Mäntsälässä tasanopeusluokan voittoon ajoi pari Eero ja Eetu Juutilainen Audilla

Published by HRCF Tiedottaja on

Tasanopeusluokan palkintojenjaossa Rallybaron Mäntsälä -rallissa Audin vieressä voittajapari Eero ja Eetu Juutilainen, oikealla puolella kolmanneksi sijoittuneet Hannu ja Matti Juselius. Toiseksi tullut pari Pekka Kaipainen-Jari Itäkodes näyttävät olevan selin kuvaajaan, mutta ovat pokaalinsa vastaanottaneet. Kuva: Seppo Koskinen

Rantasalmen UA:ta edustava Eero Juutilainen ja poikansa, AL-Helsingin Eetu Juutilainen ovat tasanopeussarjan 2025 kolmas osakilpailuvoittoon yltänyt autokunta. Kuopiossa kauden avauksessa voittajapari oli pohjanmaalaispari Mika Alakoskela–Risto Salonpää ja Laukaalla voiton vei hallitseva mestaripari Pekka Stellberg–Pertti Toivonen. Pistejohdossa jatkaa Rallybaron Mäntsälä -rallin jälkeen kuitenkin Stellberg kuljettajien pisteissä. Kartanlukijoiden pistejohdossa on THU-teamin Matti Juselius, joka Kuopiossa oli Rintalan autossa ”tuuraajana”. Kulmala oli tuolloin autosuunnistuksen SM-kisassa.

Rallybaron Mäntsälä -rallin erikoiskokeista viisi oli alle 10-kilometristä, ja viimeisellä oli mittaa 13,89 km. Erikoiskokeilla oli kuitenkin tuttu määrä tarkistuspisteitä, joten virhepisteisiin saatiin kuin saatiinkin eroja. Eikä tässä vielä kaikki. Päivän aikana nähtiin monta yllätystäkin.

Tuloslistan kärjessä ensimmäisen pätkän jälkeen oli uusi, toki vanhastaan tuttu, autokunta, kun Eugen ja Ritva Damstedt Porschellaan keräsivät virhepisteitä vain 3,7. Seuraavat nimet; Stellberg, Juutilainen ja Pekka Kaipainen-Jari Itäkodes, eivät yllättäneet sijoituttuaan listalla sijoille 2–4. Virhepisteitä kaikilla alle 6.

Laukaan parin Ari-Pekka Jääskeläinen–Risto Valkonen kuudes sija oli vielä ok, mutta että Alakoskela (13:s), Reijo Rintala (19:s) ja vielä Jarmo Vesalakin Asko Sairasen kanssa (21:s), ovat listan kakkossivulla, mitä ihmettä. Kilpailijoita tasanopeusluokassa oli ennätykselliset 22 paria.
”Täytyy myöntää, etten koskaan ole viimeinen tuloksissa ollut. Nyt kuitenkin tekniset ongelmat laitteiden kanssa vesitti meidän alkukisan. Tauon jälkeen pätkät menivät jo paremmin, kun ongelmaan alkoi löytyä ratkaisu”, kertasi Vesala.

Yllätykset eivät jääneet tähän

Kakkospätkällä oli jo nähtävissä ”jotain parannusta” ja ”paluuta tuttuihin tilanteisiin”. Jääskeläisen autokunta oli tarkin virhepistein 7,6. Seuraavat 10 autokuntaa selviytyivät alle 20 virhepisteen. Kakkosen jälkeisessä tilanteessa Kaipainen–Itäkodes nousivat kärkeen ja pitivät pintansa aina viidennen pätkän jälkeiseen tilanteeseen asti. Jääskeläinen oli toisena vain 1,4 pisteen päässä. Takaa tekivät nousuaan Alakoskela (8:s ja vp 25,4), Sinkkonen (9:s) ja Rintalakin (13:s). Vesala sen sijaan näytti olevan vaikeuksissa, virhepisteitä yli 700 ja sijoitus 22:s.

