Classic F -sarjassa Nilsiän Anssi Väätäinen – Pasi Jestoi reilussa pistejohdossa

Nilsiän Antti Väätäinen – Pasi Jestoi välttivät viimeisen pätkän ulosajon paikan ja kasvattivat piste-eroa muihin aika lailla. Kuva: Sari Pullikka
Nilsiän UA:n pari Antti Väätäinen–Pasi Jestoi Escort RS 2000:lla on reilussa johdossa Classic F -sarjan pistetaulukossa. Miehet voittivat luokkansa 29 Kuopiossa sekä Mäntsälässä ja olivat Laukaassa kakkosia. Pisteitä on yhteensä nyt 37, kun vain yhden osakisan toistaiseksi ajaneet Hankasalmen UA:n Juha Hautala (lk 29) ja Riihimäen Matti Leander (lk 27) ovat 12 pisteellä jaetulla kakkossijalla. Samat 12 pistettä on kahdesta kisasta kerännyt myös Heinolan UA:n Janne Kukkonen, mutta Mäntsälässä tuli keskeytys.
HRT-sarjan yhteydessä ajettavan Classic F -sarjan autoissa tulee olla AKK-Motorsportin myöntämä katsastuskortti ja niiden tulee olla F-ryhmän määräysten mukaisia. Autojen tulee täyttää Liite J -turvallisuusmääräykset ja seuraavat tekniikkaa
koskevat rajoitukset:
● Autojen tulee olla luokiteltu ennen vuotta 1995 ja niissä saa olla enintään 2 venttiiliä/sylinteri
● Vaihdekaavion tulee olla mallia H (sekventaalivaihteisto on kielletty)
● Poljinasetelma tulee olla alkuperäisen tyyppinen (roikkuva, tallattava)
● Lisäsäiliöillä varustetut iskunvaimentimet on kielletty
● Toyota Starlet KP60-KP61 -malleissa 5K-moottorit on kielletty
Luokassa 27 oli Rallybaron Mäntsälä -rallissa vain yksi pari. Pienen ajotauon jälkeen oli mukava saada Matti Leander jälleen mukaan, tällä kertaa HRT-ralliluokasta Classic F -sarjaan Toyota Starletilla. Loppuaika olisi oikeuttanut HRT-sarjan yleiskisassa sijalle 9.
Isoimmassa Classic F -sarjan luokassa 29 on HRCF:n Anssi Laurell–Kari Vihmalaakso Escortilla totuttu näkemään kärjessä. Mk2:een vaihtanut Laurell ei kuitenkaan Kuopion avauskisassa ollut ja Laukaan kisa meni ”penkin alle”. Laurellin kertoman mukaan edessä pätkille startanneiden kanssakilpailijoiden vuoksi.
Ennen Rallybaron Mäntsälä -rallin alkua Laurell vaikutti siltä, että menneet on unohdettu, ja nyt lähdetään rennoin mielin rallia ajamaan. Ja siltä se näyttikin, Laurell ajoi viidelle ensimmäiselle pätkälle pohjat ja ennen viimeistä erikoiskoetta johti kisaa 42,8 sekunnilla ennen Lammin UA:n Escort RS -paria Ville Pessi–Mikko Kärnä. Tosin heitä rasitti vilppilähdöstä EK:lla 4 tuomittu 10 sekunnin aikarangaistus.
Kuutosella sitten tapahtui. Leander tuli läpi, Kukkonen oli jäänyt jo kakkosella, Pessi ajoi ulos, Väätäinen tuli läpi ja Laurell keskeytti myös ulosajoon.
”Jotain kummallista siinä paikassa oli, kun niin moni ajoi ulos. Me tultiin kyllä kovaa ja väärällä ajolinjalla. Äkkiä päätin, että vedänkin suoraan pellolle, mutta, perhana, kun välissä oli niin syvä oja, että nurin mentiin”, kertasi Laurell tilannetta.
” Oma möhläyshän tuo oli. Onneksi kori ei vääntynyt, mutta korjattavaa kyllä riittää ennen Lahden kisaa.”
Väätäinen ei ulosajanut, vaan tuli luokkavoittajana maaliin. Väätäisen suoritus olisi HRT-sarjan tuloslistalla oikeuttanut neljänteen sijaan.
”Kyllä mekin vertaamme aikojamme Kanervan Jannen aikoihin. Vielä on hieman matkaa”, paljasti Laurell.
Seuraava HRT-sarjan osakisa ajetaan Lahdessa elokuun puolivälissä.
-kk
CLASSIC F -SARJAN PISTETILANNE OSAKISAN 3/6 JÄLKEEN
Top 10
Kuljettajat
1. Antti Väätäinen NilUA lk 29 Ford Escort RS 2000 pisteitä 37
2. Tero Savonen LMM lk 29 Opel Ascona i 2000 pisteitä 12
2. Matti Leander RiiUA lk 27 Toyota Starlet pisteitä 12
2. Janne Kukkonen HeiUA lk 27 Vauxhall Astra 1. B pisteitä 12
5. Anssi Laurell HRCF lk 29 Ford Escort Mk2 pisteitä 11
6. Harras Lindroos Jämsän Äijät lk 29 Ford Escort RS 2000 pisteitä 8
7. Joonas Ruotsalainen SuoUA lk 29 Ford Escort RS 2000 pisteitä 3
8. Ville Pessi LamUA lk 29 Ford Escort RS 2000 pisteitä 1
Kartturit
1. Pasi Jestoi NilUA lk 29 pisteitä 37
2. Juha Hautala HankUA lk 29 pisteitä 12
2. Teppo Keskitalo – lk 27 pisteitä 12
4. Kari Vihmalaakso HRCF lk 29 pisteitä 11
5. Kari Salo – lk 27 pisteitä 10
6. Mikko Heinävaara KotkaUA lk 29 pisteitä 8
7. Anssi Ruotsalainen SuoUA lk 29 pisteitä 3
8. Mikko Kärnä LamUA lk 29 pisteitä 1