Mielenkiintoinen päätöskisa odotettavissa Historic Rallisprint -sarjassa 2023

Published by HRCF Tiedottaja on

Matti J. Tarvainen (vas.) ja Jukka Laine pähkäilemässä taktiikkaansa Raision Logpoint-rallisprintin varikolla ennen seuraavaa starttia. Kari Haapalainen harmittelee konerikkoaan autossaan istuen.

Suurin mielenkiinnon kohde ei kylläkään ole sarjan ”kestovoittaja” Kari Haapalaisen mestaruus myös vuonna 2023. Sen sijaan himmeimmistä mitaleista kisaaminen on mielenkiintoisessa vaiheessa. Konkari Matti J. Tarvaisen ja naantalilaisen Jukka Laineen ero ennen viimeistä osakisaa on vain yksi piste. Tästä syystä kauden viimeiseen kisaan, Oili Jalonen Sprint Laitilassa 10.9.2023, historic-luokkiin ilmoittautuneiden määrä voi ratkaista paljonkin.

Laine, joka on VW Aircooled Rally Series -sarjan kilpailija Historic Rally Trophyssa myönsi HRCF:n Historic Rallisprint -sarjan olleen hänelle aivan tuntematon asia. Vaikka Kuplalla ajava Laine oli mukana jo helmikuun osakilpailussa, vasta Raision Logpoint-rallisprintissä hän kuuli kilpailevansa myös sarjapisteistä.
”Facebookista huomasin netissä julkaistun jutun, ja pitihän siitä heti soittaa ja tiedustella asiaa tarkemmin”, paljasti Laine.

HRCF:n Historic Rallisprint -sarja on HRT-osakilpailujen tapaan avoin kaikille halukkaille. Ei tarvitse olla HRCF:n jäsen eikä sarjaan tarvitse ilmoittautua etukäteen. Kaikki historic-luokissa ajavat noteerataan pistetaulukkoon.
”No hitsi, sittenhän on pakko lähteä Ylistaron kisaankin, kun on näemmä mahdollisuus mitaleille.”

Niinhän siinä sitten kävi. Laine paranteli entisestään mahdollisuuksiaan mitalitaistossa sijoittuen luokassaan kolmanneksi Kari Haapalaisen ja Pasi Männistön jälkeen, sillä Matti J. Tarvainen ei osallistunut pohjanmaalaisten sprint-kisaan. Sekä Tarvaisella ja Laineella on nyt yksi ”nollakisa” neljästä ajetusta, ja piste-ero Tarvaisen eduksi vain yksi piste. Viidennestä kisasta kumpikin voi kasvattaa pistepottiaan. Mikäli molemmat saavat saman pistemäärän viimeisestä kisasta, tilanne säilyy ennallaan, mutta muitakin mahdollisuuksia on. Keskinäinen paremmuus ratkaisee, mutta Laine tarvitsee kaksi pistettä enemmän noustakseen Tarvaisen kanssa tasoihin.

Tasapistetilanteessa säännöissä sanotaan näin: ”Tasapisteiden sattuessa sarjasijoituksen ratkaisee korkein yksittäinen sijoituspistemäärä, toiseksi korkein jne. Mikäli nämä eivät tuo ratkaisua, sarjasijoituksen ratkaisee se, jolla kilpailijalla on kauden aikana ollut eniten lähtöön oikeutettuja kanssakilpailijoita luokassaan / luokissaan. Mikäli tämäkään ei vielä tuo ratkaisua ratkaisee pistelaskussa poisjätetyn kilpailun pisteet. Jos myös ne pisteet ovat tasan, jaetaan sarjasijoitus tasapisteisiin päätyneiden kilpailijoiden kesken.”

Saattaa siis olla, että sijoitukset ratkaistaan osanottajamäärä luokittain. Tarvainen on luokassa 5 ollut usein ainoa tai toinen osanottaja, mutta luokassa 3 kilpailijoita on ollut runsaammin. Mutta kuten todettu, viimeinen kisa ratkaissee paljon.

Sääntöjen mukaan loppupisteisiin lasketaan neljä parasta tulosta viidestä osakilpailusta.

Pistetilanne osakisan 4/5 jälkeen – Top 4:
1. Kari Haapalainen PäijäHUA lk 3 VW 1303 S pisteitä 54
2. Matti J. Tarvainen OriUA lk 5 Mitsubishi Galant VR-4 pisteitä 32
3. Jukka Laine NaSU lk 3 VW 1302 S pisteitä 31
4. Teemu Koivunen SomUA lk 5 Volvo 242 pisteitä 23

Laitilassa poikkeuksellinen kisaformaatti

Turun Moottoriseuran järjestämässä Oili Jalonen Sprint -kisassa on historic-autoille luokat, jotka vastaavat meidän rallisprint-sääntöjämme. Viisi luokkaa moottoritilavuuden mukaan, pienimmästä 1150-kuutioisten luokasta aina yli 2-litraisiin. Rantasalmella tämä toteutui tammikuussa, mutta muissa kisoissa on jouduttu ns. soveltamaan. Pisteet jaetaan kuitenkin meidän luokkajakomme mukaisesti, vaikka kisassa olisi vain kaksi historic-autojen luokkaa.

Laitilan kilpailun säännöistä löytyy kilpailuformaatista muun muassa tällaista tietoa :

  1. KILPAILUN SUORITUS
    Jokainen kilpailija ajaa vähintään kaksi suoritusta.
    Kilpailussa ajetaan tavanomaisesta sprintistä poikkeavalla tavalla seuraavasti:

– 1. kierros kuten normaalissa sprintissä, numerojärjestyksessä. Tämä toimii aika-ajokierroksena.
– 1. kierroksen tulosten mukaisesti muodostetaan luokittain ajoparit seuraavalle kierrokselle
– Ajopareissa luokan nopein kohtaa luokan hitaimman, 2. nopein 2. hitaimman jne.
– Ajojärjestys tehdään ajoparien mukaan niin, että parin kilpailijat ajavat peräkkäin, aika-ajon hitaampi osapuoli ensin.
– Ajopareja muodostetaan niin kauan, kunnes jäljellä on luokan voittaja.
– 2. ja loput kierrokset ajetaan ilman erillistä taukoa putkeen. Maalin ja lähdön välissä on ajojärjestelijä, joka ohjaa uudelleen suoraan lähtöön jatkoon päässeet.

Poikkeustilanteita:

– Jos luokassa on vain yksi lähtijä, ajaa hän kuitenkin kaksi suoritusta.
– Jos aika-ajokierroksella tulee tasa-aika, ratkaistaan nopeampi arvalla. Arvonnan suorittaa kilpailun johtaja kilpailukonsultin valvonnassa.
– Jos luokassa on useampi, jolla ei ole aikaa aika-ajokierrokselta, näiden keskinäinen järjestys on numerojärjestys.
– Jos parin kilpailijoille tulee tasa-aika toisella tai myöhemmällä kierroksella, jatkaa parista aina aika-ajokierroksella nopeampi.
– Jos kilpailija keskeyttää toisella tai myöhemmällä kierroksella, kilpailija jätetään radan varteen

Kilpailun lähtö ja maali on asfalttipinnalla, jota on noin 350 metriä noin 4,4-kilometrisellä radalla.

Ilmoittautuminen TMS:n kisaan päättyy sunnuntaina 3.9.2023 klo 23:59.

-kk