Matti Jaatinen toi Kaloppi-ralliin ja Kanervan kanssa kisaamiseen lisämaustetta
Anjalankosken UA:n Janne ja Harri Kanerva ovat kategorian Historic -> 1981 mestarit vuosimallia 2023. Asia varmistui Kaloppi-rallissa, kun miehet viidennellä luokkavoitollaan kruunasivat tilanteen maksimipistein. Himmeimmistä mitaleista jäivät vielä taistelemaan Jyrki Putila, Keijo Hållfast, joka tosin on pari kisaa ajanut toisessa kategoriassa) sekä Asko Järvinen.
Jos oletetaan, että Kanerva voittaa luokan 14 vielä Askolassakin ja Putila on luokan toinen, nousee leppävirtalaisen potti 56,5 pisteeseen. Jos Hållfast on taas mukana luokassa 12 ja voitosta saisi 11 pistettä eikä vain yhdeksää, hän voi kasvattaa pistesaldoaan 56:een. Asko Järvisellä näyttäisi maksimissaan olevan mahdollisuuksia 52,5 pisteeseen. Nyt oli niin monta jos-sanaa, että spekulointia ei kannata jatkaa enempää. Askolassa nähdään, kuka ja kuinka moni muu ilmoittautuu ajamaan kauden viimeistä osakisaa.
Harvinaisia eksymisiä reitiltä
Kaloppi-rallin luokan 12 molemmat kisaan startanneet parit keskeyttivät. Vesa Glad ja Kirsi Helamäki–Glad kahden pätkän jälkeen olivat johdossa, mutta kohta tuli keskeytysilmoitus. Facebook-päivityksessä humoristisin sanakääntein kerrotaan, että pariskunta olisi eksynyt reitillä ja jättänyt sitten kisan sikseen. Jotenkin voisi päätellä kyseessä olleen epämääräinen ramppipiirros tiekirjassa…?
Ja saatiinhan tämäkin vielä Vesan kanssa varmistettua. ”Näin tosiaan kävi, että me ajettiin väärin. Vaikka Kirsi sanoi useaan otteeseen, että mennään väärään suuntaan, ehdin ajaa 5–7 km Helsinkiä kohti. En uskonut kartturia, harmittaa”, paljasti Glad.
”Ajettiin linja-autoramppia pitkin, vaikka olisi pitänyt mennä sillan alta.”
Kun pariskunta vihdoin sai auton nokan oikeaan suuntaan taas, oli aikaa kulunut jo sen verran, että tiedossa oli kilpailusta sulkeminen myöhästymisminuuttien vuoksi.
”Me mentiin sitten ABC:lle murkinalle. Ja siihen tupsahti Honkalatvan pojatkin, heille oli käynyt samalla lailla. Lindrooseja ei huoltamolla nähty, mutta hekin tekivät samat kuviot.”
Glad kuitenkin suunnittelee vanhan Starletinsa kohentamista ja Askolan kisaan lähtemistä, joten kausi on varmaan mukava päättää onnistuneeseen kisaan.
Luokkaan 13 tuli Tervakosken Janne Lindberg mukaan, pitkästä aikaa. Ja jopa niin, että luokassa oli hänen lisäkseen muitakin kilpailijoita. Ennakkoon odoteltiin Lindbergin kovasti olevan luokkien 1–18 yleiskilpailun voittajasuosikkien joukossa. Näin ei aivan ollut, mutta kolmen kärjessä kuitenkin.
”Luulin tosiaan olleeni kovinkin fiksu, kun valitsin auton alle tosi kapeat ja vanhat rallirenkaat. Tosiasiassa heti ykkösellä sitten tajusin, etten ollutkaan”, myönsi Lindberg.
”Tauon jälkeen päästiin vaihtamaan renkaat, ja sen jälkeen auto tuntui paljon paremmalta ja kääntyi helpommin.”
Kun Esa ja Anja Lindroos keskeyttivät ”muun syyn” vuoksi kakkosen jälkeen, Asko Järvinen ajoi vielä Lindbergin kanssa kilpaa luokassa 13. Lindberg jäi Kanervalle minuutin verran ja oli yleiskilpailun kolmas Matti Jaatisen jälkeen.
