Spekulointia ennen HRT-sarjan päätöskisaa
Vuoden 2022 seitsemän osakilpailun Historic Rally Trophy -sarja päättyy lauantaina 1.10. Naantalin Seudun UA: n isännöimänä Mynämäellä Kasitien Katsastus XLV Rantarallin merkeissä. Nyt on kiva hieman spekuloida mitaleille ajavien suorituksia.
Pistelaskuun tuli tälle kaudelle muutos, kun Lahden kaksipäiväisestä kisasta sekä sarjan päätöskisasta jaetaan 1,5-kertaiset sarjapisteet. Näistä parempi kisa jää voimaan loppupisteisiin, toinen ”alennetaan” normaaliksi pistemääräksi.
Ykkösryhmässä Laukaan Pekka Saleniuksella on mahdollisuus napata vielä mestaruus. Pistetaulukon kärjessä on Reijo Halonen (luokka 1), mutta hän ei ole Mynämäellä mukana. Salenius nousee mestariksi luokkansa 4 voitolla, mutta kakkossijalla tasapisteisiin Halosen kanssa. Tasapisteiden ollessa sääntöjen perusteella kaikilta muiltakin osin tasan, ratkaisee osallistujamäärä. Saleniuksen on kuitenkin tultava maaliin voittaakseen mestaruuden.
Kategoriassa ->1969 Jari Ohrankämmen–Petri Helmikkala ovat mestaruutensa varmistaneet, eikä heitä nähdä Mynämäellä enää. Hyvinkään UA:n Juha Bernerillä on mahdollisuus luokan 8 voitolla nousta Ohrankämmenen kanssa tasapisteisiin. Kun tässä tapauksessa seuraava kriteeri on ensimmäinen poisjätetty kilpailu, on Ohrankämmen mestari.
Ohrankämmenen ja Bernerin lisäksi Matti Leanderilla on luokassa 6 myös jo neljä voittoa. Mynämäellä hänen luokassaan ei ole muita osanottajia, joten voittokaan ei kasvata riittävästi miehen pistepottia. Leander nousee tasatilanteeseen, mikäli Berner ei tule maaliin. Jos lopulta joudutaan vertailemaan osanottajamäärää, Berner voittaa. Ja vielä, jos Leander ei tule maaliin, pronssin saattaa napata Martti Sarasto (lk 7).
Kategoriassa -> 1975 johdossa olevalla Tomi Tikanmäellä luokassa 11 on mahdollisuus kasvattaa pistepottiaan kolmella pisteellä. Niko Allinen (lk 9) saa laskea kaikki Mynämäen pisteet hyväkseen, jolloin luokkavoitolla nousisi Tikanmäen ohi mestariksi. Muilla on mahdollisuus hopeamitaliin, vain jos Allinen jää pisteittä. Esa Laineelle riittää pronssimitaliin vain maaliintulo, kun on ainoa osanottaja luokassaan. Mutta jää mitaleitta, mikäli Toni Sinkkonen voittaa luokan 9.
Kategoriassa -> 1981 Keijo Hållfast (lk 12) olisi tarvinnut toisenkin osanottajan luokkaansa, jotta hän olisi teoriassa voinut pudottaa Matti Jaatisen (lk 14) mestarin paikalta. Lisäksi Jaatisen olisi pitänyt olla korkeintaan toinen Mynämäellä. Näin ei tällä kertaa käynyt, vaan Jaatinen on mestari, vaikkei saisi pistettäkään enää. Hållfastille riittää hopeaan maaliintuleminen.
Jyrki Putila (lk 14) ei luokkavoitollakaan taida nousta hopealle, mikäli Hållfast tulee maaliin. Samuli Kiiskisellä (lk 14) olisi teoriassa voinut olla myös mitalimahdollisuuksia, mutta joensuulaista ei nähdä Mynämäellä.
Kategoriassa ->1990 on myös Esa Lindroosin (lk 16) varmistuneesta mestaruudesta huolimatta mielenkiintoinen pistetilanne. Antti Siikala on hopealla, mikäli vain tulee maaliin luokassa 15. Juha Selänne (lk 15) voi nousta Kari Holmbergin kanssa tasoihin. Heidän tilanteessaan ratkaisee lopulta parempi poisjätetty kilpailu, jolloin Selänne on pronssimitalisti.
Nuottisarjassa pistejohdossa on Teiskon UA:n Mikko Frilander (lk 21). Luokkavoitolla potti kasvaa 5,5 pisteellä. Teoriassa mitaleille on monta vaihtoehtoa, Frilanderin lisäksi Mikael Wikstedt ja Timo Pitkäniemi. Ja tilannetta saattaa sekoittaa Juha Laaksonen (lk 21). Miehellä on sen verran keskeytyksiä, ettei pistepotti riitä missään tapauksessa mitaleille, mutta vauhti sen sijaan riittää vaikkapa kaikkien päihittämiseen. Jos Laaksonen voittaa luokkansa, se tietty eniten vaikuttaa Frilanderin tilanteeseen, mutta sen jälkeen tasapistetilanteita on useammalle kuljettajalle tarjolla. Parempi kuin ei spekuloida tämän enempää.
Tasanopeusluokassa mestaruus on varmistunut jo pari kisaa sitten parille Reijo Rintala–Antero Mannila. Jarmo Vesanen–Jari Itäkodes ovat yhtä selvästi hopeamitalisteja, mutta pronssista käydään vielä kova taisto Markku Niemisen, Eero Juutilaisen ja Eugen Damstedtin kesken.
Classic F -sarjassa Tommi Huhtalalle luokassa 28 riittää maaliintulo mestaruuteen.
Ja sitten pieni varoituksen sana: paperilla ja teoriassa on kiva pohdiskella eri vaihtoehtoja, mutta todellisuus voikin olla toinen. Rallissa on kaikki mahdollista, sehän tiedetään. Maalissa Mynämäellä lauantaina 1.10.2022 alkuillasta tiedetään jo paremmin, keille mitalit HRCF:n Gaalassa jaetaan 26.11.2022.
-kk