Rallijuhlaa ensi viikonloppunakin – voittajaveikkaukset todella vaikeita

Published by HRCF Tiedottaja on

Tuttuakin tutumpi näky; Janne ja Harri Kanerva tuulettivat viimeksi luokka- ja yleiskilpailuvoittajina maalissa. Kuva: Seppo Koskinen

Jyväskylän MM-rallin jälkeen rallikansan ei tarvitse kauaa odottaa, kun jälleen päästään nautiskelemaan hienoista autoista, hienoista erikoiskokeista, hienoista kuljettajien suorituksista ja niin edelleen…. Lahti Historic Rally tarjoaa kolmitasoisen nautintokokemuksen, kun EM-osakilpailun lisäksi Lahdessa nähdään Ralli SM -osakisa nimeltään Future SM-ralli sekä Historic Rally Trophyn kauden viides osakilpailu. Tasanopeusluokalla lisäksi kaksi erillistä osakisa, numeroiltaan 5 ja 6.

HRT-sarjan nuottiluokissa ei Lahden viikonloppuna ole tungosta. Kansallisissa nuottiluokissa nähdään vain viisi kuljettajaparia, kun kaikki muut, yhteensä 25 autokuntaa, ajavat EM-kilpailun puolella. Reitti on kuitenkin kaikille sama, erona vain se, että kansainvälisen kisan puolella auton sekä kuljettajien varusteiden on oltava kv-sääntöjen mukaisia.

EM-puolella nähdään taatusti kova taistelu Lahti Historic Rallyn voitosta, sillä Euroopan kovimmista historic-sarjaa ajavista suurin osa taistelee EM-mitaleista vain pisteen parin erolla toisiinsa. Voidaan siis todeta, että todellakin parhaat ovat Lahdessa. Höysteenä ja pisteenä kaiken tämän päälle on tätä kirjoittaessani juuri yhden power stage -pisteen napannut Jari-Matti Latvala, joka lähtee Lahdessa EM-kisan ensimmäisenä reitille numerolla 101 saaden peräänsä Ville Silvastin sekä unkarilaisen, nelivetoisella Sierra Coswortilla ajavan Tibor junior Erdin, joka on Jari-Matin jälkeen yksi ennakkosuosikeista Lahden kisan voittajaksi.

Suuri joukko kotimaisia, ei EM-pisteistä ajavia on mukana haastajina. Jos haluaisi listata sen porukan ennakkosuosikit, pitäisi tässä kirjoittaa lähtöluettelo sellaiseen. Paljon on vaihtoehtoja, tällä kertaa veikkaus on parempi jättää tekemättä.

Janne ja Harri Kanerva ennakkosuosikkeina kisaan

HRT-sarjan rallikategorioissa tilanne on vähän niin kuin viikonlopun Kuninkuusraveissa. On vain yksi ennakkosuosikki viikonlopun nopeimmaksi pariksi. Jos haluaa pistää roposet pienikertoimiseen vetoon, Janne ja Harri Kanerva lienevät se kohde. Sen verran ylivoimaista Kanervien meno oli jo viime vuonna, eikä vauhti ainakaan ole huonontunut tämän vuoden kisoissa.

Tasanopeusluokka on jälleen osanottajamäärältään kilpailun suurin. Lahteen kilpailijoita ilmoittautui 21 kappaletta, mutta yksi perui, joten listalla on 20 autokuntaa. He ajavat kaksi erillistä osakisaa; perjantaina toisen ja lauantaina toisen. Pisteitä heille jaetaan normaaliin tapaan kummastakin osakisasta, kaudessa siis yhteensä kahdeksasta, joista kaksi huonointa kisaa jätetään huomioimatta loppupisteisiin.

Lahden kisassa virhepisteet yhdistetään lauantaina ja niiden perusteella viisi parasta autokuntaa palkitaan Lahden Satamassa lauantaina alkuillasta. Eikä voittajia oikein uskalla tästäkään luokasta veikata. Tasanopeus on sen verran hankala laji, että  voittajan veikkaaminen on todella vaikeaa.

Seuraavaksi eniten autokuntia on luokassa 16 eli ikäkategoriassa ennen 1990 luokitellut autot. Kovin taistelu ikäkategorian mestaruudesta jatkunee Lahdessakin, kun Risto Tiinus Honda Civicillä ja Juha Mäkitalo Fiat Ritmollaan ovat vain kahden pisteen päässä toisistaan tällä hetkellä. Tiinuksella on ”puhdas rivi” kun kaikista neljästä aiemmasta kisasta on tullut voittojen myötä täydet pisteet. Mäkitalon pistesaldossa on kolme voittoa ja yksi kakkossija. Kolmantena olevalla Antti Siikalalla on kolme kakkossijaa ja yksi voitto. Tämän kolmikon kesken mitalit jaettaneen, onhan jäljellä vielä kolme osakisaa.

Lahdessa yhteensä 197 ilmoittautunutta

HRT-sarjassa on mukana muitakin, ei historic-luokkia. Classic F -sarja, Vakio 1600 -autojen Rally Trophy, VW Aircooled Rally Series sekä BMW Ralli -sarja, jonka yhdeksän autokuntaa ajaa Lahden vain yksipäiväisenä kisana. Näytösajoluokassa on kaksi autoa ja luokassa 43, joka on ensimmäistä kertaa HRT-sarjassa mukana ja on tarkoitettu 65 vuotta täyttäneille kuljettajille, yksi kuljettajapari. Yhteensä Historic Rally Trophy -sarjan osakisassa osanottajia on 118, kun lasketaan kv-puolelta pistetaulukkoon liitettävän nuottiluokan porukka tähän mukaan.

Lahti Hallin piha-alueella on kansallisen kisan huoltoalue. EM-kilpailijoiden huoltoalue on Lahden satamassa. Nuotitusaikaa on tietyn aikataulun mukaisesti keskiviikkona ja torstaina. Rallietkot järjestetään Lahden satamassa klo 18.00 alkaen. Siellä haastatellaan ralliin liittyvää väkeä, ja sitä voi seurata myös livenä striimattuna. Lahti Historic Rallyn nettisivuilta (lahtihistoricrally.fi) löytyy enemmän tietoa viikonlopun tapahtumista.

-kk