Nuottisarjan ennakkosuosikit eivät pettäneet Laukaan Peurunkarallissa

Published by HRCF Tiedottaja on

Keuruun UA:n Juuso Metsälä ja PetUA:n Sari Ohra-aho nautiskelivat nelivetoisellaan Laukaassa. Kuva: Marko Kyöstilä

Nuotista ajavia eli etukäteen reittiin tutustuvia autokuntia on ilahduttavasti tänä vuonna ollut HRT-sarjan kahdessa osakisassa. Kuopiossa lähtijöitä oli 13 ja Laukaaseen ilmoittautui 23, mutta Martti Virolainen harmitteli, ettei ollut ”piikkikengissä” käynyt postilaatikolla. Mies oli nimittäin kaatunut liukkaalla pinnalla eikä päässyt mukaan Peurunkaralliin. Lopulta 22 autokuntaa starttasi Kylpylähotelli Peurungan pihamaalla lähtökaaren alta viiden erikoiskokeen ja 51 kilometrin mittaiselle reitille.

Uuraisten UA:n Ville ja Saimi Silvasti Lancia 037:lla voittivat Kuopiolla, mutta Laukaaseen oli heille ja kaikille muille tulossa kova vastus. Nelivetoisella Sierra Cosworthilla ja numerolla 1 kilpaillut pari Juuso Metsälä–Sari Ohra-aho oli luonnollisesti ehdoton ennakkosuosikki, erityisesti kun lauha keli oli myrkkyä tienpinnoille kaksivetoisia autoja ajatellen.

Nuottisarjassakin pisteet jaetaan luokittain, joten kaikilla on tasapuolisesti mahdollisuudet mestaruuteen.

Nuottisarjan luokkaan19 kuuluvat autot, jotka on valmistettu ennen 31.12.1969, muut luokat sisältävät kaikki ikäkategoriat, mutta moottorin tilavuuden mukaan ne on jaettu neljään eri luokkaan. Neli- tai kaksivetoisia ei ole eroteltu.

Luokassa 19 ei ole tänä vuonna ollut osanottajia.

Luokassa 20 autot ovat enintään 1300-kuutioisia. Lähtijöitä Laukaassa oli kahdeksan. Selkeä luokan kärkikaksikko oli Toni Kemppainen–Veikko Kanninen Opel Kadett D 1.3:lla sekä Kiuruveden UA:n Jussi Lappalainen–Panu Kleimola Escort 1300 GT:llä. Tähän olisi ollut tyrkyllä varmaan Petri Fonsell – Jani Kovanen Starletilla, mutta he keskeyttivät jo ykkösellä tekniseen vikaan.

Vielä ykkösellä Kemppaisen ja Lappalaisen ero oli vain kaksi sekuntia, mutta kakkosella, jolla oli pituutta 11,4 km, Kemppainen räväytti jo 15 sekunnin eron Lappalaiseen. Kolmoselta (8,1 km) kirjattiin pohja-aika Lappalaiselle, kun Kemppaisella oli ongelma.
”Kolmonen hävisi kolmospätkän loppupuolella laatikosta, oli ajettava nelosella”, kertasi Kemppainen.

Kolmosen jälkeen oli huoltotauko ja Kemppaisen huoltojoukot vaihtoivat 14 minuutissa Opeliin vaihdelaatikon.
”Aina on vaihto-osa mukana, jossain vaiheessa laatikko kuitenkin hajoaa”, totesi Kemppainen.

Toni Kemppainen oli asianmukaisesti varautunut, joten kolmosella rikkoutunut vaihdelaatikko vaihdettiin huoltotauolla. Kuva: Seppo Koskinen

Nelosella oli mittaa 11 kilometriä. Kemppainen oli hurjassa vauhdissa, Lappalainen jäi 18,1 sekunnin päähän kakkoseksi. Ennen viimeistä pätkää Kemppainen johti luokkaa 35 sekunnilla. Lappalainen kiristi vauhtia viimeiselle, kisan pisimmälle (14,3 km) ja ajoi 9,3 sekunnin pohjat. Kemppaisen voittomarginaali oli siis 25,7 sekuntia.
”Tiet olivat odotuksiin nähden oikein hyvässä kunnossa. Järjestäjät aurasivat nuotituksen jälkeen, mikä oli hienosti tehty. Muutenkin kisa oli hyvin järjestetty”, antoi Kemppainen kiitosta Laukaan Moottorimiehille.

Kärkikaksikon takana keskinäistä kisaa kolmannesta sijasta kävivät Starleteilla PR-Racingin seurakaverit Seppo Raittila – Janne Karhunen sekä Harri Antinaho – Tero Mäki. Kisan kahdella viimeisellä pätkällä Raittila onnistui tekemään eroa niin paljon, että maalissa kaksikon ero oli 24,2 sekuntia.

HRCF:n Juha-Pekka Jokela – Matti Haanpään kanssa voittivat 1600-kuutioisten nuottiluokan ylivoimaisesti. Kuva: Marko Kyöstilä

Luokassa 21 autot ovat enintään 1600-kuutioisia. Laukaassa tätä luokkaa hallitsi täysin suvereenisti HRCF:n Juha-Pekka Jokela–Matti Haanpää Escort Sportilla voittaen luokan kolmella minuutilla. Jämsän pari Aarre Luoto – Nina Luoto kukisti niukasti Skoda Favoritin nelivetoiseen Alfa Romeo 33:een vaihtaneen TamUA:n parin Harri Välimäki – Jens-Arne Hildénin. Maalissa eroa oli vain 3,2 sekuntia.

