EM-puolen suomalaiset yhdistetään pistelaskennassa HRT-luokkiin

Toni Valovaara – Enni Valonen ja Volvo 242. Matka tyssäsi viimeiselle erikoiskokeelle. Siinä vaiheessa Pasi Hapulahti oli 10 sekunnin päässä takana. Kuva: Marko Kyöstilä
Lahdessa nuottiluokkalaisia oli kahdenlaisia: toiset ajoivat EM-kisan puolella kaikki 12 erikoiskoetta ja 1-päiväisen HRT-osakisaan osallistuvat jälkimmäisenä päivänä kuusi erikoiskoetta. HRT-sarjan pistelaskentaan EM-puolella ajavien suorituksesta noteerattiin vain lauantaina erikoiskokeiden 7–12 tulos. Kaikki tulokset yhdistettiin, jolloin saatiin kaikki nuotista ajavat suomalaiset paremmuusjärjestykseen ja HRT-pisteet jaettua.
Jottei vain Lahden EM-kisaan osallistuvat ”sekoittaisi” pahasti HRT-kilpailijoiden tilannetta napsimalla ”kertapisteitä”, realisoituvat näiden pisteet taulukkoon vasta, kun he ajavat ainakin yhden HRT-kisan Lahden lisäksi. Tästä syystä taulukossa nimiä on kursiivilla ja pisteet vain ”näytillä” tässä vaiheessa. Taulukko on päivitetty ikään kuin vain Lahdessa ajaneita ei olisi mukana. Kun he osallistuvat toiseenkin HRT-nuottikisaan, heidän pisteensä päivitetään taulukkoon. Samalla mahdollisesti muuttuu sitten muidenkin pisteitä.
Juha-Pekka Jokela on nuottisarjan pistetaulukon kärjessä. Hän osallistui EM-puolen kisaan, mutta on ajanut kaikki HRT-sarjan 2025 kisat. Jokela oli myös HRT-luokkansa ainoa kilpailija Lahdessa, joten hänen pisteensä ovat ”ajan tasalla”.
LUOKITTAIN LAHDESSA
Kansallisen HRT-kisan nuottiluokkiin oli ilmoittautunut seitsemän autokuntaa. Kova kato kävi, kun näistä viisi keskeytti tekniseen vikaan. Ville ja Saimi Silvasti keskeyttivät huoltotaulle kolmen pätkän jälkeen, Toni Kemppainen sekä Ilkka Pohjonen heti ykköselle, Seppo Raittila kahden pätkän jälkeen ja Toni Valovaara viimeiselle pätkälle.

Stefan Henkola – Toni Nuikka ja Porsche 911 T. Kuva: Marko Kyöstilä
Luokassa 19 sallitaan vain autot, jotka ovat ikäkategoriaan Historic 1969 kuuluvia. Kauniilla Porsche 911 T:llä mukaan lähti porvoolaispari Stefan Henkola–Toni Nuikka. Miehet tulivat maaliin, mutta tietojeni mukaan ongelmia oli vaihdelaatikon kanssa.
Luokan 20 voittivat Jussi Lappalainen–Panu Kleimola Escortilla. Luokan toinen pari; Seppo Raittila – Janne Karhunen Starletilla keskeytti päivän toisen pätkän jälkeen tekniseen vikaan. Lahden yhdistetyissä tuloksissa Lappalainen sijoittui toiseksi Petri Fonsellin jälkeen.

Jussi Lappalainen – Panu Kleimola ja Ford Escort 1300 GT. Kuva: Marko Kyöstilä
Luokassa 21 Juha-Pekka Jokela joutui pikaisesti hankkimaan uuden kartturin, kun Matti Haanpää ei päässyt kisaan lähtemään. Kirsi Holmberg paikkasi tilanteen. Pari voitti luokan, jossa olivat ainoa autokunta.
Luokassa 22 Kari Kajula–Teemu Bragge olivat samoin ainoa autokunta. Luokkavoitto HRT-puolella. Yhdistetyissä tuloksissa Opel Kadett GTE -pari oli viides.

Kari Kajula – Teemu Bragge ja Opel Kadett GTE. Kuva: Marko Kyöstilä
Luokan 23 voitti Pasi Hapulahti–Antti Nordström Volvolla. Keskeyttäneiden listalle joutuivat Silvastit sekä Toni Valovaara–Elli Valovaara.
”Tavarat tuli ulos, eli lohkoon tuli reikiä.”
”Mitään ennakkovaroitusta moottoririkosta ei tullut. Ajoimme noin 1,5 kilometriä kaasu pohjassa ja sitten tuli vanhuksella kilometrit ns. täyteen.”
Valovaara ajoi pohja-ajan ykköselle ja Silvasti jäi 2,8 sekuntia Hapulahden ollessa kolmas 11,5 sekuntia pohjista. Hapulahti otti kakkosesta lähtien komennon kisassa, kunnes viimeistä edellisellä pätkällä Valovaara oli jälleen nopein. Hapulahti taipui täällä 3,6 sekunnin päähän.
”Olin jo vähän luovuttanut tässä vaiheessa. Ajattelin, etten pysty 10,6 sekunnin eroa ajamaan viimeisellä kiinni. Olikin sitten yllätys maalissa kuulla, että voitimme. Pahoittelut Tonille, hienon ajon jälkeen harmillinen keskeytys tekniseen vikaan. Tiedän, miltä se tuntuu. Minulle on käynyt noin monta kertaa”, jutteli Hapulahti.
Alla on vielä tuloksia lauantailta. Niihin on yhdistetty EM-puolella ajaneiden tulos lauantain osalta.

