 22,8 sekuntia pohjista jääneenä Antti Heinänen, joka sai haastajan Heinosen kartturin Mikko Vuorisen isästä Ari Vuorisesta. Tämän kaksikon ero vajaan yhdeksän kilometrin mittaisella ykkösellä oli vain 1,5 sekuntia. Uusi kasvo HRT-osakisan luokassa 5 oli Ele Hyrske Fiat 850 Specialilla kartturi Matti Hiltusen kanssa.

Kakkosella Volanen teki ihan hirmu tuloksen, kun 7,72-kilometrisellä ajoi peräti 25,7 sekunnin pohja-ajan ennen Antti Heinästä. Ari Vuorinen oli seuraavana, muutaman sekunnin päässä, mutta Timo Heinonen jäi yli puoli minuuttia. Myöhemmin selvisi, että melkoiset tekniset ongelmat haittasivat Heinosen menoa alusta lähtien.

Ja sitten tuli iso käänne kisaan. Ari Vuorinen sai ensin aikarangaistuksen myöhästyttyään kakkosen tulo-AT:lta. Sitten Vuorisen autokunta suljettiin kilpailusta, sillä he olivat eksyneet reitiltä. Volanen keskeytti kakkosen jälkeen moottorin käyntihäiriön vuoksi.

Heinonen oli nopein kolmosella ja nelosella, minkä jälkeen hänetkin suljettiin kilpailusta reittipoikkeaman vuoksi. Näin kävi lopulta myös Hyrskeelle. Tuloksiin luokassa 5 merkittiin vain Antti Heinänen–Tiia Mäenpää.

Luokassa 6 ainoana osanottajana Sami Leinonen suljettiin kilpailusta reittipoikkeaman vuoksi.

Luokan 7 tuloksissakaan ei ole nimiä. Martti Saraston autokunta suljettiin reittipoikkeaman vuoksi kilpailusta ja toinen autokunta; Martti Hietamäki–Mikko Korhonen, ajoi kolmosella ulos ja keskeytti.

Luokan 8 pari Juha Berner–Jouni Tanninen tulivat ainoana maaliin, neljän minuutin aikarangaistuksen kera.

Pistetilanne osakisan 7/7 jälkeen
Kuljettajat
1. Timo Heinonen PoSUA lk 5 Fiat 850 Coupé pisteitä 73,5
2. Martti Sarasto NHD lk 7 Ford Cortina GT pisteitä 72,5
3. Antti Heinänen AL-Myrskylä lk 5 Fiat 850 Special pisteitä 44
4. Ari Koskinen UUA lk 6 Renault 8 Gordini pisteitä 33
5. Sami Leinonen LahUA lk 6 Ford Escort 1300 GT pisteitä 32

Kartturit
1. Mikko Vuorinen PoSUA lk 5 pisteitä 73,5
2. Jussi Tukkimies NHD lk 7 pisteitä 56,5
3. Tiia Mäenpää AL-Myrskylä lk 5 pisteitä 44
4. Anni Kalenius UUA lk 6 pisteitä 33
5. Timo Lehtinen LahUA lk 6 pisteitä 32

Täydelliset pistetilanteet löytyvät näiltä sivuilta kohdasta Sarjapisteet.