Luokassa 22 autot ovat enintään 2-litraisia. HRT-sarjan osakisaan noin kolmen vuoden ajotauon jälkeen tullut Jyväskylän Tuomo Hannonen–Harri Minkkinen oli täysin pitelemätön.
”Omassa ajossa oli paljon parannettavaa. Ei ole kummoinen taso, jos 3,5 minuutilla luokan voittaa”, täräytti Hannonen.
”Metsälän nelivetoiselle ei ole jakoa, ehkä Silvastin B-ryhmän Lancialle olisi nyt voinut olla, kun vain 0,2 sekuntia jäätiin. Harmi oli myös, että Hapulahti keskeytti, olisi varmaan saatu hyvä kisa aikaan.”
”Vertailin meidän aikoja lähinnä lisäluokkien nykyaikaisten autojen pätkäaikoihin. Olosuhteet ja pito olivat sellaisia, että ensin rutistin rattia rystyset valkoisina, mutta kun jännitys helpotti, erot per kilometri pienenivät.”
”Muuten oli kyllä kivaa, mutta kun tykkää kilpailemisesta, pitäisi myös olla kunnolla vastusta”, totesi Hannonen ja lupasi pähkäillä, josko sittenkin Mäntsälään vielä lähtisi.

Noin kolmen vuoden ajotauon jälkeen palokkalainen Tuomo Hannonen ja HankUA:n Harri Minkkinen olivat nuottisarjassa kolmansia, vain 0,2 sekuntia Ville Silvastin Lancia 037:aa perässä. Kuva: Marko Kyöstilä

Hannosen takana Kuopiossa luokan voittanut Nurmijärven UA:n pari Ilpo Hietanen–Jari Hellgren Volvo 142 S:llä oli selkeä kakkonen. Kolmanneksi sijoittunut pari Ville Jauhiainen–Jari Huttunen Escortilla taipui lopulta noin 50 sekunnin päähän. Oulun Kari Kajula–Teemu Bragge Opel Kadett GT/E:llä jäi kolmannesta sijasta viisi sekuntia.

Luokka 23 on tarkoitettu yli 2-litraisille autoille. Keuruun UA:n Juuso Metsälä ja äitinsä Sari Ohra-aho nelivetoisella Ford Sierra Cosworthilla tekivät sen mitä odotettiinkin. Luokkavoitto tuli reilun puolen minuutin erolla.
”Spinnasin vielä viimeisellä pätkällä ja ero kasvoi entisestään”, myönsi Silvasti.

Ehkä Silvastin autokunnalta odotettiin hieman enemmän, mutta tällä kertaa keliolosuhteiden yms. myötä kaksivetoiset olivat altavastaajia. Olisipa ollut 15 astetta pakkasta, mainitsi moni. Tiet olivat niin hienoja, että moni kuljettaja jäi kaipaamaan mahdollisuutta ajaa juuri sitä ajolinjaa mitä itse haluaa. Nyt siihen ei ollut mahdollisuutta.

Harmittavasti Riihimäen UA:n pari Pasi Hapulahti–Antti Nordström joutui keskeyttämään teknisen vian vuoksi. Jotain hajosi Volvon perästä, kertoi Hapulahti kisan. Kiinnostavaa olisi myös ollut nähdä Someron UA:n Teemu Koivunen Volvo 262:lla pitempään kisassa. Ykkösellä Koivunen oli neljänneksi nopein, Hapulahden kolmanneksi parhaimpaan aikaan jäi eroa 2,9 sekuntia. Kakkosella kolme sekuntia. Ja siihen leikki sitten loppui, syyksi kartturi Kati Muntola kertoi vetoakselin ”antautumisen”.

Seuraava HRT-sarjan osakisa ajetaan Mäntsälän ympäristössä 17.5.2025.

-kk

Pistetilanne osakisan 2/6 jälkeen
Nuottisarja
Kuljettajat – Top 10
1. Toni Kemppainen LakUA lk 20 Opel Kadett D 1.3 pisteitä 25
2. Juha-Pekka Jokela HRCF lk 21 Ford Escort Sport pisteitä 23
2. Ilpo Hietanen NuUA lk 22 Volvo 142 S pisteitä 23
2. Ville Silvasti UuUA lk 23 Lancia 037 pisteitä 23
5. Jussi Lappalainen KiuUA lk 20 Ford Escort 1300 GT pisteitä 21
6. Ville Jauhiainen TTR lk 22 Ford Escort RS pisteitä 20
7. Jarmo Monni LahUA lk 22 Ford Escort RS pisteitä 17
7. Kari Kajula OUA lk 22 Opel Kadett GTE pisteitä 17
9. Pasi Hapulahti RiiUA lk 23 Volvo 242 pisteitä 12
9. Juuso Metsälä KeurUA lk 23 Ford Sierra Cosworth 4×4 pisteitä 12
9. Tuomo Hannonen JyvUA lk 22 Ford Escort RS pisteitä 12

Kartturit – Top 10
1. Veikko Kanninen MäntsMK lk 20 pisteitä 25
2. Jari Hellgren NuUA lk 22 pisteitä 23
2. Saimi Silvasti UuUA lk 23 piteitä 23
4. Panu Kleimola KokUA lk 20 pisteitä 21
5. Jari Simola JyvUA lk 22 pisteitä 17
5. Teemu Bragge RaaUA lk 22 pisteitä 17
7. Antti Nordström RiiUA lk 23 pisteitä 12
7. Sari Ohra-aho PetUA lk 23 pisteitä 12
7. Harri Minkkinen HankUA lk 22 pisteitä 12
7. Matti Haanpää OriUA lk 21 pisteitä 12