Rintala–Kulmala tekivät sen taas, takamatkalta rinnalle ja ohi voittoon

Kuulepas! Ei, tämä ei ole tutun lomaporukan yhteispotretti, vaan O.K. Auto Rallin tasanopeusluokan kuusi parasta kilpailijaparia. Vasemmalta: Eugen ja Ritva Damstedt, Pekka Stellberg (edessä) ja Pertti Toivonen, Reijo Rintala ja Jari Kulmala, Mika Alakoskela ja Risto Salonpää (takarivissä), Juhani Mäkelä ja Jani Koivisto (edessä) ja takarivissä Hannu Juselius ja oikeassa reunassa poikansa Matti.
Mukavan paljon saatiin Kouvolan O.K. Auto Ralliin tasanopeusluokan kuljettajia mukaan. Peräti 20 autokuntaa ilmoittautui, eikä yksikään perunut osanottoaan. Vielä jäi muutama kuljettajapari, joiden osanottoa toivotaan seuraaviin kisoihin. Olisi upeaa, jos seuraavassa kisassa kaikki Kouvolassa kisailleet ja ne muutamat sieltä puuttuneet olisivat osanottajaluettelossa.
Tasanopeus on ”herkkä” laji, muutoksia tulosluetteloissa ja pistetaulukossa tulee reippaaseen tahtiin ja useimmiten voittajien ennustaminen on äärimmäisen vaikeaa. Nyt voisi kuitenkin jo todeta, että voittajan ennustaminen taitaa helpottua, sillä pari Rintala-Kulmala tyylilleen uskollisena nousivat jälleen takamatkalta voittoon.
Loppilainen Pekka Stellberg kartturinsa Pertti Toivosen kanssa Mazdalla lähtivät O.K. Auto Ralliin pistejohtajina, kolmen pisteen erolla Eero ja Eetu Juutilaiseen, jotka ajavat Audi coupé quattrolla.
”Saa nähdä, kuinka ajaminen tänään onnistuu, kun jalka on operoitu hiljattain eikä ole vielä täysin kunnossa”, paljasti Stellberg.
Orimattilan pari Marko Kääriäinen–Jarkko Hirvonen Datsun Bluebirdilla olivat kolmantena 16 pisteellään. Rintala – Kulmala eivät avauskisassa olleet, joten voitollaan Vilppulan Talvirallissa he olivat pisteissä kuudentena ennen Kouvolaa. Mika Alakoskelakaan ei avauskisassa ollut, Vilppulan jälkeen sijoitus oli vasta 11:s.
Mielenkiintoinen aloitus Kouvolassa
Kouvolassa sitten alettiin palata tuttuun marssijärjestykseen. Pohjanmaalaiset Mika Alakoskela–Risto Salonpää olivat tarkin pari kuuden kilometrin mittaisella ykkösellä. Virhepisteitä kertyi vain 1,40. Stellberg jatkoi hienoa menoaan ja oli toiseksi paras (3,10) ja kolmanneksi sijoittui hieman kilpailutaukoa pitänyt pari Hannu Sulonen–Kari Temonen Fiat 128 Sport Coupélla (4,00). Juutilaiset (4,20), Hannu ja Matti Juselius (5,50) ja Rintala-Kulmala (6,00) seuraavina.
Jarmo Vesala ja Kari Kuosmanen olivat pätkän seitsemäntenä. He aloittivat vasta nyt yhdessä kilpailemisensa, kun Vesalan kartturi lopetti. Kuosmanen on menneinä vuosina hoitanut tasanopeusluokan tulospalvelua, on kilpaillut itse paljon Suomen lisäksi Euroopassakin ja ollut useampaan kertaan Monte Carlon Historic Rallissa mukana mm. Jukka Silvastin ”konttorinhoitajana”. Nyt tämän parin niskaan kasattiin suuria odotuksia menestyksen suhteen, sillä myös Vesala on sijoittunut tasaiseen tahtiin kolmen joukkoon sarjassa.
”Ei kaikki mennyt kuin strömssöössä”, myönsi Vesala kisan jälkeen.
”Vaikka vielä treeneissä kaikki sujui oikein mainiosti, huomattiin kisatilanteessa mittalaitteen kanssa pieniä toimintaeroja. Nyt käyttämämme laite oli kartturille täysin uusi ja toimi eri lailla kuin aiemmat. Parhaamme mukaan yritimme päästä ongelmasta jyvälle, ja sitten loppupuolella jo onnistuttiinkin paremmin.”
”Uskon, että seuraavassa kisassa meillä on jo vahvasti parempi mahdollisuus haastaa kärkikuljettajia. Tämä oli vielä ikään kuin ’testikisa’ meille.”
Kympin kärjen täydensivät vielä Esa Suikkanen–Päivi Kauppala Porschella, Eugen ja Ritva Damstedt myös Porschella sekä Petter Wallen–Lauri Lindström Saab Sonettella. Näistä kahdella viimeksi mainituilla parilla virhepisteitä oli täsmälleen sama määrä, 8,20.
Aiemmin jo mainitsin, että tasanopeus on herkkä laji. Esimerkkinä voisi mainita, että Vilppulan Talvikisassa kakkoseksi Rintalan jälkeen sijoittunut pari Kääriäinen–Hirvonen olivat Kouvolassa 16:s ja aina yleensä kärkikahinoissa mukana ollut pari Ari-Pekka Jääskeläinen–Risto Valkonen vasta 20:s.
