Nuottisarjan luokissa taisteltiin sekunneista ja voitosta oikein tosissaan

Enintään 1300-kuutioisten luokan Kadettilla Toni Kemppainen ja Veikko Kanninen ovat nuottisarjalaisten pistetaulukon kärjessä. Kuva: Sari Pullikka
Tällä kaudella nuottisarjalaisista kuljettajista jo 28 on ajanut pisteille. Kuopiossa oli mukana 12 autokuntaa, Laukaassa 22 ja Mäntsälässäkin 18 starttasi. Tuomo Hannonenkin oli ilmoittautunut, mutta perui osanottonsa. Keskeyttäneitä oli vain kolme. Suurin luokka Mäntsälässä oli 22, jossa oli seitsemän paria mukana.
Pistetaulukon kärjessä on toistaiseksi koko kauden ajan ollut Toni Kemppainen, joka taitaa olla HRT-sarjan ”pitkämatkalaisin”. Kemppainen asustelee Temmes-nimisellä paikkakunnalla Raahen ja Oulun välimaastossa, jonkin verran sisämaan puolella. Mies on usein maininnut, että kaikki matkat alle 400 kilometrin ovat ikään kuin ”kotikisoin lähtisi”. Kemppainen on ainoana sarjassa ottanut kolmesta luokkavoitosta maksimipisteet. Juha-Pekka Jokela on voittanut luokan myös kolmesti, mutta oli Kuopion ja Mäntsälän kisassa luokan ainoa osanottaja, joten pisteitä tuli kahdesti pari vähemmän kuin Kemppaiselle.
Jokela sekä Kuopiossa luokkansa voittanut mutta muissa kakkoseksi jäänyt Ilpo Hietanen ovat tasapistein pistetaulukon kakkosena. Eroa Kemppaiseen on neljä pistettä.
Luokassa 20 Kemppainen sai alusta asti kovan vastuksen PR-Racingin parilta Harri Antinaho–Mari Kinnunen. Myös Petri Fonsell – Jani Kovanen ilmoittautuivat voittotaisteluun mukaan. Tauolle kolmen pätkän jälkeen tultaessa Antinaho oli 6,5 sekuntia Kemppaisen edellä. Fonsell oli kolmas, eroa Antinahoon oli 10,8 sekuntia.
Nelosella oli vihdoin Kemppaisen vuoro kirjata pohja-aika, samoin viitoselta. Tässä vaiheessa Kemppainen oli sen verran kaventanut, että ennen viimeistä pätkää kaksikon ero oli vain 1,6 sekuntia. Fonsellin ero Antinahoon oli nyt 9,7 sekuntia.
Viimeinen, kuudes pätkä oli kisan pisin ja mittaa sillä oli 13,89 km, kun kaikki muut olivat olleet alle 10-kilometrisiä. Yhteensä rallissa oli ek-kilometrejä noin 55.
Kova sekuntitaistelu loppui sitten siihen, kun Antinaho suistui ulos ja keskeytti.
”Meillä oli tosiaan ’verinen taistelu voitosta’ Kemppaisen kanssa. Kun eroa ennen vikaa pätkää oli niin vähän, ajattelin, mutta Kemppainen kyllä yrittää sen ajaa kiinni”, kertasi Antinaho tilanteita jälkeen päin.
”Ainahan yrittää voi, tuumasimme kartturin kanssa.”
”Ajettiin ulos Huomio-paikassa, ihan oma moka. Merkki oli nuotteihin merkitty, ja koko mutkakin merkitty nuotteihin mielestämme oikein. Vauhtia oli aika lailla ja mutkakin tosi liukas, joten nurinhan me mentiin sinne puitten väliin. Apumiehen ikkunan kautta piti könötä autosta ulos.”
Antinahon alkukausi on ollut hankala. Kuopiossa mies keskeytti vaihdelaatikkovikaan ja Laukaassa nilkutti kolmella pytyllä maaliin. Nyt oli autossa uusi moottori ja Mäntsälän viimeisellä pätkälle asti näytti myös ajo sujuvan mallikkaasti. Nyt on siis nähty, että vauhtia miehellä riittää.
Kemppainen otti näin luokkavoiton Fonsellin jäädessä 13,1 sekunnin päähän. Ilkka Pohjonen–Nea Uusitalo tulivat luokassa myös maaliin.
Luokassa 21 Juha-Pekka Jokela–Matti Haanpää Escort Sportilla olivat ainoa autokunta.
Luokassa 22 Riihimäen pari Arto Rekola–Henri Lindroos Escort RS:llä oli suorastaan ylivoimainen. Vielä viimeistä pätkää näytti myös siltä, että kaksikko olisi myös koko nuottisarjan nopein Mäntsälässä. Toisin kuitenkin kävi.
”Vikalla pätkällä porukka viittoili ottamaan vauhtia pois, kun edessä oli tapahtunut ulosajo. Otin vauhdin ihan kokonaan pois, kun ei ollut mitään käryä, mitä siellä oli tapahtunut”, kertasi Rekola kisan jälkeen.

