Jyväskylän Suurajot Historic Rally Trophy -sarjan 2025 viimeisenä osakilpailuna

Published by HRCF Tiedottaja on

HRT-osakilpailuna Jyväskylän Suurajot oli edellisen kerran vuonna 2022. Tuolloin ilman nuotteja ajaneiden luokkien kaksi parasta olivat Matti Jaatinen – Mikael Lageström (vas.) ja Samuli Kiiskinen – Juha Loimaa. Kuva: Seppo Koskinen

Lokakuun 18. päivänä Autoliiton Jyväskylän osasto sekä Jyväskylän Suurajot ry tarjoavat mahdollisuuden suuresti muistella menneitä ja Suomen MM-rallin Jyväskylän Suurajojen – The Rally of the Thousand Lakes – hurjia tarinoita huimista hypyistä ja todella upeista, vauhdikkaista erikoiskokeista.

Nykyinen ”jyskälä”, kuten Suurajoja tuttavallisemmin kutsuttiin, on nykyään Secto Rally Finland, jonka edeltäjä oli Neste Rally Finland. Nykyinen Jyväskylän Suurajot on perinteikäs nimi ralli, ja erittäin osuva HRT-sarjan kalustolle, jossa historic-luokkien ralliautoista aika monia nähtiin pitkälle 1990-luvulle asti.

Perinteitä on kunnioittanut myös tämänvuotisen Jyväskylän Suurajojen ratamestari Juha Lamberg, sillä aika monta osuutta vanhoista ”jyskälä-pätkistä” ajetaan sarjan kuudennessa osakilpailussa. Erikoiskoekilometrejä on noin 50 ja ne jakaantuvat viidelle eri erikoiskokeelle.
”En halua sen tarkemmin kertoa, mikä pätkä on minkäkin pituinen. Aika moni jo arvaa pätkien nimiä jo siitäkin, että huoltotauko kolmen pätkän jälkeen on Petäjävedellä”, kertoo kilpailun johtaja Jarmo Zitting.
”Päivänä eräänä tässä minulta jo kyseltiin, että kumpaan suuntaan eräs tietty pätkä tällä kertaa ajetaan.”

Tämän tarkempaa ei reitistä haluta vielä kertoa, sillä kilpailun sääntöjen mukaisesti reitti on salainen. Vain nuotteja käyttävien luokkien kilpailijat pääsevät tutustumaan erikoiskokeisiin ennakkoon perjantaina, kisaa edeltävänä päivänä.
”Vanhoja, hyviä ja hienoja teitä on luvassa. Kyllä jokainen kuljettaja voi tavallaan ’tunnelmoida’ pätkää ajaessaan, että ihan kuin oikeassa Jyskälässä.”

Hieman muista osakisoista poikkeavaa toimintaa

Kilpailukeskuksena toimii osoitteessa Laajavuorentie 15 Hostelli Laajis, jonka piha-alueella on lähtö- ja maali.
”Poikkeuksena meillä ei ole lähtöseremonioita, mutta kilpailijat ohjeistetaan tulemaan Laajiksen hiekka-alueelle 30 minuuttia ennen omaa lähtöaikaansa. Tämä on katselijoiden vuoksi, jotta he pääsevät näkemään lähempää sekä historic-autoja että niiden kuljettajia, ja tietty kaikkia muitakin osanottajia”, selvittää Zitting.
”Erikoiskokeen 1 lähtö on varsinaisesti sitten kilpailun lähtö. Turvallisuustarkastuksen läpäistyään kukin kilpailijapari saa viettää aikaansa missä haluaa, kunhan tulevat Laajiksen pihalle puoli tuntia ennen kuin lähdön EK:lta 1 pitäisi tapahtua.”

Turvallisuustarkastus alkaa Gradian tiloissa, samassa paikassa, missä Secto Rallinkin katsastus oli, osoitteessa Viitaniementie 1, 40700 Jyväskylä.
”Sinne on parin kivenheitonmatka Laajiksesta, ei ole kaukana.”

Turvallisuustarkastus alkaa lauantaiaamuna klo 8:30. Ensimmäinen kilpailijapari (tasanopeusluokan nro 401) starttaa ensimmäiselle erikoiskokeelle klo 10:01. Maaliin Laajiksen piha-alueelle ensimmäisiä kilpailijoita odotellaan noin klo 15:45. Saapuminen on ennakkovapaata, joten autoja voi tulla jo useita minuutteja aikaisemminkin.

Huoltoalue on Petäjävedellä, joten huoltoporukat siirtynevät sinne oman aikataulunsa mukaisesti.
”Kilpailussa ei ole säännöissä mainittua kokoomataukoa. Rallissa on huolto EK:n 3 jälkeen. AT 3B:ltä saadaan AT 4A:lle aika, joka sisältää huoltoon varatun ajan sekä siirtymät osuuksille AT 3B – huolto – AT 4A. Ilmoittautumisen jälkeen tästä tulee lisämääräys”, paljasti kilpailunjohtaja.

Erikoiskokeille ei myydä pääsylippuja, kaikille pätkille on vapaa pääsy. Reittikartan voi tulostaa itselleen kilpailun facebook-sivuilta sekä nettisivuilta. Lähtöluettelo löytyy Kitistä.

Jyväskylän Suurajot -rallin Sportity-kanavan ”koodi” on SUURAJOT2025.

-kk