Toni Kemppainen nopein Kiuruvesi Sprintin historiceissa vajaan sekunnin erolla

Published by HRCF Tiedottaja on

Siikajoen Moottoriurheilijoiden Toni Kemppainen Opel Kadettillaan oli jälleen nopein historic-luokkien kuljettaja. Nyt Kiuruveden sprintissä Pekka Vitikainen jäi vain vajaan sekunnin päähän. Kuva: Janette Taskinen/AKK

Paikkakunnalla nimeltään Temmes asusteleva Toni Kemppainen oli mielissään, kun tällä kertaa kisamatka oli vain hieman alle 200 km suuntaansa. Temmes löytyy Suomen kartalta Oulua kohti ajettaessa hieman ennen Liminkaa. Mielissään mies oli myös kisan jälkeen, kun Historic Rallisprint -sarjaan 2024 kuuluva Kiuruveden SM-rallisprintin suoritus oli historicien nopein.

Kemppainen johtaa Opel Kadettillaan nyt maksimipistein sarjaa kolmen osakilpailun jälkeen. Samaan maksimipistemäärään on päässyt myös Varkauden UA:n Pekka Vitikainen nelivetoisella Mitsubishi Galantillaan. Kummallakin on osallistumispisteiden myötä yhteensä 39 pistettä. Kolmantena on Kiuruveden Niko Allinen, joka ajaa samassa luokassa Kemppaisen kanssa ja on tästä syystä kerännyt kakkossijojen myötä pisteitä 33.

Kiuruvesi SM-rallisprint ajettiin maaliskuun ensimmäisenä lauantaina vielä sentään melkolailla talvisissa olosuhteissa. Kahdesti ajetun, noin 4,5 kilometrin mittaisen reitin toisella kierroksella hiekkaa tuli paikka paikoin jo näkyviin.
”Sellainen lonkeronvärinen päivä oli, mutta muuten hieno päivä. Rata oli tosi hyvä. Ainahan se on mukavampi ihan oikealla tiellä kilpailla. Toiselle kierrokselle pito parani ja parempia aikoja tuli kaikilla, kun irtolumi pinnalta oli poistunut. Ei haitannut, vaikka nyt hisset ajoivat kummallakin kerralla porukan viimeisinä”, tuumasi Kemppainen.

Rantasalmella sarjan avauskisasssa nopein historic-kuljettaja Pekka Vitikainen myönsi myös, että rata parani toiselle kierrokselle, kun hiekkaa tuli esille.
”Ekalla kiekalla tuli eteen keltaisia lippuja, joten löysäsin vauhtia reippaasti. Hävisin Kemppaiselle 12,6 sekuntia. Toiselta sain reippaasti paremman ajan (noin 17 sekuntia), muttei se harmittavasti ihan riittänyt noin kuudella sekunnilla suoritustaan parantaneen Kemppaisen aikaan. Eroa jäi vajaa sekunti”, kertoi Vitikainen.
”Kisa oli hyvin järjestetty, ja varasuunnitelma varikon vaihtamiseksi tien varteen alkuperäisen alueen muututtua liian pehmeäksi oli oikein hyvä ratkaisu.”

Sarjan pisteille ajanut jo 21 kilpailijaa

Edellisessä sarjan osakilpailussa Mäntyharjulla historic-kilpailijoita oli 17 mukana, nyt Kiuruvedellä seitsemän. Yksi perui ilmoittautumisen jälkeen, mutta Teuvo Hämäläinen Porvoon seudulta tuli jälki-ilmoittautuneena, joten kokonaismäärä säilyi samana.
”Joo, näin se on, että etelästä on tänne pohjoiseen paljon pitempi matka kuin päinvastoin”, totesi Kemppainen.

Osallistuminen kannattaa, pistetaulukon neljä ensimmäistä ovat kaikki ajaneet kaikki kolme osakisaa. Seuraaviksi sijoittuneilla viidellä kisoja on kaksi takana, ja lopuilla yhdeksällä vain yksi kisa. Pisteille on ajanut siis 21 kilpailijaa.

Historic Rallisprint -sarja jää nyt tauolle. Seuraava osakisa ajetaan Leppävirralla elokuun viimeisenä viikonloppuna. Tauolla Kemppainen aikoo ajella joitain ralli- ja sprint-kisoja sekä heittää ehkä pari nolla-autokeikkaakin Oulun ympäristössä.
”Nyt auto ajetaan talliin ja piakkoin sitten vaihdetaan kesärenkaat alle. Siinä ne on lähiajan suunnitelmat”, paljasti elokuussa 30 vuotta täyttävä Kemppainen.

Historic Rallisprint -sarjassa pisteet jaetaan luokittain. Voitosta saa 11 pistettä, mikäli luokassa on enemmän kuin yksi osanottaja. Ainoa kisaaja saa voitosta yhdeksän pistettä. Kuuden osakilpailun sarjassa pisteet lasketaan neljästä parhaasta osakisasta, myös osallistumispisteitä 1-2-3-4 saa neljästä kisasta. Autot on jaettu viiteen luokkaan moottorin kuutiotilavuuden mukaan, ikäkategorialla ei ole merkitystä, kaikki ajavat samassa luokassa moottorikoon mukaisesti.
-kk

Kiuruvesi SM-rallisprint 2.3.2024, historic-luokkien tuloksia

Historic-luokka 2, enintään 1300 cc
1. Toni Kemppainen SiiMU 2000 Opel Kadett D 1.3 2.56,36
2. Niko Allinen KiuUA Ford Escort 1300 GT + 6,0 sekuntia

Historic-luokka 4, enintään 2000 cc
1. Jesse Aho RaaUA Opel Manta A 1900 3.04,19
2. Hannu Varis JoeUA Ford Escort RS 2000 + 1,79
3. Kari Kajula OUA Opel Kadett GTE + 7,86

Historic-luokka 5, yli 2000 cc
1. Pekka Vitikainen VarkUA Mitsubishi Galant VR-4 2.57,30
2. Teuvo Hämäläinen PoSUA Alfa Romeo Alfetta GTV + 12,37

Pistetilanteet osakisan 3/6 jälkeen
Top 10
1. Toni Kemppainen SiiMU lk 2 Opel Kadett pisteitä 39
1. Pekka Vitikainen VarkUA lk 5 Mitsubishi Galanti pisteitä 39
3. Niko Allinen KiuUA lk 2 Ford Escort 1300 GT pisteitä 33
4. Kari Kajula OUA lk 4 Opel Kadett GTE pisteitä 31
5. Pertti Savolainen JuvanUA lk 3 Datsun 1600 SSS pisteitä 23
5. Esa Vahvaselkä HAU lk 3 Ford Escort 1600 pisteitä 23
5. Timo Markkanen AL-Kangasniemi lk 4 Volvo 142 S pisteitä 23
8. Matti J. Tarvainen OriUA lk 5 Mitsubishi Galant pisteitä 20
9. Sami Leinonen LahUA lk 2 Ford Escort 1300 GT pisteitä 19
10. Eero Volanen Päij-HUA lk 1 Fiat 850 Coupé pisteitä 12
10. Janne Kanerva AnkUA lk 4 Volvo 142 S pisteitä 12
10. Jesse Aho RaaUA lk 4 Opel Manta A 1900 pisteitä 12