Riihimäen Arto Rekola oli tyytyväinen 12 vuotta tallissa seisseen autonsa ”testikisaan” Mäntsälässä. Kuva: Timo Pullikka
Pätkäaikojen perusteella Rekola hävisi noin kolme sekuntia. Näin ollen yleiskisassa tuli tappiota Pasi Hapulahdelle lopulta nelisen sekuntia.
”Ei tämä yhtään harmita. Tämä oli meillä eräänlainen testikilpailu, kun 12 vuotta tallissa seissyttä autoa lähdimme ulkoiluttamaan ja katsomaan, onko siitä vielä menopeliksi.”
Nurmijärven pari Hietanen–Hellgren Volvolla ottivat kakkossijan suomat pisteet, eroa Rekolaan kertyi kuitenkin reilut kaksi minuuttia.
”Vierailevana tähtenä” meillä oli Amerikasta asti Tim O’Neil, jonka kartturi Mika Rajasalo epäili ennen kisaa sijoittuvan porukan keskivaiheille. Aika lähelle veikkaus osui. O’Neil oli luokassa kolmas, mutta kun taakse jäi luokassa neljä autokuntaa (tosin Risto Laine keskeytti jo kakkospätkän jälkeen teknisen vian vuoksi), suoritus taisi mennä yli odotusten.
Luokassa 23 Pasi Hapulahti otti Volvollaan tuttuun tyyliinsä komennon. Martti Virolainen–Jukkis Kesseli Asconalla jäi ykkösellä 1,8 sekunnin päähän ja Toni Valovaara–Elli Valonen myös Volvolla käyttivät aikaa 4,9 sekuntia Hapulahtea enemmän.

Nuottisarjan nopein pari oli Pasi Hapulahti – Jani Salomaa. Kuva: Seppo Koskinen
Sitten Valovaara kiristi vauhtia. Kakkosella mies oli toinen, Hapulahdelle 2,3 sekuntia jääneenä. Kolmosella Valovaara ajoi jo pohjat, Hapulahti taipui 0,2 sekuntia. Riihimäkeläisen johto oli tauolle tultaessa seitsemän sekuntia.
Tauon jälkeen Valovaara jatkoi samaa tahtiaan. Nelosella pohja-aika tuli vielä 6,5 sekunnin erolla Hapulahteen, mutta sen jälkeen Hapulahti piristyi ja nykäisi lisää eroa. Valovaara jäi nyt 9,1 sekunnin päähän. Kun Valovaaralle tuli tappiota viimeisellä pätkällä vielä 7,2 sekuntia lisää, kirjattiin Hapulahti luokkavoittajaksi peräti 36,8 sekunnin erolla.
”En saanut koko päivänä ajorytmistä oikein kiinni. Vasta viimeisellä ajo onnistui kunnolla”, paljasti Hapulahti maalissa.
Hapulahden pistepottia rasittaa keskeytys Laukaan Peurunkarallissa.
Virolaisen autokunta oli maalissa kolmas, eroa voittajaan kertyi 51,4 sekuntia.
Rallybaron Mäntsälä -rallissa nähtiin, että myös nuottisarjaan on saatu monta kovaa haastajaa tälle kaudelle mukaan.
Seuraava osakisa ajetaan Lahdessa elokuun puolivälissä kansallisen kisan puolella yksipäiväisenä. Kaksipäiväiseen Lahti Historic Rallyn EM-osakisaan voivat tuttuun tapaan myös ne kuljettajat, jotka HRT-sarjaa nuottiluokissa ajavat, osallistua. HRT-sarjan pistetilanteisiin heidän suorituksensa lauantaipäivän pätkiltä noteerataan pistelaskennassa.
-kk
PISTETILANNE OSAKISAN 3/6 JÄLKEEN
Top 10
Kuljettajat
1. Toni Kemppainen LakUA lk 20 Opel Kadett D 1.3 pisteitä 39
2. Juha-Pekka Jokela HRCF lk 21 Ford Escort Sport pisteitä 35
2. Ilpo Hietanen NuUA lk 22 Volvo 142 S pisteitä 35
4. Jarmo Monni LahUA lk 23 Ford Escort RS pisteitä 27
5. Pasi Hapulahti RiiUA lk 23 Volvo 242 pisteitä 26
5. Kari Kajula OUA lk 22 Opel Kadett GTE pisteitä 26
7. Ville Silvasti UuUA lk 23 Lancia 037 Rallye pisteitä 23
8. Ilkka Pohjonen NuUA lk 20 Skoda Favorit 136 L pisteitä 22
9. Jussi Lappalainen KiuUA lk 20 Ford Escort 1300 GT pisteitä 21
10. Ville Jauhiainen lk 22 Ford Escort RS pisteitä 20
Kartturit
1. Veikko Kanninen MäntsMK lk20 pisteitä 39
2. Jari Hellgren NuUA lk 22 pisteitä 35
3. Jari Simola HyvUA lk 22 pisteitä 27
4. Teemu Bragge RaaUA lk 22 pisteitä 26
5. Sami Silvasti UuUA lk 23 pisteitä 23
5. Matti Haanpää OrIUA lk 21 pisteitä 23
7. Nea Uusitalo KSAU lk 20 pisteitä 22
8. Panu Klemola KokUA lk 20 pisteitä 21
9. Elli Valonen HeiUA lk 23 pisteitä 19
10. Mervi Koivisto HeiUA lk 23 pisteitä 18