Risto Tiinus kategorian 1990 mestari, Antti Siikala vahvoilla hopeamitalistiksi

Published by HRCF Tiedottaja on

Orimattilan UA:n pari Antti Siikala-Jouko Huilla saivat luokkaansa lisää kanssakilpailijoita parin osakisan jälkeen, mikä oli avuksi pistemetsästyksessä. Vielä pari pistettä lisää viimeisestä, Askolassa ajettavasta kisasta varmistaa hopeamitalit. Kuva: Marko Kyöstilä

Mestaruuden jo Lahden osakisassa varmisti luokassa 15 Honda Civicillä ajanut Jämsän Äijien Risto Tiinus kartturinsa Jari Huhtisen kanssa. Muista mitaleista nähdään vielä tiukkaa vääntöä. Kovin tasaista on, ja neljällä kuljettajalla on vielä mahdollisuutensa, ainakin teoriassa.

Orimattilan UA:n Favoritilla ajavalla Antti Siikalalla on pisteitä jo kaikista kuudesta kisasta. Kun viisi seitsemästä lasketaan, pystyy Siikala viimeisessä osakisassa Askolassa keräämään vain kaksi pistettä, mikä tapahtuisi voittamalla luokan 15, jossa on enemmän kuin yksi osanottaja. Näin Siikala nappaisi sarjan hopeamitalin.

Saman tempun, eli 11 pistettä tuottavan luokkavoiton, tarvitsisi myös Juha Mäkitalo luokasta 17. Kaksi pistettä lisää saattaisi riittää pronssimitaliin. Luokan 17 voitto toisi Ilkka Koskelalle teoriassa 11 pistettä, minkä Koskela voi käyttää kokonaan hyväkseen kahden keskeytykseen päättyneen kisan vuoksi. Luokkavoitto ja Mäkitalon jääminen vähintään kakkoseksi nostaisivat Koskelan tasapisteisiin Mäkitalon kanssa. Kun tarkastellaan pisteiden ulkopuolelle jääviä kisoja, Koskelalla on kehnompi tilanne, kun on kaksi keskeytystä ja Mäkitalo on molemmissa tullut maaliin.

Ja kuten niin monesti ennen kuin on todettu, ajetaan kisa ensin ja sitten katsotaan tilanne…

Helsinkiläinen Juha Selänne on hallinnut aiempina vuosina tätä kategoriaa luokan 15 kuljettajana. Tänä vuonna Selänne on ajanut vain Kuhmoisissa, Virolahdella ja nyt Lopella. Ja vakuuttavasti onkin, kolme luokkavoittoa. Osallistumispisteiden kanssa Selänteellä on kasassa ”vain” 39 pistettä, joten mitalitaisteluun ei tänä vuonna ole asiaa.

Kaloppi-rallissa Selänne ajoi pohjat kaikille pätkille, paitsi kolmoselle, noin 11,5 kilometrin erikoiskokeelle. Siikala oli luokan nopein 1,7 sekunnin turvin. Liekö Siikala ajanut ”järkevästi” mitaleita ajatellen eikä lähtenyt Selännettä tavoittelemaan? Maalissa miesten ero oli puolisen minuuttia Selänteen hyväksi.

Luokan kolmas oli Antti Kuparinen, joka keskeytti nelosen jälkeen laturivikaan.

Luokkaan 16 vasta Lahdessa siirtynyt Keijo Hållfast oli Corollallaan nopein Kaloppi-rallissa. Peugeot 205:lla Marko Launonen taisteli hyvin, mutta muutamia sekunteja kerrallaan Hållfast veti eroa pätkä pätkältä. Maalissa viiden pätkän ja noin 51 kilometrin jälkeen eroa jäi 11,8 sekuntia.

Kari Holmberg Peugeotilla oli kolmas, ja Risto Sirro Moskvitshillaan keskeytti tekniseen vikaan nelosella.

Luokassa 17 Ilkka Koskela sai kartturin jakkaralle Heikki Westerlundin vakikartturin Hanna Kukkosen. Neljällä ensimmäisellä erikoiskokeella Koskela oli nopeampi kuin Juha Mäkitalo Ritmolla. Viimeisellä Mäkitalo onnistui paremmin, tosin vain 0,4 sekunnin erolla. Koskela voitti luokan puolella minuutilla. Hänen aikaansa rasittaa vielä 10 sekunnin aikarangaistus kakkoselta myöhästymisestä.

Luokassa 18 tuttuun tapaan Matti J. Tarvainen oli Mitsubish Galantillaan ainoana osanottajana. Arto Arola hoiteli konttoripäällikön tehtäviä.

Viimeinen osakisa ajetaan Askolan ympäristössä 14.10.

Pistetilanne osakisan 6/7 jälkeen:
Kuljettajat – Top 5
1. Risto Tiinus AUK Jämsän Äijät lk 16 Honda Civic pisteitä 75,5
2. Antti Siikala OriUA lk 15 Skoda Favorit 136 L pisteitä 69,5
3. Juha Mäkitalo EurUA lk 17 Fiat Ritmo 130 TC pisteitä 66
4. Matti J. Tarvainen OriUA lk 18 Mitsubishi Galant VR-4 pisteitä 55,5
5. Ilkka Koskela TAUK lk 17 Opel Kadett GSi 16V pisteitä 55

Kartturit – Top 5
1. Jari Huhtinen AUK Jämsän Äijät lk 16 pisteitä 75,5
2. Jouko Huilla OriUA lk 15 pisteitä 69,5
3. Jari Karhunen EurUA lk 17 pisteitä 66
4. Elli Valonen HeiUA lk 16 pisteitä 47
5. Anja Lindroos AUK Jämsän Äijät lk 16 pisteitä 42