Baronrally Mäntsälä -ralli 17.5. avaa HRT-sarjan kesäkauden pistemetsästyksen

Pasi Hapulahden pahimmista vastustajista Mäntsälän kisasta puuttuvat ainakin Ville Silvasti sekä Tuomo Hannonen. Muillakin lienee haluja riihimäkeläisen ”nitistämiseen”. Kuva viime vuoden Kyläseppä-rallista/Marko Kyöstilä
Historic Rally Trophy -sarjan 2025 kolmas osakilpailu Rallybaron Mäntsälä -ralli ensi lauantaina keräsi ennätyksellisen määrän kilpailijoita. Kaiken kaikkiaan kisaan ilmoittautui 217 paria, joista peräti 131 HRT-sarjassa ajavia. HRT-sarjan kaksi ensimmäistä osakisaa ajettiin talvella; Kuopiossa ja Laukaassa. Nyt ensimmäinen sorapinnalla ajettava ns. kesäkisa sai porukkaa liikkeelle uskomattoman paljon. HRT-sarjalaisten lisäksi myös uudempien autojen kuljettajia lisäluokissa nähdään yli 80. Osanottonsa peruneita on tällä hetkellä kolme.
Ennakkoon reittiin tutustuvien luokat starttaavat reitille pian tasanopeusluokan perään. Nuottiluokissakin osanottajia on 18, kun Jyväskylän pari ja yksi ennakkosuosikeista Tuomo Hannonen–Harri Minkkinen peruivat jo osanottonsa. Lakeuden UA:n Toni Kemppainen kartturinsa, Mäntsälän MK:n Veikko Kannisen kanssa ovat kahden kisan jälkeen kahden pisteen johdossa ennen tasapistein olevaa Juha-Pekka Jokelaa ja Nurmijärven paria Ilpo Hietanen–Jari Hellgren. Edellä mainittujen kanssa samalla pistemäärällä, siis jaetulla toisella sijalla pisteissä oleva Ville Silvasti ja tyttärensä Saimi eivät Mäntsälään päässeet, perhejuhlan vuoksi.
Hannosen puuttuessa Riihimäen Pasi Hapulahti saanee ennakkosuosikin paineet kannettavakseen. Haastajia Hapulahdella riittää kyllä, erityisesti kannattaa seurata parin Risto Laine–Pasi Haataja menoa Opel Asconalla. Laine on tänäkin vuonna ajanut paljon erilaisella kalustolla eri luokissa, minkä vuoksi miestä ei nuottiluokan pistetaulukossa vielä tänä vuonna näy. Tilanne lienee toinen Mäntsälän jälkeen. Eikä veikkauksissa kannata unohtaa Arto Rekolaa eikä Martti Virolaistakaan. Eikä tietenkään pistejohtaja Kemppaistakaan.
Ilman nuotteja ajavien puolella ennakkosuosikkina, kuten aina, Mäntsälänkin kisaan lähtevät Janne ja Harri Kanerva. Outoa olisi, jos he eivät olisi nopein historic-pari. Viime vuonna yksi Kanervien haastajista oli usein Riihimäen Sami Vuorinen, joka aloittaa kautensa vasta Mäntsälästä. Nyt on mukava seurata, ovatko ranteet vielä ”ruosteessa” vai onko ajointo pienen tauon jälkeen niin kova, että tulee ihan hurjaa tulosta.
Mäntsälässä HRT-ralliluokissa riittää taistelupareja. Etenkin luokassa 1 eli Ykkösryhmän enintään 1000-kuutioisissa Fiat 127 -autoilla kisaa peräti kuusi paria. Martti Sarasto-Jussi Tukkimies sekä Jarmo Siira-Kati Pereläinen olivat mukana molemmissa talvikisoissa, joten pistepottikin on siksi muita suurempi. Sarasto on ykkösryhmässä kolmantena 20 pisteellä ja Siira seuraavana 18 pisteellä. Ykkösryhmää johtavat Sami ja Minna Leino Sunbeam Avengerilla.