Stellberg nousi kärkeen
Kakkosella Stellbergin autokunta nousi kärkipaikalle. Top 10 -listalla Alakoskela, Koivisto, Wallen, Jorma Laakso–Sauli Veikkola, Juseliukset, Damstedtit, Sulonen, Vesala ja – mitä ihmettä – hallitseva mestari Rintala vasta kymmenentenä.
Kolmosen jälkeen Stellberg johti edelleen, Alakoskela kakkonen ja Damstedtit olivat nousseet kolmanneksi. Juseliukset neljäntenä ja Rintala oli noussut jo viidenneksi.
Taukoa pidettiin kolmosen jälkeen, ja sitten oli ek:n 4 vuorossa. Alakoskela nipisti Stellbergin ohi johtoasemaan 5,10 virhepisteen erolla. Rintala nousi kolmanneksi 11 virhepisteen erolla kärkeen. Damstedtit ja Laakson autokunta viiden parhaan joukossa nelosen jälkeen.
Ja sitten viides, viimeinen erikoiskoe, joka oli pituudeltaan 14,15 km, muutti kaiken. Rintala oli tarkin, virhepisteitä tuli 12,50. Juutilaiset paransivat suoritustaan rutkasti, Rintalan jälkeen kakkosia pistein 16,70. Juseliukset keräsivät pisteitä 22,90, Koivisto 24,00, Alakoskela 24,30 ja Stellberg 25,30.
Tämä kaikki tarkoitti sitä, että Rintala–Kulmala voittivat O.K. Auto Rallin virhepistein 58,60. Maalissa nähtiinkin erittäin tyytyväinen Rintala.
”Kisa oli tavallista vaativampi. Kun huonoimmillaan olimme 10:ntenä, oli pakko tosissaan skarpata. Nyt tuntuu hienolta, kun onnistuimme parantamaan ja on myönnettävä, että tämä oli paras kisani ikinä”, paljasti Rintala tiukkaakin tiukemman kisan jälkeen.
Alakoskela jäi 0,80 pisteen päähän kakkoseksi. Stellbergin ero Rintalaan on 6,90 virhepistettä. Stellberg pitää edelleen pistetaulukon kärkipaikkaa hallussaan. Kärkinelikon jälkeen onkin vain pisteen eroja, joten odotettavissa lienee muutoksia seuraavien kisojen pistetaulukkoon.
Seuraavat kaksi osakisaa ajetaan Lahdessa 23.-24.8.2024, kaksipäiväisessä tapahtumassa, kumpanakin päivänä oma kilpailunsa.
-kk
O.K. Auto Ralli
Tulokset ek:n 5/5 jälkeen – Top 10
1. Reijo Rintala–Jari Kulmala Talbot Sunbeam Ti 1.6 vp 58,60
2. Mika Alakoskela–Risto Salonpää Opel Kadett vp 59,40
3. Pekka Stellberg–Pertti Toivonen Mazda 323 vp 65,50
4. Hannu Juselius–Matti Juselius Opel Manta vp 71,40
5. Eugen Damstedt–Ritva Damstedt Porsche 911 vp 77,00
6. Jani Koivisto–Juhani Mäkelä MB 190E vp 86,30
7. Eero Juutilainen–Eetu Juutilainen Audi coupe quattro vp 98,90
8. Esa Suikkanen–Päivi Kauppala Porsche 911 SC vp 113,70
9. Hannu Sulonen–Kari Temonen Fiat 128 Sport Coupe vp 120,10
10. Markku Nieminen–Tapani Laitinen Volvo 360 vp 122,00
Pistetilanne osakisan 3/7 jälkeen
Kuljettajat – Top 10
1. Pekka Stellberg HRCF Mazda 323 pisteitä 33
2. Eero Juutilainen RUA Audi Coupé quattro pisteitä 26
3. Reijo Rintala HRCF Talbot Sunbeam TI 1.6 pisteitä 25
4. Jani Koivisto HeiUA Mercedes Benz 190 E pisteitä 22
5. Eugen Damstedt SiAK Porsche 911 pisteitä 18
6. Mika Alakoskela LapUA Opel Kadett 1.8 E pisteitä 17
7. Marko Kääriäinen OriUA Datsun Bluebird pisteitä 16
8. Jarmo Vesala HRCF Saab 99 pisteitä 15
9. Markku Nieminen UFAK Volvo 360 pisteitä 14
10. Esa Suikkanen PRCF Porsche 911 SC pisteitä 11
Kartturit – Top 10
1. Pertti Toivonen AL-Jyväskylä pisteitä 33
2. Eetu Juutilainen AL-Hki pisteitä 26
3. Jari Kulmala KangUA pisteitä 25
4. Juhani Mäkelä HeiUA pisteitä 22
5. Ritva Damstedt SiAK pisteitä18
6. Jarkko Hirvonen OriUA pisteitä 16
7. Tapani Laitinen UFAK pisteitä 14
8. Jari Itäkodes HRCF pisteitä 12
9. Päivi Kauppala HRCF pisteitä 11
10. Risto Salonpää EPUA pisteitä 10