Mäntyharjun GGTurbo Sprint -kisan historiceissa pienempien autojen ylivoimaa

Published by HRCF Tiedottaja on

Vain 0,12 sekuntia Siikajoen MU:n Toni Kemppainen jäi kisan kaikkien kaksivetoisten yleiskilpailun voitosta. Kuva: Tarja Lipsanen

Mäntyharjun MK:n loistavasssa talvisäässä isännöimä GG Turbo Sprint -kisa oli HRCF:n Historic Rallisprint -sarjan osakilpailu 2/6. Ilahduttavasti viivalle saatiin lopulta 17 kuljettajaa, yksi perui osanottonsa. Ennakkoon pähkäiltiin, että koko porukan kärkeen ajaisi nelivetoisella Mitsubishilla ajava Pekka Vitikainen, joka oli porukan nopein Rantasalmella tammikuussa, tai Anjalan Janne Kanerva, jonka vauhti on ollut melkoisen huimaa HRT-rallien puolella.

Kun kaksi kierrosta oli ajettu ja tulokset selvillä, oli lista kaikkea muuta kuin odotettu. Nykyään harvakseltaan kisoja ajava Siikajoen MU:n Toni Kemppainen oli historic-luokan 23 Opel Kadett 1.3:lla kaikkien kaksivetoisten yleiskilpailun listalla kakkosena, vain 0,12 sekuntia Orimattilan UA:n luokassa 2 ajaneen Krister Sjölundin Starletille hävinneenä.

Eikä tässä vielä kaikki, Mäntyharjulla nähtiin muitakin loistavia historic-suorituksia. Kaikkien kaksivetoisten yleiskilpailussa Hirvensalmen UA:n Esa Vahvaselkä 1600-kuutioisella Escortilla oli kuudenneksi nopein, Kiuruveden Niko Allinen 1300-kuutioisella GT-Escortilla kahdeksas ja kympin sakkiin ylsi vielä Lahden Sami Leinonen myös Escort 1300 GT:llä. Listaa alaspäin kahlatessa Janne Kanerva löytyy sijalta 12, Pekka Vitikainen sijalta 14 sekä Timo Markkanen sijalta 16.

Kemppainen ei liikoja tuuletellut

HRT-sarjan nuottiluokkien puolella menestyksekkäästi aina ajanut Kemppainen oli luonnollisesti päiväänsä tyytyväinen.
”Ei tässä mitään ihmeellistä suoritusta vaadittu. Paikoitellen tekninen ja kapeahko rata kyllä suosi etuvetoisia ja kevyempiä autoja”, pohti Toni Kemppainen, joka ajoi ensimmäiselle kierrokselle kuutisen sekuntia paremman ajan kuin toiselle.
”Historic-autot lähtivät ekalle kiekalle ensimmäisinä, ja ainakin meillä rata oli loistavassa kunnossa. Suurimmalla osalla ajat toisella kerralla huononivat, kuten yleensäkin.”
”Tykkäsin kovasti radasta, ja kisa oli kaikin puolin muutenkin hyvin järjestetty.”

Historicien luokassa 3 (kisassa 25) Esa Vahvaselkä oli nopein ja Kemppaisen jälkeen toiseksi nopein historic-kuljettaja. Kuva: Tarja Lipsanen

Noin 10 vuotta sitten historic-auton hankkinut mutta harvakseltaan kisaava Esa Vahvaselkä on tänä vuonna ajanut Rantasalmella, Mikkelin HRT-rallissa ja nyt Mäntyharjulla, jossa oli Kemppaisen jälkeen historic-luokkien toiseksi nopein.
”Ajoin omasta mielestäni ihan liian hiljaa ekalla kierroksella ja hämmästelin, että noinkin hyvä tulos tuli.”
Rantasalmen osakisassa Vahvaselällä oli auton kanssa teknisiä ongelmia, mutta nyt kaikki toimi.
Vahvaselkä paljastaa, että sarjassa jatkaminen on hieman epävarmaa.
”Kun 11-vuotias poikani ajaa 65-kuutioisissa motocrossia, on meikäläisen kisaaminen kiinni hänen kisakalenteristaan.”

