Nuottisarjalaisten kärkikaksikko, Fonsell ja Leponiemi, täsmälleen tasapistetilanteessa
Eipä olisi voinut enää tiukemmaksi taistelu mestaruudesta mennä. Kun HRT-sarjan 2024 seitsemästä osakisasta kuusi on ajettu, nuottisarjalaisten kärkikaksikko on tasapisteissä. Sekä Petri Fonsell luokassa 20 sekä Antti Leponiemi luokassa 22 ovat keränneet täsmälleen samanlaisen määrän sarja- sekä osallistumispisteitä, yhteensä 59 kappaletta. Kummallakin on maksimimäärä osallistumispisteitä (15) sekä yhtä monta 11 pisteen luokkavoittoa sekä kaksi keskeytystä. Kun loppupisteisiin lasketaan viisi parasta kisaa sekä osallistumispisteet, päätyvät miehet Hartolankin kisan jälkeen tasatilanteeseen, mikäli jälleen voittavat luokkansa 11 pisteen arvoisesti.
Sääntöjen mukaan tasapistetilanteessa verrataan poisjätettyjä pisteitä. Kun nekin ovat tasan, verrataan kanssakilpailijoiden määrää kilpailijan luokassa niissä kisoissa, joiden pisteet noteerataan loppupisteisiin. Nyt ennen Hartolan kisaa nekin ovat tasan!
Heinolan UA:n Jari-Pekka-ralli on ratkaisevassa asemassa, kun nuottisarjalaisten mestarin nimi on vaihtumassa tälle vuodelle. Kangasniemen Timo Markkanen hallitsevana mestarina joutuu mestaruusviittansa luovuttamaan, mutta kummalle? Tietenkin kummankin on voitettava luokkansa, mutta niissä pitää olla myös enemmän kuin yksi osanottaja. Ja sen jälkeen lasketaan, kuinka monta lähtijää ko. luokissa Hartolan kisassa on. Ilmoittautumisen päättymisvaiheessa tämä saattaakin jo selvitä siltä osin, sen jälkeen pitää enää ajaa luokkavoittoon. Yksinkertaista!
Luokittain Petäjävedellä
Nuottisarjan enintään 1300-kuutioisten luokassa 20 ei ollut epäilystäkään siitä, kuka oli luokan nopein kuljettaja XI Kyläseppärallissa. Kahdella ensimmäisellä pätkällä, jotka tällä kertaa olivat heti kättelyssä kisan pisimmät – Urria 16 km ja Parkkola 14,3 km – Fonsell ajoi Starletillaan reilut pohjat.
Tauolle kahden pätkän jälkeen mentäessä Harri Välimäki Favorit 136L:llä oli kakkosena parin minuutin erolla Fonselliin. Paavo Koistinen Favoritilla oli noin 2,5 minuuttia päässä ja Pekka Savelan, myös Favoritilla, ero kärkeen oli noin kolme minuuttia. Seppo Raittila Starletilla keskeytti jo ykköselle moottoririkkoon.
Tauon jälkeisillä pätkillä (6,9 km, 9,00 km ja 9,00 km) erot pienenivät, suunnilleen puolittuivat. Maalissa Fonsellin ja kartturi Jani Kovasen voittomarginaali oli lähes neljä minuuttia.
”Kartturi totesi parin ekan pätkän jälkeen, että on syytä hieman hellittää. Oli kuulemma tullut niin paljon enemmän tilanteita kuin menneiden kolmen vuoden aikana yhteensä”, kertasi Fonsell.
”Loput pätkät tultiin niin hiljaa, että hetkittäin oikein hävetti.”
Luokassa 21 ainoana parina ajoivat Aarre Luoto ja Nina Luoto Escort 1600:lla. Ensiesiintyminen HRT-sarjan nuottiluokissa toi maaliin pääsemisen myötä luokkavoiton. Kaikkien 14 autokunnan joukossa pari sijoittui seitsemänneksi. Rallia mies toki on ajanut aiemminkin. Ensimmäisen merkinnän löysin ewrc:n ehtymättömästä tietopankista vuodelta 1986, kun mies sijoittui Escort Sportilla Mänttä 200-ajossa yleiskisan 26:nneksi. Vuosien saatossa Luoto on nähty niin Bemarin kuin Subarunkin puikoissa.
