Jyväskylän Suurajot on Historic Rally Trophy -sarjan 2025 päätöskisa

Published by HRCF Tiedottaja on

Jälleen Jyväskylän Suurajoissa nähdään Lancia 037 Rally, tänä vuonna Ville Silvastin käskyttämänä. Kuva Lahdesta: Marko Kyöstilä

Legendaarinen ralli – Jyväskylän Suurajot – The Rally of the Thousand Lakes – on Historic Rally Trophy -sarjan 2025 viimeinen osakilpailu lauantaina 18.10.2025. Nyt ei kuitenkaan ole kyseessä MM-rallina ajettu kilpailu, mutta kuitenkin samanlaisella kalustolla kuin Jyväskylän Suurajoissa aikoinaan ajettiin. Autot ovat 1960-luvulta alkaen aina 1990-luvulle valmistettuja. Kun Jyväskylän Suurajoissa 2025 ajetaan myös osuuksia vanhoista ”jyskälän” pätkistä, voi erikoiskokeiden penkalla rallia seuratessa muistella ”niitä hyviä vanhoja aikoja”.

Historic-ralliautot pitää olla oman ikäkautensa sääntöjen ja teknisten ominaisuuksien mukaisia, joten ei ole millään lailla perusteltua verrata vauhtia nykyaikaisten autojen vauhtiin. Ajo-ominnaisuudet, alustat, renkaat yms. ovat nykyään aivan toista tasoa. Kun ajo-ominaisuudet ovat historic-tasoa, vauhti voi tuntua samalta kuin nykyautolla mentäisiin ”tuhatta ja sataa”, olen kuullut kuljettajien joskus mainitsevan.

Rallihistoriaa vaalittaessa kilpaileminen kuuluu myös asiaan. Ehkei enää kuitenkaan niin ”pipo kireällä”, mutta kunnon kilpailuja ja tiukkoja sekuntitaisteluja riittää jokaiseen HRT-osakisaankin. Jyväskylän Suurajojen luulisi tarjoavan todella mielenkiintoista katsottavaa. Vaikka Jyväskylän kisa on sarjan 2025 viimeinen, HRT-sarjalaisten osanottajamäärä (125) tänä vuonna on toiseksi suurin. Vain Rallybaron Mäntsälä-rallissa toukokuussa oli enemmän (130).

Mestaruuksia jo muutama varmistunut

HRT-sarjassa kuudesta osakilpailusta neljän parhaan osakilpailun tulos noteerataan kilpailijoiden loppupisteisiin. Mestaruuden ovat varmistaneet jo ennen Jyväskylän kisaa Sami Leino Avengerilla (Ryhmä 1), Escortilla Markku Taipale (ikäkategoria1969) sekä Volvolla Janne Kanerva (1981). Classic F -sarjan mestari on Escortilla kisaava Antti Väätäinen.

Janne ja isänsä Harri Kanerva eivät ilmoittautuneet Jyväskylässä ajettavaan kisaan. Jannella tiedetään olevan kiireitä työasioissa perheyhtiössä tapahtuneen sukupolven vaihdoksen vuoksi. Ei millään pahalla, mutta Kanervien puuttuminen sai varmasti ”vipinää” useamman kilpailijan suunnitelmiin. Nyt näyttäisi siltä, että voitosta käytäisiin huimaa sekuntitaistelua. Mahdollisuudet päivän nopeimman historic-kuljettajan titteliin on nyt useamman kuljettajan tavoitettavissa. Eikä varmaan varmistella mitään viimeisillä pätkillä, vaan tosissaan ajetaan maaliin asti.

Ykkösryhmässä Kai Iivanainen sijoittunee kakkoseksi, vaikkei Jyväskylään enää tullutkaan. Iivanainen ei ollut mukana Peurunkarallissa terveydellisistä syistä. Jyväskylässä hän olisi pystynyt luokan 1 voitolla kasvattamaan pistepottiaan, jolloin olisi Leinon kanssa tasapisteissä. Kun tarkastellaan pistelaskussa poisjätettyjen kisojen tuloksia, Leino on jo nyt edellä.

Markku Taipale – Raimo Hautalahti Escort Twincamilla ajoivat jo kolmanteen luokkavoittoon tänä vuonna. Kuopion avauskisa jäi tammikuussa väliin. Kuva: Marko Kyöstilä

Ikäkauden 1969 pistetaulukossa on samanlainen tilanne kuin ykkösryhmässäkin. Taipale on jo mestari. Toisena oleva Wartburg-mies Jari Ohrankämmen on toisena eikä ole Jyväskylässä enää mukana. Kolmannesta sijasta kisaavat Urjalan UA:n Ari Koskinen Renault 8 Gordinilla sekä HRCF:n Bertil Lindholm Cortina Lotuksella. Miehet ovat nyt tasapisteissä.