Pasi Hapulahti ja Antti Nordström voittivat HRT-sarjan nuottiluokkien kilpailun. Seuraavaksi miehet suuntaavat Kreikan EM-historic-osakisaan. Kuva: Marko Kyöstilä
YHDISTETYT NUOTTILUOKKIEN TULOKSET
HRT-pisteet jaetaan luokittain
Luokka 19
1. Stefan Henkola–Toni Nuikka Porsche 911 T 58:11,0
2. Pekka Anttalainen–Antti Hietaniemi Skoda Octavia Super 1:10:14,3
Luokka 20
1. Petri Fonsell–Jani Kovanen Toyota Starlet 1300 45:00,2
2. Jussi Lappalainen–Panu Kleimola Ford Escort 1300 GT 46:35,6
3. Tero Lehto–Tero Nättiaho Skoda Favorit 136 L 51:31,4
4. Timo Ruotsalainen–Olli Koskinen Skoda Favorit 136 L 53:57,5
kesk. Seppo Raittila – Janne Karhunen
Luokka 21
1. Juha-Pekka Jokela–Kirsi Holmberg Ford Escort Sport 45:42,8
Luokka 22
1. Marko Rämänen–Sakari Ranki Opel Kadett E GSi 16V 42:39,7
2. Arto Rekola–Henri Lindroos Ford Escort RS 43:334,9
3. Jarmo Monni–Petri Vihavainen Ford Escort 46:53,1
4. Tim O’Neil–Mika Rajasalo Volkswagen Golf 49:19,4
5. Kari Kajula–Teemu Bragge Opel Kadett GTE 49:34,8
kesk. Risto Laine–Pasi Haataja Opel
kesk. Lauri Lajunen–Tapio Nirkkonen Triumph
Luokka 23
1. Marko Uutela – Ville Mäkelä Opel Ascona 400 43:00,0*
2. Pasi Hapulahti – Antti Nordström Volvo 242 43:47,6
3. Janne Lindberg – Jukka Vihtalahti Volvo 244 44:53,7
4. Martti Virolainen – Jukkis Kesseli Opel Ascona 400 45:22,6
5. Toni Sinkkonen – Arto Saarilahti Volvo 240 47:52,0
6. Jari Hyvärinen – Jarno Ala-Turkia Volvo 164E 51:16,1
kesk. Ville Silvasti – Saimi Silvasti
kesk. Toni Valovaara – Enni Valonen
Huomioitavaa: Näissä tuloksissa on huomioitu EM-puolella ajaneiden lauantain erikoiskokeiden ajat. Lahti Historic Rallyn voittajapari Marko Uutela–Ville Mäkelä olivat ek-ajoissa lauantainakin porukan nopein pari, mutta EK:lla 9 saatu aikarangaistus liian aikaisesta saapumisesta näkyy näissä lauantain lopputuloksissa. Tiukalle meni LHR:n puolella voittokin, kun eroa Rämäseen jäi vain 8,1 sekuntia sen jälkeen, kun minuutti lisättiin Uutelan tulokseen.
Seuraava HRT-sarjan osakilpailu ajetaan Hartolassa Jari-Pekka-rallin merkeissä Heinolan UA:n isännöimänä 20.9. Mielenkiintoista on nähdä, kuinka monta Lahden EM-puolella ajanutta paria Hartolaan lähtee mukaan.
-kk
PISTETILANTEET OSAKISAN 4/6 JÄLKEEN – Top 10
Kuljettajat
1. Juha-Pekka Jokela HRCF lk 21 Ford Escort Sport pisteitä 48
2. Toni Kemppainen LakUA lk 20 Opel Kadett D 1.3 pisteitä 43
3. Pasi Hapulahti RiiUA lk 23 Volvo 242 pisteitä 41
4. Jarmo Monni LahUA lk 22 Ford Escort RS 40
5. Kari Kajula OUA lk 22 Opel Kadett GTE pisteitä 38
6. Ilpo Hietanen NuUA lk 22 Volvo 142 S pisteitä 35
7. Jussi Lappalainen KiuUA lk 20 Ford Escort 1300 GT pisteitä 33
8. Ilkka Pohjonen NuUA lk 20 Skoda Favorit 136L pisteitä 26
8. Ville Silvasti UuUA lk 23 Lancia 037 pisteitä 26
10. Arto Rekola RiiUA lk 22 Ford Escort RS pisteitä 25
Kartturit
1. Veikko Kanninen MäntsMK lk 20 pisteitä 43
2. Teemu Bragge RaaUA lk 22 pisteitä 38
3. Jari Hellgren NuUA lk 22 pisteitä 35
4. Panu Kleimola KokUA lk 20 pisteitä 33
5. Jari Simola JyvUA lk 22 pisteitä 27
6. Saimi Silvasti UuUA lk 23 pisteitä 26
6. Nea Uusitalo KSAU lk 20 pisteitä 26
6. Antti Nordström RiiUA lk 23 pisteitä 26
6. Jani Kovanen THU-Team lk 20 pisteitä 26
10. Henri Lindroos SiAK lk 22 pisteitä 25