Kolmos-EK:n paras tasanopeuspari oli Hannu ja Matti Juselius, virhepisteitä kertyi 10,7. Tauolle tultaessa tasanopeusluokan kisaa johti Pekka Kaipainen–Jari Itäkodes nelivetoisella Golfilla pistein 27,6. Juutilaiset oli hyvin ”kärkkymässä” vain 5,7 pisteen päässä. Seuraavina Jääskeläinen, Juselius, Hannu Sulonen Kari Temosen kanssa sekä Damstedtit kuudentena. Alakoskela oli nyt noussut seitsemänneksi, Rintala 8:nneksi ja Stellberg oli 9:s pistein 78,0.
”Lähtöpaikka oli muuttunut, eikä me sitä huomattu. Tästä kisasta ei jäänyt paljoa jälkipolville kerrottavaa”, totesi Stellberg.

Lähtöpaikkojen ”siirtämisistä” silloin tällöin kuullaan puhuttavan. Järjestäjän puolelta lähtöpaikka ajoissa kirjataan ylös mm. GPS-koordinaateilla. Lisäksi tasanopeusluokan tulospalvelusta vastaava Jukka Aromaa kertoo vielä maastossa merkitsevänsä lähtöpaikan esimerkiksi lippusiiman pätkällä, jotta kilpailijat saisivat varmistettua lähtölinjan.
”Kilpailijoilla on yleensä muutamia minuutteja aikaa varmistaa laitteillaan, että ovat oikealla lähtölinjalla. Valitettavasti maastoon laitettu merkki on usein jostain syystä poistettu tai muuten häipynyt, joten paikannus olisi hyvä vielä tuplatarkistaa ennen kuin pätkälle starttaa”, opastaa Aromaa.
”Muutaman sadan metrin päässä lähdöstä on kuitenkin jo tarkistuspiste, minkä jälkeen on mahdollista tehdä ’korjausliikkeitä’ omilla laitteilla.”

Aromaa haluaa vielä muistuttaa tasanopeusluokan kuljettajia siitä, että kaikki muu toiminta on AKK:n rallin sääntöjen mukaista, ja niitä pitää noudattaa. Vain suorituksen ajanotto poikkeaa ralliluokista.”
Tämä koskee siis myös esimerkiksi huoltoalueilla kilpa-autojen alle laitettavaa suojapeitettä öljy- yms. vuotojen maahan valumisen estämiseksi.

Tauon jälkeen monella suoritus parantui

Tauon jälkeen nelosella kärkiparit olivat Jääskeläinen, Rintala ja Kaipainen. Kokonaistilanteessa voitosta tiukimmin näyttivät kisaavan Kaipainen, Jääskeläinen ja Juutilainen. Kaipaisella virhepisteitä 34,9, Jääskeläisellä 39,0 ja Juutilainen kärkkyi kolmantena pistein 40,8. Rintala onnistui nyt paremmin ja nousi kuudenneksi pistein 62,2. Alakoskela (66,8) ja Stellberg (93,6) jatkoivat kympin sakissa.

Viitosella oli Juutilaisten vuoro olla kärjessä. Virhepisteitä vain 3,7. Juseliuksetkin onnistuivat, virhepisteitä tuli 3,8. Samoin Toni Sinkkonen–Pekka Niemi olivat ensimmäisen kerran kolmen parhaan joukossa. Kokonaistilanteessa Kaipainen–Itäkodes oli kärjessä pistein 40,6 ennen Juutilaisia, joilla pisteitä oli 44,5. Juseliukset olivat kolmantena (47,0) ennen Sulosta (56,9) ja Rintalaa (67,9).

Viimeisellä, kisan pisimmällä pätkällä Juutilaiset nykäisivät lähes 10 pisteen eron Kaipaisen autokuntaan, mikä toi Audi-miehille Rallybaron Mäntsälä -rallin tasanopeusluokan voiton 5,8 pisteen erolla. Hannu ja Matti Juselius sijoittuivat kolmanneksi pistein 74,0. Eroa voittajapariin jäi 9,5 virhepistettä ja Kaipaseen vain 3,7.

