Risto Tiinuksen pistepussin saldo on jo yhtä luokkavoittoa vailla täynnä

Published by HRCF Tiedottaja on

Jämsän Äijien Risto Tiinus ja kartturi Jari Huhtinen ovat keränneet jo neljästä kisasta kaikki mahdolliset pisteet. Jos sama tahti jatkuu, seuraavan kisan jälkeen pistepussi on jo ääriään myöten täynnä. Kuva: Marko Kyöstilä

HRT-sarjaan nuorimpien autojen ikäkategoriassa 1990 Risto Tiinus on Honda Civicillään yltänyt neljään luokkavoittoon kauden neljässä ensimmäisessä osakisassa. Juha Mäkitalo Fiat Ritmo 130 TC:llä on napannut kolme luokkavoittoa, kun yksi ”karkasi” Opel Kadettilla ajavalle Ilkka Koskelalle. Vasta Kuhmoisista HRT-sarjansa aloittanut Juha Selänne otti luokkavoitot molemmista ajamistaan kisoista. Luokkavoittoon luonnollisesti on yltänyt myös Matti J. Tarvainen, joka Mitsullaan luokassa 18 on yleensä ainoa osanottaja, ja pisteitä tietty tulee muutama vähemmän tästä syystä.

Luokassa 15 jo vuosia hallinnut Juha Selänne ei ”pettänyt” nytkään. Harmillisesti luokan kolmas Skoda Favorit -kuljettaja Juho Silvennoinen keskeytti tekniseen vikaan jo ykkösellä, mutta Antti Siikala teki parhaansa vastatakseen Selänteen vauhtiin.

Tällä kertaa se temppu ei ihan onnistunut. Selänne oli koko ajan juuri sen verran nopeampi, että pikkuhiljaa, muutama sekunti kerrallaan pätkään kohde ero kasvoi. Viiden pätkän jälkeen maalissa eroa oli 36 sekuntia. Suurin ero tuli nelosella ja viitosella erikoiskokeella, kun Siikala jäi ensin 9,4 sekuntia ja sitten viimeisellä 12,7 sekuntia Selänteelle.

”Päivä oli lämmin ja raskas. Mukavat tiet, vaihtelevaa ja risteyksiä. Oli siellä välillä aika nopeitakin osuuksia, hirvitti välillä, että vehkeet hajoaa”, totesi Selänne.
”Pölyä oli jonkin verran, mutta se ei sitten haitannut ihan niin paljon kuin ajattelin etukäteen.”

”Vähän harmitti, kun edellä ajava Kanerva sai viisi minuuttia väliä edelliseen, kun edestä oli muutama keskeyttänyt, ja me odotetaan auto käyden siinä AT:llä. Olisi ollut kiva, jos olisi välit tiivistetty”, lähetti Selänne terveisiä.

Antti Siikala ei maalissa vielä tiennyt, mikä oli tulostilanne.
”Ei hajuakaan, mutta ainakin ollaan omaan suoritukseeni oikein tyytyväinen”, myönsi Siikala.
”Ei mitään hämminkiä ollut, mutta muuten kaikennäköistä häslinkiä kyllä riitti. Niin kuin rallissa melkein aina on. Vähän pultteja kiristeltiin matkan aikana, pakosarjan pultit oli karannut osittain, mikä lisäsi vähän pörinää jossain vaiheessa.”

Luokasta 16 kuuluikin ykköseltä heti ”huimia”. Esa ja Anja Lindroos Toyota Corollaan suihkaisivat siitä vain 23,6 sekunnin pohjat 12,8 kilometrisellä pätkällä. Pohjat heille tuli myös kakkoselta, mutta nyt enää kolmen sekunnin turvin. EK 2 oli pisin, noin 20 km pitkä. Kolmosella (14 km) edelleen pohjat, nyt 4,4 sekunnin erolla Tiinukseen.