Muistot kovasta taisteluparista palasivat
Monella on varmasti vielä hyvässä muistissa viime vuoden kovat kapinat Janne Kanervan ja Matti Jaatisen kanssa. Siksipä tätä ”kohtaamista” luokassa 14 odoteltiin taas innokkaina, etenkin kun moni halusi nähdä, miten Kanervan nykyinen ylivoima suhtautuu Jaatiseen vauhtiin. Tosin Jaatinen ei ole tänä vuonna ajanut kisoja ennen tätä, joten kysymysmerkkejä oli paljon ilmassa.
Lisämaustetta oli tarjolla vielä siinäkin, kun loppilainen Ilkka Rantala, joka muistetaan myös rautaisen kovana kuljettajana, oli myös ilmoittautunut kisaan. Valitettavasti tämä hiipui jo alkutekijöihinsä, kun Rantala joutui keskeyttämään heti ykkösen jälkeen moottorivikaan. Tämä lienee ollut syynä myös noin 19 sekunnin tappioon Kanervan pohja-ajalle.
Jaatinen hävisi 2,2 sekuntia ykkösellä, joten hyvältä näytti vielä tässä vaiheessa. Kakkosella Jaatinen pääsi vauhtiin, Kanerva hävisi peräti 0,1 sekuntia. Kolmonen tiedettiin olevan Jaatiselle kovasti tuttu tie, joten ei ollut yllätys, että Jaatinen kasvatti täällä eroa Kanervaan. Tauolle Karkkilan Masuuniin mentäessä Kanerva oli 6,5 sekuntia Jaatista perässä.
Kanerva kertoi kisan jälkeen iskän kanssa sopineensa, että ei me täältä kotiin ilman pyttyä lähdetä. Tiedossa oli, että neljän kilpailijaparin luokassa vain voittaja palkitaan maalissa.
Tauon jälkeinen nelonen oli noin 11,5 km pitkä ja Kanervat pysäyttivät kellot kuusi sekuntia parempaan aikaan kuin Jaatinen. Viimeiselle pätkälle lähdettäessä tämän kaksikon ero oli vaivainen 0,5 sekuntia Jaatisen eduksi.
”Vedettiin turvavyöt tavallista tiukemmaksi ja päätettiin yrittää voittoa ihan tosissaan”, paljasti Janne kisan jälkeen.
Viimeisellä pätkällä Kanervan pohja-aika oli 15,3 sekuntia Jaatista parempi. Jaatisen oli tyytyminen kakkossijaan 14,8 sekunnin tappiolla.
”On pakko myöntää, että ei lähdetty riskillä yrittämään mitään sikakovaa aikaa. Tiedettiin, että Janne yrittää tosissaan voittaa. Lähdimme tänne vanhoilla renkailla, kun kisa oli näin lähellä.”
”Meille syntyi pari kuukautta sitten esikoispoika, joten rahareikiä riittää silläkin suunnalla. Järkevämpää oli tulla varmuudella ja ehjänä maaliin”, jutteli Jaatinen pätkän jälkeen puhelimessa.
(toim.huom. Uutiset-puolelta löytyy lisää tietoa artikkelista koskien luokkien 1-18 kisaa)
Leppävirta RT:n Jyrki Putilan kisa päättyi nelosen jälkeen vaihdelaatikko-ongelmaan.
Sarjan viimeinen osakisa ajetaan Askolan ympäristössä 14.10.
Pistetilanne osakilpailun 6/7 jälkeen:
Kuljettajat – Top 5
1. Janne Kanerva AnkUA lk 14 Volvo 242 pisteitä 75,5
2. Jyrki Putila LeppävirtaRT lk 14 Ford Escort RS 2000 pisteitä 47,5
3. Keijo Hållfast HRCF lk 12 Toyota Starlet pisteitä 41
4. Asko Järvinen LamUA lk 13 Sunbeam Avenger 1600 GT pisteitä 37,5
5. Heikki Valkonen LMM lk 14 Volvo 242 pisteitä 33
Kartturit – Top 5
1. Harri Kanerva AnkUA lk 14 pisteitä 75,5
2. Osmo Huovinen LeppävirtaRT lk 14 pisteitä 47,5
3. Mikko Öblom HyUA lk 13 pisteitä 37,5
4. Emppu Valkonen LMM lk 14 pisteitä 33
5. Kirsi Helamäki-Glad NokUA lk 12 pisteitä 26