Teemu Koivunen – Kati Muntola nuottisarjan uudet nimet osakisavoittajien listalle
Noin 50 autokuntaa on tänä vuonna kilpaillut HRT-sarjan nuottiluokissa. Mitaleille on pyrkimässä edellisiltä vuosilta ”tuntemattomampia” nimi’, joista monet toki ajaneet nuottisarjassakin jo useita vuosia. Harmillisesti esimerkiksi nuottisarjan ”kestomenestyjä” Lammin UA:n Heikki Westerlund koki Lahden kisassa niin massiivisen moottoririkon, että tiedotti jo syyskuun alussa, ettei enää loppukisoihin pääse osallistumaan. Ja moni muukin sarjan vakiokisaajista ovat ajaneet vähemmän kisoja tänä vuonna.
AL-Kangasniemen pari Timo Markkanen–Tommi Suihkonen Volvo 242:lla sen sijaan ovat olleet poissa vain toukokuisesta Kaakkoisrallista. Luokan 22 he ovat voittaneet kahdesti sekä olleet koko kauden pistetaulukon kärjessä. Niin edelleen keskeytykseen päättyneen Kaloppi-rallinkin jälkeen. Kaiken lisäksi näyttää siltä, että pari on vahvasti ehdolla nuottisarjan mestareiksi.
Markkasen tapaan THU-Teamin pari Petri Fonsell–Jani Kovanen ovat kahdesti luokkansa voittanut ja miehet ovat vahvoja ehdokkaita hopeamitalisteiksi voittaessaan luokkansa vielä Askolassa ajettavassa päätöskisassa. Kiinnostavaa on, että mikäli Heinolan UA:n Teemu Koivisto voittaa luokan 23, hän pystyisi kirimään Fonsellin kannoille, mutta jäisi puolen pisteen päähän.
Luokassa 23 on muitakin, joilla on teoriassa mahdollisuuksia – ei ihan Fonsellin kukistamiseen – mutta pronssimitalille. Paljon kuitenkin riippuu siitä, ketkä päätöskisaan ilmoittautuvat mukaan. Vasta sen jälkeen on mahdollista spekuloida miesten mahdollisuuksista. Nyt – jos koskaan – osallistuminen kannattaisi. Tällä hetkellä miesten järjestys luokassa 23 on: Teemu Koivisto, Martti Virolainen, Jari Latvala ja Pasi Hapulahti. Ja riippuen vielä siitä, kuinka moni heistä lähtee Hakevuori-ralliin, saattaa nostaa Seppo Raittilan (luokat 20/21) jopa mitaleille.
Ehkä helpotusta muilla mitaliehdokkaille tuo se, että Virolainen tietää jo nyt, ettei osallistu viimeiseen kisaan.
”Alkukausi meni mönkään kahden keskeytyksen myötä uutta autoa rakennellessamme, joten lupasin kavereille lähteä mukaan reissulle rallilegendoja katsomaan Italiaan”, paljasti Virolainen.
Kaloppi-rallissa keskeytys johtopaikalta
Luokka 20 oli tällä kertaa Opel Kadettilla kilpailleen parin Mikael Wikstedtin ja Hannu Rokkasen hallinnassa. Pohjat kaikille pätkille näytti sen, että vaikka tämä oli Wikstedtin ensimmäinen HRT-kisa tänä vuonna, ei vauhti ollut hävinnyt tänä aikana. Wikstedt oli nuottisarjalaisten yleiskisassa koko kisan ajan kolmantena. Kaksikko edellä välillä vaihtui, mutta Wikstedt piti pintansa kolmantena.
Vauhdikas pari Timo Pitkäniemi – Kirsi Holmberg eivät päässeet alku pitemmälle, kun keskeytys teknisen vian vuoksi tuli jo ykkösellä
THU-Teamin Petri Fonsell–Jani Kovanen Starletilla olivat yhtä selvä kakkospari luokassa. Muut eivät kärkikaksikon vauhtiin kerenneet. Seppo Raittila oli Starletillaan selkeästi luokan kolmas. Marko Anttonen Favoritilla ja 50-vuotisjuhlan kunniaksi rallin osallistumisen lahjakseen saanut Tommy Nyholm tuli Favoritilla vielä maaliin.