Historic 1975 ikäkaudessa kaikki on levällään kuin ”turusen pyssy”. Ennen Jyväskylään pistejohdossa on Savonlinnan Veijo Hänninen Corollalla. NHD:n Esa Laine on toisena kaksi pistettä pienemmällä potilla. Sen jälkeen listalla on useita kuljettajia, jotka pystyvät jopa yleiskilpailun voittoon, mutta ovat ajaneet vähemmän kisoja, minkä vuoksi ei vielä ole ollut asiaa pistekärkeen. Aina 10:nteen sijaan asti kuka vain voi voittaa luokkansa ja viedä kärkikolmikolta pisteitä, mutta vain parantavat omaa sijoitustaan. Eemil Pitkänen (3:s) voitti luokkansa Laukaassa, Sami Vuorinen (6:s) oli luokkansa paras kahdessa edellisessä kisassa Lahdessa ja Hartolassa. Pasi Männistö voitti Laukaassa ja Mäntsälässä eikä ole osallistunut muihin. Myös Niko Allinen on luokkansa voittanut ja nyt uuteen autoon vaihtaminen nosti Allisen osakkeita entisestään. Myös Sami Tuomisella lienee sanansa sanottavana tämän ikäkategorian kisassa.

Kanervan poissaolo tasoittaa kilpailua?

Ikäkategoriassa 1981 Kanerva putsasi pöydän eikä ole mukana. Pistekakkonen Esa Lindroos on Jyväskylässä mukana, mutta eri kategoriassa. Sami Tannermäki voi nousta kärkikolmikkoon, paljon riippuu siitä, miten Pekka Savela samassa luokassa ”pistää kampoihin”.

Ikäkategoriassa 1992 Antti Siikala on ollut pistejohdossa koko kauden Kuopion kisasta lähtien. Neljäntenä nyt olevalla Juha Selänteellä on luokkavoiton ja jopa kakkossijankin myötä mahdollisuus mestaruuteen. Nyt toisena pisteissä olevalla Ilkka Koskelalla on Jyväskylässä kovia vastustajia luokassaan, saapa nähdä, pystyykö turenkilainen pitämään paikkansa kärkikolmikossa.

Toni Kemppainen ja Veikko Kanninen keskeyttivät moottoririkon vuoksi kisan jo ennen kuin se kunnolla edes alkoi. Jyväskylässä vain luokkavoitto taitaa kelvata. Kuva: Marko Kyöstilä

Nuottisarjan mestaruuteen on vielä mahdollisuus 1300-kuutioisella Kadettilla ajavalla Toni Kemppaisellakin, jolle luokkavoitto on nyt kahden edellisen kisan keskeytyksen jälkeen todella tärkeää. Pistejohdossa olevalle Riihimäen Pasi Hapulahdellekin luokkavoitto mestaruuden kannalta on välttämätöntä. Em. tilanteessa miehet olisivat tasapisteissä, mutta Hapulahti sijoittuisi edelle, sillä hänellä pistelaskennassa poisjätetyissä kisoissa on vain yksi keskeytys. Toinen sijakaan ei Hapulahdelle riitä, joten luokassa kaikkien – siis nelikkojenkin – pitäisi jäädä Hapulahden taakse.

”Luokkavoitto taitaa olla liian kova tavoite näin kovassa porukassa, mutta hyvää tulosta joka tapauksessa lähden hakemaan”, paljasti Hapulahti.

”Kaikki ei kuitenkaan ole yksin meidän käsissämme, paljon riippuu, miten muilla menee.”

Hannu ja Matti Juselius ovat tasanopeusluokan pistetaulukossa toisena ennen päätöskisaa Jyväskylässä. Kuva: Marko Kyöstilä

Tasanopeusluokka on nimensä mukaisesti tasainen. Hallitsevalla mestarilla Pekka Stellbergilla on kuuden pisteen johto ennen Hannu Juseliusta. Kärkikolmikkoon on kuitenkin tyrkyllä muitakin, kuten Reijo Rintala, Mika Alakoskela, Eero Juutilainen, Toni Sinkkonen ja Ari-Pekka Jääskeläinenkin. Piste-erot ovat pieniä, joten järjestys kauden päätteeksi voi olla ”mitä vain”.

HRT-sarjassa uudempiakin autoja

Classic F -sarjassa mestaruuden on jo varmistanut Nilsiän UA:n Antti Väätäinen Escortilla. Janne Kukkonen näyttää melko varmalta kakkoselta jo nyt.

Rally Trophy -sarja on myös tasainen. Pistejohdossa Eetu Kirppu ennen Mäntsälän Jani Laaksosta. Luokkavoitolla Laaksosella on mahdollisuudet mestaruuteen. Rally Trophy Seniorit -luokassa mestaruuden on jo varmistanut Lammin UA:n Petri Liikanen.

Näistä asetelmista lähdetään viikonlopun Jyväskylän Suurajoihin. Tulospalvelun hoitaa tuttuun tapaan Ajaksi, jonka nettisivuilta pääsee seuraamaan kisan edistymistä (ajaksi.fi).

Kilpailu alkaa Laajiksen ”pihasta” klo 10:04, kun ensimmäinen tasanopeusauto starttaa erikoiskokeelle 1. Huoltotauko on Petäjävedellä noin klo 13 alkaen ja maaliin ensimmäisiä autoja odotellaan noin klo 15:30. Kilpailukeskus on Jyväskylän Hostelli Laajiksessa, Laajavuorentie 15.

-kk

Categories: EtusivuHRT