Pekka Vitikainen siirtyi historic-luokkaan ja oli Rantasalmella porukan nopein
Varkauden UA:n Pekka Vitikainen oli nelivetoisella Mitsubishi Galantillaan Lipposen OP-Talvirallisprintin nopein historic-kuljettaja Rantasalmella. HRCF:n Historic-rallisprintiin oli ilahduttavasti ilmoittautunut 13 kuljettajaa, mutta näistä kolme perui osanottonsa. Vaikka pakkanen ja sairastumiset supistivat kisaajamäärän reiluun 40:een, päivä oli kilpailun johtaja Arto Ylhävaaran mukaan loppujen lopuksi erittäin hieno, ja pakkanenkin pikkuhiljaa hellitti. Aamulla mittari näytti miinusta 26 astetta.
Rantasalmen rata on noin kolme kilometrinen ja vauhdikas tienpätkä, jonka järjestäjät olivat jälleen saaneet loistavaan kuntoon jäädytettyä. Ensimmäisellä kierroksella Vitikainen oli jo nopein, kun Toni Kemppainen 1300-kuutioisella Kadettillaan jäi vajaan 10 sekuntia. Toisella kierroksella Vitikainen ei onnistunut parantamaan. Aika oli lähes kolme sekuntia huonompi.
”Meni vähän yliyrittämiseksi tokalla kiepillä”, kertoi Vitikainen, jonka moni saattaa muistaa jo 1994 Neste Oil Rallin N-ryhmästä.
”Rata oli todella hyvä, mutta kovan pakkasen vuoksi nasta ei oikein purrut. Nelivetoiselle jotkut paikat olivat mukavan vauhdikkaita, jotkut ehkä paikka paikoin liian hitaita.”
Vitikainen oli mukana viime vuonnakin HRS-sarjan avauksessa samalla radalla, mutta silloin sama Mitsubishi ei vielä ollut historic-luokkien kisassa mukana.
”Auto on ihan sama, mutta tätä ei oltu vielä silloin passitettu. Nyt paperityöt on tehty ja tarkoitus on ajaa koko tämä sarja tänä vuonna”, paljasti Vitikainen.
Vitikaiselle kovasti kampoihin yritti pienemmällä autolla pistää Kempeleen Toni Kemppainen, joka oli oman luokkansa ykkönen vajaan 10 sekunnin erolla Niko Alliseen. Kemppainen paransi huomattavasti suoritustaan toisella kierroksella ja lopulta kärkikaksikon ero oli vain 0,12 sekuntia. Allinen oli porukan kolmanneksi nopein. Kiuruveden UA:n Allisen päivitys facebookissa kertoo paljon.
”Tänään ei ollut kuin silveriä tarjolla. Ekalla lenkillä jäätiin edellä lähteneen hitaamman taakse jo ennen puolta väliä ja toisella sitten porsi autosta jotain, joten kolmella pytyllä suurin osa kierroksesta. Eipä siinä jäänyt taas paljoa kertomista, muuta kuin pettymyksiä.”
Pistelaskenta Historic Rallisprint -kisoissamme
Aiemmin on tiedotettu, että kisoissa, joissa ei ole kaikkia sarjamme säännöissä mainittuja luokkia, poimimme pistelaskussa kuljettajat oikeisiin luokkiin. Rantasalmella oli vahingossa jäänyt luokkajakoon sellainen virhe, että Lahden Sami Leinonen ajoi 1300-kuutioisella luokassa 23 eli meidän luokassamme 1, joka on tarkoitettu 1150-kuutioisille. Leinonen on meidän pistetaulukossamme siirretty luokan 2 tuloksiin. Mies sijoittui näin ollen kolmanneksi Niko Allisen jälkeen ja pisteet hänelle sen mukaisesti.
Leinonen oli koko porukan kuudenneksi nopein, mutta ei ollut täysin tyytyväinen päiväänsä.
”Taisi tulla tehtyä väärä rengasvalinta. Tuntui, ettei pitoa ollut ollenkaan”, paljasti myös tien kuntoa kehunut Leinonen, joka oli toista kertaa Rantasalmella ajamassa.
Sääntöjen mukaisesti ilmoittautunut Leinonen hämmästyi kuullessaan asiasta. Kisapaikalla asiaa ei järjestäjien puolelta otettu esiin. Leinonen voitti luokkansa oltuaan ainoa osanottaja, kun Harri Könönen Fiat 127:lla oli perunut osanottonsa. Ehkä Könösen paikallaolo olisi korjannut tilanteen.
Uutta kaudelle 2024
Tuttua on, että Matti J. Tarvainen on näissäkin kisoissa mukana. Samalla lailla on nähty Kari Haapalaisen osallistuvan usein, mutta nyt huhut kertovat Haapalaisen pitävän välivuoden. Rantasalmella mies ei ollut, jatkossa nähdään, pitääkö päätös. Könönen oli ilmoittautunut Fiat 127:lla, yleensä mies on nähty nelivetoisella Mazda 323:lla kisaamassa.
Erittäin positiivinen alku rallisprint-sarjallamme 2024. Kymmenen kovaa kuljettajaa avauskisassa, ja toivottavasti sama tilanne jatkuu Mäntyharjun rallisprintissä 18.2.2024.
Lipposen OP-Talvisprint, Rantasalmi 7.1.2024
Tuloksia, historic-luokat (sarjapisteet + osallistumispisteet)
Luokka 23 (lk 1)
1. Sami Leinonen LahUA Ford Escort 1300 GT 3:00,10 (pisteitä 8 + 1)
Luokka 24 (lk 2)
1. Toni Kemppainen SiiMU 2000 Opel Kadett D 1.3 2:43,97 (pisteitä 11 + 1)
2. Niko Allinen KiuUA Ford Escort 1300 GT 2:53,53 (pisteitä 9 + 1)
3. Paavo Koistinen HRCF Skoda Favorit 3:30,97 (pisteitä 7 + 1)
Luokka 25 (lk 3)
1. Pertti Savolainen JuvanUA Datsun 1600 SSS 3:25,81 (pisteitä 11 + 1)
2. Esa Vahvaselkä HAU Ford Escort 1600 4:12,78 (pisteitä 9 + 1)
Luokka 26 (lk 4)
1. Timo Markkanen AL-Kangasniemi Volvo 142 S 2:57,53 (pisteitä 11 + 1)
2. Kari Kajula OUA Opel Kadett GTE 3:03,31 (pisteitä 9 + 1)
Luokka 27 (lk 5)
1. Pekka Vitikainen VarkUA Mitsubishi Galant VR-4 2:43,85 (pisteitä 11 + 1)
2. Matti J. Tarvainen OriUA Mitsubishi Galant VR-r 2:56,49 (pisteitä 9 + 1)
Historic Rallisprint -sarjan säännöt löytyvät nettisivuiltamme, ja pistetaulukkokin piakkoin.
-kk