Jos oli Fonsell ylivoimainen luokassaan, oli sitä myös Antti Leponiemi luokassa 22. Tosin ei aivan yhtä suurilla eroilla, mutta selvästi kumminkin. Viidet pohjat Valkealan Leponiemelle ja reilulla minuutilla luokkavoitto ennen Timo Markkasta Volvo 142:lla.
Leponiemi kertoi tulleensa ensimmäisen pätkän, Urrian, ”koko lailla reippaasti mutta turvallisesti”.
”Huomattiin, että eroa muihin tuli puolisen minuuttia, joten sen jälkeen otettiin vauhdista hieman pois”, totesi Leponiemi.
”Kakkosen maalissa moottorista alkoi kuulua outoa, metallista kolinaa. Pelättiin jo pahinta, mutta huollossa pojat säätivät venttiilien välyksiä, ja kolina poistui.”
Leponiemi myönsi, että Kyläseppärallin jälkeinen pistetilanne tuo oman panoksensa Hartolan kisaan.
”Oikein mielenkiintoinen on tilanne”.
Hallitseva nuottisarjan mestari Timo Markkanen oli Leponiemen jälkeen kakkonen, mutta eroa voittajaan tuli reilun minuutin verran. Tämä vuosi ei selvästikään ole ollut mestarin vuosi. Pistetaulukossa kangasniemeläinen on seitsemäntenä 46 pisteellä.
”Ei tosiaankaan ole ollut. Keväällä meinattiin, että pidetään välivuosi, mutta mieli teki kuitenkin ajamaan. Jo myydyn auton tilalle hankittu ns. valmis menopeli ei ole kyllä meille valoisia päiviä tuonut. Aivan järkyttävän suuri työmaa on ollut”, paljasti Markkanen.
”Kaiken lisäksi sorruimme väärään rengasvalintaan Lahden tapaan täälläkin, minkä karvaasti jouduimme maalissa toteamaan. Hartolaan kyllä tullaan vielä. Koetetaan selvittää, onko vika miehessä, renkaissa vai painavassa autossa”, lupasi Markkanen.
Keuruun Juha-Pekka Salminen Volvo 142 S:llä otti heti ykkösellä kolmannen sijan luokassa haltuunsa, kun Heinolan Jari Oksanen taipui noin 20 sekunnilla. Kakkosella Oksanen kiristi ja jäi enää vain 7,5 sekuntia Salmisesta. Samaan tahtiin pari meni kisan loppuun asti, paitsi että nelosella Oksanen onnistui nelisen sekuntia Salmista paremmin. Kaksikon ero maalissa oli venähtänyt jo noin puoleen minuuttiin Salmisen eduksi. Triumph TR7:lla ajava pari Lauri Lajunen–Pasi Nyyssönen tulivat luokassa myös maaliin, kukaan ei siis keskeyttänyt.
Luokassa 23 ei lopulta nähty suurempaa taistelua voitosta, kun Riihimäen Pasi Hapulahti oli jo ennen kisaa päättänyt taktiikkansa.
”Tiedettiin, ettemme nelivetoiselle kerkiä, joten tavoitteena oli tulla rauhassa ilman ongelmia maaliin ja kerätä niin paljon pisteitä kuin mahdollista”, totesi myös Hapulahti kisan jälkeen.
Hapulahden pistesaldoa rasittaa kaksi keskeytystä, joten mikäli mitaleille mielii, luokkavoittoon olisi yllettävä. Tällä kertaa ne haaveet romutti jyväskyläläinen, mutta Keuruun UA:ta edustava Juuso Metsälä nelivetoisella Sierra Cosworthillaan. Petäjävedellä eivät tekniset ongelmat Metsälän kisaa pilanneet, kuten Lahdessa kävi.
”Olen oikein yllättynyt, että noinkin vanhalla autolla voi päästä hyvään vauhtiin ja nautiskellla ajamisesta oikein kunnolla”, myönsi syksyllä 24 vuotta täyttävä Metsälä, joka on aiemmin tullut tutuksi nykyaikaisemman Skodan ohjaimissa.