Luokassa 21 Juha-Pekka Jokela–Matti Haanpää Escort Sportilla saivat vihdoin onnistuneen kisan ajettua. Vaikka luokkavoitosta tuli ”vain” yhdeksän pistettä, lienee tämäkin tuntunut hyvältä koko kauden epäonnien jälkeen. Hankasalmella Jokela ei ollut, Hämeenlinnassa suoritus hylättiin huoltamisrikkeen vuoksi ja sen jälkeen kaksi keskeytystä putkeen. Kaloppi-ralli sentään toivottavasti nostatti tunnelmaa tiimissä.
Luokassa 22 Timo Markkanen oli ainoa osanottaja, mutta keskeytti ykkösen jälkeen teknisen vikaan.
Luokassa 23 Riihimäen Pasi Hapulahti – Jani Salomaa Volvo 242:lla ottivat ohjakset heti ykkösellä. Kun muilla oli keskinäisiä eroja vain sekunti tai kaksi, Hapulahti nykäisi heti alkajaisiksi 10-kilometrisellä 10,1 sekunnin pohjat ennen Ascona 400:lla ajavaa ja nyt Roni Nyholmin kartturoimaa Martti Virolaista.
Kakkonen oli vain vajaat neljä kilometriä, joten eroja ei juurikaan syntynyt. Kisan kannalta ratkaisevaa kuitenkin oli, että johdossa 12 sekunnin turvin ollut Hapulahti keskeytti vaihdelaatikko-ongelmien vuoksi.
Kakkosen jälkeen neljäntenä 17,4 sekunnin päässä kärjestä ollut Teemu Koivunen löysi ”uuden vaihteen” ja ajoi kolmosella toiseksi vain 1,9 sekuntia hitaammalla pätkäajalla kuin johtoon noussut Virolainen. Koivunen oli nyt luokassa toinen, eroa Virolaiseen jäi kokonaisajassa 7,2 sekuntia.
Koivunen kun pääsi vauhtiin kolmosella, jatkoi samaa tahtia kahdella viimeisellä ajaen niille pohjat. Maalissa viiden pätkän jälkeen Koivunen piti Virolaisen takanaan 4,4 sekunnilla. Wikstedtin tapaan Kaloppi-ralli oli Koivusellekin kauden ensimmäinen HRT-kisa.
”Ei harmita. Vettä tuli ihan kaatamalla ja kun oltiin ensimmäisenä autona reitillä, päätimme, ettei hullutella. Samaa vauhtia ajettiin loppuun asti, mutta Koivunen varmaankin otti loppukirin”, totesi Virolainen.
Sarjan viimeinen osakisan ajetaan Askolan ympäristössä Rally Drivers Teamin isännöimänä 14.10.2023.
Pistetilanne osakisan 6/7 jälkeen:
Kuljettajat – Top 10
1. Timo Markkanen AL-Kangasniemi lk 22 Volvo 242 pisteitä 58
2. Petri Fonsell THU-Team lk 20 Toyota Starlet pisteitä 45,5
3. Teemu Koivisto HeiUA lk 23 Mercedes Benz 280 CE pisteitä 44
4. Martti Virolainen HRCF lk 23 Opel Ascona 400 pisteitä 42,5
5. Jari Latvala AlavUA lk 23 Toyota Celica 2000 GT-Four pisteitä 42
6. Pasi Hapulahti RiiUA lk 23 Volvo 242 pisteitä 41,5
7. Seppo Raittila PR-Rac lk 20/21 Toyota Starlet/Corolla GT pisteitä 40,5
8. Heikki Westerlund LamUA lk 22 Opel Manta 2.0 pisteitä 39
9. Timo Pitkäniemi NaSU lk 20 Ford Escort 1300 GT pisteitä 28
10. Teuvo Hämäläinen PoSUA lk 19 Alfa Romeo Alfetta7Giulietta pisteitä 25
Kartturit – Top 10
1. Tommi Suihkonen AL-Kangasniemi lk 22 pisteitä 58
2. Jani Kovanen THU-Team lk 20 pisteitä 45,5
3. Mervi Koivisto HeiUA lk 23 pisteitä 44
4. Jarmo Mursula EPUA lk 23 pisteitä 42
5. Janne Karhunen TamUA lk 20/21 pisteitä 40,4
6. Hanna Kukkonen HeiUA lk 22 pisteitä 39
7. Jukka Kesseli HRCF lk 23 pisteitä 28,5
8. Kirsi Holmberg LahUA lk 20 pisteitä 28
9. Kati Muntola SaloUA lk 20/23 pisteitä 26
10. Antti Nordström RiiUA lk 23 pisteitä 25,5