”Tänään vähän yritin ajaa, kolmosella tultiin ihan tien täydeltä”
Kuhmoisten ympäristössä Tullan UA:n järjestämässä Historic Rally Trophy -sarjan 2023 osakilpailussa 3/7 oli tuttu käsikirjoitus; ilman nuotteja ajavien kisassa Anjalan Janne Kanerva isänsä Harrin kanssa Volvo 242:lla olivat jälleen selkeästi muita nopeampia. Kakkoseksi ajanut pari Juha Laaksonen-Jonna Sjöman jäivät yli minuutin.
Tähän on totuttu vuoden 2022 elokuisen Lahti Historic Rallyn jälkeen. Kanerva menee menojaan, muut kisaavat muista sijoista. Pari pientä kauneusvirhettä voittojen sarjaan ovat ensin viime syksynä Jyväskylässä, kun voro vei polttoaineet auton tankista yöllä, ja Revontulirallista Hankasalmella kauden avauksessa, kun auton perän rikkoutumisen vuoksi jäi pisteittä. Kahdeksasta kisasta siis kuusi voittoa, yksi kakkossija ja yksi keskeytys. Aika moni miettii, mikä on vauhdin salaisuus.
”Tänään yritettiin ajaa. Pikkuhiljaa alkaa nyt löytyä luotto tähän härveliin. Nyt sai mennä ja haettiin niitä rajojakin vähän. Ja niitäkin löytyi, kun kolmosella tultiin ihan tien täydeltä”, paljasti Janne maalissa.
”Nyt oli vauhtia sopivasti, ei suinkaan tarvitse ottaa seuraavassa kisassa pois. Yritystä oli.”
”Auto on hyvä, ja kai siihen kuljettajankin voi yhdistää. Satasarjalaisella tuli harjoiteltua kunnolla ja nyt tällä 200-sarjalaisella on pirun helppo ajaa ja tulostakin tulee”, totesi Kanerva.
Latvalat päivän nopeimpia
Nuotteja käyttävien eli ennakkoon reittiin tutustuvien nopein pari oli Jari Latvala-Jarmo Mursula Toyotalla. Etukäteen uumoiltiin Latvalan saavan kovan vastuksen parista Timo Markkanen-Tommi Suihkonen Volvolla sekä Heikki Westerlund-Hanna Kukkosesta Mantalla. Tänään ei kuitenkaan Latvalan vauhtiin kukaan muu pystynyt. Latvala voitti nuottisarjalaisten kisan 1,5 minuutilla. Kakkoseksi nousi, ei niin kovin yllättävästikään, Pasi Hapulahti, joka aloitti historic-kautensa vasta Kuhmoisten kisasta.
Onnea oli Latvalallakin matkassa tällä kertaa.
”Mentiin kakkosella maalilinjan jälkeen ulos. Tultiin vähän liian lujaa, meni pöperölle ja sitten hankeen. Onneksi päästiin sieltä pois ja jatkamaan”, paljasti Latvala.
Tänä vuonna uutena, kokeiluluonteisena luokkana HRT-sarjan kisoihin tulleen Youngtimer-luokan – autot luokiteltu 1991–1996) – voitti, ja tietenkin kirkkaasti koko porukan nopein, oli Jari-Matti Latvala kartturinsa Enni Mälkösen kanssa. Ilman ongelmia ei Jari-Mattikaan maaliin asti selvinnyt. Voitto tietenkin luokassa, jossa ei HRT-pisteitä jaeta, mutta sattumia riitti kosolti.
”Konepeltikin lähti kesken kaiken röykyssä irti. Sinne se lensi pellolle”, kertasi Jari-Matti.
Seuraava osakisa ajetaan Harjussa, lähellä Virolahtea toukokuun puolivälissä KaakkoisRallin merkeissä. Tarkempia kisaraportteja voi lukea näiltä sivuilta alkuviikosta alkaen.
-kk
Luokkavoittajat
HRT-sarjan luokkavoittajat Kuhmoisten Sora -rallissa 2023:
Luokka 1: ei osanottajia; lk 2 Sami Leino AUK Jämsän Äijät Sunbeam; lk 3 Raimo Lindén AUK Jämsän Äijät Toyota; lk 4: Panu Pitkänen FoSUA Alfa Romeo; lk 5: Timo Heinonen PoSUA Fiat; lk 6: Sami Leinonen LahUA Ford; lk 7: Martti Sarasto NHD Ford; lk 8: ei osanottajia; lk 9: Niko Allinen KiuUA Ford; lk 10: Eero Kortelahti VeSa- Sunbeam; lk 11: Sami Vuorinen MäntsMK Ford; lk 12: Vesa Glad NokUA Toyota; lk 13: Juha Laaksonen KySUA VW; lk 14: Janne Kanerva AnkUA Volvo; lk 15: Juha Selänne UUA Skoda; lk 16: Risto Tiinus AUK Jämsän Äijät Honda; lk 17: Ilkka Koskela TAUK Opel. Nuottisarja: lk 19: ei osanottajia; lk 20: Petri Fonsell TU-Team Toyota; lk 21: ei maaliin ajaneita; lk 22: Timo Markkanen AL-Kangasniemi Volvo; lk 23: Jari Latvala AlavUA Toyota. Tasanopeusluokka: lk 24: Arvo Etelä VaToSUA Fiat; lk 25: Mika Alakoskela LapUA Opel. Näytösajo: lk 26: Petter Wallen. Youngtimer: lk 27: Jari-Matti Latvala AlavUA Toyota. Classic F: lk 28: ei maaliin ajaneita; lk 29: Jari Valtaala AlavUA Toyota; lk 30: Anssi Laurell HRF Ford. Rally Trophy: lk 31: Jesse Eteläniemi AL/AUK Jkl Renault; lk 32: Roope Suomalainen ValUA Suzuki. VW-sarja: lk 33: Kari Haapalainen Päij-HUA VW. BMW Ralli -sarja: Toni Parkkinen LprRT BMW.