Anjalan Janne Kanerva on Volvoilla totuttu näkemään tuloslistojen kärjessä. Tällä kertaa näin ei käynyt.
”Ei ajamisesta mitään tullut, varsinaiseksi roiskimiseksi se meni”, myönsi Kanerva, joka ”ulkoilutti” tällä kertaa vanhempaa sotaratsuaan, Volvo 142 S:ää.
”Ei tällaiset kiharaiset radat ole oikein meikäläisen heiniä. Kun oli ongelmia vaihdelaatikonkin kanssa, eipä ole kummoisia kerrottavana. No joo, saatiinhan me Markkasen Timon kanssa kunnon kisa aikaan.”

Tasaista miesten kesken oli. Kanerva oli 0,59 sekuntia samanlaisella Volvolla ajanutta Markkasta nopeampi Mäntyharjun moottorikeskuksen noin 3,2-kilometrisellä radalla.

Pienimmässä, enintään 1150-kuutioisten luokassa Eero Volanen otti luokkavoiton ekan kierroksen ajallaan. Toiseen mies ei osallistunut. Kuva: Tarja Lipsanen

Luokittain
Pienimmässä eli enintään 1150-kuutioisten luokassa Eero Volanen Fiatillaan ehti ekalla kierroksella tehdä 10 sekunnin eron muihin. Teknisen vian vuoksi mies ei päässyt toiseen kertaan enää radalle. Kimppa-autolla ajavasta parista Jani Rihu oli Kari Iivanaisten nopeampi.

Enintään 1300-kuutioisissa Toni Kemppainen oli nopein, mutta Niko Allinen ja Sami Leinonen Escorteilla taistelivat sijoista 2 ja 3. Allinen oli lopulta vajaan sekunnin verran nopeampi. Antti Siikala ja Marko Anttonen Favoriteilla jäivät reilummin.

Kiuruveden UA:n Niko Allinen ei Kemppaisen vauhtiin tällä kertaa yltänyt, mutta onnistui niukasti pitämään Sami Leinosen takanaan. Kuva: Tarja Lipsanen

Enintään 1600-kuutioisissa Esa Vahvaselän Escortin kanssa taisteli Pertti Savolainen.

Enintään 2000-kuutioisissa Janne Kanerva ja Timo Markkanen samanlaisilla Volvoilla oli kova kärkikaksikko. Kari Kajula Opelilla oli selkeä kolmonen ja Antti Manninen Bemarilla neljäs.

Yli 2-litraisissa odotetusti Pekka Vitikainen nelivetoisella Mitsulla oli nopein. Teuvo Hämäläinen kaksivetoisella Alfa Romeolla ylsi kakkoseksi ennen Mitsulla ajavaa Matti J. Tarvaista.

Historic Rallisprint -sarjan osakilpailu 3/6, Kiuruveden SM-rallisprint, ajetaan Kiuruvedelle 2.3.2024.

-Kikka Kuosmanen

Pistetilanne osakisan 2/6 jälkeen – Top 10
1. Toni Kemppainen SiiMU 2000 lk 2 Opel Kadett D 1.3 pisteitä 25
1. Pekka Vitikainen VarkUA lk 5 Mitsubishi Galant VR-4 pisteitä 25
3. Pertti Savolainen JuvanUA lk 3 Datsun 1600 SSS pisteitä 23
3. Esa Vahvaselkä HAU lk 3 Ford Escort 1600 pisteitä 23
3. Timo Markkanen AL-Kangasniemi lk 4 Volvo 142 S pisteitä 23
6. Niko Allinen KiuUA lk 2 Ford Escort 1300 GT pisteitä 21
7. Kari Kajula OUA lk 4 Opel Kadett GTE pisteitä 20
7. Matti J. Tarvainen OriUA lk 5 Mitsubishi Galant VR4 pisteitä 20
9. Sami Leinonen LahUA lk 2 Ford Escort 1300 GT pisteitä 19
10. Eero Volanen Päij-HUA lk 1 Fiat 850 Coupé pisteitä 12
10. Janne Kanerva AnkUA lk 4 Volvo 142 S pisteitä 12