Sami ja Minna Leino lähtevät ykkösryhmän pistejohdossa Mäntsälän osakisaan 3/6. Kuva: Marko Kyöstilä/Peurunkaralli
Mäntsälässä Historic -> 1969 -luokissa mukana olevista tasapistein jaetulla kolmannella sijalla ovat Bertil Lindholm, Ari Koskinen ja Markku Taipale. Kaikilla luokkavoitot Peurunkarallista. Kaikilla siis mahdollisuus nousta kategorian pistejohtoon.
Samoin Historic -> 1975 -luokissa pistetaulukon kärjessä ovat kuljettajat, jotka ovat ajaneet jo kaksi osakisaa. Tasapistein (21) Esa Laine luokassa 10 ja Mikko Inkiläinen luokassa 11 ovat pisteen verran edellä luokassa 9 ajavaa Veijo Hännistä, joka on ajanut myös kaksi kisaa. Mäntsälässä riittää haastajia, kun lähes 10 kuljettajalla on mahdollisuus heilauttaa tilanteita.
Kategoriassa Historic -> 1981 vain Janne Kanerva sekä Esa Lindroos ovat ajaneet talven molemmat osakisat. Kolmantena oleva Keijo Hållfast ajaa Mäntsälässä eri kategoriassa.
Kategorian Historic -> 1992 vain Orimattilan parilla Antti Siikala–Jouko Huilla on pistetaulukossa merkinnät kahden kisan kohdalla, ja näin tietty pistejohto. Juha Selänne voitti Laukaassa, joten hän on pistetaulukon kakkosena 11 pistettä perässä Siikalaa. Kategorian hallitseva mestari Risto Tiinus myi kalustonsa pois ja siirtyi Ykkösryhmään, joten ”latu on muille auki”.

Antti Siikala-Jouko Huilla ovat kategoriassa 1992 ainoa pari, jolla on pisteitä talven kahdesta osakisasta. Kuva: vuoden 2024 Jari-Pekka-rallista/Marko Kyöstilä
Tasanopeusluokassa hallitseva mestaripari Pekka Stellberg – Pertti Toivonen nykäisivät ihan pienen kaulan talvikisojen aikana. Luokkavoiton tänä vuonna ajoi myös Mika Alakoskela Kuopiossa, mutta Laukaassa miehelle kertyi vain kuusi pistettä, ja näin Stellbergillä on kuuden pisteen johto. Toni Sinkkonen Pekka Niemen kartturoimana on kolmantea Alakoskelasta kahden pisteen päässä. Sen jälkeen onkin sitten tasaista.
Taitaa olla nyt ensimmäinen kerta, kun tasanopeusluokassa on näin paljon eli 22 autokuntaa, mukana. Kahdenkympin lukemaan on aiemminkin päästy. Ja kun tiedetään, kuinka ”herkkä” laji tasanopeus on, oletettavasti pistetaulukkoon Mäntsälän jälkeen tulee paljonkin muutoksia.
Muutaman vuoden HRT-sarjassa mukana ollut uudempien autojen Rally Trophy -sarja keräsi myös paljon porukkaa. Seitsemän autokuntaa sai pisteitä Peurunkarallista, kun Kuopiossa ei kukaan ollut mukana. Näistä seitsemästä Mäntsälään on ilmoittautunut vain kaksi, silti pisteille pyrkii peräti 12 kuljettajaparia. Seniorit-luokassakin kilpailijoita on kuusi, joista yksi on hallitseva mestari Jarmo Mustonen. Viime vuoden kakkosen Pekka Liikasen tavoitteena lienee mitalin kirkastaminen. Liikasella onkin nyt huima pistejohto, kun oli mukana molemmissa talvikisoissa.
HRT-sarjassa kauden päätteeksi palkitaan myös Historic Seniorit -kuljettajia, joiden on oltava tai täytettävä tämän vuoden aikana 55 vuotta. Kahden osakisan jälkeen tasapistein kärjessä ovat Sami Leino sekä Jari Ohrankämmen 22 pisteellä. Seuraavina Esa Lindroos ja Markku Hakala 18 pisteellä. Seniorit-luokkaan pitää ilmoittautua, mitä ei muihin luokkiin edellytetä. Seniorit-listalla on tällä hetkellä 19 nimeä.

Janne ja Harri Kanerva tarjoavat katsottavaa ”koko rahan edestä”. Kuva vuoden 2024 Kaloppi-rallista/Marko Kyöstilä
HRT-sarjan yleiskilpailua johtaa ylivoimaisesti Janne Kanerva, joka oli sekä Kuopiossa että Laukaassa porukan nopein ei-nuotteja käyttävä kuljettaja.
Youngtimer-luokassa (1991-2000) nähdään Mäntsälässä yksi kuljettajapari, kun Jorma Isotalo ja Lasse Raassina laskettelevat menemään Escort RS 2000:lla.
Rallybaron Mäntsälä -rallista löytyy lisää informaatiota; aikatauluja, linkki osanottajaluetteloon, yms.) näiltä sivuilta alalehden HRT alta. Ralli alkaa lauantaina 17.5.2025 klo 10:01, kun ensimmäinen tasanopeusauto lähtee kuuden erikoiskokeen reitille Mäntsälän Toimintakeskuksen piha-alueelta. Rallybaron Mäntsälä -rallin järjestäjänä toimii Mäntsälän Moottorikerho.
– kk