Selänne ja Tiinus tasapistein johdossa, Matti J. Tarvainen taas Kouvolassa

Published by HRCF Tiedottaja on

Luokkavoiton napannut ja kategorian johdossa jatkava pari Juha Selänne-Markku Haarala oli liikkeellä luokan 15 Skodalla numerolla 52. Kuva: Toni Ollikainen

Ikäkategorian 1990, joka sisältää luokat 15–18, kärkikaksikoksi on tänä vuonna muodostunut luokassa 16 ajavat parit Risto Tiinus–Jari Huhtinen Hondalla hallitsevina mestareina sekä Keijo Hållfast–Sami Jaakkola Corolla 1600 GT:llä. Nyt Vilppulassa luokka- ja ikäkategoriavoitosta taistelu päättyi 9,8 sekuntiin, kun Mikkelissä eroa oli puolisen minuuttia, molemmissa Tiinuksen eduksi. Kolmanneksi kategoriassa sijoittui luokan 17 pari Ilkka Koskela – Katja Salmijärvi Opel Kadettilla.

Luokassa 15 näyttää, että ollaan palaamassa ns. normaaliin, kun Juha Selänne jälleen naputtaa luokkavoittoja tililleen. Mikkelissä ”keikkakartturina” ollut mies vaihtui takaisin vanhaan, kun Markku Haarala ilmaantui Skodan konttorinhoitajaksi. Selänne ajoi pohjat kahden ensimmäiselle pätkälle ja kahdelle viimeiselle, mutta ihmettä tapahtui EK:lla 3, kun Selänne hävisi Siikalan Antin ajamille pohjille 16,6 sekuntia. Ja siellähän tapahtui…
”Aika vähän hävittiin verrattuna siihen, mitä tapahtui”, analysoi Skoda Favoritilla ajava Selänne.
”Ajettiin penkkaan ja ihan oman sähläyksen vuoksi. Kolmosella mentiin, kun käsi jo vaihdekepillä mietin, että vaihdan pienemmälle. Sitten tuli tilanne, joka vaati kässärin käyttöä, mutta kun olin kesken vaihtamisen siirtänyt kättä, ei kakkonen ollutkaan päällä. Ilman vetoa me, totta kai, sitten suistuttiin”, kertasi Selänne.

Lumitöissä meni aikansa, mutta Selänne oli jo miettinyt kisan menneen pilalle jo ykkösellä.
”Siellä oli auto poikittain tiellä ja siinä perässä muut meidän luokan kuljettajat; Båga, Anttonen ja Siikala. Auto saatiin tielle ja mies lähti meidän eteemme. Kohta saimme hänet kiinni, eikä päästänyt ohi millään, vaikka parissa risteyspaikassakin olisi voinut väistää. Lopulta painoimme väkisin ohi, taisi Volvoon jäädä meistä muistot kylkeen”, kertasi Selänne värikkääseen tyyliinsä.

Ykkösen tuloksista ei ole pääteltävissä, että Selänne olisi tilanteessa kärsinyt. Siikala jäi 20,9 sekuntia, muut yli minuutin.

Luokassa 16 taistelu luokkavoitosta oli kahden kauppaa. Risto Tiinus Hondalla ajoi 11,3 kilometrin mittaiselle ykköselle 26,2 sekunnin pohjat ennen Keijo Hållfastin Corollaa. Kakkosella (12,9 km) pohjat ajoi Hållfast Tiinuksen hävittyä 15,9 sekuntia. Tauon jälkeen kolmosella (14,4 km) oli jälleen nopein, nyt 17,6 sekunnin erolla, samoin nelosella (12,6 km), kun eroa Hållfastiin tuli 13,6 sekuntia. Kun lähdettiin viimeiselle pätkälle, Tiinuksen johto oli 41,5 sekuntia.

Viimeinen pätkä (10,2 km) oli melkoisen huonokuntoinen, ja samalla Tiinuskin lienee hieman hellänneen, kun eroa oli yli 40 sekuntia. Hyvä, ettei hellännyt enempää, sillä Hållfast voitti peräti 31,7 sekunnin erolla Tiinukseen. Maaliin tultiin siis 9,8 sekunnin erolla, Risto Tiinuksen ja Jari Huhtisen eduksi.

