Markku Hakala omaksi yllätyksekseenkin ykkösryhmän pistetaulukon kärjessä
Lahdessa ajettiin HRT-sarjan kaksi osakilpailua: perjantaina neljäs ja lauantaina viides. Ykkösryhmäläisten pistetaulukon kärkikaksikko; Markku Hakala ja Kai Iivanainen, on osallistunut kauden kaikkiin osakilpailuihin. Kolmantena oleva Jarmo Siira jäi Kouvolasta toukokuussa pois, kun Imatralla F-ryhmän kisassa ajoi autonsa puuhun. Vaurioita auton lisäksi tuli myös mieheen, joten Kouvolan kisa oli jätettävä väliin. Neljäntenä oleva Markku Kulmala ei ollut kauden avauskisassa.
Hakalalla on neljän pisteen johto ja vain keskinäisen kahden pisteen erolla Siira ja Kulmala ovat hyvin mukana mitalitaisteluissa, kun kaksi osakisaa on vielä jäljellä.
”Hyvältähän se tuntuu pistejohdossa oleminen”, myönsi Hakala.
”Aikamoinen reissu oli Lahden kisa. Kilometrejä tuli samana viikonloppuna kolmen HRT-osakisan verran. Täytyy kyllä kehua, että ihmeellinen ratsu tää Corolla on. Nyt oli jo 32:s peräkkäinen kerta, kun tultiin ilman ongelmia maaliin.”
”Kun ei ollut luokassa vastustajia, tultiin aika lailla rauhallisesti. Vauhti oikeastaan vähän hävettää, on pakko myöntää.”
Lahden kahdessa osakisassa harmillisesti vain luokassa 1 oli kaksi autokuntaa, muissa vain yksi. Kun ei ollut luokassa vastusta, omien ek-aikojen vertailua oli tehtävä joko kategoriassa tai yleiskilpailussa muihin verraten.
Risto Laineen lauantaisen kisan pilasi mystinen vika
Mr. Classic Motor Show, Risto Laine, on tuttu siitäkin, että kalusto vaihtuu lähes jokaisessa HRT-rallissa, missä mies on mukana. Nyt oli tallin perukoilta otettu käyttöön ykkösryhmän Sunbeam Avenger 1600 GT. Kun mies tiedetään nopeaksi autossa kuin autossa, mutta Laine kertoi Lahtea edeltävän testin jälkeen, ettei auto kulje toivotulla tavalla.
Tästäkin huolimatta Laine oli Lahdessa perjantaina ykkösryhmän selvästi nopein kuljettaja. Koko HRT-sarjalaisten yleiskilpailussa sijoitus oli parhaimmillaan 10:s (EK 6) ja teknisen ongelman vuoksi huonoimmillaan 13:s (EK 2). Perjantai-iltana Lahden kaksipäiväisen ralliviikon ensimmäisen osakisan tuloksissa Laine oli yleiskilpailussa 10:s ja nopein ykkösryhmäläinen.
Tästä piti olla hyvä jatkaa lauantaiaamuna viikonlopun toiseen osakisaan. Näin ei kuitenkaan käynyt.
”Auto ei suostunut lähtemään käyntiin parc fermé -hallissa”, kertoi Laine.
”Kaikkea yritettiin. Sitten tuli myöhästymissääntö täyteen, joten kisa oli pakko keskeyttää. Kun auto saatiin ulos hallista, se lähti yllättäen käyntiin.”
”Tähän asti se on toistaiseksi joka kerta tarvittaessa käynnistynyt. Syytä voi vain veikata, joko sähkö- tai polttoaineongelma. En vielä osaa sanoa.”
Pistetaistelua riittää vielä jäljellä oleviin kisoihin
Forssan UA:n Portaalla asusteleva Markku Hakala on neljän osakisan jälkeen siis pistejohdossa. Vain kerran (Kouvolassa) luokassa 2 on ollut toinenkin osanottaja, jolloin Hakala kuittasi luokkavoitosta 11 pistettä, muista vain yhdeksän. Pisteitä osallistumispisteiden kanssa nyt 62.
Mäntyharjun MK:n Kai Iivanainen luokassa 1 on saanut ”nauttia” kanssakilpailijoista ja on kerännyt kolmen luokkavoiton myötä täydet 11 pistettä. Mikkelin avauskisassa Iivanainen oli kolmas ja Lahdessa keskeytti lauantain osakisan. Tämän vuoksi Iivanainen on kuusi pistettä Hakalan perässä kakkosena.
Hakala pystyy teoriassa kasvattamaan pistepottiaan neljällä ja Iivanainen 14 pisteellä. Jarmo Siira sen sijaan voi pistää homman ns. uusiksi, kun hänelle parhaimmassa tilanteessa voisi olla tulossa peräti 25 lisäpistettä. Se vaatii osallistumisen kumpaankin jäljellä olevaan kisaan sekä 11 pisteen luokkavoitot kummastakin. Ja tietysti tällaisessa tilanteessa myös valitettavasti hieman epäonnea muille….
”Ajoin Imatralla ensimmäistä kertaa ikinä soralla rallia. Lahtea varten ehdittiin testiä ajaa vain kerran ja lyhyesti, joten vauhti ei vielä ole Iivanaisen tasolla. Hän saattaa olla liian kova pala vielä tällä kaudella. Hauskaa meillä kuitenkin kisoissa luokan kuljettajien kesken on”, paljasti Siira, joka oli perjantaina vajaan 70 EK:n kilometrin mittaisessa kisassa luokkansa kakkonen ja Iivanaisesta noin 40 sekuntia jääneenä.
Lauantaina Iivanaisen matka loppui kahden erikoiskokeen jälkeen.
”Yhdessä myös siellä metsässä yritettiin keksiä syytä Iivanaisen auton reistailuun. Ei keksitty, ja hänen kisansa loppui siihen.”
Seuraava osakisa ajetaan Petäjävedellä 21.9.2024.
-kk
PISTETILANNE OSAKISAN 5/7 JÄLKEEN
Kuljettajat – Top 10
1. Markku Hakala FosUA lk 2 Toyota Corolla pisteitä 62
2. Kai Iivanainen MhMK lk 1 Fiat 127 pisteitä 56
3. Jarmo Siira MikUA lk 1 Fiat 127 pisteitä 48
4. Markku Kulmala LemUA lk 4 Volvo 144 pisteitä 46
5. Raimo Lindén AUK Jämsän Äijät Toyota Celica 1600 pisteitä 33
6. Martti Sarasto NHD lk 1 Fiat 127 pisteitä 25
7. Juha Sarkimo THU-team lk 2 Ford Escort 1300 Sport pisteitä 14
8. Harri Könönen KannMK/UA lk 1 Fiat 127 pisteitä 13
9. Risto Laine SiAK lk 3 Sunbeam Avenger 1600 GT pisteitä 12
10. Antti Will VaToSUA lk 1 Fiat 127 pisteitä 10
Kartturit – Top 10
1. Jari Männistö FoSUA lk 2 pisteitä 62
2. Päivi Iivanainen MhMK lk 1 pisteitä 56
3. Kati Pereläinen HAU lk 1 pisteitä 38
4. Toni Repo AUK Jämsän Äijät lk 3 pisteitä 33
4. Mika Rantala NokUA lk 4 pisteitä 33
6. Jussi Tukkimies NHD lk 1 pisteitä 25
7. Esa Sarkimo THU-team lk 2 pisteitä 14
8. Johanna Könönen RRT lk 1 pisteitä 13
9. Ben Wikström SiAK lk 3 pisteitä 10
9. Antti Mäenpää HRF lk 1 pisteitä 10