Rally Trophy -sarjassa mitalikolmikko lienee selvillä, järjestys on vielä auki
HRT-sarjan yhteydessä ajetaan myös Rally Trophy -sarjaa kahdessa luokassa. Luokka 31 (Lahdessa 41) on tarkoitettu Vakio 1600 -autoille ja luokka 32 (42) tiettyjen sääntöjen mukaisille 1400-kuutioisille. Luokat keräävät erikseen pisteitä, mutta pistetaulukossa ne yhdistetään, ja näin saadaan kauden päätteeksi pisteet selville.
Luokka 31 eli Vakio 1600 -luokkaan oli ilmoittautunut kolme autokuntaa. Perjantain neljällä erikoiskokeella kolmikon vauhti oli vaihtelevaa. Ensin pohjat ajoi Veeti Rossi, seuraavalla Jani Viher-Vehmas, kolmosella Severi Jokioinen ja päivän päätteeksi neljännelle Jokioinen uudelleen. Yötauolle lähdettiin Rossin johtaessa, Viher-Vehmas oli 27,2 sekuntia perässä ja Jokioinen, jolla aikaa rasitti ykkösellä peräti yli neljän minuutin ero kärkeen.
Jokioinen pysyi pätkäajoissa lauantainakin muiden mukana, mutta seitsemännen pätkän (lauantain kolmannen) jälkeen vaihdelaatikkovian vuoksi joutui keskeyttämään. Rossi veti tasaiseen tahtiin parempia pätkäaikoja Viher-Vehmakseen verrattuna, ja maalissa kaksikon ero oli lopulta yli minuutin.
Luokassa 32 ei ollut yllätys, että Roope Suomalainen Suzukillaan aloitti parhaiten 1400-kuutioisten luokassa. Kolmosella Suomalainen hävisi Markus Latvasen pohjille puolisen minuuttia ja keskeytti ennen nelospätkää. Samoin kävi Latvaselle, kisa päättyi samaan paikkaan, ennen päivän päätöserikoiskoetta.
Yötauolle lähdettiin Markus Mäkitalon johdolla. Julius Halonen oli toisena, eroa Mäkitaloon kuitenkin jo 1:13,5. Sääntöjen mukaan kilpailija saa jatkaa seuraavana päivänä, jos aamun katsastuksessa auto todetaan turvalliseksi. Suomalainen pääsi jatkamaan, Latvasta ei startanneiden joukossa näkynyt.
Suomalainen ajoi viitoselle noin 50 sekunnin pohjat ennen Mäkitaloa ja Halosta, mutta oli nyt perässä yli kahdeksan minuuttia muita. Sama tahti jatkui kuutosella, kunnes Suomalainen keskeytti kisan toistamiseen ennen seitsemättä erikoiskoetta. Halonen keskeytti seiskalla tekniseen vikaan. Näin ollen Mäkitalo sai rauhassa ajaa luokkavoittoon.
Mitaliehdokkaat lienevät Jani Viher-Vehmas, Markus Mäkitalo ja Veeti Rossi. Mikä on lopullinen järjestys, sen näyttävät kaksi viimeistä osakisaa. Lopputuloksiin lasketaan seitsemästä osakisasta viisi parasta.
Luokka 43 Lahden HRT-kisassa oli poikkeuksellisesti Senioreille ja Vakio 1600 -autoille, mutta kuljettajien piti olla 60-vuotiaita. Mukana oli vain Mäntsälän MK:sta Jarmo Mustonen kartturinsa HRF:n Mauritz Untamala Mini One -autollaan. Ainakin vielä kauden päättävässä Keravan kilpailussa Senioreille on vielä kokeiluluonteisesti luokka.
-kk
Rally Trophy
Pistetilanne osakisan 5/7 jälkeen – Top 10
Kuljettajat
1. Jani Viher-Vehmas FoSUA lk 31 Peugeot 206 XS pisteitä 70,5
2. Markus Mäkitalo ÄetUA lk 32 VW Polo 1.4 pisteitä 59,5
3. Veeti Rossi VaToSUA lk 31 VW Golf IV pisteitä 55,5
4. Markus Latvanen EPUA lk 32 Nissan Micra pisteitä 39
5. Riku Salmela OrSUA lk 31 Ford Focus pisteitä
6. Roope Suomalainen ValUA lk 32 Suzuki Swift GTI pisteitä 28
7. Severi Jokioinen PaiUA lk 31 Renault Clio 1.6 16V pisteitä 27
8. Jesse Eteläniemi AL/AKU Jkl lk 31 Renault Clio 1.6 16V 1.6 pisteitä 23
9. Tero Kujamäki MäntsMK lk 31 Peugeot 307 pisteitä 22
10. Julius Halonen RiiUA lk 32 Peugeot 106 XSI pisteitä 12
Kartturit
1. Eemil Pitkänen FosUA lk 31 pisteitä 70,5
2. Sami Ranta ÄetUA lk 32 pisteitä 59,5
3. Jussi Jokinen EPUA lk 32 pisteitä 39
4. Aapo Väänänen LopUA lk 31 pisteitä 37,5
5. Iiro Litjo KySUA lk 31 pisteitä 27
5. Kimmo Jutila Jämsän Äijät lk 31/32 pisteitä 21
7. Petri Kujamäki HyUA lk 31 pisteitä 19
7. Elias Salmela EMSC lk 31 pisteitä 19
9. Petri Kivioja ValUA lk 32 pisteitä 14
10. Nuutti Rasi ValUA lk 32 pisteitä 12
10. Samuli Mäihäniemi ESRC lk 31 pisteitä 12
10. Jarno Halonen RiiUA lk 32 pisteitä 12