Tauon jälkeen nelosella (13 km) Tiinukselle kirjattiin pohjat 2,1 sekunnin erolla. Tiukkaa siis ykköstä lukuunottamatta oli. Viimeiseltä Lindrooseille ei aikaa sitten saatukaan, kun matka jäi kesken.
”Mäntä hajosi”, totesi Lindroos kisan jälkeen.

Tiinus oli maalissa harmissaan seurakaverinsa puolesta.
”Voitto olisi Esalle kuulunut, mutta häneltä hajosi kone. Ajamalla Esa oli tänään kova. Ei voinut mitään. Just kartturille totesin, että viime vuonna seitsemässä kisassa aina meni kone ja kisa jäi kesken, joten kyllä tiedän, miltä miehestä nyt tuntuu”, paljasti Tiinus.
”Esa tuli ykkösellä kuin joku mielenköyhä. En tiedä, mitä kalkkarojuomaa hän joi sinne ykköselle lähdettäessä. Se oli ihan hullua. Tää on motorsportia, näin kävi tänään.”

Jokohan Tiinus heivasi hieman vauhtia, kun näki Lindroosin vikalla pätkällä ojanposkessa. Marko Launoselle kirjattiin nimittäin yllättäin pätkäpohjat.
”Todella hienosti koko päivä meni. Yksi ulosajo sattui siinä aamulla, muuten meni hyvin. Pirun hienot pätkät oli, oikein kivaa oli. Olen erittäin tyytyväinen suoritukseeni”, totesi Launonen maalissa.

Luokassa 17 Juha Mäkitalo ja Ilkka Koskela taistelivat tiukasti luokkavoitosta. Mäkitalo oli 3,3 sekuntia nopeampi ykkösellä ja kakkosella, kisan pisimmällä noin 20-kilometrisellä pätkällä eroa tuli 14,7 sekuntia. Kolmoselta, jossa tiedetään olleen alussa vaikeampaa osuutta, kirjattiin pohja-aika Koskelalle 2,9 sekunnin erolla. Samoin kävi nelosellakin, Koskela oli 6,8 sekuntia nopeampi. Ennen viimeistä pätkää Mäkitalo johti Koskelaa 8,3 sekuntia. Viimeisellä ero kasvoi vielä himpun verran, kun Mäkitalo pysäytti kellot 0,5 sekuntia nopeammin kuin Koskela.

Mäkitalo sijoittui ilman nuotteja ajaneiden yleiskilpailussa kakkoseksi heti Janne Kanervan jälkeen. Tosin ero oli kasvanut jo neljään minuuttiin. Koskela oli kolmas, noin yhdeksän sekuntia hitaampana. Neljänneksi sijoittunut Henry Kovanen jäi Koskelasta puolisen minuuttia.

Luokassa 18 Matti J. Tarvainen on tuttu näky Mitsullaan ja jälleen kerran mies tuli varmalla ajolla maaliin.
-kk

Pistetilanteet ikäkategoriassa 1990 osakisan 4/7 jälkeen – Top 5
Kuljettajat
1. Risto Tiinus Jämsän Äijät lk 16 Honda Civic pisteitä 54
2. Juha Mäkitalo EurUA lk 17 Fiat Ritmo 130 TC pisteitä 52
3. Antti Siikala OriUA lk 15 Skoda Favorit 136 L pisteitä 48
4. Ilkka Koskela TAUK lk 17 Opel Kadett GSi pisteitä 39
5. Esa Lindroos Jämsän Äijät lk 16 Toyota Corolla 1600 GT pisteitä 37

Kartturit
1. Jari Huhtinen Jämsän Äijät lk 16 pisteitä 54
2. Jari Karhunen EurUA lk 17 pisteitä 52
3. Anja Lindroos Jämsän Äijät lk 16 pisteitä 37
4. Jouko Huilla OriUA lk 15 pisteitä 35
4. Katja Salmijärvi TAUK lk 17 pisteitä 35