Ykkösryhmässä dramatiikkaakin

Published by HRCF Tiedottaja on

Mielenkiintoiseksi menee kilpailu ykkösryhmän mestaruudesta. Ennen päätöskisaa Mynämäellä Reijo Halonen johtaa 68,5 pistettä keränneenä luokassa 1, mutta voittamalla luokan 4 päätöskisassa Pekka Saleniuksella on mahdollisuus nousta tasapisteisiin Halosen kanssa. Salenius pystyy nimittäin laskemaan korotetut pisteet hyväkseen, Halosella puolitoistakertaiset pisteet ovat jo nyt ”plakkarissa” Lahden kisasta, samoin pisteet jo viidestä kisasta.

Jos Mynämäellä Halonen on ainoa osanottaja luokassa, kuten hyvin usein tällä kaudella, hänen pistemääränsä ei kasva päätöskisassa. Saleniuksella sen sijaan on pisteitä vasta neljästä osakisasta. Se on kuitenkin selvää, että näiden kahden kesken mestaruus ratkaistaan. Kartanlukijoiden puolella pistetaistelu on täsmälleen tasan. Mynämäellä ratkaistaan sekin.

Halonen ajoi Jyväskylässäkin ainoana luokkansa edustajana ja tuli maaliin.
”Meillähän meni oikein hienosti, kun täällä ollaan. Kaikki tiet sopivat meille, eipä tarvinnut kauheesti jarrutella missään”, totesi Halonen maalissa Fiat 127:n puikoissa.

Kakkosluokassa koettiin dramatiikkaa, kun ainoa osanottaja Jari Valtaala Toyota Corolalla hylättiin. Syynä virallisesti oli huoltorike. Tämä kirvoitti aika lailla keskustelua, sillä Valtaala on autourheilun konkari, mm. ratamestarina toiminut. Säännöt ja toimintatavat ovat miehellä kyllä hallussa.

Harmittavasti vaikuttaa siltä, että kilpailun papereissa olleet epäselvyydet johtivat tähän tapahtumaan. Kilpailun johto hylkäsi Valtaalan suorituksen faktatuomarin ilmoituksen perusteella. Autokunta oli vaihtanut järjestäjän mielestä rikkoutuneen renkaan huoltokieltoalueella, joka oli ykkösen ja kakkosen välissä.

Valtaalalla on asiasta eri käsitys.
”Reittikartassa, joka jaettiin kaikille huoltomiehille, oli väärin, epätarkasti merkitty huoltokielto. Kartta oli muutenkin aivan surkea. Mielestämme emme olleet kielletyllä alueella, kartassa huoltokielto oli väärin piirretty. Tiekirjassa, joka on kilpailun johtajan mielestä määräävämpi, huoltokieltoalue alkoi ruudun keskeltä. Sitä paitsi alue oli täynnä huoltoautoja. Ja jos olisimme salaa halunneet renkaan vaihtaa, emme kai sitä oltais tehty satojen ihmisten silmien alla”, kysyy Valtaala.

”Tuntuu siltä, ettei tämä oikeudenmukaisesti mennyt. Oltiin kakkosella lähtöviivalla, kun tuli tieto, että meidät on hylätty eikä saatu jatkaa. Ei siinä auttanut yhteydenotto kilpailijoiden yhdyshenkilöön eikä kilpailun johtajaankaan. Kotiin siitä jouduttiin.”

”Nyt jälkeenpäin mietittynä, olisimme tietty voineet ilmoittaa tekevämme tästä vetoomuksen, mutta eipä tullut siinä harmituksessa nyt mieleen. Olen luullut, että jos on ristiriitaista tietoa päätöksen tukena, yleensä toimitaan kilpailijan etujen mukaisesti.”

Kilpailun johto teki päätöksensä faktatuomarin valokuvan perusteella.

Luokassa 3 Raimo Lindén-Toni Repo Toyota Celicalla olivat ainoa autokunta.

Luokkaan 4 ilmoittautui kolme autokuntaa, mutta yksi perui osanottonsa. Nyt Forssan Seudun UA:n Panu ja Eemil Pitkänen Alfa Romeon kanssa saivat jälleen kanssakilpailijan, kun Laukaan Pekka Salenius lähti Opel Asconalla mukaan.
”Meillä oli tiukkaa taistelua voitosta, mutta tällä kertaa meillä ei riittänyt vauhti. Menetettiin vielä aikaa, kun Mökkiperällä spinnattiin. Ei se varmaan ihan koko eroa (19,5 sekuntia), mutta mukavaa oli kuitenkin”, selvitti Panu Pitkänen maalissa.
”On hauskaa, kun saa yrittää oikein tosissaan ajaa kisaa.”

Kaksi ensimmäistä pätkää meni Saleniuksen tahdissa, eroa oli 21,8 sekuntia. Kolmosella ja nelosella oli Pitkästen vuoro kirjata pohja-aika. Sen verran tilanne kaventui, että ennen viimeistä pätkää Saleniuksen johto oli 14,5 sekuntia. Kun viimeiseltä kirjattiin Saleniukselle viiden sekunnin pohjat, eroa maalissa oli 21,5 sekuntia laukaalaisen eduksi.

”Ihan hyvältä luokkavoitto tuntuu, kun meillä on ihan tasaista vääntöä. Hienoja pätkiä päästiin ajamaan tänään. Vauhti kun nousee, se saattaa kostautua. Sen verran on kokemusta siitäkin”, totesi Salenius kuultuaan Pitkästen spinnanneen.

”Kartturi tuossa painostaa, että lähdettäisiin Mynämäelle. Kaipa sitä pitää sit lähteä, kun mahdollisuuksia mestaruuteenkin kuulemma on.”

Mynämäellä ajetaan 1.10. Naantalin Seudun UA:n isännöimänä.
-kk

Ykkösryhmän pistetilanne osakisan 6/7 jälkeen:

Kuljettajat:
1. Reijo Halonen PRCH lk 1 Fiat 127 pisteitä 68,5
2. Pekka Salenius LMM lk 4 Opel Ascona i 2000 pisteitä 50
3. Raimo Lindén Jämsän Äijät lk 3 Toyota Celica pisteitä 33
4. Risto Laine SiAk Fiat 127 lk 1 pisteitä 30,5
5. Panu Pitkänen FoSUA lk 4 Alfa Romeo Alfetta GTV 2.0 pisteitä 26
6. Markku Kulmala LemUA lk 4 Saab 99 EMS pisteitä 10
7. Martti Sarasto NHD lk 1 Fiat 127 pisteitä 3
8. Jari Valtaala AlavUA lk 2 Toyota Corolla pisteitä 1

Kartturit:
1. Jarmo Halonen PRCF lk 1 pisteitä 50
2. Ari Makkonen HRF lk 4 pisteitä 50
3. Toni Repo Jämsän Äijät lk 3 pisteitä 33
4. Sami Jaakkola HRCF lk 1 pisteitä 30
5. Eemil Pitkänen FoSUA lk 4 pisteitä 26
6. Matti Huttunen PRCF lk 1 pisteitä 14,5
7. Tuomas Vuori UUA lk 4 pisteitä 10
8. Jussi Tukkimies NHD lk 1 pisteitä 3
9. Marko Ristolainen AlavUA pisteitä 1