Ykkösryhmässä Iivanaiset jäivät pistetaulukon ykkösiksi vain pisteen erolla

Mäntyharjun MK:n Kai ja Päivi Iivanainen voittivat jälleen luokkansa ja samalla ovat ykkösryhmän pistetaulukossa ykkösinä. Kuva: Seppo Koskinen
Tiukassa pistetaistelussa lähdettiin ykkösryhmässä kisaamaan Kouvolan O.K. Auto Ralliin, joka oli siis kauden kolmas osakisa ja kesäkelillä ensimmäinen. Kärkikaksikko: Kai Iivanainen ja Martti Sarasto olivat samanlaisilla Fiat 127 -autoilla pistetaulukon kärjessä 22 pisteellä. Vain piste vähemmän oli seuraavilla sijoituksilla Markku Hakalalla, Raimo Lindénillä ja Jarmo Siiralla.
Luokassa 1 eli enintään 1000-kuutioiset oli autoja lopulta neljä, kun Jarmo Siira joutui perumaan osanottonsa. Penkalla tiedettiin, että edellisessä kisassa tapahtuneen ulosajon vuoksi Kouvola jäi nyt väliin. Edelleen luokassa silti oli muiden osakisojen tapaan neljä autokuntaa, kun Bemareiden puolelta ykkösryhmään Fiat 127:lla lähti VaToSUA:n Antti Will ja HRF:n Antti Mäenpää tuli kartturiksi.
Ykkönen aloitettiin totutellen, sillä pituutta oli vain kuusi kilometriä. Haarajoen Harri Könönen vaimonsa Johannan kanssa oli porukan nopein, mutta vain niukasti. NHD:n Martti Sarasto jäi vain 0,1 sekuntia. Kai ja Päivi Iivanaisella eroa kärkeen kertyi 4,0 sekuntia. Antti Will hieman totuttua pienitehoisemmalla kalustolla jäi 12,3 sekuntia.
Kakkosen, joka oli 15-kilometrinen, jälkeen puolet kisaajista oli siirtynyt ns. laulukuoroon. Könönen keskeytti ykkösen jälkeen vaihdelaatikko-ongelmaan ja Sarasto ajoi ulos. Iivanainen peri johtopaikan ja Will oli kakkosena, jo 46,3 sekuntia perässä.
Iivanainen repi pätkä pätkältä lisää eroa, ja maalissa sitä oli Williin 1:23,2.
Luokassa 2 FosUA:n Markku Hakala on vuosien saatossa parantanut vauhtiaan, ja nytkin kisasi tiukasti luokkavoitosta THU-Teamin Juha Sarkimon kanssa luokkavoitosta. Vasta nelosella Sarkimolle kirjattiin ekat pohjat, kun Hakala jäi 6,6 kilometrin matkalla 8,3 sekuntia. Näin Hakalan ero Sarkimoon ennen viimeistä pätkää oli kaventui 3,6 sekuntiin.
Harmillisesti hieno taistelu kuivui kasaan, kun Sarkimo joutui keskeyttämään ennen viimeistä pätkää. Syyksi kirjattiin jarrut – tai ennemminkin niiden puuttuminen.
Luokassa 3 Jämsän Äijien Raimo Lindén–Toni Repo Celicalla ajoivat jälleen ainoana autokuntana. Samoin ”uusi” pari Markku Kulmala–Timo Jaakkola Volvolla luokassa 4. Lindén oli ykkösryhmän nopein kuljettaja Kouvolassa. Luokkien 1–18 yleiskilpailussa pari sijoittui 18:nneksi.
Seuraavat kaksi osakisaa ajetaan Lahdessa 23.–24.8. kaksipäiväisessä tapahtumassa, jossa kumpanakin päivänä jaetaan omat HRT-pisteet.
-kk
Pistetilanne osakisan 3/7 jälkeen
Kuljettajat
1. Kai Iivanainen MhMK lk 1 Fiat 127 pisteitä 36
2. Markku Hakala FoSUA lk 2 Toyota Corolla pisteitä 35
3. Raimo Lindén Jämsän Äijät lk 3 Toyota Celica pisteitä 33
4. Martti Sarasto NHD lk 1 Fiat 127 pisteitä 25
5. Jarmo Siira MikUA lk 1 Fiat 127 pisteitä 21
5. Markku Kulmala LemUA lk 4 pisteitä 21
7. Juha Sarkimo THU-Team lk 2 Ford Escort 1300 Sport pisteitä 14
8. Harri Könönen KannMK/UA lk 1 Fiat 127 pisteitä 13
9. Antti Will VaToSUA lk 1 Fiat 127 pisteitä 10
Kartturit
1. Päivi Iivanainen MhMK lk 1 pisteitä 36
2. Jari Männistö FoSUA lk 2 pisteitä 35
3. Toni Repo Jämsän Äijät lk 3 pisteitä 33
4. Jussi Tukkimies NHD lk 1 pisteitä 25
5. Kati Pereläinen HAU lk 1 pisteitä 21
6. Esa Sarkimo THU-team lk 1 pisteitä 14
7. Johanna Könönen RRT lk 1 pisteitä 13
8. Mika Rantala NokUA lk 4 pisteitä 10
8. Antti Mäenpää HRF lk 1 pisteitä 10
8. Timo Jaakkola NHD lk 4 pisteitä 10