Kolmanneksi ajoivat Esa ja Anja Lindroos Corollalla. Kategorian pistetaulukon kärjessä tasapistein kahdelle voitolla ovat Juha Selänne ja Risto Tiinus.

Luokassa 17 savonlinnalainen pari Petri Hänninen–Timo Muhonen voitokkaat tunnelmat Mikkelin jälkeen vaihtuivat Vilppulassa pettymykseen. Jo ykkösellä Hänninen lienee ollut vaikeuksissa, kun jäi Juha Mäkitalon pohja-ajalla peräti puolitoista minuuttia. Ja kakkosella Hännisen autokunta keskeytti ulosajoon.

Turengin Ilkka Koskela ajoi pohjat kakkoselle ja nousi kisan kärkeen. Koskelalle kirjattiin pohjat kaikilta pätkiltä. Maalissa ero kakkoseksi sijoittuneeseen Euran Ritmolla ajavaan pariin Juha Mäkitalo – Jari Karhunen oli 45,8 sekuntia. Koskela keskeytti Mikkelissä.

Luokassa 18 Orimattilan Matti J. Tarvainen on useimmiten ollut ainoa osanottaja, mutta Vilppulan Talvirallin lähtöluettelossa ei Tarvaisen nimeä yllättäen ollutkaan. Tarvainen on jo tullut kuuluisaksi siitä, että on ajanut kilpaa vuodesta 1962 lähtien, siis 70 vuosikymmenellä. Ensi vuonna mies täyttää 80 vuotta.
”Ei, ei ole mitään sen kummempaa tapahtunut. Oli vain huono keli, joten päätin osallistua samana päivänä sittenkin jääratakisaan. Harmittavasti vain se kisa peruttiin, kun oli jäällä vettä”, Tarvainen selitti tilannetta.
”Mulla on tavoitteena saada 800 ajettua kisaa tilastooni. Nyt on 750 mennyt rikki, joten uskon vuoden tai parin sisällä 800:n täyttyvän. On sitä tullut ajettua ensin moottoripyörällä, sitten autolla jokkista, rallia, sprinttejä, jäärataakin. Autoja valittavina minulla 6–7, lajista riippuen kalustoa siis riittää tähän urakkaan. Kouvolaan tullaan Skodalla.”

Hienoa! Ei ollut siis mistään huolestuttavasta kyse!

HRT-sarjan seuraava osakisa ajetaan Kouvolassa 18.5.
-kk

Pistetilanne osakisan 2/7 jälkeen
Historic 1990 – Top 10
Kuljettajat
1. Juha Selänne HRCF lk 15 Skoda Favorit pisteitä 25
1. Risto Tiinus Jämsän Äijät lk 16 Honda Civic pisteitä 25
3. Antti Siikala OriUA lk 15 Skoda Favorit 136 L pisteitä 21
3. Keijo Hållfast HRCF lk 16 Toyota Corolla 1600 pisteitä 21
3. Juha Mäkitalo EurUA lk 17 Fiat Ritmo 130 TC pisteitä 21
6. Esa Lindroos Jämsän Äijät lk 16 Toyota Corolla 1600 GT pisteitä 19
7. Petri Hänninen SLUA lk 17 Opel Kadett E GSi 16V pisteitä 14
7. Ilkka Koskela TAUK lk 17 Opel Kadett GSi 16V pisteitä 14
9. Marko Anttonen MhMK lk 15 Skoda Favorit 136 L pisteitä 11
10. Kari Holmberg HRCF lk 16 Peugeot 205 GTI pisteitä 8
10. Vesa Båga Jämsän Äijät lk 15 Daihatsu Charade pisteitä 8

Kartturit
1. Jari Huhtinen Jämsän Äijät lk 16 pisteitä 25
2. Jouko Huilla OriUA lk 15 pisteitä 21
2. Sami Jaakkola HRCF lk 16 pisteitä 21
2. Janne Karhunen EurUA lk 17 pisteitä 21
5. Anja Lindroos Jämsän Äijät lk 16 pisteitä 19
6. Timo Muhonen SLUA lk 17 pisteitä 14
6. Katja Salmijärvi TAUK lk 17 pisteitä 14
8. Simo Andergård – lk 15 pisteitä 12
8. Markku Haarala HRCF lk 15 pisteitä 12
10. Marko Mäkelä JämsUA lk 15 pisteitä 9