”Oli Lahden pettymysten jälkeen kiva, kun sai ehjiä kilometrejä alle. Ajo ei ollut vielä lähelläkään täydellistä, paljon on kuskilla parannettavaa. Myös joillain pätkillä esiintynyt irtosora haittasi jonkin verran meitä ensimmäisinä ajaneita.”
”Sierra on aikoinaan ollut A-ryhmäläisten huippuautoja. Vielä ei ole aika paneutua tarkemmin sen teknisiin yksityiskohtiin, sillä yritän oppia sitä ensin kunnolla viemään.”
HRCF:n pari Martti Virolainen–Jukkis Kesseli ei päässyt maaliin, vaan matka loppui neloselle teknisen vian vuoksi. He pystyvät Hartolan päätöskisassa maksimissaan kasvattamaan neljällä pisteellä pottiaan, joten mahdollisuudet mitaleille ovat olemassa, mutteivät täysin omissa käsissä. Hapulahden suoritus ratkaisee paljon. Kun palkintogaalassa palkitaan sarjan viisi parasta, siihen lienee mahdollisuus päästä.
”Huollossa oikeastaan vähän vahingossa huomattiin, että laturin korva oli murtunut ja vaihdettiin uusi laturi suoraan paketista. Se oli kuitenkin viallinen eikä latanut ollenkaan, joten matka tyssäsi”, kertasi Virolainen.
Kyläseppärallin tuloksia lukiessa kiinnostavaa oli verrata ”ns. vanhojen autojen” vauhtia kaikkien kilpailijoiden – siis nykyaikaiset lisäluokat mukaan luettuina – vauhtiin. Kahdenkymmenen parhaan joukkoon mahtui viisi historic-luokan autoa; Metsälä (7:s), Kanerva (10:s), Hapulahti (12:s), Tannermäki S (16:s), Leponiemi (18:s) sekä lisäksi vielä sarjastamme Classic F -kuljettaja Juho Nurminen (20:s). Näistä Kanerva, Tannermäki ja Nurminen vieläpä ilman nuotteja.
HRT-sarja 2024 päättyy siis Heinolan UA:n isännöimään Jari-Pekka-ralliin 19.10. Hartolan ympäristössä.
– kk
Pistetilanne nuottisarjassa osakisan 6/7 jälkeen
Kuljettajat – Top 10
1. Petri Fonsell THU-Team lk 20 Toyota Starlet 1300 pisteitä 59
1. Antti Leponiemi KSAU lk 22 Ford Escort RS 2000 pisteitä 59
3. Martti Virolainen HRCF lk 23 Opel Ascona 400 pisteitä 56
4. Pasi Hapulahti RiiUA lk 23 Volvo 242 pisteitä 54
5. Jari Oksanen HeiUA lk 22 Opel Ascona B pisteitä 52
6. Ilkka Pohjonen NuUA lk 20 Skoda Favorit 136 L pisteitä 47
7. Timo Markkanen AL-Kangasniemi lk 22 Volvo 142 pisteitä 46
8. Harri Välimäki TamUA lk 20 Skoda Favorit 136 L pisteitä 39
9. Marko Uutela HamUA lk 23 Opel Ascona 400 pisteitä 37
10. Pekka Savela HRCF lk 20 Skoda Favorit 136 L pisteitä 34
Kartturit – Top 10
1. Jani Kovanen THU-Team lk 20 pisteitä 59
1. Jenna Palohalme ValUA lk 22 pisteitä 59
3. Jukkis Kesseli HRCF lk 23 pisteitä 56
4. Antti Nordström RiiUA lk 23 pisteitä 54
5. Jari Kauppi HeiUA lk 22 pisteitä 52
6. Tommi Suihkonen PiekUA lk 22 pisteitä 46
7. Riikka Hokkanen AL-Kangasniemi lk 20 pisteitä 39
8. Jens-Arne Hildén TamUA lk 20 pisteitä 39
9. Ville Mäkelä NuUA lk 23 pisteitä 37
10. Milla Pasanen KUA lk 20 pisteitä 30