Rintala nousi Sulosen ohi neljänneksi, Alakoskela oli kuudes, Jääskeläinen putosi peräti seitsemänneksi, Damstedtit sijalla 8 ja Stellberg oli 9:s. Sinkkonen nousi kuin nousikin vielä kympin sakkiin virhepistein 129,9.

Uusista luokan kilpailijoista Heikki Nurminen yhdessä konkarikartturi Vesa Kauppisen kanssa oli 13:s virhepistein 217,4 sekä pääasiassa Autoliiton tasanopeuskisoja ajava pari Jorma Pirilä ja Kalevi Westerlund 20:s. Kiva oli saada myös Jorma Laakso tyttärenpoikansa Samuli Veikkolan kanssa jälleen mukaan (17:s). Pienen tauon jälkeen myös pari Hannu Sulonen–Kari Temonen ilahduttivat meitä läsnäolollaan, eivätkä ollenkaan huonosti, kun sijoitus oli viides pistein 83,1.

”Näitä pitää kavereillekin suositella”

Ensimmäistä kertaa HRRT-sarjaan osallistuva Westerlund oli oikein tyytyväinen kokemaansa.
”Järjestäjille suuri kiitos. Reitti oli loistava ja aikataulu hyvä, oikein positiivinen fiilis jäi”, myönsi Westerlund.
”Ei meillä kisa mennyt ihan niin kuin toivottiin, kun oli laitteiston kanssa pieniä yhteysongelmia. Uusi Saksasta juuri saatu osa olikin viallinen ja ennen kuin se saatiin todettua ja keksittyä uusi korvaava ratkaisu, meni kolme ekaa pätkää huonosti. Kolme viimeistä meni sitten jo paljon paremmin, ja suurella innolla odotamme seuraavaa HRRT-osakisaa.”
”Myös kuljettaja Jorma oli tyytyväinen ajopuoleen, kun suljetulla tieosuudella sai nyppylänkin yli tulla pelkäämättä, että sen takana eteen tulee vaikkapa traktori.”
”Sarjan kaikki osakisat aiotaan ajaa tänä vuonna. Olemme yrittäneet muillekin kertoa, kuinka kiva kisa oli, ja saataisiin lisää porukkaa HRRT-kisaan.”

Seuraava HRRT-sarjan (Historic Regularity Rally Trophy) osakisa ajetaan Lahdessa 16.8. yksipäiväisenä Lahti Historic Rallyn/Future SM-rallin yhteydessä.
-kk

Tasanopeussarjan pistetilanne osakisan 3/6 jälkeen – Top 10

Kuljettajat
1. Pekka Stellberg HRCF Mazda 323 pisteitä 28
2. Mika Alakoskela LapUA Opel Astra pisteitä 25
2. Eero Juutilainen RUA Audi Coupé quattro pisteitä 25
4. Hannu Juselius THU-team Subaru Justy pisteitä 20
4. Reijo Rintala HRCF Talbot Sunbeam pisteitä 20
6. Toni Sinkkonen TamUA Datsun 100 A pisteitä 19
7. Ari-Pekka Jääskeläinen LMM Toyota Celica GT pisteitä 15
8. Jani Koivisto HeiUA Toyota Celica 4WD pisteitä 14
8. Markku Nieminen UFAK Volvo 360 pisteitä 14
10. Jarkko Hirvonen LahUA Datsun Bluebird pisteitä 11

Kartturit
1. Matti Juselius THU-team pisteitä 30
2. Pertti Toivonen AL-Sport pisteitä 28
3. Risto Salonpää EPUA pisteitä 25
3. Eetu Juutilainen AL-Helsinki pisteitä 25
5. Pekka Niemi KangUA pisteitä 19
6. Risto Valkonen LMM pisteitä 15
7. Juhani Mäkelä HeiUA pisteitä 14
7. Tapani Laitinen UFAK pisteitä 14
9. Marko Kääriäinen LahUA pisteitä 11
10. Jari Itäkodes HRCF pisteitä 10
10. Jari Kulmala KangUA pisteitä 10